Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valg af lyddæmper
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Nej Swift.

Det har været oppe at vende før. 1mm diametralt er nok.

Hvis du går ned på M14x1 er bunddiameteren 13mm og hullet er 9,3mm

Altså kun 1,85mm gods. Der er en tråd hvor der diskuteres udvidelse af piben ved neddrejning til for lille diameter.

PS: Fabrikanten af lyddæmperen siger osse at 1mm er nok [Wink]


Ok, jeg fik ellers oplyst – fra hestens egen mund – at med en mundingsdiameter på 15,8 mm og en kaliber 338 WM skulle jeg vælge et M14x1 gevind.[Wink]

Men nu 338’eren er jo selvfølgelig også lidt mindre end en 9,3.

mvh. Swift

[Image: logo1mini.jpg]


15x1 max 9,5 jfr mail [Wink] Hvis det er samme hest[Wink]

Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legmesdel
Svar
Jeg har da også fået 15x1 på min 9,3'er anbefalet af HG...

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
Jeg er hjemme nu....

De var alligevel også løbet tør for whisky[B)][Big Grin]

Men for f***** hvor er det fedt at jage med lyddæmper.
Nu kan man meget lettere nuppe nogle stykker ud af flokken[^]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by GT

Jeg er hjemme nu....

De var alligevel også løbet tør for whisky[B)][Big Grin]

Men for f***** hvor er det fedt at jage med lyddæmper.
Nu kan man meget lettere nuppe nogle stykker ud af flokken[^]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Dejligt at høre, og håber du havde en god tur [Smile]

Når du får tid til at læse din mail, så ligger der i hvert fald én bestilling som mangler nogle ansøgninger til at sende til Polisen [Big Grin]

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
Hej VTF

Jeg har et spørgsmål.
En af vennerne har en fuldskæftet SL victory hvor der er skåret gevind til mundingsbremse.
Kan der monteres en lyddæmper på sådan en kanon?
Gevindet er jo i sagens natur ret kort.
Jeg tænker på om der vil være nok støtte i gevindet til at træfpunktet ikke sejler rundt eller at dæmperen kommer til at "hænge" på det korte gevind.

Alle indspark er velkomne!!

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
Et gevind til lyddæmper er typisk 12-15mm i længden, hvad jeg har set - nogle gange 10-12mm når det er kort, og mener det længste jeg har målt var 18-19mm.

Det er nu ikke alverden der skal holdes af kræfter, og hvis gevindet er lavet ordentligt til en rekyldæmper, så burde det også holde til lyddæmper.

Nu kan man så ikke læse om løbsdiameter, gevindstørrelse, gevindlængde, kaliber - så det er lidt svært at svare på, ligesom det vil være at spørge til om en blå Skoda kan køre over 165kmt på autobahn i vestgående retning.

De gamle Skoda'er kan ret sikkert ikke uden at smide 4 liter olie - men en af de nye kan sagtens.

Men hvis man kigger efter en lyddæmper som støtter to steder på løbet, altså dels i gevindet, og dels i en fiberbøsning som sidder et lille stykke fra gevindet - så gør det ikke så meget at lyddæmperen går løs, hvis det er lavet ordentligt.
For så vil lyddæmperen ikke falde ned foran projektilet og give baffle-strike.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
Teleskobdæmpere vil ikke kunne bruges i forbindelse med fuldskæftede rifler.
Her er det nødvendigt med en frontmonteret.
Dæmperen bør som udgangspunkt rette op efter flanchen, og ikke primært på gevinddiameteren.
Rent styrkemæssigt, er der ikke behov for særlig langt gevind.

Der er dog gennem tiden lavet en mængde gevind på piber (også af bøssemagere) som diplomatisk sagt ikke lever op til "industriel standard"

Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legmesdel
Svar
Her er hvad Ase Utra skriver om pibe diameter og gevind http://www.aseutra.fi/ase-utra-muzzle-th...asurements

Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Svar
Det må så gælde for Ase-Ultra.

Jeg kan se at de anbefaler en pibediameter 1,5mm over gevinddiameteren som mindste mål.

Nielsen Design kan gå ned på 1 mm difference.

Men i hvert tilfælde må man lade det være afvejet mellem flage areal kontra resterende godstykkelse i pibestumpen.

Jeg kan osse se at Ase-Ultra anbefaler et fristik mellem flange og gevind som er 0,2mm mindre end bunddiameteren på gevindet.
Dette fristik er ikke nødvendigt på en Nielsen Sonic, da der er frigang i dæmperen.

Man skal ikke helt ignorere en for lille godstykkelse netop ved fristikket. Hvis der tilmed er drejet skarpt i hjørnet uden radius og f.eks en 375 er forsynet med M14 x 1, så er der, hvis man følger Ase-Ultra vejledningen, kun 1,65mm godstykkelse.
Så kan det blive spændende om kombinationen af træk i gevindet og tryk i piben kan rykke gevindet af. Især hvis der er en brudanvisning i fristikket (manglende radius)

Et forsigtigt gæt er at hvis mundingtrykket er 300 bar som trykker på 12 kvadratcentimeter, så er der i runde tal 3 tons træk i gevindet et kort øjeblik. Der er selvfølgelig et vist tab på grund af turbulens, medn det kunne være sjovt at kunne måle det.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Det må så gælde for Ase-Ultra.

Jeg kan se at de anbefaler en pibediameter 1,5mm over gevinddiameteren som mindste mål.

Nielsen Design kan gå ned på 1 mm difference.

Men i hvert tilfælde må man lade det være afvejet mellem flage areal kontra resterende godstykkelse i pibestumpen.

Jeg kan osse se at Ase-Ultra anbefaler et fristik mellem flange og gevind som er 0,2mm mindre end bunddiameteren på gevindet.
Dette fristik er ikke nødvendigt på en Nielsen Sonic, da der er frigang i dæmperen.

Man skal ikke helt ignorere en for lille godstykkelse netop ved fristikket. Hvis der tilmed er drejet skarpt i hjørnet uden radius og f.eks en 375 er forsynet med M14 x 1, så er der, hvis man følger Ase-Ultra vejledningen, kun 1,65mm godstykkelse.
Så kan det blive spændende om kombinationen af træk i gevindet og tryk i piben kan rykke gevindet af. Især hvis der er en brudanvisning i fristikket (manglende radius)

Et forsigtigt gæt er at hvis mundingtrykket er 300 bar som trykker på 12 kvadratcentimeter, så er der i runde tal 3 tons træk i gevindet et kort øjeblik. Der er selvfølgelig et vist tab på grund af turbulens, medn det kunne være sjovt at kunne måle det.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Hvor får konstruktionsafdelingen liiige de 12cm2 samt de 300bar på denne flade?????

Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legmesdel
Svar
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Det må så gælde for Ase-Ultra.

Jeg kan se at de anbefaler en pibediameter 1,5mm over gevinddiameteren som mindste mål.

Nielsen Design kan gå ned på 1 mm difference.

Men i hvert tilfælde må man lade det være afvejet mellem flage areal kontra resterende godstykkelse i pibestumpen.

Jeg kan osse se at Ase-Ultra anbefaler et fristik mellem flange og gevind som er 0,2mm mindre end bunddiameteren på gevindet.
Dette fristik er ikke nødvendigt på en Nielsen Sonic, da der er frigang i dæmperen.

Man skal ikke helt ignorere en for lille godstykkelse netop ved fristikket. Hvis der tilmed er drejet skarpt i hjørnet uden radius og f.eks en 375 er forsynet med M14 x 1, så er der, hvis man følger Ase-Ultra vejledningen, kun 1,65mm godstykkelse.
Så kan det blive spændende om kombinationen af træk i gevindet og tryk i piben kan rykke gevindet af. Især hvis der er en brudanvisning i fristikket (manglende radius)

Et forsigtigt gæt er at hvis mundingtrykket er 300 bar som trykker på 12 kvadratcentimeter, så er der i runde tal 3 tons træk i gevindet et kort øjeblik. Der er selvfølgelig et vist tab på grund af turbulens, medn det kunne være sjovt at kunne måle det.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



de der 300bar trykker vel også på det bag udrettede areal i dæmperen så
minus mundingsareal må det vel ophæve effekten af den fremadrettede kraft.
Eller hvordan???

[Image: asgaard.gif]
Svar
De 300 bar flytter sig jo fremad først og rammer fronten inden i en 45 mm dæmper, med ca. 40 mm diameter indvendigt. Det er ca. 12 kvadratcentimeter.
Efterhånden som trykket fordeles, falder hastigheden og trykket siver jo ud af dåsen. Men bevægelsesenergien der rammer fronten inde i dåsen virker mest. Derfor er der en ikke ubetydelig rekyldæmpning med monteret dæmper.
Lidt som når en hammer slår på en mejsel, så er fladetrykket ens, men bevæger sig en samme retning som hammeren. Når hammeren går i stå, så springer den baglæns - når kuglen forlader mundingen så springer riflen baglæns - blot langsommere.
Er jeg på dybt vand eller har jeg drukket af natpotten [xx(]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
Do har drukket af natpotten [Wink]
Du blander ting sammen.
Trykket vil falde så snart gassen kommer ud i dæmperen, men bevægelsesenergien vil stadig være der.
Trykket i dæmperen vil i begyndelsen være omkring 20-40bar, som egentligt vil virke i alle retninger. Men som sagt har du en masse med en given fart, som skal standses, eller have ændret retning i dæmper/flammedæmper.
Spørg Dravis om den faktuelle matematiske udregning. Der var jeg liiige en anelse uopmærksom i den stråtækte, dengang hende med batterierne lænede sig fremover[:I][8D]

Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legmesdel
Svar
Jeg ser det lidt som en trykluftpistol der puster på indersiden af endegavlen med 300 bar. Det må rykke lidt i gevindet for at afholde potten fra at stikke af.
Hvis trykket er ens overalt, vil twisterfunktionen heller ikke være til stede.......

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
Sandheden er nok at der er tale om en kombination af flere kræfter.

lige præcis i det øjeblik projektilet forlader mundngen dannes der en trykbølge-front, reelt et spring fra de måske 500 - 1000 bar i piben til atmosfærisk tryk udenfor den "boble" der dannes.

Tryk-differensen mellem forside og bagside af denne trykbølge (som bevæger sig meget hurtigere end lyden!!!)udlignes "langsomt" hvis det foregår i fri luft uden dæmper, da der her konstant er 1 bar udenfor boblen..
Inde i en dæmper er sagen en anden... luften med atmosfærisk tryk inde i dæmperen kan ikke nå at slippe væk gennem dæmperen og trykket vil derfor stige hurtigt på ydersiden af "boblen"
(Det er en grov forenkling ien dæmper med "flamme-dims" og "selvspænder" fordi der her ikke kun vil være 1 "boble" i starten, men flere fra de huller der er .)

Effekten af trykbølgen som fremadrettet kraft på dæmperen kan ikke blive særligt stor, fordi tryk-forholdene i dæmperen når et næsten isobarisk stadie inden der er noget der "rammer" endevæggen i det første kammer i dæmperen.

Krudtgassen vil altid bevæge sig meget langsommere end trykbølgen.
Den "kraft" man oplever når man f.eks. blæser trykluft med en blæsepistol på et stykke plade, er ikke "massen" af luften der "trykker" på pladen, det er gassen der preller af på pladen, og giver en modsat rettet kraft på den.
Det kan man afprøve på en simpel måde... tag et stykke rockwool og blæs på det i stedet .. med samme areal vil kraften være mindre fordi en del af luften ikke bliver sendt ret bagud igen, den bliver bremset ned i den porøse overflade.
Eller prøv at blæse ind i en dåse ...så endnu mere af gasen "rekylerer" og skubber på den.
Det samme gælder en rekyl-bremse.. jo mere af gassen man kan få til at ændre retning bagud, jo mere effektiv er den..

Størstedelen af den rekylbremsende virkning af en dæmper er fra det faktum at gasserne forlader dæmperen med en langt lavere hastighed end uden dæmper. præcis som med rekylvirkningen fra projektilet medens det er i piben, så virker "rekyl-kræfterne" fra gasserne inden i dæmperen kun yderst kortvarigt.

Jeg vil godt æde min gamle hat på at kræfterne der forsøger at trække dæmperen af gevindet ikke er særligt store.. Det er nemt at afprøve... lav et setup med en dæmper uden gevind men med en glat klembøsning ...
Jeg ved at kraften fra en .22lr dæmper ikke kan trække en dæmper fremstillet af Nylon af en stram pasning på en glat pibe..
Den dæmper kunne trækkes af med håndkraft uden besvær.

Jeg ved også at når man laver dæmpere til halvautomatiske pistoler med Browning system (Colt 1911 og Browning Hi-power o.s.v.) så har man en bøsning der tillader piben at rekylere uden at dæmperen følger med, (og trykket i dæmperens første kammer hjælper til) denne såkaldte "booster" sidder oftest med en fjeder på omkring 10 - 20 kg trykkraft pr. cm.. så .. ret meget mere end det trækker en 9 mm eller 45ACP dæmper altså ikke i piben!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)