Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Drilling - Fortuna el. Merkel?
#1
Hej

Jeg er faldet over et par ældre drillinger hhv. Merkel 16/6.5x57R og Fortuna Suhl 16/7x57R, og vil muligvis investere i en af dem. Men jeg vil gerne om nogen kan fortælle mig lidt mere om disse "jagtmaskiner". Er kvaliteten/håndværket i orden? (jeg lader selv ammo)?
Evt. lidt om optiske sigtemidler - hvad fungerer bedst?

På forhånd tak.

Mvh.

Flyttet af Kima
Svar
#2
Hvor gammel er du og hvor gammel har du tænkt dig at blive??
hvis de ellers er iorden så holder de nok mere end din livstid hvis de bliver passet....[Wink]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#3
Hvis prisen er rigtig, så køb begge.
/Rolin

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#4
Okay... Smile
Kan drillingen godt stabilisere en tung kugle (10.1g) i 6.5x57R. Jeg har hørt at riffelstigningen ikke er tilstrækkelig til de tunge kugler?
Svar
#5
Hej Webby,
Hvis du vil købe 6,5´eren så skal du prøveskyde den, jeg har en bekendt som har alletiders handy drilling i det kaliber, men når den kommer over 8,4 gram så får den problemer.

Optik har noget at gøre med hvad du skal skyde mest med, skyder du mest med hagl vil du ha meget ud af et kompakt rødpunktssigte som fx docter-sight eller zeiss-compact - men det er svært at skyde præcist med kugle når du kommer ud over 60-70 meter.

Mest med kugle så er det 1,5-6x42 eller 1-4x24 kikkert, det stemmer hver gang med kugle og med lidt træning kan man godt skyde hæderligt med hagl.

Der er dog en ting der er meget vigtigere, skyder den "sammen" med hagl og kugle på 25-30 meters afstand. Mange drillinger sætter kuglen 10-20 cm højere end haglskuddet på den afstand. så kan det være ligegyldigt hvilket sigte du vælger, det bliver aldrig rigtig godt.
Det kan ændres ved at lodde kugleløbet om, men det koster.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by heb

Hej Webby,
Hvis du vil købe 6,5´eren så skal du prøveskyde den, jeg har en bekendt som har alletiders handy drilling i det kaliber, men når den kommer over 8,4 gram så får den problemer.



Har samme udfordring med min fine lille sauer bock i 6,5. Den er ikke glad for tunge kugler. Jeg ville vælge 7x57'eren og gå mindre op i, hvad skyderen hedder.

/bundgaard
Svar
#7
Jeg har en lille Merkel k90 i cal 20/76 - 6,5x55 den skyder glimrende med Lapua Mega (10,1) bare kærv/korn,[Smile] jeg har dog aldrig målt stigningen i den.

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)