Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Så kom "Den lille Vixen" til at skyde.
#1
Jeg købte for lidt tid siden den lille Vixen som Walnut i sin "byggede".
Jeg måtte dog erkende, jeg ikke kunne få den til at skyde som jeg gerne ville.
Uanset hvad jeg fodrede den med, spredte den 6-7 cm. Jeg købte mig fattig i ammunition, for udfra Walnuts veldokumenterede "byggevejledning" havde jeg jo set billeder der viste den godt kunne skyde, men han skrev også den var kræsen.
8 forskellige slags ammunition nåede jeg at prøve. 2 forskellige kikkerter og montager.
Bedding kontrolleret og alt efterspændt - grundig renset med både kogende vand og Robla Solo - intet hjalp.
Så fik den en tur i dybfryseren ( kryogenbehandling) - det hjalp lidt, men synes ikke det var nok.
Den fik en sidste chance og blev indleveret til Hatting " find ud af hvad der er galt eller den dør" fik han at vide.
Jeg var ikke nået hjem før han ringede " tror jeg har fundet fejlen, den bærer kun på den ene lukkeknast"

Her til aften blev den så prøveskudt. Tagergård skød en 6-skuds gruppe der alle kunne dækkes af en 2- krone.
Jeg skød selv en 3- skuds gruppe på ca 12 mm.

Den får lov at overleve [^]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#2
Så kan den lære det! knæk og bræk..[Big Grin]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#3
Du kan købe en sodlighter i skyttebutikken. Der er vist nogen der bruger at sode sigtemidlerne (?). Jeg har fundet den meget anvendelig til at kontrollere hvor meget lukkeknasterne bærer.http://www.skyttebutik.dk/product.asp?product=347

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
HMM. man kan få mange fyrfadlys for 82 kr + porto...

De billige fyrfadlys soder mest [Wink]

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Du kan købe en sodlighter i skyttebutikken. Der er vist nogen der bruger at sode sigtemidlerne (?). Jeg har fundet den meget anvendelig til at kontrollere hvor meget lukkeknasterne bærer.http://www.skyttebutik.dk/product.asp?product=347

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Det er til sigtemidlerne, så de ikke skinner i solen.

Men fint tip til knasterne.

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Den lille Vixen er stadigvæk den riffel med dårligst præcision af de to rifler, som du havde med på banen igår...

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Der er kun én ting som er værre end mandschauvinister og det er kællinger, der ikke gør som der bliver sagt!"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Zero

HMM. man kan få mange fyrfadlys for 82 kr + porto...

De billige fyrfadlys soder mest [Wink]

--
(o)(o)
Tin Tin er racist


Det er rigtigt Zero, og til hjemmebrug kan man da fint tænde et fyrfadslys. Men er man på skydebanen, eller går man i en butik og "kigger med fingrene" på brugte våben, så er den lille lighter altså svært praktisk at hive op af lommen, og lige teste hvordan lås og bundstykke passer sammen. Det er ikke noget jeg går og gør hele tiden, men hvis jeg seriøst overvejer et køb, kigger jeg lige efter.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Hvordan foretager du den krogen beh. Og hvor stor virkning har det?

Med venlig hilsen
Jens

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Med venlig hilsen
Onkel J

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Jens Madsen

Hvordan foretager du den krogen beh. Og hvor stor virkning har det?

Med venlig hilsen
Jens

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.



Hej Jens
Nogen gange giver det ingenting, andre gange dobbelt så meget[Wink]
Spøg til side - det er umuligt at sige hvor meget det giver og om det giver noget.
Jens (gammelfar i Østjysk) fik behandlet sin egen Shilen - den gik fra 7 cm. til ekstrem præcis - bare spørg ham, han fortæller gladeligt om det
GT fik behandlet en pibe - den gik fra ubrugelig til brugelig.
Strom fik behandlet 3 piber - det hjalp på alle - Strom kan evt. selv bidrage med mere.
TSX fik behandlet en gammel pibe - den blev som ny.
A- bolt fik behandlet en pibe - uden virkning.

Osv, osv.

Der var engang en artikkel på søster NVF - tror det var Vingsted der havde lavet et seriøst forsøg med nogle Sauer 200. De fik alle halveret egen spredningen. Prøver lige om jeg kan finde artiklen.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#10
Der er fomodentligt ingen tvivl om at kryogenbehandling af dårlige piber kan have en positiv virkning. På gode og rimeligt spændingsfrie piber, kan der ikke konstateres en målbar og tydelig virkning.
Fra et testbatch af nye piber i samme kaliber fra samme producent, blev der tilfældigt udvalgt 50 piber. De blev delt i 2 bunker, efter princippet skiftevis 1 i hver bunke. De 25 blev sendt til dybkøling.
Da de kom hjem, blev der udført test med 5skudsgrupper med samme ammotype i alle 50 piber. Der kunne ikke konstateres nogen forskel i den gennemsnitlige spredning på de 2 grupper af piber.

Vingsted udførte omkring 1998 en test med et vidst antal Sauerpiber. Her var resultatet for ca 25% fik en forbedring, 50% kunne man ikke se resultat, 25% fik dårligere resultat. På flere af dem der blev dårligere, kunne man konstatere at der var faldet fragmenter af riflingen, i forbindelse med dybkølingen. Teorien var at det drejede sig om spåner eller andre partikler, der havde forurenet koldhamringen, og disse forureninger så faldt af i forbindelse med dybkølingen. Samtlige piber var blevet testskudt før dybkøling, og videoborescope inspiceret før og efter dybkølingen.

Den beskrevne afskalning af fragmenter under processen kan formodentligt godt forklare at en pibe med mange og alvorlige belægninger, kan blive ren, og opnå markant bedre præcision, hvis kobber og carbonbelægninger forsvinder.
Svar
#11
Hvordan og hvorlænge køles den. Er det i friseren eller med flydende nitrogen?.

Med venlig hilsen
Jens

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Med venlig hilsen
Onkel J

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Svar
#12
I mit tilfælde var tale om en ren, koldhamret sauer pibe der havde skudt i omegnen af 5000 skud. Den skød trekløvere fra ny

Den var nået til et stadie, hvor 3 skud, med nød og næppe kunne dækkes af en femkrone.

Efter køling, leverede den igen trekløvere.

At den så undervejs er blevet kaldt noget gammelt udskudt lort, skyldes nok jeg tabte omskydningen på 600 meter sidste gang i Ulfborg - netop til CP [Big Grin]

Indtil lerduerne, skød jeg med bagskive, som jeg tog med hjem. Når man ser på den, er piben "ikke så ringe endda" [:I]

mvh
mvh
Svar
#13
mit tilfælde er meget lig TSX's: de to der var meget positiv effekt på var en gammel original 1900 pibe med mange skud på bagen og en tyk LW pibe der også havde været en god del i ilden. disse gik fra 5 cm til det halve [Smile]
den tredje var en tyk SL der i forvejen samlede ca tommen, den krympede lidt og har bevaret det til nu.
så jeg fortryder ikke

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Jens Madsen

Hvordan og hvorlænge køles den. Er det i friseren eller med flydende nitrogen?.

Med venlig hilsen
Jens

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.



Hej Jens
Det plejer jeg at sige, jeg ikke kan huske[Wink].
Sagt med andre ord, det er min lille hemmelighed. Der er også andre der gør i det, men jeg ved vi bruger ikke samme proces[^]-

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by CP

Citat:quote:

Originally posted by Jens Madsen

Hvordan og hvorlænge køles den. Er det i friseren eller med flydende nitrogen?.

Med venlig hilsen
Jens

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.



Hej Jens
Det plejer jeg at sige, jeg ikke kan huske[Wink].
Sagt med andre ord, det er min lille hemmelighed. Der er også andre der gør i det, men jeg ved vi bruger ikke samme proces[^]-

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"


Det ville jo også i dette tilfælde blive betragtet som "videndoping"[B)][Wink]
Dem der ikke ved noget, påstår dog at det drejer sig om en langsom og kontrolleret nedkøling til ca. -175 grader, hvor kuldekilden er flydende nitrogen. Her holdes temperaturen så i x timer, hvorefter der sker en relativ langsom opvarmning til stuetemperatur
Svar
#16
Altså, endnu koldere end som i en brøndgravers røv........lige så kold som min kone når jeg bliver en uge forsinket på vej hjem fra elgjagt.....[B)]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Altså, endnu koldere end som i en brøndgravers røv........lige så kold som min kone når jeg bliver en uge forsinket på vej hjem fra elgjagt.....[B)]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!

M@x2.0, tror du din kone hat plads til 62cm 300wm pibe i løbet af elgjagten?[Wink]



Med venlig hilsen
Jens

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Med venlig hilsen
Onkel J

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Svar
#18
Uuuuha Jens. Stakkels dig. Den må du altså klare selv, jeg var ikke med til det. Jeg skal også hjem nu, hej hej !

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Dem der ikke ved noget, påstår dog at det drejer sig om en langsom og kontrolleret nedkøling til ca. -175 grader, hvor kuldekilden er flydende nitrogen. Her holdes temperaturen så i x timer, hvorefter der sker en relativ langsom opvarmning til stuetemperatur
[/quote]
Og lidt til... Piben opvarmes til X % af sidste anløbstemperatur i Y antal timer... har jeg hørt![Wink]

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by WSM

Dem der ikke ved noget, påstår dog at det drejer sig om en langsom og kontrolleret nedkøling til ca. -175 grader, hvor kuldekilden er flydende nitrogen. Her holdes temperaturen så i x timer, hvorefter der sker en relativ langsom opvarmning til stuetemperatur



Og lidt til... Piben opvarmes til X % af sidste anløbstemperatur i Y antal timer... har jeg hørt![Wink]

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
[/quote]
Dig tør jeg ikke stole på, du ved jo lidt om hvordan man laver en fin og brugbar jernstang om til 90% skrot, og en lille smule inde i midten som kan bruges
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)