Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Længde, vægt, stigning og stabilitet
#1
Som nævnt i en anden tråd ville jeg lave et lille uvidenskabeligt eksperiment.

De fleste vil nok sige, at en 6,5 mm patron skal have 8,5" stigning eller i al fald 9" for at virke stabilt med et 9 grams projektil.

Jeg lavede derfor en lille serie af patroner til min 260 rem, der kun har 10" stigning.

139 grains scenar, som er ca. 3,45 cm

140 grains Hornady SP som er ca. 3,2 cm

129 eller 130 grains Hornady Interbond, som er ca 3,42 cm

samt 140 grains Nosler som er ca 3,55 cm

Alle blev ladet op med en passende dosis MRP i et fireformet Norma hylster. Ladninger der hverken sprænger kammer eller krudtbudget, da jeg ikke havde tid eller lyst til at lave den politisk korrekte stigning med o,5 grains af gangen. Det er derfor ikke fin tunede ladninger, der er afskudt, men det var (skulle det vise sig) heller ikke nødvendigt for at finde en trend.

Nu ved jeg ikke hvor langt ud projektilerne skal før de tilter, hvis de er under stabiliseret, og det ved jeg stadig ikke.

For alle lavede fine runde huller i skiven.

Jeg kontrol skød først riflen med en 8 grams scenar, så jeg vidste jeg var i skiven og piben var så også jævnt lun hele vejen for alle de senere skud.

Lad mig sige det med det samme.

Den første gruppe med 8 grams scenar inklusive et cold bore hug var den bedste serie.

Her efter kom til begrænset overraskelse, trods længden 9 grams scenar. Det skal siges, at jeg ikke skyder specielt godt i rør med de skyde maskiner som er opstillet der. Jeg har ganske svært ved at finde samme skydestilling(rekyloptagelse) hver gang.
Men et skud blev måske rykket af de andre sad ganske fint samlet.

Den lettere interbond burde også være fin og da de 2 første skud gav et hul, var der jo forhåbninger om mere. De blev ikke indfriet.

Accubond uha

Den korte Hornady Spirepoint skulle vel have en chance udfra teorien
om at det er længden, der er afgørende.

Den kan flyve, men modsat humlebien der ikke burde kunne flyve, har projektilet læst på lektien og lavede ikke noget, der kunne kaldes en gruppe.

Konklusionen på dette lille forsøg var nedslående.

Jeg kan ikke konkludere noget som helst vedrørende om den ene teori er bedre end den anden.

Korteste projektil var ikke godt, det letteste heller ikke.

At scenar med den for længden korte bæreflade, og sandsynligvis uden ret meget bly i forreste del af prjektilet, var godt overrasker vel egentligt heller ikke. Hulspids er bare godt.

Som nævnt indledningsvis var det ikke fin pudsede ladninger og præcisionen kunne sikkert forbedres ved flere forsøg, men ikke noget der ville rykke de ubrugeliges resustater over i godkendt.

En lille tillægs oplysninger, som under bygger en teori om bærefladens betydning. Bære fladen på 139 sscenar er ca samme længde, som bære fladen på min 120 grains Pro Hunter fra Sierra, som samme riffel skyder ganske glimrende med. Til gengæld er bærefladen på 140 accubond noget længere end den på scenaren, og scenarens tyngdepunkt ligger mere centralt i for til længden end på accubond, der har bly i hele længden og kun har en jammerlig undskyldning for en boat tail.
Derfor virker accubonden måske ikke trods nogenlunde samme vægt(1 grains forskel) og sammenlignelig længde.

Selvfølgelig skal det som altid nævnes at nogen piber bare bedre kan lide det ene end det andet.

Min egen lære er simpel.

Med mindre jeg ligger i helt koventionelle ladninger, men i stedet ligger til grænserne for hvad der kan lade sige gøre er jeg nød til at teste det selv(@ GT grin bare nu).

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#2
Jeg griner nu ikke, det bekræfter bare hvad jeg tidligere beskrev at jeg har erfaret[Wink], nemlig at bærefladen har betydning i en eller anden grad.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)