Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Efterbrænder: ?
#1
Efterbrænder! [?]

Jeg var på jagt i morges. Da jeg skulle skyde et stykke råvildt, oplevede jeg en form for eftertænding. Da jeg trykkede af, hørte jeg tydeligt klikket fra slagstiften, men skuddet kom et splitsekund efter. Det blev en blank forbier (heldigvis). Jeg har oplevet det en gang tidligere på skydebanen. Der kan være mange teorier om hvad årsagen kan være! Er den nogle her på VTF der har oplevet det samme, eller kan give et bud på hvad det er sket.?

Swift
Svar
#2
hvad var det for en kaliber?

og hvilke hængfætter bruger du?

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

hvad var det for en kaliber?

og hvilke hængfætter bruger du?



Mauser 98 - cal:.264 win.mag.
Fænghætte - CCI 200

Swift
Svar
#4
det anede mig...[Big Grin]

har selv prøvet såkaldte "gode" reloads udviklet af amerikanere, som boede under varmere himmelstrøg... men i vores køligere land er det en skidt ide at bruge standart hætter til mag kalibre...

du skal bruge cci 250 og du har ingen problemos... [Wink]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#5
Tak for rådet! [Smile]

Jeg vil fluks anskaffe mig nogle magnumfænghætter.

Swift
Svar
#6
og husk, at du for en sikkerheds skyld burde starte med at reducere krudtmængden 1 eller 2 grains...[8D]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#7
Jeg kan kun medgive Doktorens råd.

For mange år siden var jeg løbet tør for magnum hætter til en .375 HH og så fif de da bare nogle alm. gænghætter.
Resultatet var lige som Swift beskriver det - en lille forsinkelse, men nok til at skuddet ikke ramte. (Det var heldigvis på skydebanen det foregik)
Efter at jeg havde skiftet til magnum gænghætter igen forsvandt problemet [Smile]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
min erfaring stammer også fra 375... [Big Grin]

det fanger ens opmærksomhed i det kaliber når man hører lyden "klik!"........ fssssss.......BANG!...

og man når lige at løfte hovedet en anelse fra skæftet, så kommer rekylen... men jeg må sige, at præsicionen var der ikke noget at udsætte på... når skuddet altså gik af...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#9
Lige et lille indspark,

prøv evt. Federals 215 gænghætte,
den er i flere tests blevet kåret som "den bedste" under kolde forhold.
Jeg gik sidste år totalt over til 215 fra cci250 da jeg med dem havde oplevet lignende + et par klikkere (i mauser systemer).

Har en enkelt gang haft en hangfire på en 308, men hvad det lige skyldtes fandt jeg aldrig ud af da der i resten af patronerne ikke var nogen problemer. En defekt fænghætte måske ???

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Det er altså ”et fænghætteproblem”. Ja, det må det jo selvfølgelig være!!!, for der er jo tale om en forsinket tænding. Jeg kan forstå at Gammeltoft har haft problemer med CCI 250, og har skiftet til Federal 215. Er CCI fænghætter eventuelt af for dårlig kvalitet [xx(] [?]

Swift
Svar
#11
Jeg har altid brugt CCI (ca.15000) og aldrig haft problemer ud over de selvforskyldte, så dem bliver jeg ved med at bruge.

Fedaral 215 er dog kendt for at være GÆNGHÆTTEN til store ladninger i store hylstre a'la 416 Rigby

Jeg anvnder normalt CCI 250 til de fleste gængse magnumladninger.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Hej Swift,

det tror jeg såmænd ikke.
Mine erfaringer strækker sig over et pænt stykke over 100000 patroner over de sidste 10 år og deriblandt er der vel tale om 3 - 4 tilfælde.
At de så alle er optrådt i 2005 er jeg lidt undrende over.

Jeg blev på et tidspunkt anbefalet at prøve Federals 215 da den efter en test jeg blev forevist, skulle være langt den "varmeste".
Jet mener at kunne huske testen var foretaget hos Norma, men er ikke helt sikker.

Til M@X, du kan prøve at se om du kan løfte min "fænghættespand" når du kommer forbi på et tidspunkt.......[Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Det er altså ”et fænghætteproblem”. Ja, det må det jo selvfølgelig være!!!, for der er jo tale om en forsinket tænding. Jeg kan forstå at Gammeltoft har haft problemer med CCI 250, og har skiftet til Federal 215. Er CCI fænghætter eventuelt af for dårlig kvalitet [xx(] [?]

Swift



NEJ...CCI er super kvalitet [:p]

Har du fedtet hylstrene med spray efter du har monteret gænghætten ? En mikrodråbe olie vil ødelægge hætten, eventuelt kan en forsinkelse opstå ad denne vej.

Hvis du bruger gænghættemagasin på ladepressen, så noter dig lige at Richard Lee (Lee's grundlægger) absolut fraråder Federal hætter. Lee har forsket en del i gænghætter, og betragter Federal som værende decideret ustabile [xx(]

En kammerat der lader til sin pistol, oplevede faktisk hvordan det ser ud, når over 100 gænghætter detonerer samtidigt [:o)] Det værste var nok at skulle forklare konen at han skulle male kælderrummet om, grundet en lille bøf (Det var nymalet) og nå ja han slap med en grimmer forskrækkelse

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

alcohol tobacco & firearms - should be a convenience store, not a government agency
Great Dane

Svar
#14
ja ja GD, som jeg også skriver så tror jeg ikke CCI200 er dårlige....[Wink]

de skal bare bruges til deres korrekte formål dvs. ikke til ladninger over 60 grains og magnumladninger.

Jeg bruger stadig CCI200 til standardladninger da jeg kun har oplevet problemet her en enkelt gang.

Grunden til at jeg nu udelukkende bruger Federal til er blandt andet at jeg har haft nogle uheldige eksempler med CCI 250 i rifler med meget kort vandring på slagstiften.

Skal lige siges at der hvor der har været problemer er med Remington hylstre[xx(][xx(] Aldrig med Win, RWS, Norma eller Lapua.

WLRM bruger jeg altid til knæklåsvåben da de næsten er notorisk kendte for slatne slagmekanismer.

Jeg stopper ihvertfald ikke med at bruge CCI 200 til standardladninger.

I magnumladninger mener jeg stadig at Federals 215 er suverent den bedste evt WLRM, men den giver tryktegn lidt tidligere på grund af den er relativt blød.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Du Gammelpot...

De Remington hylstre, var gænghættelommen meget for dyb ? Jeg oplevede nogle Remington hylstre hvor hætten kunne sættes 3-5/10 mm for dybt [xx(] Ud med Remington hylstre - Det er noget BRASS [^]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

alcohol tobacco & firearms - should be a convenience store, not a government agency
Great Dane

Svar
#16
Lige nøjagtigt GD,

jeg oplevede fænomenet på 308, 8x57 og 300wby.

Specielt Wby´en der var fænghættelommen ca. 0,4mm for dyb målt ude på diameteren og så var bunden af lommen ca 0,4mm konisk som en tragt.
Alt ialt ca 0,8mm for dyb.

Resultatet var at når fænghætten var sat til 0,1mm under hylstarbunden så kunne ambolten "rasle" løs i fænghætten og så kan du nok regne ud hvad der sker når en eller anden slatten slagstykke konstruktion kun har 2mm vandring[xx(]
Det værste jeg har oplevet var på en Steyr Mannlicher hvor slagfjederen åbenbart er taget fra en BIC kuglepen.......[Sad!]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
OK! Næste gang jeg lader til 264éren, (som jeg propper med 65 grain MRP) bliver det med magnumfænghætter.[Big Grin]

Spørgsmål: Hvad er forskellen på en Fænghætte, og en Gænghætte. [?]

Swift
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Swift

OK! Næste gang jeg lader til 264éren, (som jeg propper med 65 grain MRP) bliver det med magnumfænghætter.[Big Grin]

Spørgsmål: Hvad er forskellen på en Fænghætte, og en Gænghætte. [?]

Swift



En gænghætte blev vist nok opfundet af Steen S. ved en stavefejl....Lige siden har vi brugt udtrykket, enten om gænghætter (dem der siger bang) eller om medlemmerne på siden [Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

alcohol tobacco & firearms - should be a convenience store, not a government agency
Great Dane

Svar
#19
Citat:quote:

En gænghætte blev vist nok opfundet af Steen S. ved en stavefejl....Lige siden har vi brugt udtrykket, enten om gænghætter (dem der siger bang) eller om medlemmerne på siden [Wink]



Sikke en hukommelse...[:0]

..men ja jeg må indrømme at mine fede fumlefingre kombineret med et tastatur har været indvolveret i denne trendsættene nyskabelse indenfor det danske sprog [:o)][:I]

mvh
Steen
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Steen S

Sikke en hukommelse...[:0]

mvh
Steen



Jeps...Og så er den selektiv, ligesom hørelsen [Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

alcohol tobacco & firearms - should be a convenience store, not a government agency
Great Dane

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)