Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kaliber dilemma 223 eller 7mm-08
#1
Jeg går og overvejer en ny letvægts pürsch riffel, som egentlig kun skal bruges til råvildt og mindre arter.
Riflen bliver nok en Steyr Scout i sort, og optikken en Z6i ørn 3-18x50 med det hele på.

Meeeeen, jeg kommer jo på en del bukkejagt i Sverige, og grisen breder sig jo.
Så skal jeg vælge .223 Rem eller 7mm-08 Rem ?, det kunne jo være at der kom en gris forbi, selvom jeg endnu i de 7 år jeg er kommet på bukkejagt i sverige ikke har set dem i de områder.

Nogen af jer der har erfaringer med hvordan 223 og 7mm-08 er til bukke, og hvordan er 7mm-08 på lidt større vildt ?

Jeg har jo en meget tung .300 Win Mag, som hidtil har været min råvildt skyder, men er blevet lidt træt af vægten (6,5kg.) når jeg pürscher.
Der hvor der er gris, har jeg min 9,3x62 med. Men begge er altså lidt hårde ved råvildt, selvom jeg bruger gode hårde kugler.

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#2
7-08 er en fantastisk kaliber, og vil helt sikkert være mit valg, mest pga alsidighed.
Den virker upåklageligt, både på råvildt og større arter. Der er betydeligt større kuglevalg til 7mm end 270. Stort set alle kugler, der findes, laves til 7mm. Behageligt rekyl, nemt at finde hylstre til.
Dejlig kaliber (også 7x57).

223, hvad skal man sige....lille og med temmeligt begrænsede anvendelsesmuligheder.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#3
7-08 er gud [Wink]
har brugt den cal i ca 8 år
og er min fortrukne cal. den kan det meste(alt)[Big Grin]

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#4
Kan kun til slutte mig.

Har haft 223 og den er fin hvis der aldrig kommer noget større end rådyr. men det gør der, der hvor jeg jager og derfor er RKN den lykkelige ejer af den nu.

Men 7-08 er den bedste patron jeg endnu ikke har ejet( den har ligget for tæt opad mine 308 og 260´ere).

men ved næste ompibning hedder det 7-08 rem, som primær jagt riffel.

Eller 284 win

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Ja til 7-08.En alt for overset kaliber i DK.og den kan tage en lidt tungere kugle end 6,5plat.

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#6
Har skudt med 7-08 i en del år nu, og har aldrig fortrudt valget. Jeg har skudt bla elg, vildsvin, dåvildt, sikavildt og råvildt med den, uden der har været det mindste problem med at vælte dem [^]
Svar
#7
Hmm, der tegner sig et lidt entydigt billede, og jeg tror at jeg er ved at have bestemt mig [^]

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#8
Hvordan ligger priserne på ammo i forhold til en ren 308win? Jeg har kigget på den flere gange, men tænker at kvalitets træningsammo (Norma/Lapua) er noget dyrere end til 6,5x55 og 308win..

Priserne på jagtammo er ligegyldige da jeg i forvejen både skyder 308win og 7mm RM så alle komponenterne har jeg. Gider dog ikke selv lade træningsammo i de mængder jeg bruger.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#9
Jeg ville vælge 7-08, med tunge kugler er den rigtig god råvildt og hvis det er Sverige og gris det gælder, bliver den perfekt.
Balistik er den som en 7x57, den gør det bare på en kort lås.
Har en S&L i 7-08 Rem, også et projekt i Win 70 som er næsten færdig hvis det forbandede bundmetal ellers kommer hjem fra US.

Find en brugt kort lås og sæt en 7-08 pibe på[Smile]

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Jeg ville vælge 7-08, med tunge kugler er den rigtig god råvildt og hvis det er Sverige og gris det gælder, bliver den perfekt.



En 7-08 med tunge kugler? Kan den ikke bare præcis det samme som en .308 Win?
Altså udover NIF, som selvfølgelig også er en vigtig faktor ;-)

Bevares, med de rigtige projektiler har den sikkert en bedre ballistik - på den anden side af 500m. Men er det så ikke bedre at have billig, tilgængelig træningsammo?

Og hvis man vælger 7-08, er der så nogen grund til ikke at vælge 7-08AI?

Mvh
Jesper (som måske godt kan lokkes med på vognen)
Svar
#11
7-08 gør det samme som en 308, men med ca. 20% mindre energi.

Dernæst har 7mm bedre balistiske tal end .308 for samme vægt af kugle.

Billig trænings ammo er en skrøne som er sat igang af våbenhandlere og grosister som undskyldning for kun at have våben og ammo i de 3 kalibre 6,5x55, 308W og 30-06, og så måske lige 223 fordi forsvaret også har den[Sad!][V] Og hven har ikke hørt denne her: "nej, den har jeg ikke lige på lager, men jeg kan få den hjem om et par dage eller du kan prøve denne her XXX, den bruger alle til råvild, kronvildt, elg og gris, de går ikke en meter"

Bevares, 308W er en af de mest understøttede patroner, fordi den bliver brugt til at slå mennesker ihjel og den har en indbygget præcision, men det gør den ikke til den eneste indlysende jagt patron(men det er tæt på).
[:o)]
mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#12
+1 til 7mm-08.
Citat:quote:

7-08 er en fantastisk kaliber, og vil helt sikkert være mit valg, mest pga alsidighed.
Den virker upåklageligt, både på råvildt og større arter. Der er betydeligt større kuglevalg til 7mm end 270. Stort set alle kugler, der findes, laves til 7mm. Behageligt rekyl, nemt at finde hylstre til.
Dejlig kaliber (også 7x57).

223, hvad skal man sige....lille og med temmeligt begrænsede anvendelsesmuligheder.


Jeg er helt enig, og er meget glad for min egen.

Citat:quote:

En 7-08 med tunge kugler? Kan den ikke bare præcis det samme som en .308 Win?
Altså udover NIF, som selvfølgelig også er en vigtig faktor ;-)

Bevares, med de rigtige projektiler har den sikkert en bedre ballistik - på den anden side af 500m. Men er det så ikke bedre at have billig, tilgængelig træningsammo?

Og hvis man vælger 7-08, er der så nogen grund til ikke at vælge 7-08AI?


Der er jo rigtig meget der kan det samme som .308 win, men hvis det argument skulle være afgørende burde der måske kun findes tre cal i alt ?
Jeg synes 7mm-08 har flere fordele over 308 win. Bla. som THORLAK skrivere bedre BC, og SD ikke mindst, gr for gr. Dernæst synes jeg 7mm kaliberet har en meget passende kuglevægt, til det meste skandinaviske vildt, helt fra 100 - 175 gr.

Synes ikke der er nogen grund til at vælge AI. I forhold til hastigheden giver det ikke ret meget i denne kaliber, og hylsterene holder også fint i std. versionen. Hvis man vil have mere power er det nok bedre at vælge .284 win hvis den stadig skal være kort. Ellers er der jo også .280 rem eller 7mm RM, men så kommer vi lidt væk fra trådstarters tema om en let pürch riffel til mindre arter Wink

Det eneste minus synes jeg er den lidt begrænsede tilgang til fabriksladet ammo. Hvis man selv lader er det jo ikke noget problem. Til træning kan jeg sige at min tikka skyder rigtig godt med 120 gr. PRVI Partisan. Har dog hørt lidt dårlige rygter om Partisan, så bruger den ikke længere. Da jeg selv lader skyder jeg med samme ammo til træning og jagt. Det har også den fordel at man lærer kuglebanen på sin jagtammo..
Svar
#13
Er der her tale om den ultimative cal. til alt levende lige fra rotte til bjørn, elg og måske endda afrikansk vildt ????

Per Tolstrup Nielsen
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#14
Citat:quote:

Er der her tale om den ultimative cal. til alt levende lige fra rotte til bjørn, elg og måske endda afrikansk vildt ????



Tja 7x57 har da været meget populær i Afrika. I følge Wiki skulle Karamojo Bell have nedlagt 1011 elefanter med 7x57, som vel nærmest er en ballistisk tvilling til 7mm-08 [Big Grin] Så ja måske er 7mm-08 den ultimative "all round kaliber" som "kan klare det hele" [:p]
Svar
#15
Nu ved jeg ikke om trådstarter er faldet ud af tråden, men til det behov han beskriver mener jeg faktisk at 308 egner sig bedst, når riflen skal være en kortløbet Scout. 7-08 og 223 egner sig vel ikke specielt godt til korte piber.
Jeg kunne forstille mig, at problemet her er, at kaliberen dermed ligger for tæt på, hvad nepper allerede har stående i våbenskabet.

Jeg har absolut ingen interesse i annoncen, men kan se, at der er en til salg i DBA:
http://www.dba.dk/jagtriffel-steyr-tacti...004043574/
Svar
#16
Ja Ja, jeg holder selv meget af 7x57, men alle er vel klar over at
Mr. K. Bell brugte hjerneskud, altså Headshot, en meget specialiceret jagtform vi alm. jægere i de fleste tilfælde ikke er dygtige nok til at bruge, og så lige det at om du stiller på Afrikans storvildtsjagt med en 7-08 tror jeg nok at de ville bede dig om at hente din riftige riffel.[Wink]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#17
Ah, jeg har lidt blandet.
6,5x55
30.06
.300 WinMag
9,3x62
.222Rem (Bock)

Dermed sagt at det bliver lidt svært at finde noget der ligger langt fra.

Jeg vil have en så let riffel, med så lidt rekyle som muligt.
Men overvejelserne, har medført, at jeg nu ikke vil forspilde chancen til en evt. gris på bukkejagten.

Derfor 7-08.

308 er et fint kaliber, men har bare aldrig haft en 7mm. Og den .300 WinMag skulle have været en 7mm RemMag, men Sauer gad ikke lave den til mig, jeg kunne tage en hyldevare, eller betale custom prisen (læs over kr. 50.000), og da jeg sagde at det jo bare var et pibeskift, hvorfor det skulle være så svært, var svaret "fuck you, thats why".

Såå, 7mm-08, bare fordi :-)

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#18
@Leo ..

7-08 fungerer glimrende i korte piber.(stort set lige så godt som .308W, og langt bedre end .223) så det er ikke et argument mod 7-08 ..

7-08 er en dejlig kaliber ... Slut .. (Jeg har desværre ikke selv en, ej heller en .223 .... Men det kan der jo laves om på... engang [8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#19
Jeg ved ikke hvad det er med den 7 mm og dens anvendelighed, men hver gang kommer W. D. M. Bell navn og de 1011 tuskers op til overfladen.
Bell skød helst mod elefanter i ro ellers lod han være - han skød også med andet en 7X57 feks. Manlicher 6,5 og andre alt efter tilgang af riffel og ammo - han var absolut ikke 7mm fanatiker. Han skød med fuldkappet og så tungt han kun få kuglerne. Og han var en "one off" og hvad han kunne og gjore med en 7 mm er ikke gjort siden, så 7x57 er ikke den optimale elefant riffel med mindre man hedder Bell, var krybskytte og levede for hundrede år siden. Her er lidt facts, ud over de 1011 elefanter og 7x57:


He shot exactly 1,011 elephants; about 800 of them were shot with Rigby-made 7x57mm (.275 Rigby) rifles and round nose 173 grain military ammo.
He shot elephants with a Mannlicher-Schoenauer 6.5x54mm carbine using the long 159 grain FMJ bullets and noted that it was probably the most beautiful rifle he ever had, but gave it up due to faulty ammunition.
He shot his first safari with a Lee Enfield in .303 British and the 215 grain army bullet. Thereafter he kept a ten shot Army& Navy Lee Enfield as a sort of back up and in the hope he might find ten elephants silly enough to stand around long enough for him to use the whole magazine.
He went to rifles chambered in .318 Westley Richards for a while, which is a .32 caliber cartridge firing a 250 grain bullet at about 2400 fps, but found the ammunition unreliable and again returned to the 7x57mm. He later wrote that the .318 Westley Richards was more of a reliable killer for certain shots, while the 7x57 was a "surgeons" rifle.
He also recorded that one of the reasons why he favored the 7x57 was that the ammunition was more reliable and he could not recall ever having a fault with it; whereas British sporting ammunition, apart from the .303 military ammo, gave him endless trouble with splitting cases.
He owned a .450/400 Jeffrey double rifle made by Thomas Bland & Sons, but did not use it after his first safari, as he considered the action not rugged enough and the Mauser repeating action to be just as quick as a double for aimed shooting.
He wrote about being able to drop an elephant with a light caliber rifle if he shot it in the same place that he would have shot it with a heavy rifle and realised this fully when he saw that elephants shot with a .303 died just as quickly when shot in the same place as a .450/400 double rifle with both triggers wired together, so they went off at the same time.


Med andre ord, Bell skød med hvilken som helst let riffel bare ammunitionen var fuldkappet og sagde bang hver gang - derfor brugte han 7x57 eller også var han bare en rekylling[:0][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Tilbage til emnet - 7-08 virker bare mere balanceret i teorien end 308 og 243 på samme hylster. Det jeg fiffler med lige i øjeblikket er Norma Oryx 11 gram og 203B, det skulle give 760 m/s i en 60 cm pibe ref QL. Dernest bliver det TSX Poly Tip 140grain og Hornady SP 139grain til pap. Så må vi se hvad piben og jeg kan[Smile]

Mvh Thorlak

Pedant[Big Grin] Nu er det jo dejligt at nogen trods alt læser det man skriver, omend end ikke for andet så at finde fejl[Smile]

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#20
Det der 208B krudt, hvor kan det købes ??? Og er det sådan en krudt type der kan anvendes i ALLE cal. fra .222 Rem til .458 Win Mag ???
Med lette som tunge projektiler ???

:/)

Mons
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)