Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mauser M12
#1
Så kom der nyt fra Mauser. [:p]

http://mauser-m12.com/

http://www.youtube.com/watch?v=uKwZ2_52y0w

En rigtig lås er en mauser.
[Image: Mauserls.jpg]
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#2
http://www.youtube.com/watch?v=H1VMbFNZB-U
Svar
#3
hmmmm. ser rigtig godt ud !

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvad det er. Er det en videreudvikling af M98 eller er det en afløser for M03?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#5
Tror nu ikke det er en afløser af en M03. Men en videreudvikling af M98. Da en M12 er med fast pibe. De har bare taget et par ting fra M03.
Svar
#6
Sikringen virker bekendt'.........!

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#7
En Mauser 98 med pushfeed og fatbolt. Er der andet tilbage end at de deler baser?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#8
Hmm.. egentlig ok, men er det ikke bare Mausers svar på en billig(ere) mellemklasseriffel ligesom Sauer kommer med sin 101?

Undrer mig over, at de ikke har valgt M03s montage - men mon ikke det handler om økonomi?

Summa Summarum: med en pris omkring de 12,5K kunne jeg godt finde på at anskaffe mig sådan, hvis alternativet er i omegnen af 20K for en M03.

Nogen der har prøvet den... altså 12'eren?
Svar
#9
http://www.korsholm.dk/dk/jagt-produkter...anter.html

Så er den nye Mauser M12 blevet lanceret og skulle komme efter på lager den 1. maj, men da der kun kommer et begrænset antal på lager, ar vi gjordt det muligt at forudbestille riflen her på siden. Der kommer en større antal Mauser M12 på lager igen til efteråret.
Svar
#10
M12 kommer virkelig til at skulle konkurrere mod mange andre tilsvarende rifler. Jeg spørger i hvert fald mig selv, hvad den har, som en 101, en Steyr SM12 eller T3, Sako og nogle af alle de andre i det her mellemprissegment ikke har. M03 har nogle features, som skiller den ud fra resten. Det har M12 ikke rigtig. Eller Sauer 101 for den sags skyld.

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#11
Jeg endte sgu med at købe sådan en i forsommeren. Skriv endelig en PM, hvis I vil vide noget om den.
Svar
#12
Hej.

Har fået et par spørgsmål på mail, men jeg smider sgu lige svarene ind her, så alle kan få gavn af dem:

Den korte version: M12 Exstreme er den suverænt fedeste riffel, jeg har ejet – og en af de absolut bedste, jeg har skudt med. Den har få minusser - og ingen minusser, som man ikke kan leve med.

Min riffelhistorik ser således ud; Parker Hale (30.06), Remington 700 BDL (30.06), Steyr Mannlicher (.308Win), Remington 700 LTR (.308Win) og så til sidst Mauser M12 (.308Win).

Egentlig var jeg på udkig efter en M03, og jeg havde da også fundet en god en til prisen; Mauser M03 Stalker med fluted, kort pibe. Dog blev jeg lidt nærrig, da jeg kiggede jeg efter en tilsvarende riffel syd for grænsen. Tilfældigvis opdagede jeg så i foråret, at Mauser var klar med en ny riffel; nemlig M12’eren. Prisniveauet var klar bedre end M03’eren, men så måtte jeg også æde, at den ikke har en særligt integreret montage og at piben ikke kan udskiftes.

Mauser har en stor udkasteråbning, som gør, at du nemt lader våbnet ovenfra. Det er fedt. Våbentekniske nørder vil hævde, at en stor udkasteråbning betyder mindre stivhed i styrerammen/låsestolen, hvilket skulle påvirke præcisionen. Det har jeg dog ikke opdaget i praksis, hvor den på 100 meter lavet grupper indenfor en femmer (og jeg er ikke nogen særligt habil skytte).

Jeg har en Henneberger svingmontage på. M12 benytter Mauser M98-baser/montager, hvilket er mindre attraktivt rent kosmetisk end en M03-montage, som jo er integreret i riflen. Til gengæld er det en fordel med svingmontage, så man kan udnytte de faste sigtemidler til eksempelvis trykjagt og korte skud.

Valget faldt på en Extreme, fordi den har soft touch-belægning og er fantastisk at holde om. Desuden er der flere våde end tørre jagtdage i vores del af verden, og det gør vedligeholdelsen enklere. Faktisk synes jeg også, at den er fed i syntet-versionen, men det er jo en smagssag.

Fordi riflen først lige er kommet til Danmark (og jeg skulle på jagt allerede i forsommeren), valgte jeg at købe riflen i Tyskland på Waffen Schrum (1 times kørsel fra grænsen):

http://www.waffen-schrum.de/shop/de/Jagd...treme.html
Jeg gav lige over 20.000 for et sæt med Henneberger HMS svingmontage (som jeg har haft af og på mindst 10 gange, uden at kunne se forskel på træffepunktet) og belyst Zeiss Duralyt 2-12x50, hvilket jeg ikke har set matchet hos nogen dansk forhandler. Jeg fik også en geværrem med og mulighed for indskydning i deres kælder. Nu ved jeg ikke, om en Tysklands-tur er en option for dig, men jeg var allerede på ferie i det sønderjyske og fyldte så bilen op med sodavand og øl på turen hjem.

Fordelene ved min Mauser sammenlignet med de fire andre, jeg har ejet, er enorm. Det er måske nemmere at pege på de ting, jeg synes knapt så godt om. Der er en minimal raslen fra låsen, hvis jeg ryster våbnet kraftigt. Ikke meget, men tilpas til at det irriterer mig. Når det er sagt, skal jeg sige, at det kun er Steyrs sublime låsegang og konstruktion, jeg har oplevet som helt lydløs. Desuden skal man som skrevet ryste våbnet kraftigt, før lyden kommer, så det er intet problem på pürsch eller i andre situationer. Faktisk er det slet ikke noget problem i praksis, men et eller andet skal jeg jo finde på at skrive om riflens ganske få småfejl.

Mit valg var desuden betinget af, at jeg ikke forventer at skyde hverken afrikanske bøfler eller småvildt med den. Egentlig ville jeg jo gerne kunne skifte piben og have et spænd fra 6,5x55 til .375HH, men så ville prisen også være en helt anden. En .308Win klarer alt fra nordeuropæisk vildt til de fleste antiloper (jeg har selv skudt en oryx med min forrige .308Win’er).

Normalt skyder jeg med Lapua Mega 12 gram, men Waffen Schrum havde indskudt den med Norma Vulcan 11,7 gram, som jeg så købte en æske af hjemme i Danmark. Den skal primært bruges til vildsvin, men jeg overvejer at skifte til en lættere kugle enten fra Lapua eller Norma, når jeg skal jage råvildt.

Håber svarene er uddybende. Ellers må du skrive igen.
Svar
#13
Hej Blackjack

Tak for svarene på alle mine spørgsmål [Smile]
Jeg må ud og finde en som jeg kan gramse lidt på
Den lyder som en riffel efter min smag [Smile]

Mvh jan

Riffejæger Sverige tomelilla.
Hagl jagt jyllinge Holm.

Jan Christensen
Jan christensen
Tikka M558 308w
Zeiss 2,5-12-50
Savage axis 308w grissekanon
Armasight vampire natsigte
Lamber eject 12/70
Svar
#14
Jeg bor på Frederiksberg, og du er velkommen til at se den her. Ellers ved jeg, at Tommerup Jagt & Fiskeri har den med træskæfte, hvis man da orker ham den usympatiske og brovtende gnavpot, der indimellem "betjener" kunderne.

@Panthera Den har i hvert fald en pænere finish end Sauer 101. Sauers sikring ligner en mishandlet legoklods og kører slet ikke lige så godt som Mausers. Steyr Mannlichers nye mellemklasseriffel har jeg ikke fingerkigget på endnu, men den ser umiddelbart ud som om den respekterer sit navn. Sako og Tikka har jeg aldrig rigtig brudt mig om, selvom det sikkert er glimrende rifler. Faktisk overvejede jeg en et svagt øjeblik en BlackBear, men den var sgu for dyr, i forhold til hvad man fik. Det fede ved de "nye" mellemklasser er, at der er noget for enhver smag.
Svar
#15
Jeg har fedtet lidt med en 101, og den virkede noget legetøjsagtig for mig. Jeg mener bare, der er et problem for disse "billig"-rifler i prislejet 8-16K, når jeg f.eks. kunne krejle mig til en spritny M03 med en Leupold VX-R 3-9x50 for 16K.
Og jeg har rigtig svært ved at se, at en M12 eller 101 skulle være bedre end f.eks. en T3, hvor listeprisen er 3-4K lavere.
Reelt set synes jeg ikke, de kommer med noget nyt, så det er bare endnu en riffel, der kan det samme og i samme kvalitet som alle de andre i segmentet. Bevares, så er der mere at vælge imellem, så man kan få det mærke, man synes bedst om. Lidt ligesom at vælge mellem en Citigo, Up eller Mii.

[Image: Img_2757-1.jpg]
Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#16
Jeg ville helst have en M03 på trods af den (synes jeg) tåbelige sikring, men for 20K kunne jeg højst få en Stalker i træ med montage (måske er jeg bare jævnt ringe til at prutte om prisen). Derfra skulle jeg så stadig have optik på, så de sidste 5-10K bliver brugt på jagt i stedet.

Der er flere forskelle på mellemklasserne (ligesom Up!, Citigo og Mii), og det er jo netop medvirkende til, at alle kan finde noget, der matcher deres ønsker.

@Pant... Hvad vil du vurdere, man kan få en T3 til - uden montage/optik?
Svar
#17
7-8K

[Image: Img_2757-1.jpg]
Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)