Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
223
#1
Hej kan i ikke fortælle mig hvad jeg skal fodre min steyr ultralight med, jeg er ligeglad med kød ødelæggelse, men ønsker en kort flugtafstand, skyder i øjeblikket med den tidligere ejers hjemmerullede, og de er også super præcise, men jeg syntes udgangen er for lille og flugtafstanden for lang, har skudt 3 bukke i år, og selvom de har fået gode kugler, er de alle gået omkring 100 meter. Jeg kender ikke stigningen, men den er så vidt jeg husker 51 cm lang. På forhånd tak
Svar
#2
Hvor placerer du skuddet? I min erfaring har skudplaceringen mere at gøre med knald/fald end kuglen. Skyder du et std bladskud lavt bag forbenet vil du næsten altid opleve en hvis flugtafstand - skyder du på skulderen eller midt/højt bag skulderen er antallet af dyr der bliver på stedet større. Brækker du to skuldre vil de stort set altid blive der men til gengæld kan du så skrotte begge bove. Det er et kompromis..

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
hejsa Lars
det skulle vel ikke være min gamle UL ?
Hastigheden er lavere grundet den korte pibe - men det har som nævnt ikke noget med flugtafstanden ag gøre - prøv at sætte dem en lille smule højere

mvh

Jesper

ps - stigningen er 1:12
Svar
#4
Eller lidt højt og lidt "fremme" - lige midt på, der hvor hals og krop mødes.
Så er der øjeblikkelig jordforbindelse.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#5
De gamle hegnskytter skyder altid, forkant af forbenet midt på dyret.
Hvis du skyder bagkant af forbenet midt på dyret løber de altid.

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#6
Nu vil jeg ikke lyde klog, men jeg skyder 3-5 bukke om året og har gjort det i 25 år og med min steyr i 6,5 og der skyder jeg samme sted (så vidt mine evner rækker :-) ), der er flugtafstanden kortere eller også ligger de der. Det der bekymrer mig er at jeg ikke har større udgangshul end indgangshul så ekspansionen er meget lille, det skal også siges at der ikke har været truffet ribben eller andet hårdt.
Og jo Jesper det er din, (eller var) det er den bedste riffel jeg har haft, til bukkejagt har der ikke været andet ude af skabet de 2-3 år jeg har haft den, den skyder som en drøm og så er den dejlig handy. Tak for handlen :-)
Mvh lars
Svar
#7
Hej Lars
kan du ikke skrive til mig på jesperbjoernbaek@gmail.com samt fortælle hvilke af patronerne du har skudt dem med.
jeg kigger gerne på alternativer samt på hastigheden
Svar
#8
Prøv at købe hhv en pakke Hornady 55 gr SP og 55 gr V-max... Begge giver gode udgangshuller uden at ødelægge for meget... De burde skyde godt i din kortpibede Steyr....

J.
Svar
#9
Hej Lars

Du skal fodre den med 53 gr. barnes x, cci 400, og 25 grain n135 krudt. Col 56.5 mm, det gav 956 m/s i min kammerats steyr ultra light .223 og flere døde bukke:-)

.376 Steyr

Frækhed belønnes - nogle gange med tæsk...
Svar
#10
Min gode ven køre med en Hornady 55 grains Vmax. De sidste 4 han har skudt er gået lige ned ved skud lige bag forbenet. Det skal siges at en Vmax er en varmit kugle som expandere hurtigt. Altså skal du forberede dig på at der nok er mere kødskade. Du skal så holde dig til en 50 grains Vmax. Da 1:12 ikke kan stabilisere en særlig tung kugle.
Han datters Tikka med 1:10 stabilisere 50 gains fantastisk.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)