Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
9.3x62 giver højt tryk i QL
#1
Jeg synes, at min QL giver besynderlige udregninger for 9.3x62.

Min bedste ladning (1/3 MoA på 100 meter) er som følger:

Hornady Interlock SP 286 gr.
Rhino 15 (Norma 203B) 58,0 gr.
DAG 1x hylster
Magtech Large Rifle
COL 80,0 mm
V0 = 685 m/s
Lothar Walther 20” pibe på Mauser 98-lås
Ingen tegn på overtryk med hårdt bundstykke eller flade fænghætter
Opskriften er en klassisk 9.3-max ladning, der er let komprimeret

Hvis jeg indtaster ovenstående i QL, justerer H2O til mine DAG-hylstre og sætter pibelængde til 20”, ender jeg langt oppe i det røde felt med 73.300 PSI (QL max tryk = 56.500 PSI), en forventet hastighed på 760 m/s og en fyldningsgrad på 110%.

Mine engangsafskudt DAG-hylstre har en ret høj godstykkelse i forhold til øvrige:

DAG: 207 gr.
RWS: 205 gr
Norma: 185 gr.

H2O passer tilsvarende ”omvendt”:
DAG: 73 gr.
RWS: 75 gr.
Norma: 77 gr.

Justerer jeg tilbage til QL’s default-H2O på 78 gr. falder trykket til 61.500 PSI, fyldning på 102% og V0 730 m/s.

Et andet eksempel:

Barnes T-TSX 250 gr.
Norma 202 56,0 gr.
DAG 1x hylster
Magtech Large Rifle
COL 83,3 mm
V0 = 700 m/s
Max krudtmængde i hylsteret

Her siger QL 69.600 PSI, fyldning på 109% og 785 m/s. Jeg har endda rettet starttryk fra massivt kobber til alm. kappeklædt (ellers endte vi på 74.300 PSI).

Jeg har svært ved at greje hvorfor QL viser så ekstrem høje tryk for klassiske ladninger. Jeg er en smule nervøs for at arbejde i et område, som QL angiver for laaaaangt over max. Men min riffel angiver ikke nogen tegn på overtryk med klassiske ladninger.

Bør jeg bare rette maxtrykket til fx 65.000 PSI og bruge det som rettesnor?
Svar
#2
du angiver hele tiden dine gruppestørrelser i MOA.
hvordan måler du sådan en størrelse, bruger du sekundtviseren på et "bornholmerur".
eller har du en eller anden mystisk regneformel, som omregner mm til moa ved den aktuelle afstand
Svar
#3
Uden brug af smilies antager jeg, at du ikke ta'r pis på mig.

Minute-of-angel er, som navnet angiver, en vinkelangivelse. Altså en 60-del af en grad. Vinklen er den samme uanset afstand, men gruppestørrelsen vokser ligefrem proportional med afstanden.

1 MoA = 29,1 mm på 100 meter
1 MoA = 58,2 mm på 200 meter
...osv

Du finder din gruppestørrelse i MoA ved at dividere dit mål i mm med 29,1 og dividerer med afstanden (150 meter = 1,5 og 200 meter = 2,0).
Svar
#4
var det så ikke meget nemmere, bare at angive i mm[?]
eller lyder det bare mere fancy, med sådan et militær mattematisk udtyk
Svar
#5
375,

Jeg har haft den samme oplevelse med 375 Ruger. Paa trods af ladninger uden tegn paa overtryk lander QL langt inde I det rode felt.

Jeg er Ikke klar over om det er de emperiske data der ligger til grund der Ikke er gode nok for enkelte kalibre eller om det er unoedagtighed med nogle af krudttyperne?

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#6
Min favorit ladning til NKT er efter QL rødglødende, og fænghætterne er da også en smule kantede. Jeg har dog sendt adskillige hundrede afsted uden problemer og har valgt at fortsatte med at gøre det.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)