Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Overtryk i Blaser
#1
Havde lavet en taste fejl i QL ved hylster volumen [:0] havde +5,9Gr for meget krudt i hylsteret, som i forvejen var i den høje ende.

Godt det var en Blaser der stod for skud som kan tåle det og lede krudtgassen ud [Wink] der var nok andre rifler der ville smide plasthætten bagud [Wink]

Hylster udvidelsen, Nyt hylster 11,77mm afskudt 12,15mm

[Image: i70793589._szw1280h1280_.jpg]

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#2
Det er fint du laver sjov med det, men hånden på hjertet - du har været forbandet tæt på at miste kæben....[xx(]

Rent faktisk er Blaser rigtig dårlig til at lede krudtgassen væk - det er derfor der har været de uheld hvor brudstykket tog ansigtet bort på et par stykker. At benægte det er at lukke øjnene for en ulykke der kan ske..........

PS: at en Tikka smider plasthætten er ikke specielt farligt - kun ubehageligt.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Ja, Max man skal sgu passe på hvad man laver.

Min næste tanke er. Skal jeg kassere bundstykkehoved og købe et nyt da den har været udsat for det overtryk.

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#4
Hvis det fortsat fungerer er der egentlig ingen grund til at kassere det. Jeg ville nok prøve med "go" "no-go" gauges om headspace er inden for limit. Hvis bundstykkehovedet har givet sig vil headspace vokse.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Ja, jeg tænkte ikke så meget på det. tog nogle andre patroner og skød videre [:I]

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Hvis det fortsat fungerer er der egentlig ingen grund til at kassere det. Jeg ville nok prøve med "go" "no-go" gauges om headspace er inden for limit. Hvis bundstykkehovedet har givet sig vil headspace vokse.


Det her er ikke for at kloge i noget som helst, men apropos headspace og Blaser, så var de små grå lidt kvikke idag [Wink]

Citat:quote:

Min Blaser R93 Cal. 270win. klikkede som tidligere beskrevet en del gange med både fabriks- og genladet ammo. Låsen var med 100% sikker skubbet helt i i alle tilfælde. Jeg fik med stor hjælp og service fra Hatting checket kammeret endnu engang med kammerdorne.. og JA! No Go dornen kunne altså gå i uden problemer. Jeg havde lånt en pose med nye bundstykkehoveder for at sikre, at problemet ikke blot skyldes modsat rettede tolerancer på pibe og bundstykkehoved.. Intet resultat ... No Go kunne gå i uanset hvilket bundstykkehoved der var i.



Hvis det ovenstående er rigtigt (jeg betvivler på ingen måde udsagnet), hvordan kan man så kontrollere at der ikke er noget, som "ikke er som det bør være" [?]

Citat:quote:

På de første piber , var der kun 1 hul med en diameter på ca 2,5mm, hvor bundstykkehovedet blokerede halvdelen af hullet. Efter de første upsere, havde jeg en diskusion med en ingeniør fra fabrikken omkring udluftnings problematikken. ½ år senere havde man indført endnu et ca 2,5mm hul, så resultatet nu var 2 stk huller på 2,5mm hvoraf kun det ene var delvist blokeret


Hvis det er rigtigt, så har man vel reduceret risikoen for et alvorlig skade, i tilfælde af at bundstykkehovedet slipper sit tag i kammerlåsen [?]

Igen vil jeg gerne understrege at jeg på ingen måde sætter spørgsmålstegn ved nogen af de indsatte indlæg - de er begge fremsat af personer, som har en del støre våbenteknisk viden end jeg. Jeg prøver bare at blive lidt klogere (jeg kunne nemlig godt tænke mig en B.....[:I])

Mvh Zeb
Svar
#7
Jo Jo. 1½ ø2,5mm huller kan da lufte bedre end ½ 2,5mm hul.

Dengang der foregik en række sprængningstests, viste det sig at sådan et par småhuller langt fra kan udlufte den gasmængde/tryk hurtigt nok til at der ikke sker skade på låsen.

Med hensyn til at "nogo" dornen går i, så må man ty til mellemlæg af folie for at finde headspace. Men man har jo brug for at kende det oprindelige headspace for at konstatere en ændring.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Så har Blaseren konverteret til MI bundstykke til kaliberen 6-223R og jeg bestiller et nyt i ST i morgen. Så vil jeg ha´mere ro i sjælen når jeg skyder med den.

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Jo Jo. 1½ ø2,5mm huller kan da lufte bedre end ½ 2,5mm hul.

Dengang der foregik en række sprængningstests, viste det sig at sådan et par småhuller langt fra kan udlufte den gasmængde/tryk hurtigt nok til at der ikke sker skade på låsen.

Med hensyn til at "nogo" dornen går i, så må man ty til mellemlæg af folie for at finde headspace. Men man har jo brug for at kende det oprindelige headspace for at konstatere en ændring.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Modtaget [Smile] Men betyder "skade på låsen" en skade som ala en ny lås eller er det i kategorien der involverer plastikkirugi ??
Svar
#10
Hej

Så fik Blaser haderne lidt brænde til deres bål igen.
Hvis jeg oplevede det samme ville jeg skyde roligt videre.

Lige meget hvad de selvbestaltede eksperter herinde mener!
Blaser er det våben på markedet der er blevet testet til det højeste tryk.
DEVA udfører prøverne og deres udstyr kan ikke levere overtryk nok til at ødelægge låsen.

Der er mange artikler om emnet I får et enkelt link, det er nemt at finde flere.

https://www.djz.de/447,2359/

Hilsen Stoffer
Svar
#11
Hej Stoffer.
Du reagere precist som man kunne forudsige[Wink]

Hvis du nu ville droppe din religiøse overbevisning, og reelt forholde dig til hvad diskutionen drejer sig om. R93, og ikke R8

At du henviser til en test hvor man har testet R8, viser intet om R93. Dog kunne man sige, at den udførte test viser at alle de detaljer som "haderne" foreslog at man ændrede på R93, har man ændret på R8. (ændret vinkel på låsefladen, større godstykkelse i låseområdet på piben) Konklution: em model hvor man har forbedret de foreslåede punkter, klare en voldsom afprøvning.
Når bare de gør som de bliver fortalt, kan de da godt lave stærke våben[Wink]

Testen siger dog stadigt intet om den reelle styrke i R93. Denne test har man underligt nok undladt at udføre (eller måske bare undladt at offentliggøre[?])
I min verden ville det have været logiskt at man, når det nu endeligt er blevet muligt, udførte en test på det produkt, hvor der har været rejst spørgsmål omkring sikkerhedsmargin. Og ikke på et fejlrettet produkt.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by n a

Hvis du nu ville droppe din religiøse overbevisning


Om det er stoffers eller din overbevisning der er religiøs, det er da ca 50/50 [8D]

Citat:quote:

Originally posted by n a

Testen siger dog stadigt intet om den reelle styrke i R93. Denne test har man underligt nok undladt at udføre


Har du nogensinde gidet og bevæge dig ud af din lille verden og spurgt de herrer i Izny om hvad de har testet? [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by n a

Hvis du nu ville droppe din religiøse overbevisning


Om det er stoffers eller din overbevisning der er religiøs, det er da ca 50/50 [8D]

Citat:quote:

Originally posted by n a

Testen siger dog stadigt intet om den reelle styrke i R93. Denne test har man underligt nok undladt at udføre


Har du nogensinde gidet og bevæge dig ud af din lille verden og spurgt de herrer i Izny om hvad de har testet? [Smile]

MVH Bjarne



Hej Bjarne du lille citatfusker[Wink]
Hvis det er religiøs at foretage en konstruktionsanalyse, fremkomme med forbedringsmodeller, og at disse forslag bliver fulgt. Så er jeg da nok religiøs[:I]

Nu er Iznyfolkene ikke særligt meddelsomme, hvad angår konkret information, så det har jeg opgivet.(Til gengæld, er de helt suveræne hvad angår markedsføring(dette er helt positivt ment)) Hvis du nu havde citeret hele min udtalelse omkring test af R93, ville du have set at jeg skrev i parentes ( eller måske bare undladt at offentliggøre[?]). Så hvis du har dokumentation for den type tests, var det da bedre at fremlægge dem, end at den flinke Stoffer, skal citere en test af et helt andet våben.
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by n a

Hej Bjarne du lille citatfusker[Wink]
Hvis det er religiøs at foretage en konstruktionsanalyse, fremkomme med forbedringsmodeller, og at disse forslag bliver fulgt. Så er jeg da nok religiøs[:I]



Muligt at Blaser pynter på sandheden men du holder dig da heller ikke tilbage, set udefra vil jeg mene du har en religion der går ud på at overbevise andre at kun du kan lave en kontrution der virker, alt andet er noget skrammel, det være sig bla Tikka, Sako, Sauer og ikke mindst Blaser, nu er det jo så altid noget at du ikke har lige så meget magt som en anden tysker for så var de jo nok for længst udryddet på ligefod jøderne [Smile]

Citat:quote:

Originally posted by n a

Så hvis du har dokumentation for den type tests, var det da bedre at fremlægge dem, end at den flinke Stoffer, skal citere en test af et helt andet våben.



Jo da R8 testen blev offentliggjort spurgte jeg netop Izny folket om dette frem for at sidde herinde og lufte en masse jagtfrokost teorier [Smile]

Jeg fik da også hurtigt svar, men at give den til dig er jo blot som at smide en ny uendelig plade på pladespilleren [Smile]

Citat:quote:

Yes, we made several tests but in those days DEVA was not able to document gas pressure beyond 8.000 bar. So it was not clear at which point the rifle started to blow up, theoretically it was beyond 12.000 bar but this is not really proofed.


MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by n a

Til gengæld, er de helt suveræne hvad angår markedsføring(dette er helt positivt ment)


Jo jo, helt sikkert, men hver sin metode, de køber sig plads i div jagtblade og film mm, og da du var arbejdende producent af en heller ikke dårlig skyder kørte du skjult markedsføring / propaganda herinde og på slutstykket / kammeret, tror ikke der er nogen der har noget at lade nogen høre for [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#16
Ja jeg kunne også have valgt at linke til en svensk test, hvor det er en R93 der bliver testet. Men det er gjort flere gange før, og den bliver også ignoreret af de "eksperter" der ynder at skilte med deres mangel på viden herinde.

Stoffer
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Stoffer

Hej

Så fik Blaser haderne lidt brænde til deres bål igen.
Hvis jeg oplevede det samme ville jeg skyde roligt videre.

Lige meget hvad de selvbestaltede eksperter herinde mener!
Blaser er det våben på markedet der er blevet testet til det højeste tryk.
DEVA udfører prøverne og deres udstyr kan ikke levere overtryk nok til at ødelægge låsen.

Der er mange artikler om emnet I får et enkelt link, det er nemt at finde flere.

https://www.djz.de/447,2359/

Hilsen Stoffer



Man kan vel egentlig betragte tråden fra både pro og anti Blaser [Wink]

Det er jo lidt det fandens ved de her Blaser-tråde. Nogle af de spørgsmål man har, har man jo ikke en kinamands chance for at få svar på nogen som helst andre steder end her [8D]

Jeg har bl.a. forespurgt Blaser via mail omkring indførelsen af nr. 2 afgasningshul og hvorvidt man havde testet effekten af dette (bl.a. i relation til evt. skade på skytten såfremt låsningen i kammeret af den ene eller anden grund svigter) Der kom bare aldrig et brugbart svar.....

Helt personligt, så vil jeg pisse gerne have en Blaser - jeg har bare ikke råd til R8eren så jeg prøver at "risiko-vurdere" på 93eren..
For ikke at "blæse til ilden" i nogen lejre, har jeg pløjet samtlige tråde om emnet igennem i et forsøg på at hente information. Den jeg mangler har jeg bare ikke fundet - og derfor spørger jeg dem, der er klogere end mig [Wink]
Svar
#18
Det jeg finder under al kritik, i denne og flere andre tråde om Blaser, er det faktum at hvis et medlem herinde stiller spørgsmål om fx. Remington 700 ( som i den tidligere nævnte svenske test sprænges) er der ingen der begynder at skrive det er noget skrammel med ubrueligt aftræk, der sprænger i hundrede vis af stykker ved overtryk, jævnførende den tidligere omtalte test.

Stoffer
Svar
#19
Nu er der bestilt et nyt bundstykkehoved, kommer tirsdag. [Wink]

En ros til Blaser, når det sker med en overladning og punktering/udskydning af fænghætten, kunne jeg se krudtgassen komme ud af de to huller i siden.
Det gav en ringen for ørene, da jeg ikke anvendte høreværn. [B)]

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Stoffer

Det jeg finder under al kritik, i denne og flere andre tråde om Blaser, er det faktum at hvis et medlem herinde stiller spørgsmål om fx. Remington 700 ( som i den tidligere nævnte svenske test sprænges) er der ingen der begynder at skrive det er noget skrammel med ubrueligt aftræk, der sprænger i hundrede vis af stykker ved overtryk, jævnførende den tidligere omtalte test.

Stoffer



Det mest ærgerlige, er at du egentligt ikke gider læse hvad der skrives . Du har åbenbart ikke helt gennemskuet hvad der egentligt er blevet testet, og hvori de diskuterede problemer ligger.

A: Der diskuteres R93 låsens egenskaber..... Du linker til en test af en forstærket og fejlrettet konstruktion R8
B: Der diskuteres R93 låsens egenskaber......Du referere til en svensk test, som udelukkende beskriver noget om stålkvaliteten i piberne (den svenske test med pibeblokering 10cm foran kammeret ville ikke engang give en flad fænghætte, om du så svejste og proppede hullet efter alle kunstens regler. Derfor viser det ikke noget om låsens egenskaber.
Du kan selvfølgeligt have ret i at pibestålet kan diskuteres i forhold til denne test, og her er Yankernes åbenbart ikke det mest sejge.

Hvis der pludselig dukkede en debattør op som helt frelst begyndte at påstå at Remmingtons Pibestål, var alt andet overlegent, så tror jeg der ville komme tilsvarende reaktioner som i denne tråd.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)