Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
308W til .300WSM
#1
Hej

Jeg er faldet over en næsten ubrugt BRNO ZKK 301 kaliber 308W, kan den laves til .300WSM uden de store investeringer.

Stigningen har jeg målt på min til at være 1:11,5 så den burde kunne bære 180gr kugler (jeg skal over 170gr for at den er lovlig til de største antiloper i Sydafrika)

Jeg er bekendt med at bundstykket skal åbnes og der skal bores med en ny rival, men vil der være problemer med fødningen af den korte patron med stejle skuldre i så kort lås.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#2
Jeg kender ikke låsen.

Men ud over det du selv nævner skal du kigge på om magasinet har plads nok sidevers til de tykkere patroner.
Og om patronen bliver placeret højt og centralt nok til at fødningen vil gå smertefrit.

med hensyn til stigningen kan du regne med at det den kan stabilisere i 308 hastighed også går med den WSM.
Men når du vil have tungere projektiler kommer udfordringen.
Min egen egen 308 med 1-12 stigning stabiliserede uden problemer 178 a-max, men den har også en i forhold til vægt/længde kort bæreflade.

Problemet bliver nok, at sammenlignelige projektiler til jagt hedder interbond, sst og accubond og over 170 grains hedder de altså 180 og det kan være over grænsen for hvad den kan stabilisere.

Sammenlignet med min egen 308 vil jeg dog tro, at den højere hastighed og lidt hurtigere stigning skulle kunne klare en 180 grains.

Med forsigtige data fra Norma på en 180 grains Oryx kommer du med en 24" pibe op i lige over 900 meter.

Prøv at putte de data ind i fx Borders twist calculator og se resultatet.

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Hej BC

Magasin brønden er 73 mm lang og 23 mm bred og jeg vil mene at det er en kortlås.

På Norma's hjemmeside siger historiken på ,300WSM at patronen er 71,6 mm lang.

Det giver jo en noget at tænke over.[Sad]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#4
Jeg har en flutet Sako pibe i rusttrægt materiale til at ligge, den er i .300 WSM og har skudt ca. 100 skud.

Den kommer fra en Sako 75.

Skriv hvis det er noget Du kan bruge.

Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Santo

Hej BC

Magasin brønden er 73 mm lang og 23 mm bred og jeg vil mene at det er en kortlås.

På Norma's hjemmeside siger historiken på ,300WSM at patronen er 71,6 mm lang.

Det giver jo en noget at tænke over.[Sad]

Mvh

Santo



Det er lidt som at parallelparkere i en plads der har 20 cm at give af i hver ende.

De eksempler på at omforme fra en 308 familie hylster til wsm eller 284 som jeg har hørt om, har alle uden undtagelse indbefattet brugen af AI magasiner, da patronen ender højt og centralt i forhold til kammeret.

Vh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)