Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Projektiler købt over nettet i Tyskland - Politi!!
#1
Jeg skriver i håb om at nogen her inde vil kunne hjælpe mig med lidt juridisk viden, Gerne konkret lovtekst!

Som det ser ud er jeg uforvarent kommet i politiets søge lys, idet jeg har købt 200 stk. Barnes TTSX 150 gr. jagt projektiler gennem en Tysk internetforretning.

Grunden til at de er købt der, er den at de grundet den kendte hamstring i USA, ikke længere er til at opdrive her i DK.

Der sker det at post Danmark, "taber" pakken som vel har været 12 x 10 x 10 cm hvor ved denne går i stykker og ud kommer 4 plast bokse indeholdende hver 50 stk af ovennævnte projektiler.
Post DK tilkalder politiet, da der er mistanke om ammunition!!??

Jeg får en mail fra den Tyske forretning at deres speditør, DHL har meddelt dem at pakken er inddraget af det Danske politi, pga. mistanke om ammunition.

Efter nogen "research" finder jeg frem til at det er en betjent hos Fredericia Politi, der har "sagen".

Jeg har netop talt med betjenten, som meddeler mig at han i første omgang havde fået meddelelsen at der ikke var noget ulovligt i det at importere projektiler.
Der næst kom der så en kontra besked om, at det var ulovligt at importere ammunition - jeg har forsøgt at gøre ham klart at der ikke er tale om at det drejer sig om ammunition - idet et projektil ikke er ammunition.
Jeg har en genladningstilladelse, denne har jeg sendt ham pr. mail.

Han meddeler mig at de undersøger sagen som der er importeret ammunition, og at jeg muligvis vil blive sigtet.

Jeg håber at nogen kan - vil hjælpe her. Evt har erfaringer eller eller eller . . . . . .
Svar
#2
Import af projektiler kræver en importtilladelse. Den skal søges inden og sendes til sælger. Så du har overtrådt reglerne.

Straffen... Tja... Ingen ide, men det er nok ikke de mindste bøder du skal forvente. Overtrædelse af våbenloven giver jo gerne bøder i 3-5000,- kr. klassen. I værste fald kan det måske få konsekvenser for både genladningstilladelse, våbentilladelser og jagttegn.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#3
Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer1)

Herved bekendtgøres lov om våben og eksplosivstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 704 af 22. juni 2009, med de ændringer, der følger af § 1 i lov nr. 538 af 26. maj 2010, § 1 i lov nr. 413 af 9. maj 2011, lov nr. 274 af 27. marts 2012 og §§ 1 og 3 i lov nr. 564 af 18. juni 2012.

§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
3) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,

§ 10. Med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år straffes den, der overtræder §§ 1-2 a, 2 c, 2 d, 3 a og 3 b, § 5, stk. 1, § 6, stk. 1, § 7, § 7 b, stk. 1, og § 7 c, stk. 1. På samme måde straffes den, der forsætligt eller ved grov uagtsomhed overtræder § 2, stk. 4, og § 7 a, stk. 2.

Stk. 2. Overtrædelse af § 4, stk. 1, straffes med bøde, under skærpende omstændigheder dog med fængsel indtil 2 år.

Stk. 3. I forskrifter, der udfærdiges efter loven, kan der fastsættes straf af bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.

Stk. 4. Der kan pålægges selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#4
Hvis jeg var dig ville jeg tage kontakt til den betjent der "har Sagen" og pive lidt over at du ikke var klar over at der kræves en importtilladelse, men at du jo bare kan få en lavet, og dermed "blive lovlig" Måske slipper du så med en advarsel... Hvis du ikke har andet "relateret" på din samvittighed...[:I]

Projektilerne er vel sendt retur eller hvad? Så skal de vel bare importeres igen [8D]

Import-tilladelsen er gratis, så det er vel bare at klø på ...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
https://www.retsinformation.dk/Forms/r07...?id=142859
Læs §1 stk 1 punkt 3
Det er et link til våbenloven, og ifølge den, er du på ski**ren.
Det gør det ikke bedre, at du har genladertilladelse, og genladningskursus. Da du på genladningskurset, er blevet bekendtgjort med loven, og at du skal holde dig ajour med våbenloven.

Ifølge en del politifolk, kan man ikke udstede en tilladelse, når der er en verserende sag om specifik, det du søger om tilladelse til. Det er en af de få tilfælde hvor man ikke skal satse på at det er nemmere at få tilgivelse, end tilladelse.

Har den tyske butik ikke også røven på komedie, da de vel skal have en eksporttilladelse???????????
Svar
#6
tror ikke tyske butik tænker på det mht eksport.. for i Tyskland er messing/kugler (passive komponenter) ikke ammo og kan købes/sælges/sendes etc frit..så det er det de er vant til

import tilladelse sidste gang jeg skulle bruge tog ca 1 uge

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#7
Lad os nu ikke male fanden på væggen.

Der er en fuldstændig tilsvarende sag hvor en borger i Nordjylland havde importeret et magasin til sin riffel. Det kom ind via Aarhus og blev opsnappet af en emsig betjent ved Aarhus politi. Politiet i Nordjylland var indstillet på at give en importtilladelse efterfølgende, og derved lovliggøre importen. Men det ville betjenten i Aarhus ikke gå med til, han rejste sigtelse og borgeren måtte møde i retten. Dommeren frifandt den sigtede fuldstændig, for han mente ikke at kravet om importtilladelse kunne gælde et magasin til et våben du har tilladelse til. Kun import af magasiner til våben du ikke har tilladelse til.

Så hvis projektilerne er tl et våben du har tilladelse til, eller omfattet af din genladningstilladelse, så har du muligvis ikke gjort noget ulovligt i juridisk forstand.

Du skal ihvertfald ikke vedtage en bøde for ulovlig import, for så har du tilstået sigtelsen. Der kan aldrig ske noget ved at undlade at betale en evt. bøde, og så tage sagen i retten.

Gå evt. på Nordisk Våbenforum og find sagen. Du kan nok få kontakt med ham det drejer sig om. Måske kan du få en udskrift af dommen, og kan du vise betjenten den, så kan det tænkes han dropper sagen og giver dig dine projektiler.

Edit: link til sagen på NVF: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.ph...rt+magasin

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Lad os nu ikke male fanden på væggen.

Der er en fuldstændig tilsvarende sag hvor en borger i Nordjylland havde importeret et magasin til sin riffel. Det kom ind via Aarhus og blev opsnappet af en emsig betjent ved Aarhus politi. Politiet i Nordjylland var indstillet på at give en importtilladelse efterfølgende, og derved lovliggøre importen. Men det ville betjenten i Aarhus ikke gå med til, han rejste sigtelse og borgeren måtte møde i retten. Dommeren frifandt den sigtede fuldstændig, for han mente ikke at kravet om importtilladelse kunne gælde et magasin til et våben du har tilladelse til. Kun import af magasiner til våben du ikke har tilladelse til.

Så hvis projektilerne er tl et våben du har tilladelse til, eller omfattet af din genladningstilladelse, så har du muligvis ikke gjort noget ulovligt i juridisk forstand.

Du skal ihvertfald ikke vedtage en bøde for ulovlig import, for så har du tilstået sigtelsen. Der kan aldrig ske noget ved at undlade at betale en evt. bøde, og så tage sagen i retten.

Gå evt. på Nordisk Våbenforum og find sagen. Du kan nok få kontakt med ham det drejer sig om. Måske kan du få en udskrift af dommen, og kan du vise betjenten den, så kan det tænkes han dropper sagen og giver dig dine projektiler.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Super indlæg Lasse.

Jeg kan kun tilslutte mig opfordringen til at skaffe den omtalte dom og prøve at stoppe sagen i opløbet. Lykkedes det sparer du og samfundet en masse resurser.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#9
LasseScout
Læs nu lige våbenlovens §1.
Her står klokkeklart, at man ikke, uden tilladelse, må importere Ammo, herunder projektiler.
Denne præcisering kom i 2010, hvor man forsøger at tilrette Dansk våbenlovgivning, så den er i overensstemmelse med FN våbenkapitel.
Surt men sandt
Den afgørelse om magasinet, ligger starten på den ikke før 2010?????????
Svar
#10
Hele sagen om magasinet er fra 2012. På samme måde som der står, at du ikke må importere ammunition uden tilladelse, står der også at du ikke må importere magasiner uden tilladelse. Men dommeren har åbenbart ment, at når du har en tilladelse til våbnet, har du også tilladelse til magasiner til våbnet, og behøver derfor ingen yderligere tilladelse til import af magasiner.

Jeg kan ikke påstå at jeg forstår argumentet, men når du har tilladelse til et skydevåben, har du jo ihvertfald også tilladelse til ammunition til skydevåbnet, så jeg øjner da en mulighed for at samme argumentation kan anvendes.

Jeg ved ikke om den går, men jeg ville bestemt forsøge at smutte den vej omkring hvis det var mig.

Reglen siger jo, at du ikke må importere uden tilladelse. Men den siger ikke, at du ikke må importere uden importtilladelse.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Citat:quote:

[i]
Reglen siger jo, at du ikke må importere uden tilladelse. Men den siger ikke, at du ikke må importere uden importtilladelse.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).



Skarpt set [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Man kunne håbe på at den dom i sidste ende kunne bringe os til at sted hvor importtilladelse er for dem som henter projektiler hjem med henblik på videresalg, mens folk der henter projektiler hjem til eget brug under en allerede erhvervet tilladelse ikke skal igennem mere papirarbejde.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#13
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:

Stik lige den Lasse.
Jeg tror at man skal være ualmindelig optimistisk, for at klynge sig til din "fortolkning"

Så ville det også være iorden for almindeligt dødelige at fremstille, herunder samle
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by n a

§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:

Stik lige den Lasse.
Jeg tror at man skal være ualmindelig optimistisk, for at klynge sig til din "fortolkning"

Så ville det også være iorden for almindeligt dødelige at fremstille, herunder samle



Det ville da kun være lovligt at fremstille det man selv har tilladelse til. Det kunne måske udstrækkes til at montere et hjemmefusket sigtemidle. Man ville ikke kunne lave lave et nyt våben for det har man ikke tilladelse til, så jeg har svært ved at se det store jordskred.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Lad os nu ikke male fanden på væggen.

Der er en fuldstændig tilsvarende sag hvor en borger i Nordjylland havde importeret et magasin til sin riffel. Det kom ind via Aarhus og blev opsnappet af en emsig betjent ved Aarhus politi. Politiet i Nordjylland var indstillet på at give en importtilladelse efterfølgende, og derved lovliggøre importen. Men det ville betjenten i Aarhus ikke gå med til, han rejste sigtelse og borgeren måtte møde i retten. Dommeren frifandt den sigtede fuldstændig, for han mente ikke at kravet om importtilladelse kunne gælde et magasin til et våben du har tilladelse til. Kun import af magasiner til våben du ikke har tilladelse til.

Så hvis projektilerne er tl et våben du har tilladelse til, eller omfattet af din genladningstilladelse, så har du muligvis ikke gjort noget ulovligt i juridisk forstand.

Du skal ihvertfald ikke vedtage en bøde for ulovlig import, for så har du tilstået sigtelsen. Der kan aldrig ske noget ved at undlade at betale en evt. bøde, og så tage sagen i retten.

Gå evt. på Nordisk Våbenforum og find sagen. Du kan nok få kontakt med ham det drejer sig om. Måske kan du få en udskrift af dommen, og kan du vise betjenten den, så kan det tænkes han dropper sagen og giver dig dine projektiler.

Edit: link til sagen på NVF: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.ph...rt+magasin

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).



Er §1 ikke meget tydeligt at forstå. Jeg vil mene at Tight Lines står med en svag sag, alternativt kunne han tage kontakt til afsender og evt få dem til at "indrømme" at de ved en fejl har afsendt før en importtilladelse fra DK var modtaget, grundet at man i DE kan sende med posten.

Lærdommen kan være at man ikke skal få sendt via Pesten og evt GLS.

Benyt DHL som nævnt i anden sag, som CP skrev om.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#16
Hør nu her. Jeg er slet ikke ude på at "stikke" et argument, eller ovetrumfe nogen. Jeg nævner en sag som ligner, og hvis udfald kan være en hjælp for Tight Lines.I modsætning til så mange andre emner vi diskuterer, er der jo faktisk domspraksis her som støtter min udlægning.

I mit arbejde har jeg ofte kontakt med retsvæsenet, og jeg har stor tillid til, at hvis TL ikke skal dømmmes, så bliver han det heller ikke. Skal han dømmes bliver han det. Forudsat selvfølgelig at sagen kommer for retten.

Derimod har jeg ikke voldsomt stor tillid til, at en tilfældig politimand kommer frem til den rigtige afgørelse på egen hånd. Han har desværre hverken uddannelse eller retningslinier der gør ham i stand til at nå frem til en rigtig afgørelse hver gang. Men hvis han kan lukke sagen hurtigt og billigt ved at få Tight Lines til at påtage sig skylden og betale en bøde, så klinger mønterne i statskassen, og på politidirektørens resultatkontrakt, med Tight Lines og retssikkerheden som eneste tabere.

Så min konklusion er:

1) Find "magasinafgørelsen"
2) Prøv at overbevise politimanden om, at han skal droppe sagen.
3) Hvis 2 ikke virker, så lad i hvert fald være med at indrømme skyld ved at betale bøden. Tag sagen i retten og tag dommen fra 1) med.

Jeg tror det giver den bedste chance for at få en rigtig afgørelse.

Jo mere jeg tænker over det, desto stærkere synes jeg argumentet er. Jeg var f.eks. i Sverige en gang, hvor en kammerat kom til at mangle ammunition, så han købte en pakke patroner i en svensk jagtbutik. De ville se hans våbentilladelse, og så solgte de ham patronerne. Dem han ikke brugte, tog han med hjem til Danmark.

Skulle han have søgt importtilladelse til patroner han var i lovlig besiddelse af, både i Sverige og i Danmark ?

Jeg kan ikke rigtig forestille mig at politiet kan nægte at give indførselstilladelse til en mand der har våbentilladelse, for hvis han ikke kan få indførselstilladelse af én eller anden grund, så havde de vel inddraget våbentilladelsen af samme grund. Dermed bliver indførselstilladelsen et ligegyldigt stykke papir uden selvstændigt indhold.

Men som sagt: Jeg ved ikke hvad der er ret her, det må en dommer afgøre.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#17
§6a
§ 6 a. Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser, hvorefter personer, der indrejser til landet for at deltage i jagt eller skydekonkurrencer, eller som udrejser herfra med sådant formål, uden tilladelse kan medføre jagt- og konkurrencevåben samt ammunition hertil.
Svar
#18
Hvad så hvis man tager sit ladegrej med til Sverige? [8D][:I]

Jeg ville helt sikkert gøre som LegoLasse foreslår, prøve at overbevise betjenten om at droppe sagen, og hvis han /de ikke vil, så tag den i retten.
Det værste der kan ske er at retten skærper en bødestraf, men det tror jeg er yderst tvivlsomt..
Under alle omstændigheder vil både en droppet sag fra politiet eller en tur i retten med det her, give en nyttig præcedens!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Hvad så hvis man tager sit ladegrej med til Sverige? [8D][:I]
Det er der nok ikke noget problem med, før du faktisk begynder at lade patroner. Så vil det efter Dansk lov være ulovligt, da genladningstilladelsen, er til èn specifik adresse(den som står på din genladningstilladelse) Du må faktisk ikke engang tage dit ladeudstyr med over til din kammerat, som også har genladningstilladelse, og så lade patroner i hans laderum, som teknisk opfylder alle krav[xx(]
Jeg ville helt sikkert gøre som LegoLasse foreslår, prøve at overbevise betjenten om at droppe sagen, og hvis han /de ikke vil, så tag den i retten.
Det værste der kan ske er at retten skærper en bødestraf, men det tror jeg er yderst tvivlsomt..
Under alle omstændigheder vil både en droppet sag fra politiet eller en tur i retten med det her, give en nyttig præcedens!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"


§ 6. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, i hvert enkelt tilfælde at udføre

1) våben af enhver art med undtagelse af jagtvåben, jf. dog stk. 2, samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,

2) ammunition med undtagelse af ammunition til jagtvåben,

3) materiel til krigsførelse,

4) militært simulations- og træningsudstyr,

5) maskiner, instrumenter, apparater og andre produktionsmidler, der er specielt konstrueret eller modificeret til fremstilling eller vedligeholdelse af de under nr. 1-4 nævnte genstande,

Hvis man er rigtig langt ude i sin Paranoia, er det måske også ulovligt at tage sit ladegrej med til udlandet.

Med mindre man skal tolke §6 stk 1 og 2 så det er frit og ikke tilladelseskrævende at udføre jagtvåben og jagtammo.

Måske er det også lovligt, uden tilladelse, at udføre piber, låsestole, baskyler, rammer, slæder, tromler og magasiner, da de ikke er nævnt i §6.
Det kan være at årsagen er den samme "UPSER" som faktisk "fritog" de samme dele fra det skærpede opbevaringskrav(skafor) dengang i 2010, hvor man forsøgte at bringe loven i overensstemmelse med EU og FN.

DET BLIVER MERE OG MERE "HAT OG BRILLER" jo mere man læser VL
Svar
#20
Lad mig med det samme sige, at alle kan begå en fejl, og at jeg ikke har grund til at tro, at trådstarter bevdist har valgt at forsøge sig med ulovlig import af ammmunitionsdele, når det nu, jeg taler af erfaring, faktisk er gratis og tilmed ganske let at få en import-tilladelse.

Når så det er sagt, så fatter jeg slet ikke "lad os se om vi kan vride os udenom loven" mentaliteten i tråden !
Hvis vi våbenføre, sportsskytter, jægere og genladere i forvejen synes, at man strammer lovgivningen omkring os, så er det, i mine øjne, fuldstændig galimatias, at gøre alt hvad man kan for at fremprovokere endnu mere kategorisk og ufleksibel lovgivning ved at gøre hvad man kan for at snyde sig udenom.

Netop de paragraffer i den seneste udgave af bekendtgørelsen er ikke ret svære at læse ... de har et lavt lix-tal og er rimeligt klare.

At trådstarter, såvel som sikkert andre fra tid til anden, har valgt ikke at sætte sig ind i reglerne, giver på ingen måde amnesti ... "ukendskab til loven giver ikke straffrihed".

Naturligvis skal trådstarter, givet at han har en nogenlunde pletfri vandel, henstille til den sagsbehandlende betjent, at man ser med milde øjne på forseelsen, men han skal også være "voksen nok" til at tage straffen for sin brøde.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)