Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hornady GMX
#1
Halløj
Er der nogen der har en COL på en 308w med en GMX 165gr?
Reloders siger 44gr Varget til denne kugle , lyder det helt vildt. Det passer vel meget godt med jeg bruger 45gr Varget til 180gr CL.

Mvh
Carlsen

Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar
#2
Hej
Carlsen, har du ikke lært du selv skal måle din col ud til, hver ny kugle, der finder du max længden og der ud fra, finder du den bedste længde til DIN riffel.

En kort anbefaling af hvordan jeg gør.
Laver en måling på hvor totallængden på patronen kan være i min riffel.
Når jeg har den, trækker jeg ca 3mm fra og så laver jeg en beregning i QL
Der finder jeg max ladningen eller den hastighed som jeg ønsker (går aldrig over max)
Så laver jeg 3 ladninger med 1gr spring, hvis der er en af de 3 ladninger som skyder nogenlunde godt (spredning på under 4cm), så trimmer jeg den ind, ved at ændre på COL, indtil jeg får den ønskede spredning. Jeg går ikke over 2cm spredning med mine ladninger på 100m.
Jeg er af den overbevisning at man finder hurtigere en god ladning hvis man anvender magnum hætter, derfor altid magnum hætter (anbefaler Jeg)
Når det er overstået tjekker jeg hastigheden over konografen.
Man kan også måle hastighederne når man laver sine prøveladninger.
Hastigheden kommer i anden række, det er vigtigst at man får en super ladning frem for høj hastighed.

Vedr. gr. og vægt på kuglen
en let kugle på 165gr bruger ikke mindre krudt end en 180gr. kugle gør.
Normalt bruger en tung kugle (180gr) mindre krudt end en let (165gr) kugle. Men du skal ALDRIG gætte hvad en ladning skal laves på.
Hvis du ønsker hjælp, så beregner jeg gerne en ladning til dig når du har fundet max COL til din riffel og pibe længden.

Mvh Ole

Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#3
@Carlsen det giver god mening at den stive homogene kugle skal have stort set samme krudtmængde som en lidt tungere konventionel kugle!

D93
Svar
#4
Hej
Det jeg skrev i ovenstående, betyder ikke at jeg mener man skal gå op i krudt mængde bare fordi man går ned i kugle vægt. Der er snak om 2 vidt forskellige kugler, så der findes ingen tommelfinger regler på det punkt.
Når jeg beregner i QL GMX 165gr. Col 71mm, så er 44gr Varget krudt for meget, der er man oppe i det røde felt og en fyldningsprocent på ca. 108%

Mvh Ole

Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)