Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
mindre rekyl på min 30.06 tak!
#1
Hej,
min skulderskade jeg fik ved et styrt for nogle år siden, giver mig store smerter ved hvert skud med min 30.06, og i to uger efter. Så 6 skud på banen er nok for mig, men er der nogle idéer til at mindske rekylen på min 30.06? - mundingsbremse, skulderpude eller skæftekappe??? nogle der har erfaringer?

:-) tak
Svar
#2
Håb på at lyddæmpere snart bliver lovlige, eller overvej en 6,5x55

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#3
limbsaver bagkappe og rekyldæmper i forskæftet det hjælper

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#4
Mundingsbremse det virker, skød med .338 Blaser magnum og rekylen var som en 6,5x55 eller mindre.
Men skal samtidig lige sige at rekylen oftes er mental, jeg kan ikke skyde på bane pga. det mentale, men når jeg er på jagt så er der ingen problemer uanset kaliber.

Så mit råd er, en let kaliber i en tung riffel til baneskydning og brug den kaliber du har nu til jagt.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#5
Tak for alle de gode råd. Der er noget at gå videre med.

Nu er det en gammel riffel som jeg skulle komme igang med (Har bestået riffelprøven idag HEP... ) men er allerede træt af at skyde med den på grund af smerten. Så det kunne godt være jeg skulle gå lidt ned i cal.

Men rigtig mange tak for de gode råd :-)
Svar
#6
Noget af det der har indflydelse på rekylen er :
Projektilets vægt og hastighed
Mængden af krudtgas
Våbnets vægt

Rekylen kan også føles slem, hvis våbnet ikke passer til én.

Hvis du ikke ønsker at gøre noget ved kaliberen... (projektilets vægt/hastighed)

Så kan du stadig gøre noget ved krudtgasserne, som eks mundingsbremse der retter gasserne ud til siden eller bagud og dermed dæmper rekylen.
Krudtgasserne der strømmer fremad, giver en modsatrettet "rekyl" - hvis denne i stedet rettes vinkelret ud til siden, så føles det ikke så slemt, eller hvis de i stedet rettes bagud, så modvirker det rekylen i større grad end ved at lede gasserne vinkelret ud til siden.

Du kan også tilføje våbnet noget vægt, ved eksempelvis at få monteret et "Kick-stop" som er en lille cylinder med et tungt materiale i - i nogle tilfælde bly/kviksølv, eller bare en stålvægt på en fjeder/gasdæmper.

En anden og mere fjedrende hælkappe kan være en løsning også, så våbnet passer bedre på din skulder og fordeler rekylen bedre.

Lyddæmpere har den fordel at de dels tilføjer en smule vægt (lidt i samme omfang som et kickstop) og dels standser de krudtgasserne - så det er dobbel gevinst i samme løsning, og man kan derudover stadig montere kickstoppet.

Mit bedste bud er :
En bedre hælkappe med støddæmpende effekt.
Montering af et kickstop i en passende vægt.
Hvis du har mod på det, så en mundingsbremse og i samme ombæring kast dig over nogle gode formstøbte ørepropper. (mundingsbremse larmer af høvled til!)

På lang sigt, ville jeg holde lyddæmpere i tankerne også - så vælg gerne en mundingsbremse der har et gevind som dækkes af en lyddæmper du kan lide. Og så er det ellers bare håbe at lyddæmpere med tiden bliver lovlige.

Man kan få en skulder padding der også fordeler rekylen.

http://www.cabelas.com/catalog/browse.cm...Rprd734594

Se eksempelvis "Kick Killer shoulder pad".

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#7
Jeg ville snakke med Hatting om en løsning, nok manden der kan hjælpe dig.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#8
Der er jo fornuftige forklaringer i det ovenstående.

Her følger min subjektive mening.

Limbsaver er vejen to go! Og når du er igang så få en der er 1 tomme. Man kan også få den i 0,5 tomme og forskellen er mærkbar. Har netop begge dele til mit GRS skæfte i en T3 i 308win og som skrevet er forskellen virkelig mærkbar når man går fra 0,5 til 1 tomme med limbsaver'en også når riflen er tungere end stadard. Har prøvet flere skud hvor riflen slet ikke er monteret på skulderen uden at det gør ondt.

Jeg vil aldrig i mit liv have en riffel med mundingsbremse!!! Dette skyldes at være påvirket af gasserne af nabo skytterne med store kalibre to gange hvor skydningen varede hele dagen og begge gange kom jeg hjem med enorm hovedpine. Noget jeg ikke har oplevet ved andre skydninger som også varede hele dagen. Og nej ved godt man ikke få gasserne i hovedet selv når man skyder med en men alligevel...

Ellers få en lyddæmper på når det bliver muligt.

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#9
En stor del af opfattet rekyl er lyden, så jeg vil også anbefale at gå udenom bremsen, så længe vi kun taler 30-06.

En god bagkappe og så hold dig til ammo med lidt lettere projektiler.Kan du gøre riflen lidt tungere, vil det helt sikkert hjælpe.

Noget så simpelt som at tage lidt mere tøj på hjælper også mærkbart. Hvis du skyder i T-shirt her om sommeren, så skal der ikke meget til at rekylen føles voldsom, men med en fleece eller lignende på er det en helt anden sag.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#10
Lyden giver næppe smerter i skulderen. Jeg ville klart overveje en 6,5x55 i en riffel med ret skæfte og en ikke alt for let riffel. Når lyddæmpere så bliver lovlige så sæt sådan en på da den også tager en del af rekylen. Evt kan du vælge en riffel med mulighed for pibeskifte så du kan bruge en 243w når det blot er rådyr. Skulle jeg foreslå en riffel så kunne det være en Mauser M03.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#11
En M03 er også ret tung, hvilket tager en del af den følte rekyl.
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Lyden giver næppe smerter i skulderen. Jeg ville klart overveje en 6,5x55 i en riffel med ret skæfte og en ikke alt for let riffel. Når lyddæmpere så bliver lovlige så sæt sådan en på da den også tager en del af rekylen. Evt kan du vælge en riffel med mulighed for pibeskifte så du kan bruge en 243w når det blot er rådyr. Skulle jeg foreslå en riffel så kunne det være en Mauser M03.

Mvh.

Yeti


Hvis problemet er ondt i skulderen, så er det da som at pisse i bukserne for at holde varmen, at anbefale et ret skæfte.
Et ret skæfte, sender alt rekyle direkte i skulderen.
Et Mt Carloskæfte, vil alt andet lige afbøje en større del af rekylen, så skylderen spares.
Dette gælder specielt ved oprejst skydestilling.
Ved liggende, eller meget fremoverbøjet, kan der opstå et problem med MtCarlo, da bagkappen har en tendens til at glide under skulderen.
Det modsatte er tilfældet med rette skæfter, og oprejst skydestilling, her er halvdelen af bagkappen ofte over skulderen, hvorfor rekylen fordeles på et halvt så stort areal, og derfor føles værre.

Hvis rekyleangsten stammer fra mundingshoppet så er det da fint at få det alt sammen ned i skulderen[B)]
Svar
#13
Hej Cving.
1. Limbsaver kan fordele kraften fra rekylen bedre på din skulder så det er bestemt værd at investere i. Køb den billigt på ebay.
2. En mundingsbremse kan som regl skrues af og på så når du træner fx på hjorte banen, så kan du have den monteret, og så skrue den af når du er på jagt. Eneste problem med sidemanden, er til felt skydninger. Men der findes mange forskellige måder at lave en bræmse på, og hvor meget den genere naboerne. Hvis der er porte i 45 grader top, så går det fx ikke ud over naboen, men ja de er høje.
3. Du bør også få en riffel instruktør til at se om du ubevist ligger bagkappen ind på dit krageben, eller for langt ud på skuldren.
4. Det er ikke umuligt at lære at skyde med venstre
5. Du kan også vælge at få løbet lavet om til en 308 og få rekylen ned med 20% og kun miste MAX 10% performance.
6. Du kunne gemme sådan en her under trøjen. http://www.roc-import.com/gb/protection/recoil_pads.php
7. 30.06 kan også lades ned til minimum med en let kugle. Men det kræver du kender en genlader. fx. Hornady RN 110 gr med 54,5 grain Norma 202. ( dette er så kun en trænings patron ) http://norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Lad...ringfield/
Svar
#14
Remmington laver ammu. med lav rekyl. De hedder "maneged recoil" og fås så vidt jeg husker i cal. 270 win. 7 mm. rem.mag. og .30-06 spring. De skulle reduserer rekyl til noget der svarer til cal. 243 win.
Mvh. Max
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Lyden giver næppe smerter i skulderen. Jeg ville klart overveje en 6,5x55 i en riffel med ret skæfte og en ikke alt for let riffel. Når lyddæmpere så bliver lovlige så sæt sådan en på da den også tager en del af rekylen. Evt kan du vælge en riffel med mulighed for pibeskifte så du kan bruge en 243w når det blot er rådyr. Skulle jeg foreslå en riffel så kunne det være en Mauser M03.

Mvh.

Yeti


Hvis problemet er ondt i skulderen, så er det da som at pisse i bukserne for at holde varmen, at anbefale et ret skæfte.
Et ret skæfte, sender alt rekyle direkte i skulderen.
Et Mt Carloskæfte, vil alt andet lige afbøje en større del af rekylen, så skylderen spares.
Dette gælder specielt ved oprejst skydestilling.
Ved liggende, eller meget fremoverbøjet, kan der opstå et problem med MtCarlo, da bagkappen har en tendens til at glide under skulderen.
Det modsatte er tilfældet med rette skæfter, og oprejst skydestilling, her er halvdelen af bagkappen ofte over skulderen, hvorfor rekylen fordeles på et halvt så stort areal, og derfor føles værre.

Hvis rekyleangsten stammer fra mundingshoppet så er det da fint at få det alt sammen ned i skulderen[B)]



Mit gæt er at langt de fleste skytter skyder mange skud enten liggende eller stærkt foroverbøjede ved et bord - skud på skydebanen. Der er min oplevelse at man væsentligt bedre kan optage rekylen kontrolleret i de skydestillinger med et ret skæfte. Derfor har jeg også skiftet møllepinden ud med noget der kan give mig en mere lige bagudrettet rekyl.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by A. Christensen

Hej Cving.
1. Limbsaver kan fordele kraften fra rekylen bedre på din skulder så det er bestemt værd at investere i. Køb den billigt på ebay.
2. En mundingsbremse kan som regl skrues af og på så når du træner fx på hjorte banen, så kan du have den monteret, og så skrue den af når du er på jagt. Eneste problem med sidemanden, er til felt skydninger. Men der findes mange forskellige måder at lave en bræmse på, og hvor meget den genere naboerne. Hvis der er porte i 45 grader top, så går det fx ikke ud over naboen, men ja de er høje.
3. Du bør også få en riffel instruktør til at se om du ubevist ligger bagkappen ind på dit krageben, eller for langt ud på skuldren.
4. Det er ikke umuligt at lære at skyde med venstre
5. Du kan også vælge at få løbet lavet om til en 308 og få rekylen ned med 20% og kun miste MAX 10% performance.
6. Du kunne gemme sådan en her under trøjen. http://www.roc-import.com/gb/protection/recoil_pads.php
7. 30.06 kan også lades ned til minimum med en let kugle. Men det kræver du kender en genlader. fx. Hornady RN 110 gr med 54,5 grain Norma 202. ( dette er så kun en trænings patron ) http://norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Lad...ringfield/



Hej, rigtig mange tak for alle de rigtig gode råd. Min riffel er en ældre brugt, så jeg tror ikke det kan betale sig med for meget teknisk ombygning. Men alle de andre vil jeg helt sikkert forfølge. Og det er jo dejlig at der kan gøres noget fra 15 kroner til flere tusinde kroner.
Ellers må jeg jo bare hoste op til en ny riffel :-)
Men mange tak her fra den nye riffeljæger.
Svar
#17
Rigtig gode råd fra alle... Tak
Jeg vil helt sikkert forfølge alle råd til jeg opnår en bedre skydning.
Så den nye riffeljæger takker :-)
Svar
#18
Hej cving . Folk nævner bare en bagkappefabrikant uden at nævne model (dem har de flere forskellige af ,fra alm.gummi til meget blød [Wink]).

Ved Pachmayr er det;Pachmayr XLT Magnum 1,15" du skal vælge !!.

Pachmayr Decelerator D752B er en blød kappe , men ikke blød nok til en ødelagt skulder . http://www.gunsandpowder.dk/product/pach...gnum-6897/ . En rekyldæmper til montering i bagskæftet vil yderligere afbløde rekylen . http://www.iversen-import.dk/pi/Rekyld%C...9085_.aspx . (begge dele er afprøvet af mig selv , det virker !)Hilsen A-bolt
Svar
#19
Hej cving

Ikke fordi jeg på nogen måde kan måle mig med de eksperter, som indtil nu er kommet med gode råd, men var det mig, min søn eller en anden nærtstående jeg skulle rådgive, ville jeg helt uden tvivl anbefale; SKIFT KALIBER. (det er der jo også en del, som har antydet i tidligere indlæg [Smile])

Du kan få alle de brugte 6,5 x 55 du ønsker, smidt i nakken (ofte med en fornuftig kikkert på) som du ønsker - og bedre "nybegynder kaliber" finder du altså ikke til alm. dansk jagt.
Ved en forhandler, kan du endda evt. få en "fornuftig" byttepris for din gamle.

mvh
Korthår
Svar
#20
6.5 Er en super fin kaliber som jeg selv elsker at skyde med. Men problemet med 6.5 nu er blevet ulovlige til meget jagt i Polen. Hvor minimum kravet er blevet 7mm +
Dette har jeg fra en gut der er med i et Polsk konsortium og som bruger rigtig meget tid i Polen. så, 223, 6,5, 243 etc er altså no go. 308Win vil stadig reducere din rekyl væsentligt.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)