Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvem tilfalder æren?
#1
To kammerater er på jagt sammen - en kronhjort kommer for, og den ene person afgiver et skud der rammer dyret, og den anden afgiver et fangstskud... Hvem tilfalder æren, og dermed trofæet??
Mvh Finn
Svar
#2
Kommer i min optik an på hvor første skud sidder. Er første skud dræbende, bare et spørgsmål om tid er det hans.

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#3
''First blood''

mvh
mvh
Svar
#4
Jeg er blevet opvokset med første kugle og sidste hagl

Mvh.
Morten
Mvh.
Morten
Svar
#5
Jeg vil sige at dyrret tilhører den,der har afgivet den første dræbende kugle.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#6
Gammel jagtregel siger første skud med riffel, der træffer i firkanten.

Altså i kroppen.

(Måske derfor man ikke skal skyde efter halsen)[Wink]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#7
For nogle år siden under elgjagten skød min nabo tre skud til en elgtyr. Et skud i mulen, et skud lavt i en bov og et skud forbi. Elgen løb videre op til mig og jeg fældede den med en høj bladkugle. Trofæet tilfaldt uden diskussion mig.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by kystfisker

To kammerater er på jagt sammen - en kronhjort kommer for, og den ene person afgiver et skud der rammer dyret, og den anden afgiver et fangstskud... Hvem tilfalder æren, og dermed trofæet??



Hmm.. hvis de er rigtige kammerater synes jeg normalt mere diskussionen går på, hvem der til sidst "overgiver" sig og siger tak for trofæet og æren[Smile]

Ellers enig i 1. kugle i "firkanten" og sidste haglskud.

Juridisk tilfalder trofæet jo grundejeren eller den jagtberettigede.

Hvad blev resultatet[?] - for spørgsmålet har vel arne i virkeligt tilfælde[:o)][Wink]

mvh
Korthår
Svar
#9
Jeg mener at "firkanten" efter gammel tysk tradition omfatter både kroppen og halsen. Så hvis den første skytte kun rammer et ben er det anden skytte der får trofæet. Strejfer første skytte derimod ryggen får han det.

Men dette er ikke hverken lov eller bekendtgørelse, det er tradition, og som du kan se, er der endda stor uenighed om, hvordan traditionen helt præcist er. Så det kan der diskuteres rigtig meget om.

Personligt ville jeg nødig have et trofæ hængende som jeg syntes jeg var kommet "uærligt" til, men jeg ville da på den anden side nødig afgive et flot trofæ til én eller anden idiot som lige stikker en døende hjort jeg har skudt et sidste skud lige før den falder om.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Hvis jeg skulle være uheldig at skyde en kronhjort i røven eller evt et andet meget dårligt skud ville jeg have det svært med at kræve retten til dyret hvis en anden efterfølgende giver det et perfekt bladskud. Et skud i køllen er også dræbende på lang sigt men i min optik ikke et dræbende skud som man siger.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#11
Nemlig West. Derfor kan man selvfølgelig altid vælge at opføre sig som en gentleman og afstå fra trofæet selvom man egentlig er "rette ejermand".

Jeg har også af og til været med på jagter hvor jagtlederen allerede ved parolen har forbeholdt sig retten til at afgøre evt. tvister efter egen overbevisning. Afgørelser som selvfølgelig er inappelable, og blot tages til efterretning med et høfligt nik. Det gør det hele meget nemmere.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
Jeg har været med flere steder hvor æren tilfaldt jægeren der afgav det første rammende haglskud. Jeg har selv afstået fra en and og en hare, selvom jeg ramte. I det ene tilfælde faldt skuddene a'tempo til en and og i en anden situation skød jeg til en hare, hvor der vist røg et par uldtotter af i mine to skud, men haren fortsatte indtil den rendte ind i en velplaceret haglbyge fra naboposten. Jeg har dog også fået æren for en fasan, hvor der blev skudt a'tempo. Normalt er det ikke noget problem for mig, hvem der tager æren.

En gang var jeg dog lidt frustreret på vegne af en anden jæger, da der blev skudt til et stykke råvildt med hagl, som blev truffet meget bagligt og med næsten ingen skudtegn af første skytte. Skytte nummer to nedlagde så dyret med et perfekt skud. Æren tilfaldt den første skytte.. Det virkede lidt urimeligt, da dyret var ramt af ganske få hagl, der ikke har kunne være dræbende.
Svar
#13
Derfor skal det være sidste haglskud.

Jeg var engang på en jagt, hvor der blev nedlagt en seksender i drevet.

Den passerede mellem to skytter, hvor den ene bommede første skud. De næste to skud faldt momentant. Den ene traf den på halsen, Den anden på bladet.

Her blev der trukket lod...

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)