Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chokes til flugtskydning
#1
Hej.

Jeg tænkte på hvilken chokes folk bruger til jagtskydning? Jeg vil have købt nogen lange så jeg kan løsne dem en gang i mellem så de ikke gror fast, men er ikke helt klar over hvad der er det "rigtige" til flugtskydning. Jeg har en Browning og der er 3 og 4 hakker i de chokes der sidder i nu, så det er vel modified cylinder og improved cylinder. Men fordi de sidder i nu behøver det jo ikke være det rigtige Smile. Og hvad med at købe 2 ens, er det en fordel eller dumt? På forhånd tak Smile

Mvh Anders
Mvh Anders
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Duke

Hej.

Jeg tænkte på hvilken chokes folk bruger til jagtskydning? Jeg vil have købt nogen lange så jeg kan løsne dem en gang i mellem så de ikke gror fast, men er ikke helt klar over hvad der er det "rigtige" til flugtskydning. Jeg har en Browning og der er 3 og 4 hakker i de chokes der sidder i nu, så det er vel modified cylinder og improved cylinder. Men fordi de sidder i nu behøver det jo ikke være det rigtige Smile. Og hvad med at købe 2 ens, er det en fordel eller dumt? På forhånd tak Smile

Mvh Anders


Jeg bruger i min berette en mod imp cyl i det nederste og en mod i det øverste. Men det er også tre hakker i øverste og fire i det nederste. Det virker fint for mig.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#3
Jeg bruger Sk1 og Sk2 i min SKB.

Hvor meget det reelt har at sige, ved jeg ikke helt præcist, men det ser da super sporty ud.
Svar
#4
Du skal have afprøvet skudbilledet med den patron du vælger at anvende til flugtskydning, med de forskellige chokes du har til rådighed. Der finder du det setup der laver de flotteste skudbilleder.. Umiddelbart vil det altid være en fordel med en lidt mere lukket choke i det bageste løb, da man ofte aflægger andet skud til mål, der befinder sig en anelse længere ude end det første. Jeg selv bruger 1/2 og 3/4 det er de chokes der laver det pæneste skudbillede. Forøvrigt det samme setup jeg bruger på jagt.. Og faktisk også samme boring jeg har på min gamle tyske sidebøsse med fast boring.....
Længden på choken har bestemt ikke til formål at du skal gå og løsne dem. Umiddelbart skal de sidde så stramt at du ikke sådan lige kan skrue dem ud med fingrene.. Lange eller korte chokes..... begge typer skal med jævne mellemrum afmonteres og rengøres og smøres i gevindet Lidt ligesom konen.. eller........ :-)
Hvis du vælger "de lange" så kan Briley anbefales. De er dyre, men til gengæld er det også kvalitet..

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#5
Jeg endte med at bestille 1/4 og 1/2, det nok godt nok. Og det var også Briley jeg havde kig på Klokker. Jeg bestilte hos Chris Potter Country Sports på http://webshop.gun.co.uk/, bestilte søndag aften, mandag formiddag fik jeg en mail de var sendt, tirsdag trak de pengene og onsdag kom de med posten, så dem kan jeg kun anbefale Smile.

Mvh Anders
Mvh Anders
Svar
#6
Har også selv haft for vane at gå og løsne chokes for at de ikke skulle gro fast, men siden jeg er gået over til at smøre 1 cm af inderste del på choke der med silicone fedt går der over 1000 skud inden det er blæst væk og choke får en mørk farve, så den vane er nu lagt på hylden

Til træning (sporting) anvender jeg 7/8 og 1/1 til 24 grams patroner, og når det så gælder er det 3/8 og ½ til 28 gram

Men som klokker skriver er det en god ide at prøve skudbillede med netop din patron i dit gevær med dine chokes, for det kan være meget individuelt. Jeg har selv tidligere prøvet at sammenligne feks Briley Spectrum og Teague i en F3’er og i dag bruger jeg kun Teague, men kunne da også fristes til at prøve Müller da de som Teague også har konus i fuld længde [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#7
@ Bjarne explo

Er det din opfattelse at med den rigtige kombination af choke og patron, kan man øge sit gennemsnit med (1) x-antal duer ?

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Jo sammenlignet med en helt forkert kombination så kan man da

Men den største forøgelse forgår ved forbedringer i skyttens hoved og om nødvendig forbedret skæftetilpasning, og det med firmwareupdate arbejder jeg stadig på [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#9
En hård trangboring giver en lang haglsværm med lille diameter og modsat for en åben trangboring

Med hård tranboring er der større tolerance på foranhold og mindre tolerance på højde ved feks en sidedue

Tolerance vil være omvendt ved åben boring

Ud fra denne betragtning burde valg af trangboring jo egentlig være ligegyldigt

Men jeg har det bedst med hårde træffere også på distancen, det giver en vis form for selvsikkerhed at blive kvitteret med en støvsky, så derfor stramme boringer [Smile]

2D skudbillede på papir gør det for mig ikke alene, det det er også en gut feeling når der skydes til lerduer

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)