Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Flad kuglebane
#1
Et hurtigt størgsmål[?]:
Vi har en snak om, hvis man ønsker et cal. der han lave hurtig kugle med en flad kuglebane, med eks. 150 gr. Hvad er så ideelt[?], hvis hylstre ikke skal koste 25 kr. stykket!!!
Jeg har lagt mærke til at mange skytter bruger 7mm rem.mag. Hvad er det gode ved dette cal. frem for andre? eks. 270 WSM.,
300 Win.Mag.,300 WSM.,300 WM.[?]
Hvis vi ikke snakker om kuglediameter, men blot om et cal. der kan sende 150 gr. hurtigt og præcist afsted, til fornuftige penge[Smile]
Mvh.

mp
Svar
#2
Jeg tror ikke at det er en tilfældighed at 7 mm rem. mag. er så udbredt som tilfældet er (i USA). Den har, som du efterlyser, en meget flad kuglebane og jagtmæssigt dækker den et stort område, samtidig har den en acceptabel rekyl. Jeg skyder selv med dette kaliber og er særdeles tilfreds. Jeg har skudt råvildt, vildsvin og krondyr med et godt resultat og kødødelæggelsen styrer man selv, ved valg af kugle.
Til nordisk jagt må 7 rem. mag. være en af de mest allround på markedet.
mvh

knerik
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#3
Ok, tak for det.
Men de øvrige Cal. jeg nævner har vel samme egenskaber?
Så det er måske hip som hap hvilken af dem man vælger?
Grunden til at jeg spørger, er at jeg syntes cal.300 WSM lyder spændende, og den er ikke så udbredt endnu.
Det er måske med god grund?
En anden ting er at udvalget er jo væsenligt større til cal.30, end til 7mm.[Wink]
Mvh.

mp
Svar
#4
Du søger en løsning på et problem med mange variable: Kaliber, hylsterpris og kuglebane. Eneste konstant i ligningen er kuglevægten: 150 gr.

En flad kuglebane opnår du ved at optimere projektilets ballistiske egenskaber og udgangshastighed. Bedste ballistiske egenskaber får du (groft sagt) for en given kuglevægt ved at finde det mindste kaliber der kan bære en kugle med denne vægt. Lange slanke projektiler er bedre end korte og tykke. Udgangshastigheden er - igen MEGET groft sagt - et spørgsmål om hvor hårdt du sparker projektilet ud ad mundingen eller med andre ord: Et spørgsmål om hylstervolumen, hylsterdesign, pibelængde og en hel del andre mindre betydningsfulde faktorer. Det rette kompromis under hensyntagen til hylstrenes pris???? Hvor meget kan du trylle ved ladebænken, hvad må riflen koste....spørgsmålene er mange. 7 mm Reminton Magnum er da et udmærket bud på en fladtskydende kaliber med 150 gr projektiler, hvortil ammunitionen ikke koster en mindre formue, men kan du lade selv kan prisen på langt hidsigere løsninger også holdes i et rimeligt niveau.
Et helt andet spørgsmål: Hvorfor er kuglebanen så interessant?? Kun få skytter skyder ud over 150 meter og på de afstande duer en hvilken som helst gængs kaliber, hvis blot riflen er præcis....

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by mphansen

Grunden til at jeg spørger, er at jeg syntes cal.300 WSM lyder spændende, og den er ikke så udbredt endnu.
Det er måske med god grund?
En anden ting er at udvalget er jo væsenligt større til cal.30, end til 7mm.[Wink]


Jeg bruger en Tikkariffel i cal. 308 til jagt og er glimrende tilfreds. Men når vi leger på store afstande +300 meter bliver jeg nød til at bruge en 125 gr. kugle, hvis kuglebanen ikke skal være for krum. Ulempem er efter min mening, at der skal ikke meget vind til, med så let en kugle.
Jeg har kikket på en riffel i cal. 270 WSM. men har ikke kunne finde ret mange data på den.
Så er der 300 Win.Mag. og 300 WSM. som jeg regner med kan gøre jobbet, og med dem kan jeg bruge samme kugle som til min Cal.308.
Mvh.

mp
Svar
#6
Hej Nitro Express

Jeg har godt nok set jer omtale dette cal., men jeg har aldrig set en sådan riffel "live".
Kan den købes som standard[?]og i så tilfælde hvem laver en sådan[?]
Kan man evt. bygge en sådan pibe på en gammel Mauserriffel[?]
Kan f.eks en baneriffel i 6.5x55 bores ud til 65-284[?]
Det var mange spørgsmål på en gang!!!. Håber du kan hjælpe.
Til sidst, er der en der kender 270 WSM[?]Og hvordan skyder den[?]

Èt godt eksempel er bedre end tusind argumenter.
(W.E.Gladstone)
Mvh.

mp
Svar
#7
Tak for det.[Smile]
En ny S&L bliver der jo nok ikke råd til[Sad]. Men det lyder da spændende, hvis man kan få Arne Holgersen til at køre en kammerrival
igennem en gammel baneriffel.
Hvor "billig" er en S&L pibe?, Det sker jo der er en brugt riffel til salg.

Èt godt eksempel er bedre end tusind argumenter.
(W.E.Gladstone)
Mvh.

mp
Svar
#8
300 Weatherby magnum

Jeg vil argumenterer for min favorit kaliber der nettop er valgt for at være flatskydene og levere meget energi ved målet.

300 wby sender en 150 grains kugle afsted med omkring 1070 m i sek.
leverer 5530 joule ved mundingen.

Hvis du skydder den ind så den rammer 5 cm over på 100 m så rammer den -7 cm under på 300 m, så det er ikke ret meget du skal korrigere for at ramme en konserves dåse.

Claus the Dane
Svar
#9
Til mphansen

Du kan sagtens få Holgersen til at hjælpe dig. Jeg ved, at han også har god erfaring med at bygge rifler i 300 wsm. JEg har kun positive ting at sige om Holgersen. Han er utrolig kompetent. Held og lykke med projektet og lad os endelig høre, hvordan det forløber.
Svar
#10
En skam der ikke er flere med erfaringer med 300 winchester magnum, da jeg selv roder med samme cal.
Lader dog ikke selv, men ønsker at finde den bedste kugle til jagt over lange afstande (bjergjagt)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)