Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Custom 1911.
#1
Der er sikkert mange som overvejer, at anskaffe sig en 1911 for tiden. Specielt nu hvor 45 ACP er kommet pa progammet...

Udvalget er meget stort og kan vare forvirrende for en forste gangs kober. Hvad I al verden skal man dog kobe !

Da jeg fik min forste 1911'er som 18 arrig, havde jeg ikke en kaft forstand pa hvad jeg havde. Kendte den kun som klassisk krigsvaben, og fra gangster film. Og havde set den I Guns & Ammo, samt vidste den blev anvendt I USA til konkurrence skydning osv.

Jeg haber denne trad, kan besvare uafklarede sporgsmal, samt spare folk tid og penge. Lare af mine erfaringer gennem tiden, som har varet et liv med alverdens 1911'ere.

Alt efter sin tegnebog, og hvilket formal man skal bruge sin fremtidige 1911 til, er mulighederne I dag uden granser. Hvis man dog kan blive enige om, at vaben der ikke virker eller er pracise, ingen interesse har fra starten, er dette en god udgangs position.

Da jeg started med interesse for 1911'ere, var udbuddet af kvalitets pistoler meget lille. Desuden kunne man kun fa tilladelse til 9mm. En kaliber pistolen aldrig var designet til fra starten, og derfor endu svarere at fa til at funktionere palideligt.

Efter 3 ars darlig erfaring med den tyske Peter Stahl, og meget lidt modificerede Springfields gav jeg op. Vidste jo ikke en dojt om custom arbejde dengang, og det blev med tiden en dyr fornojelse.
Indtil jeg modte en nordmand, som overbeviste mig om, at det var bedst at kobe det dyreste og bedste fra starten.

Sa jeg fik en import tilladelse, og kobte en Poul Liebenberg custom 1911 I 9mm til over $3000. Noget jeg fortrod, at jeg ikke bare havde gjort fra starten. Jeg skod vel over 100K med den uden funtionerings fejl de naste mange ar.

Det var dengang..hvad med I dag ?

I dag er mulighederne anderledes og meget bedre. Skytten har principielt 2 forskellige valg. At kobe en "semi-custom" eller en "full-custom" udgave af 1911.

Inden beslutningen tages, skal man lige overveje hvilket formal 1911'eren skal anvendes til. Specielt hvis man ifolge loven, kun ma eje f.eks. 2 pistoler i 45 ACP. Sa at valge rigtigt fra starten, vil spare dig for en masse penge og frustrationer med tiden.

Hvad er forskellen pa semi og full custom ? Semi custom er alle de 1911 typer, man kan kobe fra f.eks. Ruger, Kimber, Sprinfield, Colt osv. til priser mellem $800 til 1.800. De er som regel lavet til det "amerikanske" marked, hvor selvforsvars vaben/kunder kommer i forste rake, og konkurrence skytter i den anden.
De ser flotte ud, og har mange custom features. Flot finish, checkering, match aftrakker, hammer, lob, bushing, beaver tail, thumb safety, guide rod, bedre magasin og sigte midler man faktisk kan se, og ofte justere ogsa.

De er fremstillet af gode komponenter pa samlebands vis, da det i sidste ende drejer sig om $ og intet andet. Mange foler de har gjort en god handel til prisen, men er som regel ikke konkurrence skytter som vi er det. De kan godt accepterer en klemmer nu og da, og giver som regel ammo kvaliteten skylden nar det sker osv.

Full custom 1911'ere, er i de fleste tilfalde bygget af individuelle personer eller mindre virksomheder. Dog ofre nogle af de store virksomheder full custom ogsa, men de koster ogsa hereafter.

En full custom adskiller sig fra de ovrige, ved at alle komponenterne er maskineret i overstorrelse. Herefter bliver de tilpasset af meget erfarne vaben smede. Man omtaler det som "full fit" dele, der skal files og tilpasses individuelt, og ikke bare "smides" i skyderen pa kort tid. Dette kraver meget talent og erfaring.
Man skal her huske pa, at det flotte ved en 1911'er, er det indenvendige arbejde, som man ikke ser ved forste ojekast. Det er dette arbejde, der gor den pracis og funktionsdygtig.
Man kan vel sige, at kunden betaler for noget, man ikke umiddelbart kan se, men nyde godt af istedet.

OK selvfolgelig skal den se flot ud ogsa, men den seriose skytte, satter hojere prioritet pa ergonomik end det kosmetiske i sidste ende.

Fordelen ved at betale lidt mere fra starten er mange. For det forste er det bedre, at have en god skyder, end f.eks. 2-3 stykker som kun virker halvt om halvt...og prisen bliver vel den same i sidste ende.

Udover at blive en dygtigere skytte hurtigere med det rigtige varktoj, skal man ogsa tanke pa alle ovrige udgifter forbundet med konkurrenceskydning, som ammo, rejser, deltager gebyr osv.
Og oplevelsen bliver langt bedre med en skyder der virker ogsa.

Bare et par hurtige tips, til den der star i disse dage og skal beslutte sig for en ny 1911'er.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#2
good post [:p]
har du nogen erfaring med export til DK af enkeltstykker full custum 1911'r

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Ja, men vi har stoppet dette. Det er simpelthen ikke besvaret vard efterhanden. Fortjenesten er for lille I sidste ende ogsa. Alt skal jo gennem en "licensed exporter" nu om stunder. Man kan teoretisk ikke sende sa meget som et sigtemiddel.

Vi har dog solgt komplette custom pistoler til DK og flere steder I Europa. Jeg vil dog tro, at der efterhanden er flere gode 1911 forbindelser I DK. Efter opstarten af det dynamiske DSF, kan man se flere reklamer og links til 1911 smede. De ma vel have hvad du har brug for. Fik talt med flere 1911 smede under sidste besog I DK I 2008, og kigget lidt pa deres produkter. De er godt nok dygtige, og kender deres kram skal jeg love for.

Maske man burde lave en slags 1911 klasse over en week-end, hvis der var nok interesserede, men det er der maske allerede ?

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)