Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvornår måles hylstervelumen ?
#1
Hej
Hvornår måler i jeres hylstervelume, før eller efter en sizing, jeg gør det selv på,et ny sizing hylster, det er det jeg har til rådighed til krudtet, men snakkede med en klog mand som sagde man skulle bruge den afskudte velume og indsætte den i QL, men det forstår jeg jo ikke en bønde af.
Jeg har en DIF på ca 3 gr. Vand.

Jeg kan kun bruge den velume som er til rådighed efter jeg har sizet hylstret.

Jeg kan max få 104% krudt i mine hylstre, selvfølgelig alt efter hvor dyb jeg sætter mine kugler og om jeg banker lidt på hylstret, men de 104% er der jeg går til med en ladning.

Men hvad gør i ? [Smile]

Ole

Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#2
Jeg måler hylstervolumen før sizing og med den brugte fænghætte stadig siddende i.

Det er ikke - som jeg opfatter det - den mulige krudtmængde i hylsteret der vigtig i denne sammenhæng. Det er volumen/fylden af den gas som det brændende krudt genererer samt det heraf følgende tryk i kammeret der er det afgørende.

Derfor: Mål på et affyret hylster der ikke er resized. Og denne måling gælder kun hvis hylsteret - når det er genladt - skal i den samme riffel igen.
Svar
#3
Hej Maubla.

Det er som Træt skriver [Wink]

Men det er også for at få den mest nøjagtige ladning, tryk/hastighed
Det er jo et hylster der er afskudt i din riffel, hvorfor så ikke bare bruge Neck sizing på disse hylstre.

Hvis du har en overfyldning på 4% har du netop QL til at finde en lidt hurtigere krudttype.

Det er aldrig godt at ha for meget krudt i [:I]
http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=30003

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#4
Jebs, den volumen der er til rådighed under forbrændingen er den samme som det afskudte hylster. Derfor måler man et afskudt hylster med brugt fænghætte.

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#5
Helt enig. efter affyring afspejler hylsterets form jo dit kammer. efter sizeing afspejler det formen det har når det forlader fabrikken og kan stoppes i alle forskellige rifler, fordi det principielt er for lille og vil passe i alle kamre.. Ønsker du mest mulig volumen skal du bruge norma og lapua hylstre. husk dog at måle volumen i et hylster der har den længde du ønsker at anvende.
Svar
#6
Det jeg søger svaret på er, hvorfor det skal være et afskudt hylster man måler på.
Jeg må være for dum, for jeg kan ikke se fornuften i at bruge en volume som ikke er til stede når jeg lader.
Hvis jeg bruger ca 71 gr H2o i 30-06 som mit hylster ca har efter skuddet, får jeg en fejl fyldningsprocent på mit hylster når jeg lader det efter QL.
Jeg har ca 68,9gr H2o efter fuldsizing, da jeg har 2 jeg lader til laver jeg alle hylstre ens, nemmest for mig [Big Grin]
Jeg kan som sagt have max 104 procent i fyldningsgrad, så er hylstret helt fyldt, skal der mere i så skal krudtet bankes sammen og det er jeg ikke til.
Det med overladning vil jeg ikke komme ind på, der er hvis uddybet en hel del her inde.
Jeg forstår bare ikke ved fuldsizing, at man skal bruge den mængde gr. H2o i QL,
Det er kun i forbindelse med de ladninger jeg udregner i QL som jeg er i tvivl om.

De fleste ladninger jeg har lavet i QL har passet rimelig godt med de hastigheder som QL siger, når jeg skyder over konografen, de fleste ligger inden for 10 m/s.

Der er en ladning med trænings kuglen fra Sierra MK i 8x68s den svinger op til 30 m/s men de sidder inden for 25mm på 100m, hvad der er galt ved jeg ikke og det er kun med den kugle, de andre passer ? Så jeg er gået over til Hornady kugler til træning med min 8x68S..

Mvh Ole [Smile]

Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#7
Hej Ole.
Jeg synes vi alle har forsøgt at forklare dig at det brugbare volumen er det der er til stede under forbrændingsfasen - ikke under krudtpåfyldningsfasen. Det er det samlede volumen i hylster og i løbet bag kuglen der sammen bestemmer udgangshastigheden og maxtrykket.
Derfor er volumen i et fuldsized hylster uinteressant. Selvom du klemmer en bule i et hylster, vil tryk og hastighed ikke afvige noget der har betydning. En sådan bule vil rettes ud længe før maxtrykket er opnået.

Hvis du har behov for mere krudt end 104% og derfor ikke kan få plads til det i hylsteret, så er QL i stand til at anbefale næste hurtigere krudt.

At dine målte hastigheder svarer til QL "vejrudsigt" er rent held. Har du f.eks tjekket at tværsnittet i din pibe ( i hullet) er den samme som den værdi der står i QL ved din kaliber, nej vel - for hvordan måler man præcist arealet af lysningen i piben.

Visse af mine rifler opnår samme eller næsten samme hastighed som forudsagt af QL. Andre kalibre ligger ret langt fra virkeligheden. Det lægger jeg ikke så meget i, da jeg stadig kan aflæse i QL i hvilken retning en ændring af et parameter bevæger sig i.



--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Det er ikke så meget hvad der foregår under skuddet, det jeg er ude efter er hylstret volume svarene til den måling QL regner fyldningsgraden ud fra, det er den jeg eftersøger.

Hvis det er som i siger så vil mit tryk ikke være så høj som QL siger, da hylstret udvider sig i forhold til det QL regner ud ( forudsat det den beregner er rigtig) hvis man forestiller sig at QL regner rigtig, ved godt at QL ikke er lov.

Jeg kan forstå at jeg er lidt rigtig meget DØV når jeg ikke forstår det her [Big Grin][Big Grin] jeg skyder jo også med Blaser [Big Grin]

Jeg bruger kun QL som et hjælpe middel til at vælge den bedste krudt og give mig en ide om hvor meget krudt jeg skal bruge til en givende ladning.

Ole

Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#9
QL kan aldrig regne fyldningsgraden ud helt præcist. QL aner ikke om du bruger droptube eller vibrerer dine hylstre for at få mere plads.
Men det er heller ikke så vigtigt idet differencen mellem et fuldkalibreret hylsters volumen og når det senere bliver afskudt i et kammer med max CIP mål alligevel ligger inden for et så begrænset interval at det ikke har nogen praktisk betydning.
Den faktor der har mest eller tæt ved mest indflydelse på dine patroners ydeevne er at din metode og valg af komponenter er konstante.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)