Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
243 (med tyk pibe) eller 223 med 1:8 stigning?
#1
Godt der er go´ tid til 1 sept...kan simpelthen ikke bestemme mig.
Jeg skal finde en riffel (gerne brugt) der skal bruges primært til gæs. Den skal kunne skyde meget præcis til fuglene ud over 200 meter og klar opgaven med minimal kødødelæggelse. Jagt området er meget åben og det blæser næsten altid. Jeg var rådet til at købe en kaliber 243 til formålet, men når man læser nærmere om rifler af den kaliber, så er god præcision blandt dem noget af et lotteri. Kan man være mere sikker at præcision er god hvis man vælger en 243 med tyk pibe og/eller en bestemt stigning, eller er det bedste og mere sikre valg for mig den velkendt 223 med 1:8 stigning? Kommentar og forslag til hvilket våben af begge kaliber ønskes.
(Har gået bort fra tanken om 22-250 pga. af vinden)

Make Every Shot Count!
mvh
Systemkritikeren
Svar
#2
hvorfor ikke gå vejen som topfugljægerne i sverige..enten holde fast i gammel 6,5x55 eller tage en af de BR udviklede 6mm (BR, XC etc..Norma (og sikker Lapua) laver fabrikks ammo og hylstre er til at få fat på)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by wolf_skate

hvorfor ikke gå vejen som topfugljægerne i sverige..enten holde fast i gammel 6,5x55 eller tage en af de BR udviklede 6mm (BR, XC etc..Norma (og sikker Lapua) laver fabrikks ammo og hylstre er til at få fat på)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone



Ja en eller anden 6,5 mm og et fuldkappet projektil skulle kunne klare opgaven.

og 6,5xx5 kan snildt, med lette projektiler, puttes i en kort lås.

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
Vil som flere andre også sige en eller anden form for 6,5 feks en .260 [:p]
De to andre .243 og .223 kan være nogle hysteriske kællinger at få til at skyde præcis.
.223 er desuden meget vindfølsom

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by CP

Vil som flere andre også sige en eller anden form for 6,5 feks en .260 [:p]
De to andre .243 og .223 kan være nogle hysteriske kællinger at få til at skyde præcis.
.223 er desuden meget vindfølsom

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"


Det er også min erfaring med 223, især at den er meget vindfølsom
littlebear
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by littlebear

Citat:quote:

Originally posted by CP

Vil som flere andre også sige en eller anden form for 6,5 feks en .260 [:p]
De to andre .243 og .223 kan være nogle hysteriske kællinger at få til at skyde præcis.
.223 er desuden meget vindfølsom

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"


Det er også min erfaring med 223, især at den er meget vindfølsom
littlebear



Lige som alt andet med lav bc.

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
Mange tak for jeres forslag som var godt nok ikke forventet, men i er enig, og alt lyder meget fornuftig, især det med kort lås. Det er den gamle svenske kaliber jeg skal benytte, og med de udvalg af patroner der findes, medfølge den bonus at den kan bruges til næsten alt[Smile]
Hvis jeg har forstået rigtigt, så er det lige meget hva´ for et våben man vælger, så kan 6,5 x 55 bare ram pletten på lang afstand, men gælder det også gamle brugte våben?
Hvis det er sådan, har jeg nu et luksus problem. Der er så mange at vælger i mellem[Wink]....med flere endda til billige penge[:p]

Make Every Shot Count!
mvh
Systemkritikeren
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by 22man

Mange tak for jeres forslag som var godt nok ikke forventet, men i er enig, og alt lyder meget fornuftig, især det med kort lås. Det er den gamle svenske kaliber jeg skal benytte, og med de udvalg af patroner der findes, medfølge den bonus at den kan bruges til næsten alt[Smile]
Hvis jeg har forstået rigtigt, så er det lige meget hva´ for et våben man vælger, så kan 6,5 x 55 bare ram pletten på lang afstand, men gælder det også gamle brugte våben?
Hvis det er sådan, har jeg nu et luksus problem. Der er så mange at vælger i mellem[Wink]....med flere endda til billige penge[:p]

Make Every Shot Count!



22man : Kunne du ikke lige aktivere din pm funktion ? ....

Mvh Lars
Mvh Lars
Svar
#9
Hej Lars, your wish is my command....er gjort[Smile]

Make Every Shot Count!
mvh
Systemkritikeren
Svar
#10
hvis lidt vægt ikke er det store problem for dig..såen gammel Otterup tidligere baneriffel (6,5x55)= super præcision (jagtligt) i forhold til hvad en sådan bør koste.. Den kan nemt slankes i skæfte etc.. der er flere der 'modded' sådanne rifler til at blive rigtig fine jagtvåben (eller tactical look alike). Men det er så gammel M98 lås baseret

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#11
Lidt vægt[Big Grin], har lige kigget på nogle og hold op hvor er de tunge i forholdt til de andre våben jeg har set.
Jeg er ikke til plastik våben, så med mindre jeg kan finde en lettere model, skal jeg nok flere gang i fitness centret inden starten af jagt sæsonen...godt der er god tid[Wink]

Make Every Shot Count!
mvh
Systemkritikeren
Svar
#12
De "gamle" Carl Gustav'er kan fåes til rigtig billige penge og mange af dem skyder RIGTIG RIGTIG godt.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#13
Mange tak til jer alle sammen.
Det er godt i er der og i gad svar, ellers havde jeg købte den forkert kaliber.
Det bliver spændende at se hvilken 6,5 x 55er jeg ender med.
Det næste spørgsmål bliver nok til en sigtekigget til den[Smile]

Make Every Shot Count!
mvh
Systemkritikeren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)