Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvor lang tid tumbler i ?
#1
Hvor lang tid giver i beskidte hylstre i tumbleren, hvis man ikke vasker dem først ?

Eller hvordan kan jeg se når de er klar ?

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#2
Jeg giver dem en hurtig gang polish i hånden (særligt ved hylsterhalsen) og derefter ½ til 3 timer i tumbleren alt efter hvor beskidte de er. Normalen for mig er dog 1 times tid (Jeg rengør mine hylstre hver gang de har været affyret). Husk at tilføre dit granulat polish før du kommer hylstrene i. Granulatet skal køre et kvarters tid med polish INDEN du smider hylstrene ved.

"Hvordan kan jeg se om de er klar?"

Du kan se at de er klar, hvis/når du tager dem op og de er uden aflejringer samt skinnende blanke :o)
Svar
#3
Til de er rene!
Jeg tumbler mine natten over, saa skinner de som katskidt I maaneskin.
H
Hogmeister
Svar
#4
Til de er rene[Smile].

Giv evt dit media et par dråber (ikke mere) polish, Basso ell. Lign.

For meget polish vil give noget tyggegummilignede på hylstrene ( ben there[Sad!])

Med venlig hilsen
Jens

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Med venlig hilsen
Onkel J

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Svar
#5
Tricket til at bruge BRASSO er at man hælder det I tumbleren og lader den køre I et kvarter inden man kommer hylsterene I, saa undgaar man 'tyggegummiet'
H
Hogmeister
Svar
#6
Jeg lader dem først stå i varmt vand 1 time med en lille håndfuld vaskepulver i - det tager hylsterfedtet og det meste af de sorte belægninger. Derefter kører de i tumbler natten over.

Mvh. Ole
Svar
#7
12 timer, somme tider Enda længere, hvis jeg glemmer tumbleren.
Så er de helt blanke.

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#8
Nu ved jeg godt der bliver spurgt til tiden på tombling [Wink]

Det er snart længe siden at tumbleren blev brugt til at polere. Nu bliver den brugt til at moly coated kugler.

Jeg bruger citronsyre, opvaskemiddel og kogende vand.
100 hylstre på 2-3 min. Hvor de får en tur i baljen med opvaskebørsten.
Konens føntørrer der blæser varm luft ned i et håndklæde, hvor jeg får dem til at rotere rundt i den varme luft. 5 min og du har 100 hylstre klar.

Så en julegave ide til konen, en super føntørrer med masser af blæs. [Wink]

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#9
Dem der bruger Brasso eller lignende i tumbeleren - efterbehandler I med sæbe og vand eller hvad?

Til nepper: Jeg lader dem køre natten over i udhuset.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#10
Nej intet efterarbejde.

Kun hvis hylstrene er støvede, fordi mediet er blevet slidt.

Så kører den en halv time med nogle stykker køkkenrulle i.

Det fjerner møget.

Og så lidt ny Brasso, så kører det igen

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#11
Hvilket medie bruger i sammen med Brasso?
Svar
#12
Knuste valnød skaller.
H
Hogmeister
Svar
#13
12 timer, så var de meget blanke udvendigt, og næsten blanke indvendigt, men kunne se messinget helt ned i bunden, men de var ikke helt blanke. Valnøddeskaller og en smule Lyman polish.

Spørgsmålet opstod da jeg skulle nå at køre 300 hylstre på 24 timer. Jeg nåede det :-D, først 100 stk .300 WinMag, så 100 stk. 9,3x62 med 100 stk. .222 Rem

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#14
Så er der testet.

Normalt har jeg brugt grødris og Autosol, og fået acceptable resultater. Men det kræver aftørring med en klud efterfølgende.

Nu har jeg vasket de sizede hylstre, i en blanding af kogende vand, sulfo og citronsyre (2½ min under omrøring)
Derefter har jeg tumblet de absolut grimmeste hylstre, i knuste valnøddeskaller, med et godt skvæt Brasso i, som har fået lov at stå og knurre en 15-20 minutter inden hylstrene kom i.

Efter ca. 5 timers tumbling, tog jeg dem ud. Og resultatet er vildt imponerende. Jeg slipper endda for at tørre af.

Hylstrene er blandt andet fra min sortkrudtriffel, der har fået lov at stå i flere uger, så de var GODT irrede og grimme. Jeg troede aldrig de ville blive pæne igen, men wow for et resultat!

Så jeg vil sige mange tak for tipsene!
Svar
#15
Her er lige et par billeder.

Her er de blevet vasket og ligger til tørre i solen.

[Image: Vasket.jpg]

Her er de lige taget ud af tumbleren efter 5 timer. De er kun tømt for polermedie, ikke aftørret.

[Image: Tumblet.jpg]

Og her var der lige et par 30.06 hylstre der havde sat sig fast i et par 45/70 hylstre. Så kan man tydeligt se før/efter.

[Image: Forefter.jpg]
Svar
#16
Hej Rixen

Du kan højreklikke i billedet og kopiere webadressen.

Trykke på det lille gule billede (Insert Image) placere musen imellem de to (img)HER(img) og sæt ind. [Wink]

[Image: Vasket.jpg]

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#17
Det kunne man sørme osse.

Jeg er nu nede på at tumble i 2 timer, og resultatet er lige så flot som efter 5 timer.
Svar
#18
Ved vaskningen, kan man ogsa bruge pulver rens til vaskemaskiner. Arbejder indenfor vaben ammo industrien, og har eksperimenteret gennem arerne med rensning af hylstre.

I dag bruger jeg keramiske sten, vand og navnte pulver rens. Ved rensning af en mindre portion f.eks. 1.000 ACP hylstre, kommer jeg ca. 2 kg. keramiske sten, 1/2 ltr. vand, 2 skefulde pulver I en stor Dillon tumbler, og lader den tumble en 1/2 time. Skyller hylstrene mad rent vand et par gange, og lagger dem til torring.
Herefter tumbles hylstrene igen I en time, i almindeligt valnodde media. De bliver super rene, og mediet holder nasten for evigt, da alt skidtet stort set er afvasket.

Ved store portioner 50K+ hylstre, anvendes en lille cementblander istedet.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#19
Hej Jess, mener du pulver til opvaskemaskinen?, det er jo en ret stærk base (modsat syre (citronsyre) ... hmmm... interessant ...

I øvrigt er opvaske "Tabs" et vidundermiddel til dit toilet ... bare smid sådan en "opvaske tabs" i kummen, med en kande kogende vand natten over...[Big Grin]

Opvaskepulver er også uovertruffent til at rengøre thekopper og kaffekopper, samt thermokander, der er kommet til at lide af "værksteds-overflade" indvendigt ... altså den der sort-brune tykke belægning der sætter sig på indersiden efter de første 50 kopper the eller kaffe ..[Big Grin]
Bare en skvæt opvaskepulver i bunden, top op med kogende vand, og lad det stå natten over i køkkenvasken.. gerne med et låg over koppen eller låg på thermokanden, så varmen holder længere ... næste morgen kan man stort set skylle skidtet ud med varmt vand, og tage det mest stædige med en børste ...

Hvorfor skulle det ikke også virke på beskidt messing ..[?]

Det må testes ...

..Cementblander ...[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]...[Big Grin] Alt ER bare større derovre ... [Big Grin][:p]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#20
Ja det er selve rengoringsmiddelet til rensning af opvaskemaskinen. Jeg anvender lemi-Shine, som faes I vores Walmart. Vandet som haldes fra hylstrene, er nasten helt sort af skidt, efter bare en halv times tumbling.
Har iovrigt provet stainless steel media ogsa, men keramiske sten er langt bedre af flere arsager. Man skal dog kobe den rigtige storrelse til de kalibre man renser, ellers kan de satte sig pa tvars i hylstrene. det har kostet mig et par sizing die decapping pins. Og man kan ikke na at stoppe fuldautomatiske lademaskiner i tide.

Der er iovrigt et vald af info pa Brian Enos webside om emnet ogsa.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)