Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vildsvin strejfer ind i DK
#1
Vildsvin strejfer ind i DK

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#2
Astrid Moltke Jordt kommenterede i sin tid i denne tråd:
http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=28004

I anledning af Astrid Moltke Jordts kommentar om at jægere bevidst har sluppet vildsvin ud i den danske natur, har jeg sendt hende en email med følgende ordlyd:

Hej Astrid,

Du kommenterede for et stykke tid siden på en denne tråd på http://www.riffeljagt.com

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=28004

Nu læser jeg så en artikel i landbrugsavisen http://www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/Netnyheder/2013/5/28/VildsvinetstrejferindiDanmark.htm, hvor du citeres for følgende:

»Det billede, vi har set gennem de seneste fem år, er, at der er kommet enkelte strejfere over grænsen, og så er der andre steder, hvor der er blevet hjulpet nogle enkelte vildsvin ud af indhegninger af jægere, som gerne ser vildsvin i den danske natur,« siger Astrid Moltke Jordt, der som en del af hendes speciale på landskabsforvalter studiet er i gang med at udndersøge omfanget."

Jeg må indrømme at jeg hæfter mig ved bemærkningen om at jægere bevidst har lukket vildsvin ud i naturen, hvilket naturligivs er helt uacceptabelt. Må jeg bede om din dokumentation for påstanden ?

Du er også velkommen til at svare i forummet i denne post, hvor min email til dig også er offentlig tilgængelig: (link til denne post indsat)

Med venlig hilsen
Kenneth Jensen


-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#3
Hej Kenneth

Jeg må sige, at jeg undre mig over citatet idet jeg aldrig har talt med landbrugsavisen (så har de i hvert fald ikke givet udtryk for, at det var der, de kom fra). Jeg har fra kilder i jægerforbundet og i en artikel fra Jan Skriver (http://www.naturskriveren.dk/jansartikler/l023.htm) hørt, at det pågældende skulle være tilfældet men hvorvidt, de har dokumentation for påstanden, ved jeg ikke. Personligt har jeg ingen dokumentation for det, og ønsker derfor ikke at blive citeret for det. Når alt dette er sagt, er det nu min opfattelse, at omfanget af undslupne dyr er relativt begrænset, i det dyrene sjældent klare sig særligt længe på den frie vildt bane. For den enkelte dyrehaveejer er det naturligvis et problem, såfremt det finder sted.

Med venlig hilsen

Astrid Moltke Jordt

Astrid Moltke
Svar
#4
Mange tak for svaret Astrid.

Indlægget i landbrugsavisen er jo så problematisk for både os jægere og ikke mindst dig. Tager du kontakt til dem for et dementi ?

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Mange tak for svaret Astrid.

Indlægget i landbrugsavisen er jo så problematisk for både os jægere og ikke mindst dig. Tager du kontakt til dem for et dementi ?

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.



Hvad er det lige der skulle være problematisk, i at formode det som mange egentlig godt ved??????.
Det er vel heller ikke ukendt, at der jævnligt sker udslip fra eks. Vildmosen. Det er vel også urealistisk, at der pludselig opstår en lokal bestand over 100km oppe i landet, hvis den ikke har fået et lift.

Det du skriver Kenneth, eller mest måden du skrev på, virker mest som en politikkers svar på et træls spørgsmål. Benægt, benægt, ager agressiv, kræv umulig bevis og til sidst send det i en kommision, med håb om at sagen dør i stilhed[Wink]
Svar
#6
Jef er så åbenbart en af de få uvidende, eftersom jeg intet kendskab har til at dette er foregået.

Derudover så er der ikke tale om en formodning i det citat(som så åbenbart er løgn, eftersom Astrid ikke har udtalt dette). Det udlægges i citatet som fakta, hvilket man netop kun kan tillade sig hvis man har dokumentation. At det præsenteres som et citat er derudover voldsomt skærpende i forhold til dokumentationskravet, da man så ikke bare kan referere til "det havde vi hørt/det er alment kendt, eller lignende"

Hvis det havde været formuleret som et gæt, så havde jeg nok ikke gjort andet end at kommentere lidt på det herinde.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#7
Well....er det ikke bare en parallel til ulve i DK?
Her postuleres det fra Hald Mortensens kolleger på Aarhus' naturhistoriske Museum, at ulve er vandret fra Polen! og hertil. Ergo kan vildsvin vel gøre det samme? De er glimrende svømmere og der er majsmarker fra grænsen og til Skagen omtrent, til at gemme sig i undervejs.

Det er selvfølgeligt beklageligt med hærværk mod Lille Vildmoses indhegning. Måske der skulle anbringes et par ulve dér for at imødegå det problem?: 2 fluer med et smæk:1. Ulvevenner i DK kan nyde synet af dyret i " vild natur" 2. Jyderne kan sove roligt om natten;-)
Svar
#8
Sidste nyt

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Kima

Sidste nyt



Skal vi have fat i Astrid Molkte igen? I denne artikel er det osse hende der bliver citeret.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Trussel mod råvildtbestanden

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0


Skal vi have fat i Astrid Molkte igen? I denne artikel er det osse hende der bliver citeret.



Det ville nok være mere effektivt at tage fat i hendes uddannelsessted og høre, om det er normalt, at specialestuderende bringer den slags formentlig udokumenterede påstande i pressen og validerer dem for offentligheden ved at nævne, at det er "forskning ifbm. hendes speciale"?

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#12
Hvad har hun nu gjort ? Der er da ikke noget at indvende mod den artikel i Dagens.dk ?? Hun citeres for at antage, at de enlige strejfere i Sønderjylland er fra den tyske bestand, mens de nordligere dyr er undslupne. Det har hun vel lov at antage. Jeg kan ikke bedømme på hvilket grundlag hun bygger antagelserne, men det skal hendes censor vel gøre.

Hun er også inde på, at jægere i almindelighed går ind for vildsvin i Danmark, mens landmænd som regel er imod. Det tror jeg da også hun har ret i.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Da jeg læste det, tænkte jeg på om hun ved hun bliver citeret.

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#14
Jo - det er jo før set, at medier citerer hinanden, så når et citat først er bragt et sted, så kører den i "rundgang" og er svær at stoppe igen... og det er jo træls - specielt hvis man er fejlciteret og medierne ikke gør deres arbejde og checker ordentlig op, inden de skriver derudaf...

Til gengæld er det nok ikke sandsynligt, at det første citat dukker op, uden hun har sagt noget til nogen..... Der er sjældent røg, uden der er ild...

Det er selvfølgelig synd, hvis hun er fejlciteret og det bliver ved med at dukke op...

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#15
Hvad odiøst er der egentligt ved de citerede udtalelser.
Det er vel et faktum, at der jævnligt slipper/bliver sluppet dyr ud fra hegn.
Det er vel også et erkendt faktum, at der vandre enkelte dyr over grænsen.
Det var vel også et faktum at skov og naturstyrelsen har udstedt indtil flere bortskydningspålæg, specielt for nogle år siden.
Her var tale om familiegrupper, som dukkede op steder hvor selvstændig indvandring, ikke forekom sansynligt.
Der er vel også gennem en årrække skudt flere i området nord for Randers fjord. Med mindre disse dyr var udstyret med vinger, er de vel højst sansynligt undsluppet fra hegninger.

Den påtagede forargelse der kan tolkes i visse indlæg, virker efter min personlige mening, enten som et udtryk for enten en virkelighedsfjern, eller en påtaget holdning.
Svar
#16
Er enig med N/A her, hvad er problemet? Det er i hvert fald ikke den studerendes udtalelser!
Man skal være mere end almindelig blind for fakta, hvis man benægter det faktum at jægere har en evne til at hjælpe ønskede vildtarter på vej. Se blot på etablering af dåvildt i Jylland i de seneste år.
Jfr. Netnatur ses der nu vildsvin nordfor Limfjorden, mærkeligt at det er der de først bliver iagttaget, hvis de kommer fra Tyskland....

D93
Svar
#17
D93; Ulven blev da også først set nordenfjords og det er der absolut ingen biologer der undrer sig over. Så hvorfor skulle det være mærkeligt med vildsvin?

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#18
@N_a og D93:

Hvor kommer jeres 'fakta' fra ? Jeg har intet problem med at nogle personer tror "et eller andet", men jeg har et problem med at det af en forsker bliver viderebragt som fakta. Dette skyldes især at jeg er én af de blinde/virkelighedsfjerne personer I nævner.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)