Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
DN trækker sig fra Vildtforvaltningsrådet protest
#1
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-7....html?nidk
Svar
#2
Synes overskriften her er forkert? Linket siger da kun noget om at de er imod et forlig?
På DN's hjemmeside står der da heller intet om at de er trådt ud?

D93
Svar
#3
Nej, så tumpede er de desværre ikke.

****************************************
Mvh. Søren
****************************************
Mvh. Søren
Svar
#4
Jagtballade


[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#5
Gad vide om PC ville være lige så åben for at arbejdsgivere forsøger at omgå 'Den Danske Model' ved at bede ministeren om at gribe ind i overenskomstforhandlinger ? Eller er det kun når det er holdninger han støtter at det er ok at enkelt parter blæser på aftalte samarbejdsformer?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Opløsning

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#7
I møde referatet står :

Citat Ella Maria Bisschop-Larsen efterlyser øget tolerance overfor arter, der er hjemmehørende i den danske natur og var generelt imod regulering af dyr i yngletiden, b hvilket Bjarne Clausen principielt tilsluttede sig og henstillede, at Naturstyrelsen i sager om regulering undgik at give tilladelse, hvis det var i yngletiden. Efter enkelte yderligere bemærkninger konstaterede Ella Maria Bisschop-Larsen, at DN ville komme med to indsigelser til ministeren dels ønsket om at pattedyr skal ligestilles til fugle i relation til regulering Citat slut

Hvis man f.eks. ikke kan regulerer duer i yngletiden giver det jo ikke mening, da det jo i duernes yngletid, som er fra april til September , der er afgrøder på markerne ?

JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
Svar
#8
Nu er afgrøder vel ret ligegyldige. Nej regulering bør udelukkende anvendes for at sikre at naturen ikke på utilstedelig vis negativt påvirker storbyernes cafeliv!

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Man må da håbe vi ikke får vildsvin i Danmark. De yngler 365. ... Og så vil jeg slet ikke vove spørgsmålet om DN's holdning også gælder slægten Rattus. Hvis man vil køre på princippet, så må det vel gælde hele vejen?

Andre vil mene, at man måske skulle holde sig til almindelig sund fornuft. Jeg blandt (tror jeg) andre.

Mvh.
Jens

It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Krenchel

Man må da håbe vi ikke får vildsvin i Danmark. De yngler 365. ... Og så vil jeg slet ikke vove spørgsmålet om DN's holdning også gælder slægten Rattus. Hvis man vil køre på princippet, så må det vel gælde hele vejen?

Andre vil mene, at man måske skulle holde sig til almindelig sund fornuft. Jeg blandt (tror jeg) andre.

Mvh.
Jens

It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.



Hej Jens.
Hvad bygger du den holdning på "de yngler 365" det er Vildsvin og ikke rotter der er tale om.

/Rolin

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#11
Kære Rolin

Ud over selv at have haft in situ hold af sortbroget dansk landracesvin (og deraf egne erfaringer), så henviser jeg gerne til:
"Die Paarungszeit ist von den jeweiligen klimatischen Bedingungen abhängig; in Mitteleuropa beginnt sie meistens im November und endet im Januar oder Februar – der Höhepunkt ist im Dezember. Zu Verpaarungen kann es auch außerhalb dieser Zeit kommen – manche Autoren führen eine solche Paarungsbereitschaft außerhalb der typischen Zeit auf Hausschweineinfluss zurück. Weibchen, die eine Fehlgeburt erlebt haben, oder deren gesamter Wurf kurz nach der Geburt gestorben ist, können erneut empfängnisbereit sein." (http://de.wikipedia.org/wiki/Wildschwein) [Min fremhævelse] Mange andre ligeartede kilder kan findes.

Men jeg vil formode at jægere, som har jagtet vildsvin på skiftende tider i forskellige Europæiske lande, vil have iagttaget, at stribede nuttede smågrise kan iagttages på alle tider af året.

Det er åbenbart, at svin og rotter ikke er i familie - men det er også besides my point. Min pointe er, at hvis man vil anlægge en helt principiel betragtning om, at dyr ikke må jages når de (kan) have yngel, vil det for nogle dyrearter indebære betydelige vanskeligheder for regulering.

Se hertil de i Bekendtgørelse om vildtskader (Bkg. nr. 930 af 24. sept. 2009) § 8 opregnede arter, der må reguleres hele året, samt ikke mindst, og særligt interessant § 9 (som hjemler en hel del (hvis ellers en bekendtgørelse kan tilsidesætte lov, se § 9, stk. 1. in fine)) fsv. angår - bla. - slægten rattus.

Mvh.
Jens

It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
Svar
#12
Der hvor jeg jager gris i Sverige er der normalt ikke stribede om vintern. Jeg har faktisk kun set der en gang og de unger gik til i sneen.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#13
Kære Yeti

Tak, netop. Det forekommer. Af samme grund indeholder belæringen om frigivet vildt på ansvarlige drivjagter i Tyskland hvor man kærer sig for kødværdien bemærkning om, at hvis stribede grise forekommer bedes de skånet. Og drivjagtssæsonen er jo netop det sene efterår og vinter.

Fra TV2's artikkel, jf. trådstarter: "Ifølge de grønne organisationer er der i dag nærmest frit slag for at nedlægge skadevoldende pattedyr som ræv, mår og hjort selv i dyrenes yngletid. Med tilhørende risiko for at ungerne overlades til sultedøden."

Hvis man lægger dette ræsonement til grund for reglerne om regulering som et generelt princip så er det min påstand, at reglerne om regulering af bl.a. rotter skal ændres væsentligt. Og så spørger jeg i al enkelthed: Mener man virkelig det?

Og dernæst konstaterer jeg, at skulle vi få grise i den danske natur - og selvsamme princip ligger til grund - så vil det føre til tilsvarende problemer for en bekæmpelse. Ja faktisk vil en stringent brug føre til, at de pålæg om bekæmpelse der bruges i dag ikke vil kunne gennemføres. De er i hvert fald uforenelige med princippet.

SÅ: Som med så mange andre ting - hvis man vil være princip-fundamentalist så bliver rigtigt mange ting, rigtigt svære.

Derfor er kompromiser vejen frem. Det er også det man har gjort at Vildtforvaltningsrådet. Og så har vi set DN's meddelelse. Som så igen blot for mig til at tænke i mit stille sind - om de virkelig har gennemtænkt alle konsekvenser af deres holdning. Ellers må man jo hjælpe lidt.

Det er klart, at hvis det billede man sætter på folks nethinde er allehånde regulering af bambi og "søde" rævehvalpe der efterlades moder- og hjælpeløse så fører det i retning af begrænsning i adgangen til regulering.

Hvis der kan skabes forståelse for, at anvendelse af samme princip på andre dyrearter som i dag reguleres råt for usødet - heriblandt rotter og vildsvin - så holder argumentet ikke.

Og der vil jeg så foretrække, at der skabes forståelse for at det er sløjt, hvis der skal lovgives ud fra et princip, som det ud fra flere andre hensyn ikke er egnet til at være fundamentalist om.

Mvh.
Jens

It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)