Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6.5x55
#1
Er en 6.5x55 for lille til kronvildt?
Hvordan er det med fremtiden med 6.5x55 og så kronvildt både i dk og i udlandet?

Flyttet af Kima

Læs venligst overskriften i de forskellige fora
Kima/moderator
Svar
#2
Nej, da.

Blot hold dig til kugler over 10 gram. Så er der ingen problemer med hverken jagtlov eller energikrav.

9 gram kugler er lovlige så fremt de kan levere 2700 joule på 100 meter og det er de færreste fabrikspatroner der kan det.

Så hold dig til 10 gram eller derover.

Jagtlovene i både Tyskland og Polen tillader 6,5x55, selvom der verserer ubekræftede rygter om min. 7mm i begge lande.

Det er skrøner der som sagt ikke kan bekræftes skriftligt.

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#3
I et svensk studie med flere tusinde nedlagte elge kunne der ikke konstateres signifikante forskelle på effekten af 6,5x55 - 308 W - og 30.06. Jeg mener man registrerede flugtafstand og antal skud pr. nedlagt elg. Så det må være noget andet end kaliberen der betyder noget. Har hørt at de tre mest betydende faktorer er skudplacering, skudplacering og skudplacering.

Men hvad ved jeg, jeg er mest jagtfrokostteoretiker [Smile]

Jeg bruger forresten Lapua Mega i 6,5X55. Det er længe siden jeg har skudt krondyr med den, men grisene har den venlighed at lægge sig pænt ned og dø når jeg rammer rigtigt, så noget kan den da bruges til.

Hvad fremtiden angår, så var der for nogle år siden bekymring for kaliberen i Sverige. Den kan nemlig ikke opfylde det nuværende vægtkrav hvis projektiler af bly forbydes. Men de homogene projektiler af kobberlegeringer har det med at holde en højere restvægt end blyprojektilerne, så man kan godt gå ned i vægt uden at miste dybdevirkning med de homogene. Så må man håbe, at den erkendelse flyder med ind i lovgivningen hvis bly forbydes.

Foreløbig finder jeg det utænkeligt at 6,5x55 forbydes til storvildt i Sverige. Det er den der nedlægger mest af det.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

grisene har den venlighed at lægge sig pænt ned og dø når jeg rammer rigtigt


Altså hvis du rammer helt rigtigt, så vil de da såmænd lægge sig pænt ned og dø hvis du skyder dem med et godt kraftigt 4,5 mm Diana! [Big Grin] [8D] [:p]

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#5
Jeg har så hørt at det kan være et problem med 9.3 [:I]

mvh
mvh
Svar
#6
med hensyn til [Lovgivning ved man jo ALDRIG HVAD DER FINDES PÅ HER OG I UDLANDET[}Smile]men med et fornuftig projektil valg og skudplacering er 6,5x55 et glimrende valg jeg har ikke oplevet at det skulle give problemer har dog selv købt en 9.3x62 til drivjagt mest pga mere hul (schweiss) da min opleveles var at i polen kunne der tages lidt let på eftersøgning jeg vil aldrig tøve med at bruge min 6,5x55 på kronvildt,dåvildt og vildsvin jeg har skudt de nævnte arter med lapua mega ladet til ca 830 meter mener jeg og med oryx og forhåbentlig snart med tsx [Wink]jeg skyder mest ræv og råvildt og kommer der noget større går det fint med 6,5 så hvis det er til blandet jagt hvor der i ny og næ skal skydes kronvildt så brug rolig 6,5x55 er det udelukkende til kronvildt og på lange afstande ville jeg nok vælge fra 3006 og op
Svar
#7
6,5 x 55 klarer næsten alt[Big Grin]

Min egen teori er, at da markedet nu er "fyldt op" med 6,5x55 er våbenhandlere, producenter og andre som tjener på folks udskiftning af rifler, interesseret i at udsprede det rygte at 6,5x55 er "for lille".
Så kan de jo sælge nogle flere rifler, når man skal have udskiftet 6,5'eren[}Smile]

Da forhandlerne havde "bunker" af 6,5'ere, blandt andet hjemkøbt fra det svenske forsvar, som de skulle have solgt, var det jo "gude kaliberet" - det er det så faktisk fortsat[Wink]

Min egen praktik går på, at 6,5 nedlægger alt dansk vildt mindst lige så godt som 308, 30.06 og 9,3x62, når det drejer sig om stillestående mål, hvor en pæn grad af præcision kan opnås (død kan som bekendt ikke gradbøjes).

Den lokale schweisshundefører udtalt for få år siden, at han faktisk fandt 6,5'eren mere velegnet til kronvildt, da den havde en bedre gennemtrængningsevne end 308 og endda 9,3.

Rigtig mange vestjyske jægere anvender 6,5 x 55 - stort set uden problemer, og kronvildtet dør fint af denne mixtur.

En meget garvet og velkendt vestjysk jæger fortalte, at han for et par år side var på drivjagt i Polen.
Naboskytten skød på et vildsvin og traf den i waiden med en 9,3x62.
Vildsvinet fortsatte og løb hen forbi den vestjyske jæger, som nedlagde vildsvinet med et enkelt skud fra hans 6,5x55.
Det i sig selv ikke noget at skrive om, men, som den vestjyske jæger sagde; "tænk sig om det havde været omvendt - så havde alle sagt at 6,5 var for lille og dårlig til vildsvin"
Men nu var det jo så 6,5'eren som gjorde arbejdet færdigt.

Dog vil jeg under normale omstændigheder mene at 6,5 er i den lille ende til drivjagt, hvor skudplacering ofte er mere upræsic og navnlig, da det kan ske, at kuglen først skal gennem buske, ris, tæer og/eller krat.

End ikke i min vildeste fantasi kan jeg forestille mig, at 6,5 vil blive ulovlig til kronvildt i Dk..
Skulle bly blive forbudt er jeg overbevist om, at kravene til anslagsenergi m.v. bliver tilpasset, så 6,5 også fremover vil være den danske jægers bedste valg[8D]

mvh
Korthår
Svar
#8
De tungeste projektiler i 6,5xkedelig har en meget høj "SD" værdi (Sectional density = vægt pr. frontal-flade på projektilet) det giver erfaringsmæssigt stor gennemtrængnings-evne, medmindre projektilet expamterer voldsomt og tidligt i dyret.

De forholdsvis lave hastigheder man opnår i fabriksammo med 10 gram eler tungere kugler, vil medvirke til en begrænset og langsommere expamsion.. Man opnår derfor som regen særdeles god dybdevirkning af de tunge kugler i 6,5 kedelig..

Sammen med den gode skudplacering der ofte opnås med en kaliber med moderat rekyle, betyder det at man både subjektivt (personligt) og objektivt (studier af skud-statistik) ser gode resultater på reel jagt med den gamle kedelige kaliber ...[8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Zero

Nej, da.

Blot hold dig til kugler over 10 gram. Så er der ingen problemer med hverken jagtlov eller energikrav.

9 gram kugler er lovlige så fremt de kan levere 2700 joule på 100 meter og det er de færreste fabrikspatroner der kan det.

Så hold dig til 10 gram eller derover.

Jagtlovene i både Tyskland og Polen tillader 6,5x55, selvom der verserer ubekræftede rygter om min. 7mm i begge lande.

Det er skrøner der som sagt ikke kan bekræftes skriftligt.

--
(o)(o)
Tin Tin er racist



Nogle steder lokalt i tyskland får man bud på at der SKAL bruges minimum 7mm.
En kammerat snakkede på et tidspunkt med et jagtrejse bureau om noget drivjagt i tyskalnd hvor han spurgte. Der hvor han spurgte til var der ikke noget specielt krav, men de havde været ude for det andre steder.
Jeg har godt nok ikke en "skriftlig bekræftigelse" på det, men det er ikke kun en skrøne.

"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
Svar
#10
Læs hvad jeg skriver:

Der er IKKE noget i Polsk eller Tysk jagtlov der forbyder 6½ x 55.

De jagtlove ligger tilgængelige på nettet og det kan ikke diskuteres.

At lokale skovdistrikter har en anden mening, ændrer ikke jagtloven. Ligegyldigt om skovdistriktet har det på skrift. Punktum

--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#11
Der er heller ikke noget i dansk jagtlovgivning der kræver, at du nødvendigvis har bestået riffelprøven før du må gå på riffeljagt. Der er stadig en del jægere der har "riffeljagt tilladt" stemplet på jagttegnet fordi de have en riffeltilladelse da reglerne kom. Alligevel kræver statsskovdistrikterne at du har bestået riffelprøven før du kan komme på riffeljagt i statsskovene.

Så reglen må da være, at skovejeren bestemmer hvem han vil have med på jagt, uanset hvad jagtlovene siger.

På samme måde må jagtudbyderne i Tyskland vel selv om, om de stiller andre krav til kalibrene end jagtloven gør.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
Dansk jagtlovgivning er basis. Den kan man ikke underbyde, men man må gerne stille skrappere krav lokalt, som feks bestået riffelprøve. Eller fravælge skovpatroner i skoven hvis skovejeren tillader dette. Man kan ikke få tilladelse til at bruge blyhagl eller skyde kronvildt med 243win, selvom det står i en kontrakt.
Svar
#13
Undakyld, men hvad er en skovpatron??
H
Hogmeister
Svar
#14
"Skovpatron"

Haglpatron der ikke indeholder "hårde hagl" som f.eks. Stål eller tungstens hagl..

De hårde hagl kan teoretisk set skade f.eks. kniven i en finér-skære maskine, og/eller misfarve træet.
Derfor har mange skovejere forbudt brugen af stålhagl ved jagt i skoven.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by lollænder

Dansk jagtlovgivning er basis. Den kan man ikke underbyde, men man må gerne stille skrappere krav lokalt, som feks bestået riffelprøve. Eller fravælge skovpatroner i skoven hvis skovejeren tillader dette. Man kan ikke få tilladelse til at bruge blyhagl eller skyde kronvildt med 243win, selvom det står i en kontrakt.



Jamen så indfører jeg en fartgrænse på minus 10 km/t og tvungen venstrekørsel i bakgear på min private vej. Så behøver posten ikke at vende i min gårdsplads.

Hvis Jagtdistrikter kan stramme loven over hvad der står i jagtloven (ligegyldigt hvilket land) så kunne jeg godt tænke mig at lade en dommer kigge på det. For så er der ikke langt til at forbyde rødhårede at gå på jagt i Statsskoven. At en skovejer tillader stålhagl synes jeg ikke man kan sammenligne med at stramme kravet til kaliberen til en specifik vildtart. Det krav har Naturstyrelsen netop vejledt ministeren i hvor meget der skal til.
For øvrigt har jeg været på købejagt i flere af de vestjyske plantager, hvor mine jagtkammerater havde "Riffeljagt tilladt" på deres jagttegn. Det var der ingen problemer i, fik vi at vide. Men praksis kan være ændret siden. Selvom jeg tror at en dommer vil underkende beslutningen.

--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Zero

Citat:quote:

Originally posted by lollænder

Dansk jagtlovgivning er basis. Den kan man ikke underbyde, men man må gerne stille skrappere krav lokalt, som feks bestået riffelprøve. Eller fravælge skovpatroner i skoven hvis skovejeren tillader dette. Man kan ikke få tilladelse til at bruge blyhagl eller skyde kronvildt med 243win, selvom det står i en kontrakt.



Jamen så indfører jeg en fartgrænse på minus 10 km/t og tvungen venstrekørsel i bakgear på min private vej. Så behøver posten ikke at vende i min gårdsplads.

Hvis Jagtdistrikter kan stramme loven over hvad der står i jagtloven (ligegyldigt hvilket land) så kunne jeg godt tænke mig at lade en dommer kigge på det. For så er der ikke langt til at forbyde rødhårede at gå på jagt i Statsskoven. At en skovejer tillader stålhagl synes jeg ikke man kan sammenligne med at stramme kravet til kaliberen til en specifik vildtart. Det krav har Naturstyrelsen netop vejledt ministeren i hvor meget der skal til.
For øvrigt har jeg været på købejagt i flere af de vestjyske plantager, hvor mine jagtkammerater havde "Riffeljagt tilladt" på deres jagttegn. Det var der ingen problemer i, fik vi at vide. Men praksis kan være ændret siden. Selvom jeg tror at en dommer vil underkende beslutningen.

--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER



joh, det vil vaere et temmeligt langt skridt at forbyde deltagelse af en bestemt gruppe af befolkningen - det er jo diskrimminering. Det er det derimod ikke at kraeve f.eks. bestaaet riffelproeve. Det er jo ens for alle.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Zero

Citat:quote:

Originally posted by lollænder

Dansk jagtlovgivning er basis. Den kan man ikke underbyde, men man må gerne stille skrappere krav lokalt, som feks bestået riffelprøve. Eller fravælge skovpatroner i skoven hvis skovejeren tillader dette. Man kan ikke få tilladelse til at bruge blyhagl eller skyde kronvildt med 243win, selvom det står i en kontrakt.



Jamen så indfører jeg en fartgrænse på minus 10 km/t og tvungen venstrekørsel i bakgear på min private vej. Så behøver posten ikke at vende i min gårdsplads.

Hvis Jagtdistrikter kan stramme loven over hvad der står i jagtloven (ligegyldigt hvilket land) så kunne jeg godt tænke mig at lade en dommer kigge på det. For så er der ikke langt til at forbyde rødhårede at gå på jagt i Statsskoven. At en skovejer tillader stålhagl synes jeg ikke man kan sammenligne med at stramme kravet til kaliberen til en specifik vildtart. Det krav har Naturstyrelsen netop vejledt ministeren i hvor meget der skal til.
For øvrigt har jeg været på købejagt i flere af de vestjyske plantager, hvor mine jagtkammerater havde "Riffeljagt tilladt" på deres jagttegn. Det var der ingen problemer i, fik vi at vide. Men praksis kan være ændret siden. Selvom jeg tror at en dommer vil underkende beslutningen.

--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER



Fordi en plantage er vestjysk er det ikke ensbetydende med at SN har jagtretten i skoven og kan udstikke reglerne. Som jagtherre kan du også bestemme at råvildt ikke må skydes med hagl på din jagt, men du kan ikke bestemme at dåvildt må skydes med hagl.
Med hensyn til venstrekørsel så kan du ikke bestemme dette, da der er lovbefalet højrekørsel i Danmark, men du kan godt fastsætte lavere anbefalet hastighed. Se vedhæftede dokument.
http://www.vejdirektoratet.dk/DA/om-os/j...lesvej.pdf
Svar
#18
Jeg finder det intresant at mange roser 6,5x55 fortræffelighed, men i tråden om 7x57 en der næsten ingen der reagerer selv om det faktisk er et mere hårdtslående kaliber til feks. gris og andet[8D]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Jeg finder det intresant at mange roser 6,5x55 fortræffelighed, men i tråden om 7x57 en der næsten ingen der reagerer selv om det faktisk er et mere hårdtslående kaliber til feks. gris og andet[8D]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]



Aahhh... hvordan skal det forståes?[B)]
I tråden om 7x57 spørges der specifikt til et drivjagtskaliber.
Læser du denne tråd om 6,5 x 55, er der vist ingen der fremhæver kalibret, som det mest ideelle drivjagtskaliber - nærmere tværtimod.

mvh
Korthår[Smile]
Svar
#20
Jeg afholdt mig fra at svare i 7 X 57 tråden fordi jeg ikke har personlige erfaringer med det kaliber. Det har jeg med 6,5X55, så her føler jeg mig mere tryg ved at ytre mig. Jeg er enig med dig Marion i, at 7X57 må være en fortræffelig kaliber til stort set al jagt på den nordlige halvkugle, ligesom 270 win er det. Eneste problem jeg kan se, er tilgængelighed af billig træningsammunition. Jeg kunne fint have en riffel til det hele i det kaliber , men man kan jo ikke have det hele.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)