Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Senest om tilladelse til brugen af lyddæmpere
#1
Jeg var forbi min lokalt våben kontor i dag, for at spørge om hvordan det gik aht. tilladelsen til brugen af lyddæmpere. Jeg fik at vide af betjenten at samtlige våben kontorer i Danmark har sagt OK til Justitsministerium til brugen af lyddæmpere, men kun på skydebaner. De venter på Justitsministeriums afgørelse! Han understreget med et smil at de vil dog ikke tilgodese ansøgninger om lyddæmper til jagt, hverken i Danmark eller i udlandet. Jeg kan nu vær i tvivl om han ment kun deres eller samtlige kontorer i Danmark.

Make Every Shot Count!
mvh
Systemkritikeren
Svar
#2
det ville godt nok være rart Smile

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Bortset fra at der ofte er træfpunktændringer så der skal klikkes i forbindelse med på og afmontering af dæmperen. På min NKTer er det omkring 20 cm i højden og 5 cm i siden

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Interessant - Jeg har svært ved at se hvordan det danske politi kan have indflydelse på anvendelse i udlandet, hvor det ellers er lovligt. Hvis man lovligt kan besidde og træne med en lyddæmper (og ellers få den i våbenpasset).

Mvh.
Jørgen
Svar
#5
De har jo givet dig tilladelsen, så hvis du misbruger den, kan de tage den igen - og i øvrigt få lukket muligheden for andre.

Så det vil da være utroligt dejligt hvis folk ville se det her som en fed mulighed og overholde reglerne. Så vil det i mine øjne kun være et spm om tid før vi får lov til jagtedelen også.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by 22man

Jeg var forbi min lokalt våben kontor i dag, for at spørge om hvordan det gik aht. tilladelsen til brugen af lyddæmpere. Jeg fik at vide af betjenten at samtlige våben kontorer i Danmark har sagt OK til Justitsministerium til brugen af lyddæmpere, men kun på skydebaner. De venter på Justitsministeriums afgørelse! Han understreget med et smil at de vil dog ikke tilgodese ansøgninger om lyddæmper til jagt, hverken i Danmark eller i udlandet. Jeg kan nu vær i tvivl om han ment kun deres eller samtlige kontorer i Danmark.

Make Every Shot Count!



Hmmm.... ja bare sværdet ikke er tveægget, så lejligheden benyttes til at indføre yderligere restriktioner på eksisterende skydebaner. (eks. tvungen brug af lyddæmpere).[V]

Er der nogen, som véd om en tilladelse evt. bliver afgiftbelagt[?]

mvh
Korthår
Svar
#7
Hvis alternativet er at skydebanerne bliver lukket pga gener så vil tvungen brug af dæmpere da absolut være et foretrukket alternativ..

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Citat:quote:

Originally posted by 22man

Jeg var forbi min lokalt våben kontor i dag, for at spørge om hvordan det gik aht. tilladelsen til brugen af lyddæmpere. Jeg fik at vide af betjenten at samtlige våben kontorer i Danmark har sagt OK til Justitsministerium til brugen af lyddæmpere, men kun på skydebaner. De venter på Justitsministeriums afgørelse! Han understreget med et smil at de vil dog ikke tilgodese ansøgninger om lyddæmper til jagt, hverken i Danmark eller i udlandet. Jeg kan nu vær i tvivl om han ment kun deres eller samtlige kontorer i Danmark.

Make Every Shot Count!



Hmmm.... ja bare sværdet ikke er tveægget, så lejligheden benyttes til at indføre yderligere restriktioner på eksisterende skydebaner. (eks. tvungen brug af lyddæmpere).[V]

Er der nogen, som véd om en tilladelse evt. bliver afgiftbelagt[?]

mvh
Korthår



Med de gældende regler, er tilladelse til dæmpere afgiftsfrie
Svar
#9
Der er nok tale om en lille misforståelse et eller andet sted.

Da politiet allerede i dag har mulighed for at give tilladelse til lyddæmpere, vil det være forholdsvis simpelt at give mange mange flere tilladelser. Det kræver kun at JM giver politiet nye retningslinier for udstedelsen i våbencirkulæret. Tilladelser kan gives både til aflivning af vildt holdt som husdyr, til jagt i udlandet og sikkert også til mange flere formål.

Men forbuddet mod jagt med lyddæmper i Danmark hører under Miljøministeriet, så JM kan selvfølgelig ikke give tilladelse til lyddæmper til jagt i Danmark før MM har ophævet forbuddet.

Det er bare det.

Bestemmelserne om betaling for tilladelserne er meget sværere at ændre, for de står i selve våbenloven. Det kræver således at JM fremlægger et ændringsforslag til behandling i Folketinget, og det gør man nok ikke uden at lave en revision af hele betalingsdelen. Det kommer til at tage tid, og da der nok i forvejen er et fornuftigt provenue på udstedelse af våbentilladelser, tror jeg ikke en ændring her er lige på trapperne. Så jeg tror tilladelserne til lyddæmpere vil fortsætte med at være gratis et godt stykke tid endnu.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Så er der nyt [Big Grin]

http://www.jaegerforbundet.dk/page651.as...id651=2861

Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#11
Rent praktisk. Hvor på fyn får man sat en dæmper på geværet?
Svar
#12
HG Firearms - har bestilt, men GT er så fandens lovlydig at han vil se loven skrevet om, før han snitter gevind. Men jeg glæder mig [:p]

mvh
mvh
Svar
#13
Så får HG da travlt . Hæ hæ
Svar
#14
Efter at have fulgt lidt i med hans beskrivelse af ''beredskab'' i form af maskiner, tror jeg
det er hans underleverandør af lydpotter der ku få travlt - men mon han ikke også
får det til at ''rulle'' [Big Grin]

mvh
mvh
Svar
#15
Bortset fra det potentielt glædelige i at man nu har sendt det i høring.
Så må jeg desværre bemærke, at det filmklip der var i jægerforbundets artikel, var dog det mest fejlfyldte og ukorrekte gang vås og så videre jeg længe har set.
1: man har en forkert, og alt for langsom lydmåler, som slet ikke kan registrere toppen af skuddet.
2: man mangler fuldstændigt konkret viden om dB skalaen. Ellers har man da opfundet noget helt nyt indenfor matematikken. Tænkt eksempel. Man tager en lyd på 100dB, den fordobler man så 3gange efter den magiske formel, Resultat 100+6+6+6=118dB
Nu tager du så de 118dB, og halvere lyden 3 gange Resultat 118-3-3-3= 109dB.
Nu forstår jeg godt hvorfor det er svært at få støjniveauet i skoler og børnehaver ned[xx(] (magen til klaphat).
Det må være det man kalder for "reststøj"
Ved nærmere eftertanke, er det måske årsagen til at folk som har været udsat for høje lyde, ofte kan få tinitus. Her bliver der heller aldrig fuldstændigt stille igen.

Jeg er dog i tvivl om filmen i stedet for at beskrive fakta, nærmere er et "spinn"tiltag

Samtlige skandinaviske våbenskribenter som har testet lyddæmpere, med udstyr som er beregnet til slige opgaver, får alt efter måleplacering, resultater for udæmpet skud på mellem 167 og 150dB peak.
For dæmpede skud afhængigt af måleposition og dæmperkvalitet, resultater fra 120-150dB

Målinger foretaget 50m fra mundingen og 1m fra kuglebanen, giver oftest resultater omkring 150dB, men udelukkende i det højfrekvente område
Svar
#16
Altid negativ.
Filmen er faktisk ok, hvorfor skal det dog kritiseres at de endelig har gjort noget.
Den her film viser jo, hvad de tosser på borgen, behøver at se.

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#17
Citat:quote:

HG Firearms - har bestilt, men GT er så fandens lovlydig at han vil se loven skrevet om, før han snitter gevind. Men jeg glæder mig


Nope, skærer gerne gevind, men det er økonomisk fordelagtigt at vente idet det følger med når man køber dæmperen til den tid[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Altid negativ.
Filmen er faktisk ok, hvorfor skal det dog kritiseres at de endelig har gjort noget.
Den her film viser jo, hvad de tosser på borgen, behøver at se.

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]


Jeg kritisere ikke at jægerforbundet har gjort en fantastisk og meget vedholdende indsats for at få tilladt lyddæmpere. Det begyndte med Ole Roed som for snart 4 år siden "så lyset" og virklig aktiv begyndte at lave et supergodt benarbejde. Heldigvis tog Claus tråden op, og arbejdede ufortrødent videre. Så der er dyb respekt for den del.
Det jeg synes er en gang amatørbr*k, er den film, som man kan se på deres hjemmeside.
Muligt at det er "Spinn" men det kan da næppe tages seriøst, med så dårligt og uvidende arbejde.
Man kunne da som et minimum have snakket med lidt norske eller svenske skribenter, som faktisk ved lidt om emnet.
Specielt da der åbenbart ikke kan opdrives nogen herhjemme med bare et minimum af viden.

Jeg ser det næsten som personligt fornærmende, at jægerforbundet lægger side til så amatøragtigt en film. For en gangs skyld vil jeg sige, at jeg ikke håber at de har brugt af "mine" medlemsmidler til filmen.
Svar
#19
Her er lidt om dB

Citat:quote:

DeciBel (eller dB)- skalaen bruges over hele verden til at måle lydniveauet. Skalaen bruges til at bestemme, hvor høj intensiteten i lydtrykket er i alle de frekvenser, det menneskelige øre kan opfatte. Samtidig kompenserer skalaen for, at vi ikke kan høre alle frekvenser lige højt. Normalt kan vi bedst høre mellemtoneniveauet - det er i det niveau, de fleste taler.
Decibel-skalaen er opbygget logaritmisk. Det betyder, at hver gang lydenergien (lydeffekten) bliver fordoblet, øges dB-indekset med 3. En fordobling af lydtrykket svarer til 6 dB.
Skalaen er opbygget på den måde, fordi det menneskelige øre opfatter lyden som logaritmen til lydtrykket snarere end som selve lydtrykket. Dog opfatter det menneskelige øre ikke nødvendigvis stigninger på 3 eller 6 dB som en en fordobling af lydstyrken. Ofte skal der mere til - op til 10 dB, før vi opfatter lyden som dobbelt så høj.

Det laveste på dB-skalaen er 0, som er grænsen for, hvad det menneskelige øre kan høre.
I en stille dagligstue, vil der normalt være omkring 20-30dB støj
Når vi taler til hinanden i et normalt leje, foregår det med omkring 60 dB.
Trafikstøj på en travl gade ligger på omkring 65 dB, men lastbilers motorer kan komme helt op på 85-90 dB.
Boremaskiner, brolæggerjomfruer og andet kraftigt maskineri kan komme op på 110 dB.
Fly på en landingsbane rammer omkring 120 dB, hvilket er meget tæt på smertegrænsen på 130 dB*.

*:Smertegrænsen varierer fra 115-140 dB afhængigt af, hvilket frekvensområde lyden findes i.


[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#20
Jep,

fra min tid som lydmand havde vi et lignende måleapparat til at justere/balancere PA´et.
Med Meyer sound højtalere som diskant+mellemtone kunne vi som standard måle 140dB 1 meter fra fronthøjttalerne, lidt afhængigt af lydens intensitet (typen af musik).
Disse måleapparater kan som den gæve n/a skriver ikke bruges til andet end at måle den type lyd. Til nøds musik men i særdeleshed vejstøj, maskinstøj baggrundsstøj m.v. og IKKE til at måle impulser af så kortvarig karakter som et riffelskud.
Det "sampler" apparatet ganske enkelt ikke hurtigt nok til.
Plus at den "svinger" der danner et elektrisk signal er alt for trægt til at kunne registrere toppen af "spidsen".

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)