Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skævt kryds/tårn.
#1
Hvis jeg liner kikkerten op efter alle kunstens regler med diverse vaterpas på alle tårne så disse er helt i vater/lod, er korset meget ude af vater/lod. Dette er selvfølgelig "ubehagelig" at sigte med.
Men det skal vel være tårnet der i vater, ellers vil den vel trække krydset op og ned i en linje ude af lod?
Tænker især på længere/ varierende afstande hvor man klikker meget.
Kan man sende en kikkert ind og få det rettet?

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#2
Du kan prøve med riflen spændt fast i lod ligesom dien kliktårne, at du sigter på noget der osse er i lod. Så klikker du kikkerten fra yderstilling til yderstilling. Dette må vise om krydset følger stolperne eller lodlininen igennem kliktåenene.

Helt bestemt er det meningen at kliktårn og trådkors skal være parallelle. Et seriøst kikkertfirma kan rette det.

PS: jeg sagde at du ikke skulle købe den Fujinon PRC kikkert [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Jeg mener engang at have stavet mig frem til at Leupold garantere at krydset ikke sidder mere end 2,5 grader skævt.

Det er selvfølgeligt meget væsentligt, at krydset flytter sig 5 cm sideværts for hver meter du justere i den anden retning.

Hvis det stresser dig meget, kan jeg anbefale dig at udføre kontrollen med en vaterpas med fast boble[B)][B)] så får man mere ro i sjælen[Wink]
Svar
#4
Jeg mindes engang jeg havde købt en billig Burris til miin salonriffel. Jeg lagde riflen op i en holder og monterede kikkerten ved hjælp af et lille waterpas som jeg lagde oven på låget på kliktårnet.
Så ville jeg lige tjekke øjenafstanden og til min store overraskelse så lå trådkorset 45 grader drejet til siden [xx(]
Jeg fik den byttet, men desværre glemte jeg at teste hvilken vej trådkorset fulgte når man klikkede. Sandsynligvis fulgte det aksen igennem kliktårnet når det var SÅ meget ud af tur.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by n a

Jeg mener engang at have stavet mig frem til at Leupold garantere at krydset ikke sidder mere end 2,5 grader skævt.

Det er selvfølgeligt meget væsentligt, at krydset flytter sig 5 cm sideværts for hver meter du justere i den anden retning.

Hvis det stresser dig meget, kan jeg anbefale dig at udføre kontrollen med en vaterpas med fast boble[B)][B)] så får man mere ro i sjælen[Wink]



Du skal have bygget nonius på din kugleramme [Big Grin] 2,5 grad på 1 meter bliver til 43,66mm på min kugleramme [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
I princippet er det vel helt ligegyldigt om korset er linet op til riflen bare korset er linet op i vatter ved hvert skud. Der er mange der taker om at line riffel og kikkert op men hvis man har bobbel på kikkerten og bare sørger for at den altid er linet op, kan riflen vel i princippet være kæntret 45 grader uden betydning?

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#7
Hej

Har haft samme problem med en tysk talende kikkert, når riffel var i vater var trådkorset ikke, hvis tårnet var.

Men hvad nu hvis hullerne til rail ikke er lodret, så bliver det ret svært, da toppen af rail nødvendigvis må ude af vater.

Men low tech løsningen blev.

Kontrol på 100 meter. 100 klik op ny serie stadig på 100 meter.

Serie sad 100 cm over og var ikke påvirket af coriolis, spindrift eller vind, men sad ca 4 cm til højre.
100 klik er langt ud over hvad jeg skal bruge, men jeg aner ikke hvordan jeg skal kunne montere kikkerten mere lige.

nogen gode ideer ?

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
Max, jeg fulgte da dit råd og undlod at købe den Fujinon[Wink].
Det er en S&B 12-50x56
Jeg har libel på railen, så jeg må jo bare prøve at f.eks 6 skud efter samme punkt, men hvor jeg klikker 20 klik mellem hvert skud. Så må jeg jo kunne se om de sidder på en linje i lod eller ej.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#9
Ud til skydebænken som står på terrassen[:p][Big Grin].
Resultat: Det lige tårn trækker det skæve kryds i en lige linje der er i lod.
Den må en tur på fabrikken.[xx(]

Skulle kraftedme bare have købt den Fujinon, men det var vel fordi han selv ville have den.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#10
Havde du nogen til at standse trafikken imens du skød...... Fedt med sin egen skydebane, når bare ikke posten kommer.. griner[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)