Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Max lystransmission ved given forstørrelse
#1
Hej,

Jeg mener engang at have stødt på en måde at beregne ved hvilken forstørrelse ens kikkert kan hive mest muligt lys igennem, men grundet begyndende demens er det tydeligvis ikke hængt ved ...

Er der nogen af de ærede formænd der mon kan belære mig?

På forhånd tak!

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#2
Teorien går på, at din pupil højst kan udvide sig til 7 mm, så en udtrædelsespupil over 7 mm er spildt. Er den under 7 mm får du selvfølgelig også mindre lys ind på nethinden.

Kikkertens udtrædelsespupil får du ved at dividere objektivdiameteren med forstørrelsen.

Eksempel: en 8X56 kikkert har udtrædelsespupil 56/8 = 7. Også en kikkert som 6X42 har udtrædelsespupillen 7.

Jeg sidder tit og eksperimenterer med forstørrelsesgraden om natten når jeg venter på svin, og jeg synes jeg kan se mere ved lidt lavere forstørrelsesgrader, men jeg er også en veltrænet ung mand på 49, så måske kan min blive større [Big Grin]

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Ach so ... så i teorien vil min kikkert (2,5-15x56) have den største lystransmission ved 8 gange forstørrelse, forudsat at min pupil kan udvide sig til de 7 mm? (Da en forstørrelse mindre end 8 vil give en udtrædelsespupil større end 7 mm (spildt), og en forstørrelse større end 8 vil give en udtrædelsespupil mindre end 7 (mindre lys))

Merci merci Lasse!

Hmmm, kan jeg mon charmere mig ind på den unge optikerdame der jævnligt kontrollerer mine øjne for at få målt min pupil når den er maksimalt udvidet, eller er de 7 mm noget man kan regne med? (er 31 somre, men stod bagerst i køen da de uddelte de gode øjne ...)

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#4
Man kan godt have lidt glæde af en kikkert med større udtræselsespupil end de 5,6mm som jeg har.
Hvis jeg kigger i en kikkert med 7mm udtrædelsespupil, skal jeg ikke placere øjet præcist ud for midten, men har lidt plads at gøre med. Det virker knapt så trættende at glo i en kikkert i flere timer når jeg ikke skal placere okularet inden for 0,1mm, men kan "sjuske" lidt og alligevel få fyldt mit øje med lys.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Slawter

Ach so ... så i teorien vil min kikkert (2,5-15x56) have den største lystransmission ved 8 gange forstørrelse, forudsat at min pupil kan udvide sig til de 7 mm? (Da en forstørrelse mindre end 8 vil give en udtrædelsespupil større end 7 mm (spildt), og en forstørrelse større end 8 vil give en udtrædelsespupil mindre end 7 (mindre lys))

Merci merci Lasse!

Hmmm, kan jeg mon charmere mig ind på den unge optikerdame der jævnligt kontrollerer mine øjne for at få målt min pupil når den er maksimalt udvidet, eller er de 7 mm noget man kan regne med? (er 31 somre, men stod bagerst i køen da de uddelte de gode øjne ...)

"At ramme ved siden af er også at ramme!"



Så skal du nok være temmelig charmerende da pupillen skal være i mørke mindst 20 min før den har udvidet sig helt. Men prøv med "Kan du ikke slukke lyset for der er noget jeg gerne vil have dig til at måle" så skal den nok gå.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Jeg har også eksperimenteret lidt på nattejagt, og jeg synes at min S&B 5-25x56, giver mest lys ved 5-6 gange forstørrelse. Men måske alt automatikken i en variabel kikkert forstyrrer lidt. Det kunne jo sagtens passe på en kikkert med fast forstørrelse.

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#7
Aha Yeti, jeg tænker hun tror det bare er pral, hvis jeg siger at det tager mindst 20 minutter!

@M@X: Så en større udtrædelsespupil ved en given forstørrelse er ikke nødvendigvis "spildt" men kan give din omtalte fordel samtidig med at øjet får max lys igennem?

Tror jeg må ud og sidde i haven når det bliver mørkt hehe

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#8
@Slawter
Jeg fik mine pupiller målt i forbindelse med en synstest og ved de var på 5,6mm på det tidspunkt.
Og jeg indstiller min 2,5-10 kikkert således at jeg ser billedet lysest. Så skruer jeg en anelse ned for forstørrelsen, ca. ½ forstørrelse. Det ses ikke på lysstyrken, men giver mig netop muligheden for at bevæge hovedet en lille smule i forhold til okularet.

Men rent matematisk mister du en lille smule lys, idet den smalle cirkel af lys der er uden om din pupil, jo ikke rammer øjet. I praksis vil jeg hellere miste en smule lys og være fri for at placere øjet HELT præcist ud for okularet, for gør jeg ikke det, mister jeg jo alligevel lidt lys.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Dertil skal det nævnes at det ikke KUN er en kikkerts "udtrædelsespupil" der er afgørende for hvor tydeligt men kan SE detaljer "i mørket" Det er også af betydning hvor stor forstørrelse man har max lys ved. (størst udtrædelsespupil, kaldet UP herefter....)

En kikkert der kan præstere en UP på 7 mm (så er de fleste dækkket ind, også med lidt spillerum til at pacere øjet) ved 8X, vil vise færre detaljer i/på målet end en kikkert der kan det samme på 10X (Dem er der så ikke så mange af ...[8D])

D.v.s. En 3,5 - 10 x 42 stillet på 6 x, så man får en UP på 7 mm vil ikke give samme gode "billede" om natten/i skumringen, som en 2,5 - 10 x 56 der er stillet på 8X

Det fænomen "måles" ofte med det man kalder "Dæmringstallet" ..

Jeg bruger generet en del tid på at "fedte" med forstørrelsen på mine kikkerter i mørket.. alt efter afstande og lysforhold kan man ofte tilpasse forholdet mellem forstørrelse og "målområdets" lysforhold, så man ser mest muligt.

Til slut ER der også den faktor der hedder optisk kvalitet og lystransmission... vel at mærke ved de lysfarver (bølgelængder) der gør sig gældende ved nat og skumringsjagt...

Et godt eksempel der den Leica ER 2,5-10 x 42 jeg har til salg.. dens optik er simpelthen så god og har så høj lystransmission og detalje-opløsning ved "skumringslys" at den er synligt bedre end flere x56 kikkerter jeg har testet den sammen med.. også stillet på samme forstørrelse... Min UP efter 20 minutter i totalt mørke er ca. 6,3 mm ....
Målt med en yderst ubehagelig metode.. blitzfoto efter mindst 30 min i næsten totalt mørke ... ved et uheld .. [:I]

hos optikeren blev den målt til 5,8 ...så man må formode at det vil være sådan for fleste andre "natjægere" [8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Begriber det ikke. Siger du så ikke,at en 7x35 og en 10x50 er lige lyse at kigge i.

sorry 8X56 og 6X42, men det må jo så være lige fedt.

When you try to improve perfection you always screw it up.
When you try to improve perfection you always screw it up.
Svar
#11
Som jeg forstår Dravis så vil en kikkert med 56 mm objektiv ved 8 gange forstørrelse give mere lys og flere detaljer end et 42 mm objektiv ved 6 gange forstørrelse, SELVOM begge kikkerter præsterer en UP på 7 mm ved de givne forstørrelser. Correct me if im wrong ...

Der hvor jeg bliver hægtet lidt af er den "gængse" forklaring på hvorfor en større objektivdiameter giver bedre lystransmission og større detaljegrad, når Leica'en med 42 mm præsterer bedre? Kan dette læses ud af dæmringstallet eller? Eller snakker vi her udelukkende kvaliteten af hardware?

Og hvordan er dæmringstallet defineret/målt?

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#12
Læser i diverse kloge skrifter, at alt andet lige, komme det i sandhed and på, at største objektiv, slipper mest lys igennem, og det er afgørende især i tusmørke . Den bette kan da ifølge alle de skriftkloge beregninger, umulig hamle op mod så meget større objektiv, forstørrelse og opløsning????

When you try to improve perfection you always screw it up.
When you try to improve perfection you always screw it up.
Svar
#13
Dæmringstal, er udelukkende en regnemåde, omfattende objektivdiameter og forstørrelse.
Du har derudover flere faktorer, som påvirker den reelle lystransmission.
Kvaliteten af linserne. Herunder glaskvalitet, slibekvalitet, total antal linseoverflader.
Coating, hvilken type lys som coatingen er designet til at lade slippe igennem.

Grunden til at større objektiv, alt andet lige vil give mere lys, er det man i optikverdenen kalder "lysopsamlingsareal" Jo større opsamlingsareal, jo mere lys, som kan fokuseres i dit øje, så du ser mere ved dårlige lysforhold.

En sjov ting, er faktisk at moderne lavenergiruder er coatede. Denne coating har til formål at blokere for at infrarødt lys slipper ud igen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)