Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken præcision anbefales på krudtvægt?
#1
Jeg har med skræk fundet ud af, at min RCBS krudtdispencer svinger ca. 1,5 grain ved godt 50 granin fyldninger på Norma 204.(cal 30.06)

Jeg gjorde meget ud af at lave alt ens under udtagning af prøveladningerne, så jeg retter skylden på dispenceren[^]

Jeg har via search fundet frem til en acceptabel variation på ca 1%, men dette er jo ca. 3%.
Hvilken spredning i krudtvægt accepterer I, når man ikke vil gå på kompromis med præcisionen og hvordan opnår I dette?

Jeg er klar over, at jeg på lang sigt MÅ have en Combo Chargemaster, men kan man f.eks. trimme dispenceren ud over at komme en baffler i?
Svar
#2
Hvor mange målinger har du talt for at finde spredningen på 1,5 grains?
Jeg har også et RCBS-krudtmål. Jeg har sat en baffle i for at optimere præcisionen. Derudover "slår" jeg håndtaget mod toppen to gange for, at krudtet skal pakkes ens fra gang til gang.
Jeg kontrolvejer ca hver tiende ladning og oplever som regel mindre end +/- 0,5 grain forskel (MRP). Norma 201, som jeg bruger i min 223, er finere og dermed lettere at dosere ens.
Præcisionsmæssigt kan jeg ikke registrere nogen forskel på 100 meter, om jeg vejer alle eller kun hver tiende.
Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Hej
Jeg ville ikke kunne leve med den svinninge i mål, jeg er 100% sikker på at det kan måles og ses på dine skud.
Jeg vejer hver ladning, så er jeg sikker på det ikke er det som har betydning for mine skud. Dengang jeg brugte krudtdispencer lavede jeg undermål og brugte en trikker til at lave det sidste, så ved man ens ladninger passer.
Det er rigtig man kan slå håndtaget 2 gange bag over så den pakker ens, måske det er nok for nogle men ikke mig. Jeg prøver at udelukke de ting som kan have en betydning, mener det er forkert at springe over hvor gæret er laves som hjemme lader, mener det er grunden til man selv lader, det er for at få det bedste.

Mvh Ole

Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#4
Nå, så skal vi til den samme gamle historie igen.

Norma ved det, Lapua ved og jeg ved det osse nu. Variationer (inden for rimelighedens grænser)i krudtmængden har INGEN betydning. Og hvad er så rimeligt. Lapua oplyser i deres ladebog at, frit efter hukommelsen, plus/minus 0,3 grain har ingen indflydelse på præcisionen.
Jeg lavede nogle forsøg for nogle år siden, hvor jeg ladede min 30.06 med 2grs under, 1 grain under, standard ladning, 1 grain over.
3 skud med hver ladning kunne dækkes af bunden af en ølflaske. Jeg skød 3 skud på hver sin skive og lagde dem ovenpå hinanden. 1 grain gav under 1½cm ændring af middeltræfpunktet eller ca. det halve af egenspredningen.
Jeg har adskilt både Norma, Lapua og RWS match patroner og målt krudtmængden. Samtlige varierer over ½ grain og alligevel skyder de hul i hul i den rigtige riffel.

At MaublaOle vælger at tro at hans ammunition bliver bedre af at nolre med at veje hver eneste ladning og at ahn tror at det kan ses på hans grupper er simpelt hen overtro og bunder i usikkerhed på egne evner. Jeg må for 117 gang opfordre til at man tester sine påstande inden man bringer dem til torvs.
Der er andre parametre der betyder meget meget mere for præcisionen end krudtmængden.
Jeg nævner i flæng, necktension, sættedybde, hylsterpræparation og krudttype. Brug dog kræfterne der hvor det giver størst forbedring af grupperne. Variationer i krudtmængden er uden betydning på jagtlig relevante afstande.
Benchrestskytter er en anden boldgade og de går efter den krudttype med mindst spredning i udgangshastigheden. Men benchrestere færdes vist ikke her på VTF [Wink]

Jeg bruger osse en RCBS krudtdispencer med en baffer i bunden. Jeg bruger osse dobbeltslag når jeg måler krudt af. Jeg kontrolvejer inden og efter hver 50 patroner og har endnu aldrig haft behov for at genjustere. Min ladninger ligger inden for plus/minus 0,2 grain.
Min Tikka skyder som bedst 15mm grupper på 200 meter med kastede ladninger i ikkerengjorte hylstre der er halskalibrerede og jeg vægtsorterer dem heller ikke.

Jeg er 99,99% sikker på at jeg ikke kan halvere den gruppe selvom jeg bruger 10 gange så lang tid på at nolre med ladningen. Jeg vil hellere bruge tiden på jagt eller på skydebanen, men hver sin lyst [Big Grin]

Så, hvis man er nået forbi stadiet med at fylde krudt på med en te'ske og har købt en krudtdispenser - og har indarbejdet en rutine der er ens fra gang til gang, så er krudtpåfyldningen rå rigeligt på plads. Brug tiden på at få ensartede hylstre og leg med sættedybden i stedet.

PS: under et besøg på Norma spurgte jeg til hvor ensarter de afmålte krudtet. De mængdedoserer i stedet for at veje det. Svaret var at de var ligeglade med mængden - de gik efter en ensarter hastighed i stedet. Og derfor tager de stikprøver som de kronograferer.

PSS: Test det i stedet for at påstå det [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Jamen, M@x - jeg forsøgte jo netop at sige i indlægget at jeg havde læst de gamle historier og set, at du har fundet frem til 1% afvigelse som acceptabel.
Mit problem er, at jeg har 3% (målt på 10 ladninger i træk, hvor jeg fylder sidste ladning tilbage i diepenceren hver gang)
Jeg banker altid to gange i top og i bund. Jeg har godtnok ikke en baffler i, men under målingerne var der konstant samme mængde krudt i dispenceren.
Svar
#6
OK, Leo.
Er din vægt elektronisk eller mekanisk? Jeg er så gammeldags at jeg ikke stoler på en elektronisk vægt. En mekanisk vægt bruger tyngdeloven og den kan man ikke snyde.

Jeg har faktisk en lille elektronisk vægt, men den skal lige være varm for at måle konsistent (står der i manualen) Jeg bruger den kun til at måle hylstervolumen på.

Og så vil jeg anbefale dig at købe en bafflerplade og så øve dig på at kaste ensartede ladninger. Når en gammel smed som mig kan, så kan du osse [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Tak for tilliden - jeg må have den bafflerplade i og så i gang med at øve mig.

Vægten er en mekanisk RCBS - og den måler helt perfekt.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Jamen, M@x - jeg forsøgte jo netop at sige i indlægget at jeg havde læst de gamle historier og set, at du har fundet frem til 1% afvigelse som acceptabel.
Mit problem er, at jeg har 3% (målt på 10 ladninger i træk, hvor jeg fylder sidste ladning tilbage i diepenceren hver gang)
Jeg banker altid to gange i top og i bund. Jeg har godtnok ikke en baffler i, men under målingerne var der konstant samme mængde krudt i dispenceren.



uden en baffler kan du ikke kaste mere præcist end du gør nu
køb en baffel og vær glad

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#9
Ha ha ha. Tak for hjælpen Hatting og M@x [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Jeg forsøgte virkelig pr. telefon at overbevise Leo om, at han skal have en baffel. Men jeg er hans lillebror, så mine argumenter prellede mærkeligt nok helt af [}Smile].

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
og som den sparsommelige, grænsende til nærig, Sønderjyde som jeg er, så har jeg lavet en baffler plade selv at et stykke aluminiumsplade [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Jeg har, som M@X 2.0, lavet min egen "baffle" og har kunnet konstatere en mindre spredning i kastede ladninger med pladen isat end uden.

Her et link til "gør-det-selv" folkene:

http://www.scribd.com/doc/95213370/Reloa...der-Baffle

mvh/bo
Svar
#12
Selvom den ene undskyldning ikke havde været bedre end den anden, så er det ikke pga. nærrighed, at jeg ikke har brugt baffler, men pga. uvidenhed til dens eksistens.

Til min frække bror vil jeg bare sige, at jeg når desværre ikke at lave forsøget nu, for jeg er på vej til Sverige for at se, om jeg kan ramme nogenlunde indenfor det dræbende område på en hjort med mine upræcise kugler [Smile]
Svar
#13
Hej
Jeg syntes folk skal følge M@X 2.0 i at veje krudt, men er bestemt ikke enig med ham, han må gerne kalde mig usikker, men jeg ved 100% sikker, at det ikke er mine vejninger som spilder ind på mine ladninger og jeg ved også der er flere nørder som vejer alle deres ladninger, så må de jo også være uu-usikre.
M@X 2.0 ved jo altid bedst [Smile] ingen tvivl om den sag[Big Grin].

Ole

PS. Maublaole

Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

M@X 2.0 ved jo altid bedst [Smile] ingen tvivl om den sag[Big Grin].

Ole

PS. Maublaole

Slæde trækker. I love it slædetrækker?? er det en Husky?


Tak Ole [Smile][Big Grin]

Jeg er glad for at du endelig har indset det [Smile]

Og husk at reallife experience overrules theory [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Citat:quote:

og som den sparsommelige, grænsende til nærig, Sønderjyde som jeg er, så har jeg lavet en baffler plade selv at et stykke aluminiumsplade


ja, fra en gammel Paderborn dåse[Big Grin][Big Grin]

PS: Nu kan det godt være M@X ved alt, men han er så til gengæld ikke ret nærtagende[Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
Ikke nok med at Max ved alt, jeg tror også at HAN HAR ALT[B)][Big Grin][8D]
Man føler sig helt sikkert dårligt udrustet når man tager på tur med ham[:I]

Ret beset tror jeg ikke på ham, når han siger at han har lavet denne Bafflerplade ud af et stykke aluminium.
Derimod er den tegnet i 3D, og fræset ud på en 5 akset værktøjsfræsemaskine, fra en massiv klods 7075 airgrade aluminium. Årsagen til at jeg ikke tror på pladen, er at det for perfekt pasform, i bukket tilstand, ville kræve at han havde fået fremstillet en plade i en "superelliptisk" form, med et "superelliptisk" hul , så pladen i bukket form, set ovenfra, fremstod som fuldstændigt rund og koncentrisk.
Svar
#17
I 2 gænghætter[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

@Ole
Kom ned en dag. Så tester vi det sammen [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Hvis M@x virkelig har alt, så skal han altså have noget penicillin i en fart [xx(][xx(][xx(]. Ca. 1 mio. enheder om dagen i 5 dage er det mindste han slipper med [:0]

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
He he,

det er som LANI siger:

hvad er forskellen på penicillin og dekamin?

Penicillin kan ikke klare kløe i fi**** men "det ka´min"[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
og nu har Nasselasse travlt med at forebygge f***ekløe på Østfyn [:I]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)