Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lovparadoks
#1
Man må iflg loven lade privat til andre, hvis man har en genladetilladelse,
Man må hvis man har våbentilladelse til et våben i en given kaliber, også besidde ammo i den givne kaliber.
Man må ikke besidde ammo i en kaliber, hvor man ikke har en våbentilladelse??????
Er vi så alle kriminelle, når vi lader til en kammerat, i en kaliber hvor vi ikke selv, har en våbentilladelse.
Går grænsen ved, at kammeraten, skal stå ved siden af, og gribe de færdigladede patroner, når de tages ud af ladepressen.
Hvis det så er ok, hvad så med hylstre og projektiler i en kaliber, hvor man ikke selv har våbentilladelse.

Jft våbenlovens §1 stk1 pkt 3, taler man om ammunition, herunder hylstre, tændskruer, brandrør, fænghætter og projektiler
Svar
#2
Du har ikke helt ret. Det der står i §2 i våbenloven er følgende:
Citat:quote:

§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer.

Læg mærke til, at der står det er forbudt uden tilladelse. Der står ikke at det er forbudt uden våbentilladelse.

Min første genladningstilladelse gav mig lov til at lade ammunition til egne lovlige kalibre, så det var ret enkelt at forstå.

Min nuværende tilladelse giver mig lov til at genlade alle gængse jagt- og skytteforeningskalibre. Og en tilladelse er en tilladelse, så jeg mener ikke jeg kan straffes for at lade og opbevare patroner i kalibre jeg ikke har våbentilladelse til. Jeg interesserer mig nu ikke for at lade til andre end mig selv, så jeg har ikke tænkt mig at udfordre loven på dette punkt, og jeg vil da heller ikke opfordre andre til at gøre det. Enhver må jo afgøre med sig selv hvad han kan stå inde for. Men jeg mener ikke der er noget paradoks. En tilladelse er en tilladelse.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
På min gamle ladetilladelse stod der "alle gængse jagt og skytteforeningskalibre"

På min nye er der tilføjet "jævnfør gyldige våbentilladelser"

Jeg ringede til våbenkontoret og beklagede mig, da jeg jo har en privat ladetilladelse og tidligere måtte lade for kostprisen til min jagtkammerat, selvom han har en kaliber jeg ikke selv har.

Jeg spurgte om loven var blevet strammet, siden tilladelsens ordlyd var ændret, men det benægtede hun. Sådan er reglerne var svaret og jeg kom ikke videre..........

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Hej . På min gamle tilladelse stod der hvert enkelt kaliber og på min nye står der bare " diverse kalibre " ![Smile].

Hilsen A-bolt
Svar
#5
Jamen.. problemet med ordlyden på ladetilladelserne er jo at der ikke er fastsat ensartede regler (igen.. igen .. igen[xx(])

Så: den lokale "sheriff" skriver det HAN/HUN mener der bør stå...

I mit tilfælde stod der i den første tilladelse:

"Til eget eller privat brug"
"Alle gængse kalibre til jagt og skytteforeningsbrug"

I den nye står der så:

"Til eget eller privat brug med røgsvagt krudt"

-- "tilladelse til genopladning af alle lovlige patroner til jagt i Danmark eller til brug i Xxxxx Pistol Klub"

Hvad HULEN betyder DET så ???????

Hvad så med patroner til brug i Mildot Skf ...??? Eller når jeg er på jagt i Sverige ????

--- jeg må vist hellere tage fat i mit lokale våbenkontor ...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)