Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valg af lyddæmper
#61
Der findes en del forskellige test, specielt i svenske Vapentidningen. Her har der været testet en del Danske dæmpere.
Nogle er faldet totalt igennem, nogle har opnået super dæmperresultat, men på bekostning af stor vægt og meget lang frembygningslængde.
Flertallet har klaret sig på højde med de bedste hvis man bruger frembygningslængde og diameter i forhold til dæmpning.
Et fabrikat har vist sig at kunne matche de andre gode dæmpere, men med en frembygningslængde som var 20%-30% kortere end andre med samme diameter og dæmpning. Eller med samme længde matchede øvrige gode, som dog var 10% - 15% tykkere.
Tendensen har været at jo lavere pris de, danske testede dæmpere har haft, jo bedre har de klaret sig.

Det kræver dog en del indsamling af data for at finde et reelt sammenligningsgrund.
Visse blade tester kun bestemte fabrikater.
Visse blade tester kun de fremsendte varianter.
Visse blade tester samme dæmpere men i forskellige opsætninger
Svar
#62
n a :

Tak for dit svar! [Smile]

Yesterday my rifle went ballistic...
Frihed frem for alt
Svar
#63
Spørgsmål: Vil man(i praksis) kunne bruge samme dæmper til en .22 og en .223 ? Eller er der andet end hullets størrelse der afgør hvad en dæmper er brugbar til ?

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#64
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Spørgsmål: Vil man(i praksis) kunne bruge samme dæmper til en .22 og en .223 ? Eller er der andet end hullets størrelse der afgør hvad en dæmper er brugbar til ?

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.



Jeg har set flere (mest amerikanske) eksempler på lyddæmpere, som til randtændingsammunition, er noget mindre i deres volumen, end til tilsvarende kaliber centraltændingsammunition.

Så man skulle tro at der er en - måske væsentlig - forskel..?

Yesterday my rifle went ballistic...
Frihed frem for alt
Svar
#65
En lyddæmper til en .223Rem kan snildt bruges på en .22LR. - at en lyddæmper har "for stort" volumen tæller ikke imod dæmperens effektivitet.

Det er samme kaliber - spørgsmålet er så bare, hvor praktisk er det at bruge en relativt tung .223Rem lyddæmper på en .22LR (.22Mag)?
Hvis det kun er få skud om året, så er der intet galt i det overhovedet. Det afhænger vel af skyttens temperament, og hvad han ønsker at sætte i projektet.

Det kræver naturligvis at man lige koordinerer gevindtyperne.

Den anden vej - en .22LR (.22Mag) dæmper kan ikke nødvendigvis holde til trykket fra en .223Rem - men man kan altid bruge en dæmper til en kraftig kaliber, på en mindre kraftig.

(Eks en dæmper til .22-250 kan sagtens bruges på .223/.222/.22Hornet/.22Mag/.22LR og kan også sagtens bruges på mindre kalibre som .17)

Hvis jeg havde en dæmper til cal .338 eksempelvis - så kunne jeg også sagtens bruge den til .30-06 eller .308Win, 6.5x55, .243, .223/.222 osv, men problemet er lidt her, at hullet i den dæmper så er forholdsvis stort til de "små" kalibre og dermed vil den hurtigere ventilere gasserne ud af dæmperen, med mindre dæmpning til følge end hvis dæmperen var valgt til den kaliber den blev brugt på.

Men jo, den ville da dæmpe en del - måske bare ikke optimalt.

Men en .223Rem dæmper kan snildt bruges på en .22LR(.22Mag) og den vil rigeligt kunne dæmpe dem også.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#66
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Den anden vej - en .22LR (.22Mag) dæmper kan ikke nødvendigvis holde til trykket fra en .223Rem - men man kan altid bruge en dæmper til en kraftig kaliber, på en mindre kraftig.


Det var det jeg havde i tankerne, mht eventuelle problemer.

Tak HappyNanoq for dine altid gode svar. Det er fedt! [8D]

Yesterday my rifle went ballistic...
Frihed frem for alt
Svar
#67
Det lyder maaske dumt, men hvad er formaalet med en lyddæmper?? ............Jeg ved udmærket hvad en lyddæmper gør, men hvori ligger fordelen ved jagt. Det er jo ikke terrorister der skal jages hvor det kan være en fordel at 'fjenden' ikke hører skudene og man kan faa nedlagt et par stykker før det gaar op for dem at de bliver beskudt. Kom ikke og fortæl mig at det er for miljøets skyld, eller for ikke at skade hørelsen. Det ordner et par billige ørepropper. Jeg tror det mere er Rambo effekten man er efter.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#68
Hej Henrik.
Det er lige vand på din mølle, men for mig er der 3 ting i det.

#1 Jeg skåner hørelsen fodi jeg ikke bruger høreværn på pürschjagt. Og min nabo hopper ikke i stolen når jeg skyder tæt ved hans hus.

#2 Lyddæmpere reducerer rekylen. Husk vi skyder gråspurve med kanoner.

#3 Lyddæmpere kan forbedre præcisionen da piben bliver tungere og svinger dovnere. Hvis piben er et tyndt sjippetov kan der være en effekt i at holde sjippetovet stramt når kuglen skal ud af løbet.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#69
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

En lyddæmper til en .223Rem kan snildt bruges på en .22LR. - at en lyddæmper har "for stort" volumen tæller ikke imod dæmperens effektivitet.


Jeg fandt en gammel test i vapentidningen, hvor man har testet småkalibrer med dæmper. her er resultater som modsiger det du skriver.
Her var resultaterne med en BR Refleks t4 og t8
223 T4 -22,3dB T8 -22,3dB
22Hornet T4 -17,6dB T8 -19,4dB
Decideret dæmpere til småkalibere med en diameter på 30mm og uden telsekobdel:
223 -21,9dB eller -25dB
22Hornet -23dB eller -18,6dB

Så med mindre at BR Reflex er decideret dårlige, er der indikationer for at alt for stor på små kalibre kan reducere effekt.
Svar
#70
Jeg har i hvert fald ikke observeret at effektiviteten af en dæmper skulle blive mindre, ved at have stort volumen, men okay, jeg har så heller ikke fluekneppet og investeret i lydmåleudstyr.

Det BR Reflex har lidt imod sig, er det store volumen - stor diameter, og at det er forholdsvis tyndt materiale.
Så om det kan give en forskel i opfattelsen (endog det målte resultat) skal jeg ikke kunne sige - men ikke destomindre kan en "stor" lyddæmper stadig bruges på en "lille" (mindre kraftig) kaliber.

Og det var dét jeg svarede på - jeg ved godt at ordvalget er uheldigt, i det du citerede ud og det firkantede skrevne sprog nemt kan bruges imod én.

Selvfølgelig kan man fluekneppe og finde alskens tests frem om både det ene og det andet - og holde det op imod en dæmper der tilsyneladende er "bygget til formålet" og måle den også.

For mig at se giver det ikke større mening at de to tests er modstridende - men det er jo en test i VAPENTIDNINGEN, så de må jo vide hvad de gør og så er det jo sandt - de får ret, jeg får fred. Og fysikkens love er åbenbart ude på et sidespor.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#71
@ Hogmeister: Det er bestemt ikke "Rambo effekt" når jeg vil have en lyddæmper lige så snart det bliver lovligt igen. Hvis du har set billeder af min riffel for nylig ved du, at jeg er næsten helt ligeglad med udseendet. Se bare her:http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=28452&SearchTerms=Lego

Men jeg vil selvfølgelig have den af de samme grunde som der er for, at der er lydpotte på min bil: Det bliver meget mere behageligt at bruge bilen og riflen.

For det første er lydtryk og rekyle reduceret, så en 308 Win bliver ca. som en .22LR at skyde med. Det gør mig til en bedre skytte, det er helt sikkert. Jeg har også en begyndende tinnitus, som helst ikke skulle blive værre, og en lyddæmper beskytter hørelsen mange gange bedre end selv de bedste høreværn. Desuden er jeg aldrig blevet god nok til at bruge høreværn på jagt. Jeg vil så gerne høre alle naturens lyde når jeg er derude.

Endelig er der en ting som tit bliver overset. Når du skyder vildt på tæt hold med en udæmpet riffel kan du ikke høre kugleslaget når du rammer. Du er simpelthen midlertidigt døv i det øjeblik du skulle have hørt det. Skyder du med lyddæmper på jagtriflen vil du høre et tydeligt klask når kuglen rammer vildtkroppen, og så bliver du dejligt rolig indeni, for så ved du, at du har ramt.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#72
Happy
Jeg forsøger ikke Hverken at fluekneppe eller hænge ud. Jeg forsøger at fremlægge en del af de "fakta" som er tilgængelige. Den slags livsens ondskab, har ofte tvunget mig til at anskue ting fra en ny side, for at finde en forklaring, som i første omgang synes at kæmpe imod generel opfattelse.
Den test jeg refererede fra, er foretaget på samme måde som Eirik Moen har anvendt ved en efterhånden lang række at lyddæmpertest han har fået publiceret.

De testede dæmpere var ikke produkter jeg har nogen tilknytning til.
Det jeg har oplevet med egne konstruktioner, er at man ved relativ stor volumen, kan opleve at man faktisk kan dæmpe en 300NM længere ned, end man kan med en automatdværg(308win)

At BR Reflex ofte har kommet lidt forpjusket ud af test, hvor man har brugt prof måleudstyr, og har sammenlignet mange forskellige dæmpere, målt på samme våben, med samme ammo. Det er da muligt, at det som testerne beskriver som "kraftig metallisk pling" reelt kan være så kraftig, at det registreres af måleren, og derfor udløser dårlige resultater.
Jeg har aldrig selv foretaget målinger af dæmpere, det har jeg overladt til mere neutrale folk, for ikke at få farvede resultater.
Der er dog efter min erfaringer en tendens til at der skal være et vidst tryk, og hastighed på krudtgassen, for at der skabes nok turbulens inde i dæmperen, til at de avancerede konstruktioner virker maksimalt
Svar
#73
Tak for svarene angående samme dæmper til forskellige kalibere. Det ser ud til at muldvarpen må lænses for guld til 3 dæmpere når vi nu snart får lov - jeg håbede bare på at jeg kunne spare den ene, men det lyder som et dårligt kompromis...

Det skal naturligvis være en let dæmper på .22eren, når vi (forhåbentlig) skal svinge rundt med den til råge reguleringen :-)

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#74
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Tak for svarene angående samme dæmper til forskellige kalibere. Det ser ud til at muldvarpen må lænses for guld til 3 dæmpere når vi nu snart får lov - jeg håbede bare på at jeg kunne spare den ene, men det lyder som et dårligt kompromis...

Det skal naturligvis være en let dæmper på .22eren, når vi (forhåbentlig) skal svinge rundt med den til råge reguleringen :-)

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.



Det behøver slet ikke at gøre så ondt med en dæmper specielt til 22lr. de koster ofte omkring en 500mand (selv i det dyre Norge)
Disse små 22 dæmpere levere ofte samme dæmpning som de store og klumpede til 3-5 gange så høj pris, når de kun bruges på 22Lr.
Her vil den dyreste del ofte være gevindet på piben.
Svar
#75
Kan anbefale finske SAK til .22LR

Prisbillig (499kr incl moms), let, nem at rense, kan dårligt/ikke monteres forkert da gevindet er placeret direkte i kernen og de to andre dele ikke kan sidde forkert.

Skøn dæmpning som original (tør) dæmper, men kan også fungere som "wet" med et sprøjt fedt og dermed dæmpe endnu mere.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#76
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Det lyder maaske dumt, men hvad er formaalet med en lyddæmper?? ............Jeg ved udmærket hvad en lyddæmper gør, men hvori ligger fordelen ved jagt. Det er jo ikke terrorister der skal jages hvor det kan være en fordel at 'fjenden' ikke hører skudene og man kan faa nedlagt et par stykker før det gaar op for dem at de bliver beskudt. Kom ikke og fortæl mig at det er for miljøets skyld, eller for ikke at skade hørelsen. Det ordner et par billige ørepropper. Jeg tror det mere er Rambo effekten man er efter.
Hogmeister



Dit indlæg indeholder vrøvl.

1: En lyddæmper er ikke flot/sej/cool, så der er ikke meget Rambo i sådan en. En lyddæmper er et stykke bøvlet tilbehør.
2: Ørepropper alene hjælper slet ikke nok, når man skyder meget, det er et spørgsmål om HVORNÅR man får høreskade. Med propper får du stadig 135+ db knaldet ind i øret ved hvert tryk på kontakten.
(Uden noget er det 155 - 160 db)

Jeg HAR fået høreskade (tinnitus) og må simpelthen lægge baneskydningen på hylden, hvis det ikke bliver lovligt at anvende lyddæmper.

Så på sin vis gør dit indlæg mig næsten arrig, men jeg skælder ikke ud. [Smile]

Yesterday my rifle went ballistic...
Frihed frem for alt
Svar
#77
Tak til Happy og NA for .22 info - det gør det jo lidt nemmere at finde guldet :-)

@Hogmeister: Jeg oplever faktisk det største problem med høreværn er når man er på riffeljagt. Man VED at man kan risikerer at tulle rundt i naturen i 3 dage uden at løsne et skud, og naturen lyder så kunstig igennem de elektroniske høreværn, at jeg fravælger dem ved de mindre kalibrer, som SAGTENS kan give én høreskader.

Dette er hovedårsagen til at jeg ønsker lyddæmper. Derudover bryder jeg mig slet ikke om støjen på skydebanen(som ofte er over det skadelige niveau, selv MED høreværn), og mit gæt er at man indenfor en årrække vil se baner/tider reserveret til at man kun skyder med dæmper.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#78
Hey M@X jeg er ikke ude paa at provokere nogen, saa meget vand er der heller ikke I det emne, men jeg ser personligt saadan paa det, at det er noget vaas og en undskyldning for noger der ikke eksisterer. Personligt bruger jeg aldrig ørepropper naar jeg er paa jagt. De skud der afgives I det fri med masser af plads omkring kan slet ikke sammenlignes med en skydbane, og forsvinder for det meste fremad ud I naturen.(Jeg er splintrende ligeglad med hvad naboen mener. Jeg er lovligt beskyttet til at jage, og det er ham der maa vige) Jeg vil ogsaa gerne høre hvad der foregaar omkring mig, og bliver skide irriteret naar nogen jeg har inviteret med paa jagt render runt med ørepropper, og det er umuligt at faa deres opmærksomhed med mindre man smider en sten I hovedet paa dem fordi de ikke kan høre en skid, og misser en hel masse skudmuligheder fordi man ikke kunne gøre dem opmærksom paa det, og I det forsøg skræmmer vildtet væk.
Endelig ser jeg det fra min tidligere proffessionelle side,(Gamewarden 33 aar) som noget jeg nødig vil udsættes for. Lyddæmpere er stang ulovlige her, og meget ilde set. "Folk der vil bruge saadan noget maa aabenbart ikke have rent mel I posen" er meningen her. Saadan ser jeg altsaa ogsaa selv paa det.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#79
Så vil jeg også skyde der hvor decibel bliver opslugt af naturen.

Det er måske kun skadeligt her i Europa ?

[?]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#80
Det er fakta at langt de fleste jægere har større eller mindre høreskader - den natur jeg færdes i opfanger ikke nok af lyden fra en 30-06 til at den kommer under den skadelige grænse.

Hvorfor folk tror at der bliver mere krybskytteri pga at lyddæmpere bliver lovlige, undrer mig meget. Med alle de love der skal brydes for at være krybskytte, så er det nok ikke tilladelsen til dæmperen der stopper dem...

/Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)