Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ekspansions hastighed
#1
Nogen der ved hvor man kan finde den optimale ekspansions hastighed for diverse projektiler?

Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Svar
#2
Jebs.
Skyd 1000 stykker vildt af samme type, alder og størrelse og skyd dem i samme vinkel og samme sted. Læg resultatet ind i et regneark.

Gentag øvelsen med alle tilgængelige kugler for hvert kaliber. Start med kaliber .30

God fornøjelse [Smile]

Glem ikke at lægge resultetet ind her [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Jebs.
Skyd 1000 stykker vildt af samme type, alder og størrelse og skyd dem i samme vinkel og samme sted. Læg resultatet ind i et regneark.

Gentag øvelsen med alle tilgængelige kugler for hvert kaliber. Start med kaliber .30

God fornøjelse [Smile]

Glem ikke at lægge resultetet ind her [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Deal done
Du lægger vildt til, så skal jeg nok sørge for resten.
Skarv er ikke store nok til at forhindre gennemskud[Wink]
Svar
#4
Tak for svar!!!!

Det var så svar der ikke kunne bruges til noget!

Nogen der har seriøse svar? [^]

Diverse projektiler må jo være produceret til at ekspanderer ved en given hastighed. Nogen ekspandere meget nemt f.eks sst andre skal have noget mere hastighed som f.eks oryx.

Nogen der har viden om retningslinier for projektiler bygget op på forskellig vis.

@ m@x du er ikke tvunget til at skrive, hvis du ikke har den nødvendige viden[B)]

Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Svar
#5
Hej Flemming.
Må jeg spørge hvad du vil bruge alt den info til.
Med tanke på hvor mange tusinde måske x 100 forskellige projektiler der er produceret fra det første projektil og frem til nu, så mener jeg at du bliver nød til at indsnævre din søgen til en kaliber samt nogle få fabrikat, ellers er der ingen mening med at fortsætte din søgen, for du bliver aldrig færdig.

Hvorfor ikke kontakte alle producenter, der får du desværre nok samme svar som her, at lave disse teste/undersøgelser koster kassen, så det er ikke noget der er offentligt tilgængeligt.

Jeg kan ikke se hvad du kan bruge denne info. til.
Oftes så kan man tilsætte diverse tilsætningsstoffer i bly for at forstærke det, bla. tilsættes hvidtmetal, så afhængig af hvor mange % der tilsættes forandre du egenskaberne radikalt.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by fdl

@ m@x du er ikke tvunget til at skrive, hvis du ikke har den nødvendige viden[B)]

Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar



Nu fik du så et svar som du spurgte [Wink]

Du kan teste fra nu af og til du dør ved at skyde i en givent testmedie. ;Men du kan ikke overføre resultatet til et andet medie - f.eks vildt. Og du vil få forskelligt resultat på samme dyr sommer og vinter. Forudsat at det overlever altså.

Jeg svarede faktisk som jeg gjorde, da jeg ikke havde lagt mærke til at spørgsmålet ikke lå i "off-topic"

Men da jeg indrømmer at jeg ikke har den nødvendige viden, så holder jeg da bare min kæft fra nu af - og det må så gælde andre der heller ikke ved en skid [Wink][:0]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Ofte kan du på producentens hjemmeside se eksempler på ekspanderede projektiler ved en given hastighed. Skriv evt en mail til kundeservice - jeg ville forvente et rimeligt hurtigt svar fra de amerikanske firmaer.
Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#8
Et af de norske jagtblade tester ved hvilke minimumshastiggeder et projektil ekspanderer. Det bruger der så til at beregne en maks ekspantions afstand for forskellige kalibre som fx 308, 3006 og 300wm

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#9
På f.eks. Noslers hjemmeside, er der billeder af projektilernes ekspansion ved en given hastighed. Så, som Lars skriver, kontakt producenten og spørg!
Og husk så, som M@x skriver, at det formodentlig er resultater fra gelantine eller sæbe, og ikke umiddelbart kan overføres til vildt.
Men det giver da en ide om, hvor vi er henne.

Knæk og bræk,
Torben
Svar
#10
Her: http://stevespages.com/jpg/bestbullet.jpg kan du se en række forskellige .30 kuglers virkning, ved forskellige hastigheder.

De er testet mod våde telefonbøger.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
Gule eller hvide sider?
H
Hogmeister
Svar
#12
der var en gammel planche (dvs ikke mange nye typer projektiler) der viste deformerde projektiler bjerget fra test på 'road kill' med forskellige hastigheder..havde den i hardcopy en overgang..der skal nok noget google til for at finde den i elektronisk form (fx men nøgle ord: road kill, bullet expansion, velocity el. lign.)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#13
Hvis der er en formel for dette med en eller to ubekendte, var alt jo ligetil[Smile].

jeg har gået på jagt siden 83 og lige siden har de mennesker jeg omgiver mig med, tilstræbt et udgangshul på max en femkrone.

Når man så selv starter som riffeljæger/genlader er det klart man er lidt indoktrineret. Jeg har altid haft ry for at være omkostningsbevidst (nærig). derfor startede jeg med en gameking i 150 grs i min 300 Winnie da jeg mente, at det var den hydrostatiske effekt der trak dyret i jorden!! har nok skudt 100 stykker klovbærende vildt med denne kugle, et stykke råvildt er gået ca 15 meter, og et vildsvin gået ca 25 meter. Kuglen efterlod et middelsvært udgangshul, men som jeg forsvarede mig med - " forskellen på det store og det lille udgangshul er max 150 g kød når du skyder i træmmekassen- og de 150g kan jeg godt undvære hvis dyret går i jorden me det samme.

Jeg har senere haft fornøjelsen at diskutere netop denne teori med Torben der var skytte i Jægersborg dyrehave, og skød 400-600 stykker vildt om året, han var helt derude hvor teorien gik på om hjertet var ude eller inde da det blev ramt af kuglen.

Tror aldrig der kan sættes en formel der løser dette for os - og hvis dette skete, hvad skulle vi så rende og rode med??????? SÅ min mening er prøv dig frem, lyt til venner/bekendte, og folk på forum du stoler på, dertil kaster du så en god håndfuld sund fornuft.

knæk og bræk.

Nu skulle jeg så lige til, at poste!! og så du bare spurgte om der var nogen der vidste om der var et sted man kunne finde den optimale hastig hed[:I] ----- sorry det ved jeg ikke[Wink]

Med venlig hilsen
Jens

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Med venlig hilsen
Onkel J

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Svar
#14
Tak skal i alle have, så kom der alligevel gode brugbare og konstruktive svar på dette spørgsmål. Hvorfor jeg spurgte, er fordi jeg syntes det kunne være interessant at vide, hvad minimum energi der skal til at et givent projektil ekspanderer optimalt.

Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Svar
#15
Til fdl.
De fleste kugler er gode, bare hastigheden afpasses efter kuglens konstruktion og hårdhed.
Homogene kugler er nok de kugler som klare højeste hastigheder.
Kugler som ikke er Bonded og med plastspis er nok de kugler der åbner sig hurtigst og laver mest ravage på vildtet, men med en nedsat hastighed kan sådan en kugle være et godt valg mange steder.

Kugler som Hornady RN er mange gange en god kugle, hvis hastigheden tilpasses til opgaven.
Jeg har brugt 100gr Hornady RN i kaliber 243w med en meget høj hastighed, den lavede voldsomme huller pga. Jeg havde ladet den i nærheden af 900m/s, et af mine første ladeforsøg.
Så ladede jeg den til 810m/s, så blev den til en super god kugle med fine udgangshuller på bladet og nok den kugle jeg ville vælge, hvis jeg ikke kunne få de Barnes TSX 85gr

jeg ville ikke bruge en 180gr. Hornady RN i kaliber 30 med lav hastighed til bjergjagt, for det egner kuglen sig ikke til, men til grisejagt er den første valg hos mig.
Til bjergjagt ville jeg vælge 165/180gr Barnes T-TSX den er villig til at åbne sig og holder godt sammen og man er forholdsvis sikker på gennemskud.

Ovenstående er det jeg har overbevist mig selv om[Big Grin][Smile] om der er rigtig, for mig er det[Big Grin]

Ole

Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#16
F.eks. barnes oplyser glædeligt pr. maiil, hvad de anser for min. anslagshastighed for en given kugle.

Mvh Søren
Svar
#17
Hej
Mener at Barnes expandere ved meget lave hastigheder, kan ikke huske hvor jeg har læst det.

Ole

Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#18
Barnes er en af de kugler med det bredeste hastighedsvindue - ifølge den test der kan findes på Steves pages.

Nu opfattede jeg egentlig trådstarters spørgsmål som om hvordan man selv kan finde ud af den optimale ekspansionshastighed for diverse projektiler. Derfor svarede jeg som jeg gjorde, men nu kan jeg se at den nemme løsning er at sende en mail til fabrikanten eller gennemtrawle indernedded for data.
Jeg troede jo ikke at det skulle være SÅ nemt [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
Ja alpha omega er jo at man læser spørgsmålet inden man svare ;-). Mener jeg skrev "hvor" og ikke "hvordan".

Takker endnu engang for de seneste svar på spørgsmålet :-)

Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Svar
#20
Jeg syntes emnet er interessant og undervurderet. Jeg tror at nogle af de ”Uforklarlige” skud, hvor et ramt dyr ikke findes kan skyldes at en kugle ikke er ekspanderet. Kender til et tilfælde hvor en Kronhjort med 2 lungekugler fra en sej 11,7 grams kugle / 30.06 / 100 meters afstand først blev fundet efter 1,5 km / 3 timer og stadig måtte have fangstskud. En kugle skal kunne tåle noget, men skal jo også ekspandere ved eksempelvis lungeskud.

Eksempelvis oplyser Nosler nedre expansionsgrænse for deres kugler.

Mange test udføres på 100 meter og de seje kugler roses til skyerne, mens de bløde får hug. Men hvad nu hvis de seje slet ikke ville være ekspanderet ved 150 meter ? så har man da problemer.

Jeg husker godt testen som Yeti omtaler, og jeg lagde specielt mærke til en 9,3mm kugle fra Rhino. I en 9,3x64 ville den ekspandere på 140 meter (så vidt jeg husker) og på 120 meter i 9,3x62. Men i en 9,3x57 ville den aldrig ekspandere. Det er i min verden useriøst at sende sådan en kugle på markedet selvom man varslede en blødere version.

Mvh. Ole
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)