Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
3006 med 130gr Barnes TTSX
#1
Hej
Jeg vil lige fortælle at jeg har lavet nogle Barnes TTSX 130gr til min Blaser R8 kaliber 3006, som jeg har brugt til bukkejagt i polen.
Skød en halv snes bukke, hvor de 9 var med knald/fald, den sidste løb 10m
Min jæger var helt oppe at køre over de kugler, de lavede et super stykke arbejde og så skulle de ikke ud at lede efter bukke.

Der er mange som syntes at 3006 er et stort kaliber til bukkejagt, det havde jeg også tænkt før jeg prøvede, har altid brugt 6,5x55 og 243W til det, men var træt af det 6,5 løb jeg havde så det blev solgt.
En 130gr. kugle er en let kugle til en 3006 som ikke har ret meget rekyl og det glæder mig, for rekyl bliver man ikke bedre skydende af.

Den som mangler en bukke kugle kan jeg varmt anbefale denne kugle.

Mvh Ole

Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#2
Har du ladedata du vil dele? [Smile]

J.
Svar
#3
Her en version af samme

med VV N135 er både mundingsflamme og rekyl minimeret [Smile]

Rifle ********** Tikka T3 Varmint
Calibre ********** 30.06
Barrel length mm ********** 600
Case ********** Norma
Case weight grain ********** 181
Case Volume grain H2O ********** 72,5
Bullet type ********** Barnes TTSX
Bullet weight grain ********** 130
Bullet length mm ********** 29,73
Primer ********** CCI 250
Powder Type ********** Vihtavuori N135
Powder weight grain ********** 53
Speed QuickLoad m/s ********** 930
Speed Chrono m/s ********** 957
COAL max mm ********** 84,98
COAL load mm ********** 80,38
Friflugt ********** 4,6

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#4
Godt at hører [Wink]

Jeg er også glad for min 7mm Rem Mag og 110Gr TTSX
Knald fald og minimal kødødelæggelse [^]

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#5
Hej Jamo
Som Explorer skriver så har jeg også prøvet Vvn 135, men jeg har fået meget bedre samling med Norma 203B, min spredning målt på 80m bane med EL makering 5,4mm.
Med 203B har jeg en mere behagelig rekyl i min riffel, så jeg er gået tilbage til Norma 203B, jeg holder også en højre hastighed på 30m/s.

Min Bedste ladning med Norma 203B
Barnes T-TSX 130gr.
Hætte CCI 250
Col 82mm
Norma 203B 54gr
QL beregnet hastighed 956m/s. målt over konograf til 947m/s

Men her er min ladning med Vvn 135
Barnes T-TSX
Hætte CCI 250
Col 80,5mm
Vvn 135
QL beregnet hastighed 935m/s. Målt over konograf til 914m/s

Mvh Ole

Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#6
Super - tak for det!

J.
Svar
#7
Jamo
Du er velkommen.
Jeg er gået over til cci 250 hætter og det har givet mig meget bedre ladninger, før skulle jeg lave mange forskellige ladninger før jeg fandt noget som kunne bruges.

Jeg bruger også Barnes TSX 165gr. Super kugle til gris, dåvildt og den kan nemt bruget til råvildt.
Min ladning til Barnes TSX 165gr
Hætte CCI 250
Col 82mm
Norma URP 51,5gr.

Mvh Ole H

Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#8
http://robsoft.nu/databaser_se/laddata/s...&Visa=3321

http://robsoft.nu/databaser_se/laddata/s...&Visa=3608

Jeg kan kun tilslutte mig tråden ang. Barnes ttsx. Især de 110 gr. har jeg haft rigtig gode resultater med.. 150 fungerer også rigtig godt.
Svar
#9
Så fik jeg afprøvet 130 TTSX på hundyrsjagt, den leverede gennemskud på kronhind på 310 meter samt svin på 170 meter

Til svin vil jeg dog nok næste gang prøve med 168 grs TTSX da den vil have længere flige og gøre mere skade

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Hej Jamo
Som Explorer skriver så har jeg også prøvet Vvn 135, men jeg har fået meget bedre samling med Norma 203B, min spredning målt på 80m bane med EL makering 5,4mm.
Med 203B har jeg en mere behagelig rekyl i min riffel, så jeg er gået tilbage til Norma 203B, jeg holder også en højre hastighed på 30m/s.

Min Bedste ladning med Norma 203B
Barnes T-TSX 130gr.
Hætte CCI 250
Col 82mm
Norma 203B 54gr
QL beregnet hastighed 956m/s. målt over konograf til 947m/s

Men her er min ladning med Vvn 135
Barnes T-TSX
Hætte CCI 250
Col 80,5mm
Vvn 135
QL beregnet hastighed 935m/s. Målt over konograf til 914m/s

Mvh Ole

Slæde trækker. I love it



Kunne man ikke forestille sig at nærmere var patronens længde, fremfor krudtvalget, der udgjorde forskellen i præcisionen!!? Jeg har rigtig gode erfaringer med Vv n-135...
Svar
#11
Jeg har prøvet 165 gr nogle få gange nu - og er egentlig lidt skuffet.
Sidst skød jeg en kronhjort og et vildsvin. Det var ikke til at finde udgangshullet på nogen af dem, men jeg kunne dog heller ikke finde kuglen indenfor skindet. Hastigheden ligger på 800 m/s.

I begge tilfælde var der massive blodansamlinger, så jeg måtte kassere rigtigt meget kød - og det er jeg ikke vandt til med 200 gr Parition. ( For en kødjæger er det ikke rart!)
Svar
#12
Hej
Leo, grundet til jeg ikke Bruger Nosler Patition mere, er at jeg satte 4 kugler i en gris i Polen og min nabo jæger satte en kugle i samme gris, alle kugler sad godt, jeg skød med Nosler Patition og alle huller var lukket da grisen var fed så der kom ingen schwiss fra den og den gik over 100m Polakken ville ikke eftersøge grisen men vi var sikker på vi havde ramt den godt, derfor blev den eftersøgt. Senere samme dag skød jeg en hjort på 9,3 kg med 2 bladkugler med Nosler Patition, uden gennemskød, heldigvis løb jeg tør for dem så 3 kugle var en 165gr Barnes TSX så gik hjorten ned i skraldet.
Jeg har skudt rigtig mange stykker råvildt, grise og krondyr og Barnes TSX eller TTSX har altid leveret et flot stykke arbejde.
Mine Polske Jægere var utrolig glade for min kugle pga de lavede et utrolig fint stykke arbejde.
Jeg har ladet nogle 140gr kugler til en god ven som skyder med 6,5x55 der virker Nosler Patition fint til råvildt men der er godtnok meget grød efter skuddet og jeg vil ikke spise alt det bly som bliver spredt rundt om i dyret når man kan blive fri.
Har lige ladet nogle 165gr Hornady GMX til en god ven, de skyder super godt og de lavede et meget flot stykke arbejde på en Då,

Ole

Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#13
Ja, men Ole jeg har den samme holdning. Kan jeg det, vil jeg da også helst undgå bly.
Det der undrer mig er, at så godt som alle roser TSX til skyerne, men at jeg ikke rigtigt synes, jeg har hørt den med det store 'kødtab'.

Mange går højt op i knald/fald effekten.
Det er da også rart, men ikke et krav fra min side, og hvis det vil være på bekostning af praktisk taget halvdelen af bovene og begge slag på en hjort, så vil jeg hellere finde tilbage til nogle af de gamle kendte konstruktioner.

Nu er der ikke et projektil, der er god til det hele, så det er jo altid et spørgsmål om at finde det, der opfylder de vigtigste af ens krav.
Nu kunne et interessant spørgsmål jo så være, om der er nogen, der har erfaring med at nedsætte hastigheden på TSX/TTSX yderligere for netop at reducere kødtabet?
Svar
#14
Hvilket kødtab?

TSX og TTSX er netop en af de kugler med det mindste kødtab. En af de udgåede Failsafe er nok den eneste kugle der har mindre kødtab end TSX og mere end spidsskarp.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Hej igen LEO

Jeg kan godt tvivle på, at det er en 165gr TSX der er kommet i din patron, jeg vil tro at jeg har skudt over 100 dyr bare med Barnes TSX og jeg har aldrig haft store kød ødelæggelser, en Barnes TSX holder 100% sammen, så hvordan den skulle kunne ødelægge boven og begge slag på en hjort, det forstår jeg ingen ting af, som jeg ser det, skal der en kugle til, som ikke holder sammen for, at den kan ødelægge så stort et område.

For mig ligner det, som om der er kommet en Sierra GK i din patron eller tilsvarende, i stedet for en Barnes kugle, jeg har aldrig set sådan en ødelæggelse som du beskriver på alle de dyr jeg har skudt.

Det med hastigheder, der må jeg indrømme, at jeg til kaliber 30-06 lader mine patroner, så kuglen går 858m/s til Barnes TSX 165gr.
Mine Barnes TTSX 130gr går over 900m/s, med mine hastigheder skaber der ingen problemer.

Mvh Ole

Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#16
Ole, du kan have ret i at det ikke var en 165 gr, men hvis ikke, så var den på 168 gr - og det kommer vist ud på et?
Jeg har muligvis ikke udtrykt mig klart nok. Køddet var som sådan ikke ødelagt, men det var så meget blodunderløbet, at jeg kasserede det.
Der er som sådan ingen grund til at dvæle ret meget længere ved mine begyndervanskeligheder med TSX/TTSX - jeg fortsætter med den og får mig nogle flere erfaringer med den.
Og så glæder det mig da rigtigt meget at høre at du og M@X har så gode erfaringer med den - også mht. kødtabet.
Svar
#17
Jeg skyder lejlighedsvis råvildt med en 225 grs TSX cal. 358 med 820 m/s ved mundingen.
Lille udgangshul og intet problem med blod mellem hinderne [Smile]

Normalt skyder jeg råvildt med 62 grs TSX i cal.223. Her har jeg heller ikke problemer med blodunderløb [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Ole, jeg vender lige tilbage til dit startindlæg!
Du skriver, at du var utilfreds med 6.5 piben - hvad var det, du var ked af?
Jeg overvejer nemlig at gå den modsatte vej. Jeg skød i mange år med 6.6x55, men da jeg købte Blaseren, skiftede jeg til 30.06.
Jeg savner lidt dyderne fra 6.5'eren og har aldrig følt, at jeg har manglet slagkraft i den.
Svar
#19
Hej Leo
Jeg har skudt med 6,5x55 i mange år og været utrolig glad for det kaliber, men den pibe jeg havde var jeg træt af i forhold til min gamle Blaser pibe, den nye pibe var meget kræsen den var meget svære at finde en god ladning til, det var grunden til den blev solgt, men jeg får heltsikker en 6,5x55 igen.
Hvorfor prøver du ikke de 130gr Barnes TTSX eller TSX til 30-06, de giver mindre rekyl end mange andre patroner i 6,5x55

Mvh Ole

Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#20
Nu synes jeg faktisk, at der er en del, der tyder på, at du har det lidt ligesom jeg, Ole!
Vi skal ikke nødvendigvis at gå så langt, at vi skal bruge fornuft eller gode argumenter for at bytte lidt ud i udstyret [Big Grin]
Følelser kan gøre det - og jeg savner min 6.5'er!

Til gengæld indrømmer jeg gerne, at jeg aldrig rigtigt har lært at nyde rekylen, men da de fleste skud jeg afgiver foregår med lyddæmper på, så er det jo ikke et argument længere.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)