Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bipod - hvor godt er det at skyde med præcist
#1
Hej
Ja nu er jeg nået dertil, at jeg vil prøve i begrænsede sammenhænge at skyde med bipod [:I].

I: Kom så til at tænke på om hvor meget et skud bliver påvirket af om det er hårdt eller blødt underlag den står på. [/b]
"Harris" skriver, at det ingen betydning har - men er det nu hele sandheden??? jeg tænker at en sandbag af en slags jo nok er den bedste løsning til noget BR skydning! [8D]

II: Har lidt svært ved at holde fordele ulemper op mod hinanden når man skyder med uden vippeled - altså når det er på bane og eks. 600 m?

Så da der alligevel er gået agurketid i nogen af indlæggene så kom frit frem med Jeres erfaring - altså ingen jagtfrokostteorier [Big Grin]

Har 2 af slagsen liggende nu... bla en Harris 9-13" serie S - L samt en Stony 6-9" uden vippeled.

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#2
KØB MED vippeled for guds skyld. Du vil fortryde andet.
Jeg bruger min til både bane og jagt.

Jeg kan konstatere, at jeg skyder ca. 3 cm. højere på 100 meter, da riflen hopper lidt mere, når der ikke holdes om forskæftet.
Men hvis jeg lægger skulderen hårdt op imod skæftet, så bipodden trykkes imod underlaget/ned i gruset på skydebanen. Så er hoppet af riflen næsten som hvis jeg holder den mod et underlag uden bipod.

Skal jeg skyde en god serie, så holder jeg venstre hånd under bagskæftet ved skulderen.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#3
"halvautomat
Pladsbuk

Denmark
2379 Posts
Posted - 08/07/2013 : 17:23:52
--------------------------------------------------------------------------------

Hej
Ja nu er jeg nået dertil, at jeg vil prøve i begrænsede sammenhænge at skyde med bipod ."
Jeg er målløs - fuldstændig og det tror jeg der er RIGTIG mange der er. Magter ikke engang at indsætte en smiley.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#4
Hvis det er til bane brug vil jeg absolut vælge en sand bag. Til jagt en Bi-Pod, med vippeled. Jeg skød en ground hog paa 612 yds med en Harris bipod sidste aar.
Prøv at kigge paa. http://www.dog-gone-good.com
Der finder du de bedste.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#5
Så må jeg hellere finde en god sandbag og sælge det bipod skrammel [8D]

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#6
Jeg har købt denne..
http://jagtmarked.dk/product.asp?product=1041
Og fyldt den med lecanødder (det passer lige med 10 liter).
Så vejer de ikke alverden og ligger rimeligt stabilt..

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by farT4

Jeg har købt denne..
http://jagtmarked.dk/product.asp?product=1041
Og fyldt den med lecanødder (det passer lige med 10 liter).
Så vejer de ikke alverden og ligger rimeligt stabilt..

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..


Uden at have prøvet det (jeg har 2 sandbags som er fyldt med.......dada Confusedand[:I])vil jeg tro at lecanødder faktisk ikke er "døde" nok til at give optimalt stabilitet.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Så må jeg hellere finde en god sandbag og sælge det bipod skrammel [8D]

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]



Helt enig.

Bipod er kun halvt så godt som sandsække og diverse rulator lignende apparater.

Til gengæld er bipods lidt nemmere at have med rundt så mine bliver ikke solgt[Wink]

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Majs er fint, vejer mindre end sand, og mere end leca.

mvh Stær
Svar
#10
Hej

Hermed et skydeteknisk indspark i spørgsmålet om støtteben.

Køb ALTID med vippeled ellers får man store problemer med at tilpasse riflen til terræn og praktisk skydning.

Rekylhoppet som opleves skyldes to ting:

1.
De fleste (jagtrifler) er for lette til støtteben og vil derfor hoppe, ved korrekt brug af støtteben har man ikke fat om forskæftet men derimod kolben på en måde der nu passer på det pågældende våben, der er flere hold der kan bruges. Man skal IKKE presse vægten frem på benene, det vil give materiel skade på sigt.

2.
Skydeteorien på liggende uden anlæg, med feks. remstøtte, dikterer at man KAN ligge "skævt" på riflen" op til ca. 15 grader fra kernelinien.
Med støtteben er det alfa omega at man ligger fuldstændig lige bag riflen for at have så optimalt rekyloptag så muligt, det vil mindske rekylhoppet og dermed give mulighed for at optikken bliver på målet, selv ved magnum kalibre, fordelen ved det er muligheden for at observere traf og et hurtigere skud nr. 2

Hvordan trænes indtagelsen af en skydestilling med støtteben:

Stil riflen op på standpladsen så den er lige for målet
Sæt dig 2 m bagved på knæ og flugt hen over riflen så alt er på linie
Kravl direkte på riflen, og få den i skulderen
Kontroller at du ligger lige bagved riflen ved at række bagud og sæt hænderne på ballerne, ligger du ikke lige kan du mærke det nu

Det meste skydeuddannelse er bygget op omkring liggende med anlæg, som også bruges til næsten alt konkurrence Skydning her i landet, mange er derfor ikke bekendt med hvordan man egentlig udnytter et par støtteben korrekt.
Svar
#11
Jeg har lagt mærke til at når jeg sidder op med bipod og skyder, så rammer jeg højere end når jeg ligger ned. Der er tale om en afvigelse på 2-4 cm. Det varier noget alt efter hvor meget jeg læner mig ind i bipoden. Jeg har ikke problemer med præcisionen når jeg skyder på banen. 1 MOA er normalt, når jeg tager mig sammen, med bipod som eneste støtte. Med en sandsæk under bagskæftet kan jeg hugge 5-10 millimeter af, måske mere hvis riflen var mere præcis.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by BT24

Hej

Hermed et skydeteknisk indspark i spørgsmålet om støtteben.

Køb ALTID med vippeled ellers får man store problemer med at tilpasse riflen til terræn og praktisk skydning.

Rekylhoppet som opleves skyldes to ting:

1.
De fleste (jagtrifler) er for lette til støtteben og vil derfor hoppe, ved korrekt brug af støtteben har man ikke fat om forskæftet men derimod kolben på en måde der nu passer på det pågældende våben, der er flere hold der kan bruges. Man skal IKKE presse vægten frem på benene, det vil give materiel skade på sigt.

2.
Skydeteorien på liggende uden anlæg, med feks. remstøtte, dikterer at man KAN ligge "skævt" på riflen" op til ca. 15 grader fra kernelinien.
Med støtteben er det alfa omega at man ligger fuldstændig lige bag riflen for at have så optimalt rekyloptag så muligt, det vil mindske rekylhoppet og dermed give mulighed for at optikken bliver på målet, selv ved magnum kalibre, fordelen ved det er muligheden for at observere traf og et hurtigere skud nr. 2

Hvordan trænes indtagelsen af en skydestilling med støtteben:

Stil riflen op på standpladsen så den er lige for målet
Sæt dig 2 m bagved på knæ og flugt hen over riflen så alt er på linie
Kravl direkte på riflen, og få den i skulderen
Kontroller at du ligger lige bagved riflen ved at række bagud og sæt hænderne på ballerne, ligger du ikke lige kan du mærke det nu

Det meste skydeuddannelse er bygget op omkring liggende med anlæg, som også bruges til næsten alt konkurrence Skydning her i landet, mange er derfor ikke bekendt med hvordan man egentlig udnytter et par støtteben korrekt.



Stort set enig. Men der er bipods der er beregnet til hardhold, men de er også tungere i godset end fx Harris.
Så enten bruger man ikke hardhold eller så køber man ind efter det.

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by BT24

Man skal IKKE presse vægten frem på benene, det vil give materiel skade på sigt.



Siger ikke det er forkert, men "Froggy" griber det anderledes an http://www.accurateshooter.com/shooting-skills/bugholes-from-bipod/ [^]

Mvh.
Anders
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by ahsv

Citat:quote:

Originally posted by BT24

Man skal IKKE presse vægten frem på benene, det vil give materiel skade på sigt.



Siger ikke det er forkert, men "Froggy" griber det anderledes an http://www.accurateshooter.com/shooting-skills/bugholes-from-bipod/ [^]

Mvh.
Anders



Hehe, ja men så knækker benene af trg'en man får hvad man betaler for [B)]

Mvh. Loft
Svar
#15
Citat:quote:

Men der er bipods der er beregnet til hardhold, men de er også tungere i godset end fx Harris.



Skulle lige til at nævne Froggy, der bruger Harris.

Selv har jeg ret gode erfaringer med "hardhold" med Harris.
Lad mig bare sige at jeg læner mig frem i riflen, holder riflen ned mod jorden og resultatet er væsentligt bedre end "free recoil".

Så jeg sekunderer absolut ikke BT24.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
TRG´en skyder som et pund ost uden hardhold.
Jeg har eksperimenteret med free recoil med TRG´en og det virker bare ikke.
Bliver den holdt ordentligt fast, så er 5 skuds grupper i størrelsen 10-12mm på 200m ganske normalt[^] i free recoil snakker vi 30-35mm grupper[xx(]

Min Barnard har også en tendens til at skyde bedre med hardhold, dog ikke så udtalt som TRG´en.

Er det ikke også noget med at Froggy skriver at grænsen mellem freerecoil og hardhold ligger ved omkring .264???

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
helt klart hardhold virker bedst

(hardhold med 458 lott fra sandbag )
http://www.youtube.com/watch?v=D3ALGZOAmRo

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#18
Tjaaa ... min 6,5xkedelig Sako er næsten totalt ligeglad... Bipod, sandbag, kasket og kuffert ... hardhold eller free-recoil ...
Grupperne er med den rigtige ammo stort set alle mellem 10 og 15 mm ..

Personligt synes jeg det virker bedst med moderat hard-hold og en sandsæk eller benchrest "maskine" .. OG en lille "pose ris" under bagskæftet ...[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#19
Nu har jeg boet her I over 45 aar og færdet paa skydebaner og blandt jægere I same antal aar, og jeg har ALDRIG hørt udtrykket 'Hardhold' Det maa være et Dansk fænomen man har givet et engelsk navn for at 'jazze' det lidt mere op.
Er der en venlig sjæl der kan forklare mig hvad det er? Jeg kan næsten gætte mig til det, men da jeg selv skyder med Harris Bo-Pods, og holder ganske normalt paa riflen, med en hand om pistolskæftet og den anden under kolben ved bageste rembøjle, og ikke kunne forestille mig noget andet, vil jeg gerne høre hvad der menes med 'Hardhold'
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#20
Jeg mener at have bemærket, at ordet bruges i mindst to betydninger, men de overlapper en smule. Ret mig gerne hvis andre kan komme med (en) mere præcis definition.

1) Når du griber om pistolgreb og forskæfte og holder riflen fast ind mod skulderen, er der tale om "hard hold". Slipper du forskæftet og tager fat ved bagerste rembøjle istedet, er der ikke, for da kan forreste del af riflen bevæge sig frit under skudafgangen. Efter denne brug af ordet, kan du godt anvende hard hold uden bipods, f.eks. sammen med en sandpose eller í en skydebænk.

2) Hardhold er når du læner dig frem mod riflen, så bipod´ens ben står i spænd. Også her ligger riflen godt fast ind mod skulderen og forreste del af riflen er fastlåst af bipodens greb i underlaget, men i sagens natur hænger begrebet her fast sammen med måden at bruge bipod på, så de der bruger ordet på denne måde vil mene, at man ikke kan bruge hard hold uden bipod.

Jeg har selv bemærket, at jeg får bedst samling på grupperne når forskæftet holdes fast på den ene eller anden måde. Jeg vil ellers gerne bruge den fatning hvor jeg kun har fat om bagskæftet, for den er meget behagelig at skyde fra, men det giver altså ringere resultater for mig. Det skyldes måske, at jeg kun skyder med medium kalibre som 6,5X55 og 308 W. Med en .223 Rem kunne det tænkes at fungere anderledes, men det har jeg ingen systematiske erfaringer med.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)