Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny udstilling på Vestjyllands Jagtmuseum
#1
Jagtudstilling på Strandgaarden

Jagt er temaet for oplevelserne på Strandgaarden. Museet har indledt et samarbejde med de lokale jagtforeninger, der sæsonen igennem er værter ved levende historie og arrangementer for store og små.

Udstillingen, "Hjorten og skoven", er Ringkøbing-Skjern Museums store særudstilling i 2013 på Strandgaarden, Vestjyllands Jagtmuseum.

Museet har fået bevilget 400.000 kr. til arbejdet, fra "15. Juni Fonden", og har derudover arbejdet sammen med bl.a. de lokale jagtforeninger ved Vest Stadil Fjord.

En spektakulær genindvandring
Hovedtemaet er hjortevildtets fantastiske genindvandring til Vestjylland, efter atdyrene stort set var udryddet. I dag findes store bestande i landsdelen, og udstillingen viser hjortevildtets rejse fra næsten udryddet, til helt almindelig i landskabet. Besøgende kan også blive klogere på biologi og fakta om hjortenes konge; kronhjorten. Fokus er her på dyrets brunst periode, og udstillingen viser bl.a. en nyindspillet film, lavet af den anerkendte naturfotograf Bo Skelmose.

Hjorten og mennesket
Et andet hovedtema i udstillingen er samspillet mellem menneske og dyr; mellem kultur og natur. Detkommer bl.a. til udtryk i kronhjortens betydning for stenalderjægerne og jagten på hjortevildtet op igennem historien – herunder jagtformer, jægernes udstyr og foretrukne hunderacer. Udstillingen berører også en vedvarende diskussion; er hjortevildtet en oplevelsesmæssig ressource eller en skadevolder, der ødelægger afgrøderne? Der er således en dynamik og vekselvirkning mellem natur og kultur, og selv om hjortevildtet er udstillingens centrum, står mennesket hele tiden i kulissen, som en yderst vigtig medspiller.

Museets jagt efter hjorte
En del af udstillingen har et mere skævt tema med fokus på hjorten som pyntegenstand i hjemmet. I den forbindelse har museet lanceret en indsamlingskampagne efter alt muligt med hjorte på fra de vestjyskestuer. Således vil de udstillede genstande være ting, som er blevet udlånt til museet. Udstillingen åbner d. 1. juli 2013, og vil være at se på Strandgaarden til og med år 2015.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#2
Lidt mere om udstillingen

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)