Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kaliber 308 på 1000 meter
#1
Diskussionen kan fortsætte her:

Jeg har nedenfor indsat indlæggene fra køb/salg tråden. Kunne ikke gøre det anderledes desværre :-)

Jepsen
Moderator

****************************************************************

Citat:quote:

Originally posted by PoorShot

Nåh ja, 1000 meter målet lagde sig også, men konsistensen kom vist først, da skytten ikke var mig.. :-D

Det er Lapua Scenar HPBT 168 grains.

Har kun eksperimenteret med forskellige HPBT, så det kunne være at en anden type havde en endnu bedre samling eller at en anden krudtvægt samlede bedre.



Jeg vil antage, at en højere vægt/bc ville øge hitpotentialet ganske gevaldigt i forhold til medium vægtene. Den vil blive afgørende mindre vindfølsom.
Det er blot et spørgsmål om hvor tunge/lange stigningen på 1-12 piben kan klare.

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev

*************************

Det var nu mere den sandsynlige hastighed på distancen jeg fandt interessant.
Jeg vil mene du skal op på en udgangshastighed på omkring 860-880 m/s for at kunne holde sig supersonisk.

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]

*************************
Citat:quote:

Originally posted by GT

Det var nu mere den sandsynlige hastighed på distancen jeg fandt interessant.
Jeg vil mene du skal op på en udgangshastighed på omkring 860-880 m/s for at kunne holde sig supersonisk.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Jeg skal ikke kloge mig på hvilke dynamit ladninger der skal til for at opnå den hastighed i en 26" pibe, men jeg ville personligt hellere acceptere en lidt lavere hastighed og så få en bedre BC.

Al matematik taler i den retning. Bare spørg Litz[Wink]

Når Kelle skriver 1000 meter, så mangler han at skrive noget om størrelsen på skiven, men jeg antager at vi taler fuldfigur i Sydvestjylland, også bliver det mere muligt med den rette operatør.

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev

*************************
Nu er jeg jo ikke fuldbyrdet wannabe sniper, endnu, da jeg ynder at skyde i t-shirt (uden presfolder)[Big Grin],
men hvordan får man en højere BC på en 167 grains Scenar???

Jeg er lutter ører[?]

Nu har jeg aldrig skudt på 1000m med en 308w da jeg altid har fået at vide at jeg ikke ville med nogen ret stor sandsynlighed ville kunne holde den supersonisk på 1000m.

Jeg "makker" selv rundt med 308 og har eksperimenteret en del med 165-180 grains segmentet for at skubbe grænsen/rækkevidden.
Ender altid op med en voldkomprimeret ladning og mangler stadig 30-40 m/s.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]

*************************

Det jeg mente var at øge bc sammen med vægten,og det er jeg overbevist om du godt ved.
Som følge heraf vil V/0 falde, men det kompenseres derfor ved højere bc. Skal man skyde langt er BC at foretrække for hastighed.
En årsag til at diverse 7 mm patroner er ved at blive moderne igen med 180 berger.

Hvorvidt man kan skyde på 1000 meter med 308 stiller jeg mig selv tvivlende overfor, der er i al fald flere ting der taler i mod. Og meget der er bedre egnet.
Men skal det ske vil et tungere projektil være at foretrække.

Og skal vi endelig fluekneppe projektilerne, kan BC øges og gøres mere ensartede med diverse værktøjer, der klemmer hulspidsen mere sammen, samtidig med at den bliver mere ensartet(bare spørg WSM han har prøvet det, dog med 6,5mm, men princippet er det samme).
Alternativt kan man også gå fra de gængse 167-168 grains og ned i 155 grains fra lapua de har pga formfaktoren og trods lavere vægt faktisk højere bc end de tungere brødre og kan skubbes hurtigere ud.
Om det gør dem til 1000 meter projektiler kan der regnes på af dem der gider, hvis de samtidig kan få dem til at skyde tæt nok.
TRG-S og undertegnede har prøvet og jeg ved ikke TRG-S har droppet dem, men jeg gjorde det hurtigt.

Jeg tror i øvrigt ikke beklædningen betyder det store for selve skydningen.

VH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev

*************************

Nu handler tråden om en mand der vil sælge sin riffel, men nuvel hvis vi absolut skal ævle og kævle i om en .308'er kan ramme på 1.000m så lad os da endelig gøre det. Jeg har skudt på 1.000m masser af gange med min .308'er inden jeg købte en .338 Lapua Magnum og jeg kender rigtig mange der stadig gør det. Er det optimalt, nej men det kan sagtens lade sig gøre og man kan stadig godt ramme. Ja kugle går subsonsik omkring 850m med standard ammunition, men man kan godt presse en .308'er op i hastighed og med den rigtig kugle er det ikke helt umuligt.

Min erfaring er at de tunge kugler flyver længere end de lette også selv om de har en lavere udgangshastighed. Tanke eksperiment, slå til en golf bold og en bordtennis bold med samme kraft, hvad flyver længst? Det er også ret let og simulere i de forskellige programmer. Jeg sammenlignede engang en .338'er 250 grains med Vo på 900 m/sek. med en 300 grains med Vo på 800 m/sek. mener 300 grains kuglen overhalede 250 grains kuglen allerede omkring 500m og så er den mindre overfølsom over for vind. Nu kan man selvfølgelig ikke direkte overføre det til en .308'er og lade den med en tung kugle og så tro den når ud på 1.000m :-)

Det bliver heller ikke dårligere af at der sidder en 26" pibe på riflen, som er med til og give kugle lidt mere fart på.

Men lad os da flytte diskussionen over i en tråd for sig og så diskutere videre der og lade manden sælge sin riffel i fred.

Kelle
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#2
bc kan ændres [Wink]
[Image: p_749006098_3.jpg]
The Sinclair Meplat Trimmer is a handcranked tool which will quickly and accurately uniform the bullet tips (meplats) of long range bullets or loaded ammunition. This tool includes a caliber specific Delrin™ housing, tool steel cutter, aluminum frame and a comfortable crank handle. Additional Delrin™ housings (see chart below) may be purchased to change calibers. We suggest trimming approximately .005" of material from the bullet tips which will uniform the ballistic coefficient (B.C.) with a B.C. reduction of about 2%. The Meplat Trimmer is easy to set up and adjust to the trim cut you desire. We also suggest sorting long range match bullets by base to ogive length using our new Sinclair Bullet Sorting Stand or our comparators prior to trimming meplats.

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
Jeg troede ellers at debatten handlede om at hæve BC.
Den viste trimmer reducere BC med ca 2%.
Denne effekt kan jeg da levere med en hammer fra Harald Nythår.

De englændere der skyder meget på 1000M i konkurrencer, anvender ofte kugler der er for tunge til pibens stigning, dette kompenseres ved a øge pibelængden til over 32", så de får en tydeligt højere hastighed, og en kugle som følger den ballistiske bane.
Svar
#4
Ja, lad os ævle og Kelle[Big Grin][B)]

Citat:quote:

De englændere der skyder meget på 1000M i konkurrencer, anvender ofte kugler der er for tunge til pibens stigning, dette kompenseres ved a øge pibelængden til over 32", så de får en tydeligt højere hastighed, og en kugle som følger den ballistiske bane.

Præcis!

Citat:quote:

Og skal vi endelig fluekneppe projektilerne, kan BC øges

Forklaring tak!

Mig bekendt øger "meplat uniforming" ikke BC´en men gør den mere ensartet.

Citat:quote:

Skal man skyde langt er BC at foretrække for hastighed.


Et af mine egne argumenter gennem rigtigt mange år.
Det hverken vil eller kan folk fatte. De vil have lette projektiler som "kører moj stærk" som Tonni Bonde udtrykker det....

Det du siger, Kelle, forstår jeg således at du kan træffe en relativt stor figur/faldmål med subsonisk ammo (på distancen), men grupperer den sammenligneligt/relativt med grupper på f.eks 500m eller er det bare hit/nohit på store mål på de 1000m?

Som jeg har prøvet det og læst så er en kugle relativt ustabil i transissionsområdet?????

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Sidste indlæg fra mig i denne tråd.

Læs Bryan Litz det afsnit om ændring af hullet. Side 281 i den gamle version.

Kort fortalt gøres det mere ens artet, hvilket er den væsentligste hensigt, men i flueknepperiet bliver hullet, som beskrevet også mindre, hvilket øger bc.

Hvilket værktøj han anbefaler aner jeg ikke, da lapua´s versioner er fine nok til mig fra fabrikken.

VH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Jeg vil sige med det samme, at hvis det her munder ud i mudderkastning og hjernedøde kommentarer så står jeg af lige med det samme...

GT: Du har ret, de gange jeg har skudt med 308 på 1000m har været på SAAB mål, hvor et 'Hit' har været en væltet skive, jeg har aldrig set på grupperne på den afstand og et SAAB mål er et relativt taknemmelig mål. Det er også rigtig at når kuglen går subsonisk og hvis det blæser meget, så er det sådan lidt la la om man rammer, eller det er ihvertfald min erfaring. Jeg skrev også at en 308'er bestemt ikke er optimal til den afstand, men at det godt kunne lade sig gøre.

Hvis man lader selv kan man godt presse en 308'er op i hastighed og hvis man har en 26" pibe på riflen gør det bestemt heller ikke chancerne dårligere :-)

Kelle
Svar
#7
Jeg nægter altså at tro at man ved "meplat uniforming" øger BC.
Så kan i sku kalde det en hjernedød kommentar, det vil jeg sku skide på[Wink]

Som det umiddelbart kan tolkes så bruger alle guruerne meplat uniforming for at mindske ES og ikke for f.eks at udvide rækkevidden fra 800 til 1000m.

Nu bekender jeg mig ikke til jagtfrokost teori, men mere til at afprøve tingene.
Jeg har aldrig kunne vinde noget på distancen i relation til BC, men har via meplat uniforming kunne gøre projektilerne mere ens.

Jeg har aldrig opnået en gangbar hastighed på distancen der har været supersonisk med 167 grains kugler uden at få løse fænghættelommer.
Med 178 grains Hornady A-Max kan jeg ligge på ce 380-385 m/s (teoretisk) ved den udgangshastighed jeg kan opnå.

Grunden til mine tanker er egentlig at jeg er blevet inviteret til noget langdistance og finder de praktiske indledende eksperimenter interessante.

I den forbindelse påtænker jeg at lave en 284 Shehane der ved den vedtagne kammer geometri kan skyde med kugler i 175-180 grains klassen (en BC på mellem 0,6 og 0,7).
Med disse skulle jeg kunne nå en udgangshastighed på 2900fps, hvilket skulle give en solid margin i relation til transsionsfasen.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Jeg har heller aldrig hørt om at man kunne bruge en "blyantspidser" på sine kugler og de derved fik en højere BC :-) mon ikke producenten havde gjort det fra starten hvis det var muligt

Kelle
Svar
#9
Jo, men nu er det jo konstruktøren af Berger kugler der inddirekte siger at hans produkt ikke er perfekt[B)]

Men så vil folk jo også teste mere og købe flere projektiler.

Objektivt så er det den løsning han bruger når han deltager på 1000 yds BR.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
hvis man gerne vil skyde lidtlangtvæk skydning
vil jeg anbefale en god bog om emnet

[Image: 413Sj42TJlL._SY346_.jpg]

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#11
Yes Yes Yes,

TRG[^]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
eller denne bog
[Image: Applied-Ballistics-for-Long-Range-Shooti...-68_th.jpg]

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#13
Jeg kan finde den sidste bog (Applied ballistics....), men ikke den anden som Hattings nævner... Hvor køber I dem?

J.
Svar
#14
AMAZON
eller prøv REX.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Inden det hele ender som en diskussion for bibliotekarer kan I så komme tilbage til de tekniske aspekter af 308 og 1.000 meterskydning. Jeg kan alligevel ikke nå at skaffe bøgerne inden jeg kører på sommerferie om et par timer...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Inden det hele ender som en diskussion for bibliotekarer kan I så komme tilbage til de tekniske aspekter af 308 og 1.000 meterskydning. Jeg kan alligevel ikke nå at skaffe bøgerne inden jeg kører på sommerferie om et par timer...

Mvh.

Yeti



Jeg vover mig ind igen.

Skal en 308 bruges med det formål, at gå efter skiver på 1000 meter.
Og ikke skiver der er tilgivende nok for ustabile subsonic projektiler, skal man have minimum 175 grains og helst 200 grains med høj bc. En god laaaaang pibe er også en fordel.

Afhængig af temperatur og højde over havet siger min I-snipe, at en 208 grains a-max med V/0 på 790 holder 400 M/S ved 1000 meter.

Man kan i den sammenhæng sige, at vi ikke i Danmark er specialt heldige med højden over havet.

Men en 208 grains kræver også en anden stigning i piben end de sædvanlige 11 til 12 tommer.

God ferie

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#17
Som supplement har jeg lige prøvet at smide data på 208 A-max ind i Border Barrels twist calculator.

Med de hastigheder der er opnåelige kræver den mellem 10 og 11 tommers stignng.

Nu er det en beregning og måske kun anelse bedre end en jagtfrokostteori[Wink]

Men dog fra en kilde med et rimeligt anerkendt kendskab til produktion af piber.

Men med de hastigheder der må forventes at kunne vride ud af en 308 med en col kun lidt over standard skal stigningen ikke være meget fladere end 10"

Et lille knæfald til dem der ikke har tillid til andres erfaringer.

Jeg har tidligere i denne twist calculator beregnet om min 260 rem med 10" stigning kunne håndtere en 8 grams scenar. Det kunne den ikke i følge beregningen, men i virkeligheden var det ikke noget problem.

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#18
Det er fordi det er jagtfrokkostteori.....

En scenar har grundet konstruktionen, bæreflade som et tungere projektil med samme længde.
For at kunne beregne twist er det irelevant med kuglevægten, men i stedet længden der er interessant.

Som jeg skrev så er min personlige erfaring at man først kommer i nærheden af noget brugbart ved omkring en 178 grains A-max eller lignende med forhold bærelængde og BC. Med denne skal man med en V0 på ca 840 m/s kunne ligge omkring 380 m/s på 1000m.
Til den opgave skal man nok bruge en 74cm pibe.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Kan vi ikke leje en 1000 meter bane, og så sætte en stor papir skive op istedet for bare et faldmål, så vi kan afprøve det i virkeligheden istedet for at diskutere teori. ?
Gerne opstillet en række teoretiske punkter og så afprøve dem?
Jeg har fået en .308, der ser ud til at skyde rimelig tæt (3,44 mm 5 skuds gruppe/ 100 meter -- 8,5 mm 4 skuds gruppe 200 meter) og vil gerne med til forsøget.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by CP

Kan vi ikke leje en 1000 meter bane, og så sætte en stor papir skive op istedet for bare et faldmål, så vi kan afprøve det i virkeligheden istedet for at diskutere teori. ?
Gerne opstillet en række teoretiske punkter og så afprøve dem?
Jeg har fået en .308, der ser ud til at skyde rimelig tæt (3,44 mm 5 skuds gruppe/ 100 meter -- 8,5 mm 4 skuds gruppe 200 meter) og vil gerne med til forsøget.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Hvordan hunnan bærer du dig ad med at lave en skudgruppe, der er mindre end kugle diameteren[:0]

Schönauer

Kan det ikke repareres med Gaffatape, er det ikke værd at eje!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)