Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zeiss 6-24X56
#1
Er der nogen der ved om der er ændret på klik på diavari ? Syntes bestemt Jeg plejer at klikke 0,5 cm på 100 meter, men når jeg downloader ny manual står der 1cm!
Kan ikke lige komme i nærheden af den originale manual pt.
Hilsen Steen
Svar
#2
Jeg mener at man, ihvertfald en overgang, kunne få med valgfri 0,5 eller 1 cm. Klik. Jeg synes at have lagt mærke til, at producenterne igen opgiver den fine klikinddeling til fordel for den mere intuitive 1 cm inddeling. Så det kan godt passe at din kikkert har halve cm mens de nyere har hele.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Tak [Smile] Blev pludselig i tvivl!
Hilsen Steen
Svar
#4
Min 6-24-56 FLér (ny) har 1cm/100m, de gamle havde 0,5mmcm/100m og større justeringsinterval ! Sidstnævnte har jeg været temmelig utilfreds med..
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Kras

Min 6-24-56 FLér (ny) har 1cm/100m, de gamle havde 0,5mm/100m og større justeringsinterval ! Sidstnævnte har jeg været temmelig utilfreds med..



0,5mm det vil jeg nu synes var noget fluekn......[Wink]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#6
min gamle klikker 0,5 cm og kan ikke låses. den nye klikker 1,0 og kan låses [Smile] ( + at der ikke er stort sidehjul på den ny )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Citat:quote:

Originally posted by Kras

Min 6-24-56 FLér (ny) har 1cm/100m, de gamle havde 0,5mm/100m og større justeringsinterval ! Sidstnævnte har jeg været temmelig utilfreds med..



0,5mm det vil jeg nu synes var noget fluekn......[Wink]

[green] K&B Claxel [Wink]



Det var nu ikke de 0.5cm pr klik jeg er utilfreds med, men justeringsområdet der er faldet fra 160cm til 110cm på 100m. Hvilket rent faktisk betyder en del når man nu tror man har købt den ultimative "longrange" kikkert og så mangler klik til meget længere end 450m i mit tilfælde .. Men ellers dejlig kikkert.
Svar
#8
Det er forskellen på c og m, der gør, om der skal fluer til ;-)

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#9
Åh, ja. Det forståes! ;-)
Beklager skrivefejlen
Svar
#10
Jeg føler med dig Kras. Jeg havde også købt Zeiss 6-24 x 56 i den tro, at jeg fik en ultimativ Long range og jagtkikkert. Men den var besværlig at nulstille og indskyde, den havde alt for smalt indstillingsområde og, værst af alt, den var ikke randskarp ved små forstørrelser. Havde den omkring Zeiss som påstod den ikke fejlede noget. Så den måtte ud af vagten. Jeg kom også hele tiden til at dreje på lysknappen istedet for parallaksen.

Nu har jeg en S&B 5-25 x 56, og den lever op til alle mine forventninger. Den er heldigvis uden MTC og lås på kliktårnet, det generer mere end det gavner. Den er knivskarp ved alle forstørrelser, og den kan klikke en hvilken som helst kaliber helt ud forbi den afstand hvor den bliver subsonisk, dvs. så langt som kaliberen kan række.

Havde egentlig troet, at den ville være mindre egnet til jagtbrug, men den klarer også det fint. Den vejer selvfølgelig godt til, og det er ingen drivjagtkikkert, det er helt sikkert, men den er perfekt til det den er bygget til.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Hej Lasse

Ja, kan godt huske vi havde lidt dialog omkring netop Zeissén for 2-3 år siden, og at du også endte med at købe én. Kan godt være jeg skal overveje et skifte til S&B PM, det lader til det er dén vej man skal når det drejer sig om long range / felt. Så jeg må i tænkeboks om Zeiss én skal skiftes engang i nærmeste fremtid ;-). Er din med lys også? Jeg tænker jeg skal have dét idet den også skal bruges til natjagt i Tyskland mv. Det har Zeissén trods alt vist sig OK anvendelig til..
Svar
#12
MTC
??

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#13
MTC(More Tactile Clicks) function. "MTC" makes it easier for the shooter to count the necessary clicks during reticle adjustment. This feature includes clearly tactile clicks at every tenth click (corresponding to 10cm/100m.

Sakset fra S&B´hjemmeside
Svar
#14
takker [Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#15
Takker også! Tror den næste bliver en PM eller z6
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by BC

[quote]Originally posted by Kras

MTC(More Tactile Clicks) function. "MTC" makes it easier for the shooter to count the necessary clicks during reticle adjustment. This feature includes clearly tactile clicks at every tenth click (corresponding to 10cm/100m.

Sakset fra S&B´hjemmeside



Og det er noget hø i virkelighedens verden.

Det hårde 10´ende klik gør det ganske besværligt at klikke lige til fx 11 eller 12. Det er et faktum, at jeg er nød til at kikke på skalaen og aflæse hvor jeg er kommet til. Hvilket vel ikke lige var ideen ?

Skal jeg klikke 37 klik er der måske en ide, men her ville skalen jo også hjælpe når man alligevel skal kigge på den.

Mvh Søren

PS hvis 110 cm ikke er nok på længere hold end 450 meter, så ville jeg overveje en rail.

En 308 win har brug for knap 90 cm fra 100 til 800 meter med en 167 scenar.

min egen 284 win kan så nøjes med 60 cm [Big Grin][Big Grin]

Så en rail der gør din anvendelse af hele kliktårnet kan da løse en del.

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#17
Ja, min S&B er med lys. Når jeg sidder og fedter rundt med sigtekorset sort mod sort om natten, og så lige tænder det røde kryds på laveste blus, så synes jeg det gør en verden til forskel. Der er nok at tage sig i agt for når det er mørkt, så fuldstændig vished om, hvor sigtepunktet er, er meget meget velkomment. Bevares, man kan godt undvære det, jeg har da skudt en del grise uden, men det er altså rart at have.

Kommer også lige i tanker om, at S&B´en har parallakse/focusjustering helt ind til 10 m afstand. Det betyder at jeg kan stille skarpt på fordertårnet til grisene der står 35 m væk, og på de helt tætte mål på jagtfeltskydning som jeg har oplevet inde på 16 m. Zeiss´en gav op ved tættere hold end 50 m, og det var heller ikke godt nok.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)