Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Værktøj til lapping af optikringe
#1
Jeg er så småt igang med at montere mit kikkertsigte på min magnumriffel, og har besluttet mig for at prøve at lappe mine ringe.

Til det kan man jo købe værktøj, men jeg har mulighed for at lave det selv, så det vil jeg ikke.

Jeg kan dog ikke helt se mig frem til diameteren på det her værktøj.
- Men det kan også tænkes at jeg overkomplicerer det...

Kikkertrøret er 30,06 mm i diameter.
Det karborundum jeg vil anvende har korn 220.

Skal lappingværktøjet så være større eller mindre, end kikkertrøret?

Som jeg ser det, så bør det være lige en tand mindre, for at tage højde for karborundumet.

Hvad siger de kyndige? Skal værktøjet bare være 30,00 mm?
Svar
#2
Ja en ø30 mm aksel er ok. Hvis du får fat i et stykke meterstål el. lign. glat aksel vil du opdage at den måler ø30 +0/-0,05 i 9 ud af 10 tilfælde, som lige passer med tanken om en lidt mindre Ø !

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#3
Vi har nogen slebne søjler som måler Ø30, som jeg havde i tankerne at bruge.

Jeg skal bare være sikker på, at det nu også er det rigtige :-)
Svar
#4
Du skal bruge en blød aksel. Så kan slibekornene sætte sig fast i overfladen og fjerne materiale fra ringene.
Bruger du en hærdet aksel vil kornene sætte sig i ringene og slibe din aksel tyndere.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Et godt tip! Det skriver jeg lige bag øret.
Svar
#6
Jeg vil nu foreslå en alustang i 6060 i t4 versionen, så vil du nemlig udelukkende slibe på ringene, og fuldstændig beholde dornens facon, så du ikke oplever at hullerne godtnok bliver parallelle, men ofte uregulært trompetformede. Det er for et perfekt resultat fuldstændigt afgørende at du under lappeprocessen udelukkende anvender en roterende bevægelse, med en maksimal længdebevægelse svarende til 16% af ringbredden
Svar
#7
16% eh?
Hogmeister
Svar
#8
@ n a. Lyder sgu rigtigt, men hvor f..... får du lige 16 % [:0][Big Grin]

SS

PS! Jeg har altid brugt blylegeret automatstål med godt resultat!

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#9
Alu 6060 T4 kan med fordel blødglødes. Så svarer det til ALMg4-SS, men er meget billigere og lettere at finde. Til gengæld skal du gå op på 18% for at kompensere for den lavere trækstyrke [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
What the fuck?
Hogmeister
Svar
#11
Grunden til at man maximalt må anvende en længdevis vandring på 16% er at det vil efterlade over 66% af ringbredden med korrekt diameter og bæreevne, hvor der kun er 16% i hver side, med den bulebeskyttende entringskonus, som er resultatet af at der på den del af ringbredden som hele tiden får tilført nyt og ikke fuldt indtrykket smergel ved længdebevægelsen. Denne ikke fuldt indtrykkede smergel vil leverere en større og mere aggressiv slibning. De 16% er et resultat af mange års intensiv test, og omfattende laboratoriemålinger, hvor man har opnået det bedste kompromis mellem bulereduktion, og bæreflade..

Det kan også være fordi jeg gerne vil lyde som om jeg ved en dælens masse om noget relativt uvæsentligt, og derfor har erfaret at man bliver anseet som meget klogere, hvis man sætter lidt konkrete tal, helst med mange decimaler på.[B)][B)][Wink][Big Grin]
Svar
#12
Al seriøsitet forsvandt efter 4de indlæg.

na, den dovne hund har aldrig lappet ringe eller fundet det nødvendigt. Han skyder osse som en Klud og vil derfor heller aldrig opdage om kikkerten så sad baglæns i ringene [}Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
mere her:

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.ph...21#p502621
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
[Big Grin][Big Grin][8D][8D]
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

mere her:

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.ph...21#p502621



"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Der er kun én ting som er værre end mandschauvinister og det er kællinger, der ikke gør som der bliver sagt!"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#15
For at blive lidt seriøse igen:

Er der flere kommentarer til diameteren, eller skal jeg bare holde mig til Ø30,00?
Svar
#16
Iøvrigt så er det topic på NVF også oprettet af mig. Og det holder jeg også øje med løbende.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Rixen

For at blive lidt seriøse igen:

Er der flere kommentarer til diameteren, eller skal jeg bare holde mig til Ø30,00?



Nu har du målt din nuværende kikkert, men kikkerter svinger meget i diameter fra fabrikat til fabrikat. Så hvis du holder dig til en centerless slebet blød aksel mellem 29,95 og 30,05mm så er det udmærket.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
For at blive ved det seriøse, hvad er fordelen ved at 'lappe' ringene??
Jeg har aldrig gjort det selv, blot monteret kikkerten, spændt den fast og saa ellers sigtet den ind. Har aldrig haft problemer, eller bøjede kikkert rør end spændings mærker. So, you tell me!
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#19
Det er nørderi...... omend sejt nørderi, men dog stadig nørderi... (naturligvis postuleret uden at ane en skid om emnet) [Big Grin][8]Er man bare en lille smule overtroisk (som jeg selv)[Smile] så må det have enorm stor betydning for ens skydefærdigheder.. [:p][:p]
Jeg så engang en fyr på flugtskydningsbanen, der rettede på patronerne så skriften i røven af patronen vendte "korrekt" Det var åbenbart nødvendigt for at patronerne havde det samme træfpunkt hver gang..
Mon jeg burde få lappet mine ringe.. så jeg får mulighed for at levere anstændige resultater på skydebanen.. Syntes det her er herligt I fodrer jo os elendige skytter med undskyldninger for at det ikke skyldes inkompetence, men derimod teknikken, at vi skyder som en klud. Af hjertet tak.. Griner

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#20
Citat:quote:

Mon jeg burde få lappet mine ringe.


Det kunne du da få gjort ved Bjarne bøs bøs i lørdags [Big Grin]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)