Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nedtur.
#1
Bukkejagten i år bød nok ikke lige på det optimale.
Havde et par gode venner oppe på lidt jagt. Besluttede mig for selv at tage ud, vel ude stod der 2 bukke på "betet". En meget lovende lille gaffel og en GOD retur, klokken er 19:10 begyndte at liste mig ud over en ny høstet havremark, kommer 35 meter inden den lille buk opdager mig, der er 50 meter til tårnet, men er bustet, begge bukke ser lige ned på mig, ,,,,,s,,,,,a,,,,,t,,,,,a,,,,,n,,,,,s,,,,, der går nok 3 min, står helt stille, bukkene bare glor, en chance opstår pludselig, falder hurtigt ned mellem 2 halmrumper, får håndkikkerten op, men som skydestøtte, bander mig selv tilbage til helvede, for at skydestokken ligger i bilen, leder som en idiot i lommerne efter afstandsmåleren, endelig får en pejlning 230 meter, riflen er 0 på 150 m så 5 cm. op.

Bukken vrider nu siden til, holder 5 cm. over normal sigte linie, slippe kuglen, bukken springer 1 meter op, venstre forben i vandret stilling, springer mod skoven, den lille buk følger efter.

Ligger og sunder mig, filmen er på slowmotion, skuddet, skudtegnet er ok, venter 20 minutter, inden jeg beslutter mig for at kører rundt og se på skudstedet.

Vel fremme finder jeg de 2 punkter, jeg efterhånden har lært mig at indprente ved skudafgivelse, for at gøre det lettere ved eftersøg, men i helvede området er mindst 20 x 20 meter, finder intet, jeg går næsten i skyen, en tanke slår mig, havde en kunde der har sporhunde, finder hendes telefonnummer, det er lørdag, ikke sikkert hun er hjemme, sekunderne går, endelig svarer hun, jeg fremstammer hvem jeg er og mit problem. Hun kan være der inden for en halv time, jeg går tilbage til bilen, kører til samlingsstedet for at hente hende.

Bilerne stopper på grusvejen, vi snakker situationen igennem og begynder eftersøget, hunden arbejder velvilligt, finder skudpladsen, minutterne går, det er også hvad solen gør, men det er ned.
Vi har gået i over 1 time, pakker sammen uden resultat.

Vel hjemme tager jeg mig et par kolde øl som McQuelle har indkøbt i Tyskland “TAK McQuelle" tankerne flyver rundt, havde dette været i Danmanrk, havde man ringet Schveisshunde registret, men nej Sverige er stadigvæk tilbage i stenalderen, så her er det lidt som Russiks roulette.
Natten går som et gammelt damptog, vågner badet i sved flere gange, kan ikke sove, tankerne farer rundt, hvad skete der, ser filmen på nethinden igen og igen, er sikker på at skuddet er ok.
Vågner med et sæt, klokken er 0500 vil ud og se om bukken kommer ud her til morgen, men det gør den ikke.
Kører hjem for at sove et par timer.

Kommer til at tænke på et Topic Claxel havde, søger og finder et telefonnummer til en kontaktperson i Kalmar, får hurtig kontakt og et nyt telefonnummr til en eftersøgshund bare 5 km. fra mig.
Kører sammen ud til jagten, hunden bliver sat på og finder skudpladsen med det samme, 1 time senere er vi på vej hjem, ingen buk..............

Er uden her til aften, ser den lille buk, men giver ikke op, jagten fortsætter, vil vide .................

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#2
Øv - det er godt nok surt. Man vil gerne have det lukket. Lugter lidt af et løbsskud.

Håber du finder den efterfølgende.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Hej Flemming

Surt surt. Hvilken kaliber og hvilken kugle? Du ved hvad jeg tænker;-)

Håber du finder den.

Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Svar
#4
Hej Flemming

Træls situation. Har prøvet det. Er sgu ikke rart.

Knæk og bræk

Michael
Svar
#5
Hej Rolin

Det er godt nok træls, for at sige det på alm. jysk[Sad]

Det er desværre det alle kommer til at opleve på et eller andet tidspunkt, hvis man driver meget jagt.

Som tidligere schweisshundefører kunne jeg dog godt tænke mig at høre lidt mere om, hvad I har fundet på anskudstedet.
Hvor meget schweiss?
Var der rørknogler (typisk ved løbsskud)?
Kødstumper?
Noget der kunne ligne ribbensstumper?
Hvor langt kan I følge sporet med sikkerhed?
Har I kun ledt i mørke?
Hvad er hundeførerens umiddelbare konklusion?
Hvad tror du selv?

er det rent løbsskud, skulle der være muligheder for at træffe ham igen. Ikke alle løbsskudte dyr dør af det.
Fortsæt endeligt med at søge ham på den vante plads, normalt vil de vise sig igen - før eller senere.

Du har min dybeste medfølelse - det er ikke rart med denne uvished[V]

Knæk og bræk med den videre eftersøgning.

mvh
Korthår
Svar
#6
Det eneste vi finder er nogle enkelte hår, intet andet blev der fundet, konklusionen i dag er at kugle "bare" har strejfet brystkassen.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#7
Øv! Op på hesten igen. Vi har tidl haft held med at skyde en anskudt buk et par dage efter på næsten samme sted.
vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#8
Det der undre mig mest, er den måde bukke reagerede på i skud øjeblikket, har skudt ret mange stykker råvildt og med den type skudtegn "lav hjertekugle" plejer de at ligge inden for 75 meter.
Men ikke 2 skudtegn er lige, har dog aldrig set dette før.

Er der andre der har oplevet noget lignende!!

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#9
Hej Flemming,

Det var da en rigtig øv-oplevelse. Håber da ikke det var den fine buk jeg så oppe hos dig som smuttede.

Altså jeg nævner jo bare "min" gris fra første tur op til dig... Var (og er fortsat) sikker på jeg ramte, den tegnede for skuddet og forsvandt sporløst uden at efterlade schweiss, pels eller knoglesplinter... Nogen gange skal det bare ikke lykkes. Rigtigt noget møg.

Håber han bliver fundet.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#10
Men træstubben blev på skudstedet og vi fandt splinter................arrrrggghhhhh hold nu op, Max [:I][8D][Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)