Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kan kogende vand erstatte olieskud?
#1
For en del år siden havde jeg den tvivlsomme fornøjelse at sende et olieskud efter en buk den første morgen. Det blev heldigvis et rent forbiskud, - vi fandt et 7,62 mm stort hul i et træ, omtrent hvor bukken havde stået.
Senere har jeg tænkt, at det måske var muligt at fjerne olien på samme måde som solvent, altså ved at hælde en liter kogende vand gennem løbet.
Er der nogen, der har erfaring med dette?

****************************************
Mvh. Søren
****************************************
Mvh. Søren
Svar
#2
Det er nok at trække to filtpropper igennem løbet efter hinanden.

Olie er ikke vandopløseligt.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#3
Olieskud af den besværlige slags, har næsten intet med olie i selve riffelgangen at gøre. Det der giver væsentlig afvigelse på dårlige rifler, er olie i kammeret.
Hvis du for alvor vil begrænse problemet, er det både riffelgang og især kammer, der skal trækkes tør for olie.
Kammeret for her og nu effekt, riffelgangen for at der ikke løber olie ned i kammeret igen
Svar
#4
Jeg tænkte, at opvarmningen af olien til næsten 100 grader ville gøre den tilstrækkelig letflydende til, - sammen med vandstrømmen, at den ville flyde helt ud af løbet.

****************************************
Mvh. Søren
****************************************
Mvh. Søren
Svar
#5
Når du renser din riffel med bronzebørsten og efterfølgende trækker en olie klud igennem, trækkes den ren med to klude som HappyNanoq også skriver.
Så er der en mikroskopisk olie film i din pibe som holder den fri af rust, men har ingen betydning ved afskydning.

Der er ikke noget galt i et olieskud, men det kan let give ”skudlommer i løbet” idet olien skal
fortrænges af kuglen. Med den hastighed en kugle flyver gennem løbet, kan det ikke lade sig gøre at
fortrænge olien hurtigt nok og det er løbet, der må give efter. Man kan delvist sammenligne det lidt
med akvaplaning for et bildæk. Dækket flyder oven på vandet og det samme gør sig gældende i en
pibe, kuglen flyder ovenpå olien, og det er kuglen eller piben der må give efter.
Det kan lade sig gøre at fortrænge olie i meget små mængder, hvis det er stiv/sej tør olie eller olien
er i anden meget fast form som grafit- eller molycote olier, vil der komme ”lommer” i løbet, for så
er olie lig med snavs. En lomme er lig med et ødelagt løb. Vanddråber kan forsage det samme.

Skriver Ejner

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#6
Arrghh, lommer i løbet p.g.a. vanddråber.......der er så stor gaslækage uden om kuglen, både før den rammer riffelgangen og efter. Denne forbistrømning af gas er betydeligt hurtigere end kuglen og blæser vanddråber væk inden kuglen kommer. Store oliedråber ryger samme vej.
Forsøg som jeg har overværet viste at en 6mm stålpind der var stoppet mod en 8mm bolt i enden af løbet gav tilstrækkeligt modstand til at der kom en "skudlomme" i løbet.

Efter 5-6 gentagne skud brød lommen igennem løbets side og kuglen slap ud.

Når jeg engang har skudt min næste pibe ud, vil jeg lave et forsøg med overdrevent olieskud for at se om der kommer målbare "skudlommer" i løbet.
Det bliver interessant at finde ud af hvor meget olie der skal til [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Max
Når nu ejnar har besværet sig med at skrive, så skal du da ikke komme og drage det skrevne i tvivl.
Det er da soleklart, at en oliedråbe vil skabe en bule i piben, og ikke i kuglen[:o)].
Nu skal man jo selvfølgeligt ikke begynde med at spekulere på, at de to elementer et par centimeter tidligere, netop har bevist at piben, er stærkest, og har deformeret kuglen til ukendelighed i overgangskonussen, så kuglen har opnået en form, hvor den passer i piben. Mærkeligt nok, uden buler i piben[?][?]. Men her var der jo også tale om direkte kontakt stål omkring en kobberkappe fyldt med magisk hårdt bly. Her var der jo intet endnu hårdere olie til at afbøde påvirkningen.

Træfpunktsændringer forårsaget af olie, er primært forårsaget af olie i kammeret, som medføre et varierende klæbning mellem hylstermessing og kammervæg, med deraf følgende varierende belastning på bundstykket , specielt ved en asymmetrisk låsning, vil det resultere i en anden bøjning af fronten på låsestolen, med deraf følgende svirp med hele piben.
Svar
#8
Hvordan konkludere man at det var olie der var skyld i forbi skuddet?

Knæk og bræk
Mvh
Anton
Knæk og bræk
Mvh
Anton
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Anton

Hvordan konkludere man at det var olie der var skyld i forbi skuddet?

Knæk og bræk
Mvh
Anton


Riflen havde stået med olie i siden efteråret og kun været anvendt til tørtræning og fordi bukken gik roligt derfra - afstanden var 60-70 meter - fast anlæg - kuglehullet var kuglerundt (altså ingen tegn på opsvampning af projektilet) - intet blod, ingen hår eller andet - sweisshunden markerede intet.
Derfor var vi overbevist om, at der var tale om et olieskud.

****************************************
Mvh. Søren
****************************************
Mvh. Søren
Svar
#10
For at svare på dit spørgsmål om kogende vand kan erstatte anden rengøring af olierester.

Umiddelbart vil jeg mene at en hel liter kogende vand fjerner hovedparten af den olie du måtte have sølet i pibe og kammer.

Men er det ikke meget lettere at gøre som HappyIcebear foreslår - træk nogen filtpropper gennem løbet og glem ikke at kammeret osse skal være oliefrit.

Selv med en tragt og et plastrør er det da mere besværligt at fjumre rundt med kogende vand end bare lige en rensestok igennem et par gange. Spildt vand kommer let ned i magasin og ind mellem skæfte og system, hvor det kan være årsag til rust.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
tilgiv mig, men overskriften kunne måske ændres til: kan kogende vand erstatte kontrolskud/indskydning ?[:I]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
Hvis riflen har stået urørt siden efteråret, vil mit første gæt på årsagen være chaufførfejl. Med mere træning kan man også begå chaufførfejl, men så er man som regel i stand til at erkende det [Big Grin][Big Grin][Big Grin].

Der kan også være tekniske årsager til forbieren, men et olieskud er efter min mening så langt nede på listen over "mistænkte" at man roligt kan tlllade sig at se helt bort fra den mulighed.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Jeg bruger Mineralsk terpentin på en pudselap. Derefter tre tørre pudselapper.

Jeg har aldrig haft problemer med ”Olieskud” [Wink]

Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#14
@ STROM og LasseScout,
Der ligger hvert år mindst en uges daglig tørtræning op til bukkejagten, og den efterfølgende kontrolskydning viste da også at kuglen sad, hvor den skulle.

@ Swift,
Er olie opløseligt i terpentin?

****************************************
Mvh. Søren
****************************************
Mvh. Søren
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Søren

@ Swift,
Er olie opløseligt i terpentin?

****************************************
Mvh. Søren



Den svarer jeg så lige på.

JA. Terpentin er et opløsningsmiddel og den opløser både olie og hjerner.......

Så terpentin kan udmærket bruges. Det kan petroleum osse.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
@Søren: Det viser vel kun at der ikke var noget galt med indskydningen. Jeg siger heller ikke at det helt sikkert var en skyttefejl, blot at det er det mest sandsynlige.

Jeg vil mene at 100 % af alle skytter og jægere har oplevet dårlige skud som følge af skyttefejl, og vi bliver endda ved med at opleve dem igen og igen, dog heldigvis mest på skydebanen. Jeg ved ikke hvor mange der har oplevet dårlige skud som følge af olie i kammer eller pibe, men mit bud er, at det skal måles i promille. Jeg tror aldrig jeg har oplevet det.

Derfor er det bedste gæt sådan rent statistisk en skyttefejl, ikke olieskud [Big Grin].

I konsekvens heraf vil jeg anbefale, at du nøjes med at bruge et par sekunder på at tørre pibe og kammer rene for olie med en klud, og derefter glemmer alt om olieskud. Den tid du sparer, ved ikke at skulle rode med el-kedel, tragt og aftørring af vandspild i- og udenfor riflen kan du bruge til at tage en tur på skydebanen mellem tørtræningen, det vil alt i alt give størst sandsynlighed for bedre resultater.

Men igen, der er mange variable så intet er sikkert.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#17
Min erfaring med olieskud - altså første kugle affyret i en olieret pibe/kammer uden at rengøre den først er at træfpunktet har været flyttet fra 3-4 cm til det værste, 7-8cm ude at sigtepunkt.
Denne afvigelse burde ikke forårsage forbiskud. Højest en anskydning. Jeg hælder derfor til den teori at det har været en kombination af olieskud OG pilotfejl der lige den dag arbejdede i samme retning, så kuglen gik helt forbi.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Jeg er selvfølgelig ikke ufejlbarlig (selv om jeg en gang imellem kan komme i tvivl [Smile] , men jeg plejer at registre, hvis åndedrættet eller aftrækket ikke var, som det skulle være.
Men hvis skudafvigelsen ikke er større, så er olieskud eller ikke jo praktisk talt irrelevant ved praktisk jagt.
Det fratager selvfølgelig ikke for ansvaret for at gøre alt for at undgå anskydninger.

****************************************
Mvh. Søren
****************************************
Mvh. Søren
Svar
#19
Enig med Max (udover at jeg er storforbruger af kogende vand), et olieskud der afviger mere end 5 cm er meget usædvanlig.
De rifler jeg anvender mest (som der derved er størst "forbrug" af olie i, stilles med piben nedad i våbenskabet. Herved render olie fra løbet ikke ned i kammeret.
Jeg bruger en boreguide for at få mindst muligt olie i kammeret.

Vedr. Kogende vand er jeg nu ikke så bange for rust. Jeg bruger ikke tragt, men hælder blot i en kontrolleret stråle, med riflen vendt skråt på hovedet så jeg ikke får skyllet aftrækkerhus og magasin, ned i kammeret. Det hele bliver så varmt, at jeg ikke tror der er meget vand tilbage når det lige har fået en tur med kompressoren.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#20
Efter mange års arbejde med rep. af landbrugs-traktorer og hydraulik.
Er det min erfaring, at olie på metal, kan ikke fjernes med KOLDT vand. Derimod VARMT vand (60-70 grader eller mere) så sker der noget, der bliver dog en tynd oliefilm tilbage. Det gør der også hvis man vasker med terpetin, petrolium eller dieselolie. Skal det være helt rent skal der først affedtnings-middel på (motorrens), derefter vaskes med varmt vand, og blæses tør med eks. trykluft for at undgå rust.

Mvh. Max
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)