Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako Finnbear 9,3 projekt
#1
Efter længere tids søgen fik jeg idag tilladelsen til en Sako Finnbear. Har som sagt i et stykke tid ledt efter en Finnbear til et 9,3x62 projekt! Det har været vigtigt for mig at finde en riffel med et velholdt system, og det er faktisk lykkedes at finde et rigtig pænt eksemplar.
Sako'en har pt. monteret 270win pibe, som gerne skulle skiftes til en kort tyk pibe i 9,3x62.
Har ikke helt fundet ud af hvad der skal ske med skæftet, men mon ikke det pludselig kommer til mig! [Big Grin]
Billeder kommer når jeg har fået udyret hjem.
Er der iøvrigt nogle der kan anbefale et sted at få skuret ny pibe på? Jeg kender til NP i Vildbjerg, men der er lidt langt fra Nordøst Danmark [^]

Knæk og bræk
Mvh
Anton
Knæk og bræk
Mvh
Anton
Svar
#2
Piben kan jeg nok ikke hjælpe med men kig ind på min hjemmeside om et par uger. Så burde der være noget til skæfte inspiration derinde.

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#3
Hej Anton

Jeg kan ikke læse ud fra din tråd om vi taler et nyt skæfte fra bunden eller en renovering af det gamle.

Med hensyn til en renovering af skæftet så kan du få en OK løsning med Lakfjerner, (hvis aktuelt) sandpapir, spritbejdse og Tru-oil. Jeg har lavet en del både rifler og haglbøsser på denne måde, som f.eks denne Voere:

[Image: 488203_4295190825617_1576508329_n.jpg]

Der er selvfølgelig også muligheden, at lave et skæfte helt fra bunden. Der henviser jeg blot til Swift, Walnuts, A-Bolts og Eskes tråde i "Våbenværkstedet". Vil du have et "næsten færdigt" skæfte der er grovfræset og som der bare skal finpudses lidt på, så er blandt andre Richards Microfit et godt bud. Mener faktisk de har lavet noget til Sako. Jeg lavede sidste år denne M98 med et skæfte fra Richards Microfit (netskæringer var ikke lavet da billedet blev taget[:I]). Men der er jo nok også snart en dansk skæftemager på vej [Wink]

[Image: 402237_4295187345530_811718610_n.jpg]

Med hensyn til pibeskift, så kan du prøve at kontakte A.H. Larsen i Harlev (Hatting herindefra). Han har monteret flere piber for mig, og han har styr på det med Sako'er [Big Grin] jf. CPs tråd om den genstridige Sako Vixen 223. Jeg vil tro han kan hjælpe dig.

God fornøjelse, og lad os nu endelig følge med, vi er ved at være klar til en projekttråd.

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1517866452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#4
Ja, der er mange her inde der kan sætte et løb på[Wink]
det er altså ikke sort magi.
Er opgaven sæt et nyt løb på, ja så kommer der et nyt løb på.

Er opgaven udøv voodo på en lås, ja så svinges voodo dukken over drejebænken og der tilsættes et stænk pibesvingningsvand[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
I første omgang bliver det nok en renovering af det gamle skæfte, evt. med lidt ændring på kolbehalsen, den er lidt akavet at holde ved sådan umiddelbart som jeg husker det. Tru Oil holder jeg mig fra, bryder mig ikke rigtig om den skinnende lak lignende finish, jeg er mere ude i en mørk og mat finish. Men vil lige se tiden an, skal lige have rifflen hjem og have den splittet ad [Smile]
@GT Nej det er vel dybest set først at skrue den ene vej og siden den anden [8D]

Det var iøvrigt en fornøjelse at indhente tilladelse på station midt i Hillerød, der var hele tre ansatte der bare kørte tilladelse og anmeldelser igennem.

Knæk og bræk
Mvh
Anton
Knæk og bræk
Mvh
Anton
Svar
#6
Hej Anton

Tillykke med projektet

Den skal da se sådan ud:

[Image: IMGP1342.jpg]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#7
yrk

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
Haha Clax, det er da det jeg skal ha.. Det eneste der mangler er flammer!

Knæk og bræk
Mvh
Anton
Knæk og bræk
Mvh
Anton
Svar
#9
Hvad F***** STROM,

du har da selv sådan en hjemmemalet grøn rædsel[Big Grin]

Jeg vil også have dødningehoveder og flammer på min TRG[^]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Hov hov - Stroms er ikke malet - den er "sløret" - men helt sikkert en rædsel [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#11
gori er da kultur [Big Grin]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
Så fik jeg rifflen hjem, jeg havde regnet med den var i rigtig fin stand, men da jeg fik kigget efter og åbnet den, var den i væsentlig bedre stand end forventet. Rifflen ligger nu i to dele og er klar til at finde en ny pibe. Skæftet er i god stand, desværre har tidligere ejer kortet skæftet ned for at kunne tilpasse sin forlængelse og uoriginale bagkappe til at passe. Det betyder så at den originale bagkappe ikke passer på længere. ØV! Løsningen bliver nok en rekyldæmpende bagkappe, ved endnu ikke hvilken.
Nu står sommerferien der begynder i weekenden på: ny pibe, lak af skæfte og videre vurdering. Muligvis skal skæftet bejses inden oliering. Har desuden overvejet at flytte rembøjlen fra undersiden af forskæftet ud til enden ala. mauser m03, for bedre komfort. Måske det bliver for meget??
Kan ikke lige finde ud af at få billeder op, så det arbejder jeg lige lidt videre på, så kommer de! [^]

EDIT- Kan man indsætte billeder uden at oprette en photobucket profil?

Knæk og bræk
Mvh
Anton
Knæk og bræk
Mvh
Anton
Svar
#13
[Image: IMG_1110_zps11916dd1.jpg]
Ikke meget slitage her!

[Image: IMG_1105_zpsd6ded975.jpg]
Her ses den forlængede bagkappe, temmelig klodset!

[Image: IMG_1103_zps63a117b2.jpg]

[Image: IMG_1106_zpsf8af8847.jpg]

[Image: IMG_1104_zps14469b0e.jpg]

[Image: IMG_1107_zpsaa9b3157.jpg]

[Image: IMG_1108_zpse1a6f9c1.jpg]

Så kom billederne op af rifflen inden der sker ting og sager. De blev desværre taget med mobilen uden ordentligt lys [B)] Skal se om ikke jeg kan fået taget nogle billeder undervejs! [|)]

Knæk og bræk
Mvh
Anton
Knæk og bræk
Mvh
Anton
Svar
#14
[Image: foto-4_zps721fbe6f.jpg]

Så er lakken fjernet. Jeg benyttede mig af nitro mors, det fungere super effektivt med en lille spatel. Råtræet er temmelig lyst, selv når der påføres vand. Påtænker at bejdse skæftet i en nøddebrun farve. Efterfølgende skal netskæringerne rettes op. Især på den ene side blev jeg en tand eller to for ivrig med højtryksspuling som de på nitro mors anviser som en mulighed! Det kostede altså et par fibre da jeg kom for tæt på Sad

Knæk og bræk
Mvh
Anton
Knæk og bræk
Mvh
Anton
Svar
#15
Det er bøg. Du kan evt. lave nogle falske "åretegninger" med sort tusch eller sort bejdse inden du bejdser med brunt

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#16
Tja, åretegninger er ikke det vigtigste for mig. Et mørkt skæfte med lidt glød er langt hen af vejen det vigtigste for mig! Forhandleren sagde godt nok det var valnød der ville gemme sig under lakken, men jeg havde luret efter lidt tørring at der nok var tale om noget mindre eksotisk :-) De havde desværre ikke noget bejdse i Silvan så må forbi farvehandlen imorgen!

Knæk og bræk
Mvh
Anton
Knæk og bræk
Mvh
Anton
Svar
#17
Man plejer at kunne købe bejdsepulver i både Bauhaus og XL-byg, hvis du skulle være i nærheden af en af disse butikker.

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1517866452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by CP

Det er bøg. Du kan evt. lave nogle falske "åretegninger" med sort tusch eller sort bejdse inden du bejdser med brunt

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Hej CP - sætter du en kryogenbehandling på højkant i forhold til om det er bøg?[Big Grin][Big Grin][Wink]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Citat:quote:

Originally posted by CP

Det er bøg. Du kan evt. lave nogle falske "åretegninger" med sort tusch eller sort bejdse inden du bejdser med brunt

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Hej CP - sætter du en kryogenbehandling på højkant i forhold til om det er bøg?[Big Grin][Big Grin][Wink]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"


Hm, var sgu lidt i tvivl - jeg har selv et Sako skæfte i bøg og synes også det ligner "bøgesplint" der er i området mellem udfræsningen til bolten og rekylbolten.
Men ja lad gå da, indgår væddemålet. (Dvs du skal betale mig en kryogenbehandling hvis det er bøg[Wink])

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#20
Husk at vådbejdse træet så det ikke skjolder.

Fin skyder du har fundet, du er jo en ægte sakoman [Wink]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)