Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
optimal vægt af patron til CZ 550 6,5 x 55
#1
Jeg er blevet lunt på en brugt CZ 550 6.5 x 55 med stigning på 8.6” Den skal bruges primært til gåsejagt på lang afstand med minimalt kød ødelæggelse. Men jeg har hørt at de bedste patroner for præcision til denne stigning er i ”den tunge end”. Er det rigtig?

Jeg havde ellers forstillet mig at benytte en lettere fuldkappet patron på omkring 100-120gr. til opgaven, men er de for lette for denne stigning at stabiliser for præcis skydning?
Er der nogen der har en CZ 550 eller andre 6.5 x 55´er med samme stigning, som vil dele deres viden/erfaring med mig om den ellers optimale type/vægt af patron for bedst præcision også til baneskydning?

Make Every Shot Count!
mvh
Systemkritikeren
Svar
#2
Hej 22man
Hvis riflen er brugt, burde der ikke være problemer i at teste en håndfuld forskellige kuglevægte for at få fornemmelse for præcisionspotentialet. Min Tikka (8" stigning)skyder godt med alle kuglevægte, som jeg har prøvet dvs 120-156 grains.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Jeg skyder gæs med min 6,5 x 55 med 220mm stigning svarende til 8,66".

Jeg bruger 95 grs kugler og min riffel skyder grupper omkring 0,75 MOA.

Min kugle er en V-max og så skal man ikke skyde igennem brystkødet. Står de med siden til, sætter jeg kuglen tættest på ryggen. Står de med fronten til, skyder jeg midt på. Jeg har endnu ikke måttet kassere nogen gæs.

Men der er helt sikkert bedre kugler på markedet til dit formål. Jeg har ladet mine til ræve og anden regulering.

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#4
Hej Lars and Zero, tak for hjælpen.
Jeg kan ikke andet end tar chancen at jeg kan brug riflen til formålet, men der skal lige forhandles først[8)].
Jeg har desværre ikke set andre brugte CZ 550 ere, for at samligne priser. Er prisen for sådan en noget i har forstand på?

Make Every Shot Count!
mvh
Systemkritikeren
Svar
#5
I min bog koster en brugt riffel 50-70 % af nyprisen, hvis den er i god stand.
Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)