Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Justering for skydning nedad?
#1
Ærede medlemmer
Jeg er lige kommet hjem fra en rigtig god tur til Skotland og havde 3 hjorte med hjem (kun gevirene)
Før jeg tog afsted fik havde jeg indskudt riflen (Carl Gustav 6,5 x 55 med Bushnell 3 - 9 x 50) på 200 meter og kunne sætte 5 skud på 10,5 cm skiven (i Vingsted) med Norma Oryx.
Den første hjort skød jeg på ca 100 m i en vinkel nedad på ca 30 gr (jeg brugte ikke vinkelmåler). Hjorten slog en koldbøtte hen over sig selv og blev liggende. Men skuddet sad meget højt i forhold til at jeg lå med god støtte på en rygsæk.
Den næste var lidt tættere på (80 m) men også i en vinkel nedad på måske 25 gr. Her sad skuddet også meget højt og den rejste sig op og skulle have et skud mere, men begge skud sat meget højt (lige under ryggen) Også her havde jeg god støtte på en rygsæk.
Den tredje hjort stod 125 meter i samme højde. Den faldt for en perfekt bladkugle. Fast anlæg på en klippeblok. Jeg må med beklagelse indrømme at jeg ikke lavede kontrolskydning i Skotland.
Da jeg kom hjem skulle jeg skyde riflen ind med Norma Rådyr på 100 meter, pga at Oryxen nok lige er lidt "overkill" til de rådyr og ræve jeg håber at skulle skyde herhjemme i de kommende måneder. Her skulle jeg skrue kikkerten 27 klik ned!!! Jeg havde desværre ikke nogle Oryx med på skydebanen for at kunne sammenligne med! En Oryx vil sidde 81 mm over på 100 meter i forhold til 200 meter
Spørgsmålet er nu om de høje skud på de 2 første hjorte kan skyldes at jeg skød nedad (25 - 30 grader) på de 2 første. Eller om kikkerten har haft skubbet sig pga flyveturen - eller andre stød? Eller det bare er mig der ikke kan holde riffelen stille? [xx(]
Mvh Jesper
Svar
#2
100 m I en 30 gr vinkel vil svare til 87 m balistisk afstand. Saa kan du jo selv proeve at regne paa om det svarer til det "overskud" du har konstateret.

mvh
hjemmeladeren

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#3
Som du selv skriver så vil en oryx sidde ca 8 cm for højt på 100m hvis den er skudt ind i plet på 200m. Denne forskel kan ikke forklare et så højt skud på kronvildtet på trods af vinkler nedad, om det er 100m eller 87m (100m i 30gr) er fuldstændig ligegyldigt i den sammenhæng. Jeg tror mere på fejl i den elektroniske markering på anlægget, det er set (flere) gange før. Personligt HADER jeg den type markering, jeg vil selv ud og se mine skud!
Svar
#4
Jeg tror mere på fejl i den elektroniske markering på anlægget, det er set (flere) gange før. Personligt HADER jeg den type markering, jeg vil selv ud og se mine skud!

enig !
det er ikke nødvendigt for baneskytter at skiven er calibreret 100 %.de klikker alligevel i starten af skydningen
( af samme årsag har jeg sat en plade til alm skiver ved siden af 200 meter anlægget hjemme i grenå )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
STROM.....

( af samme årsag har jeg sat en plade til alm skiver ved siden af 200 meter anlægget hjemme i grenå )

Har du ? [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Per
Svar
#6
jeg kværulerede så længe, at den kom op. ( eller også var der en der ikke ville se på mit amatørbræt med en skive på ) [Big Grin]

mvh
Strom, naturgænger

Ps. og jeg som troede at Ricco var en lille smusket italiener[:I]
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Jeg har set flere tilfælde hvor en skytte er kommet på skydebanen med en riffel der er skudt ind med elektronisk markering og så konstateret at skuddet sidder helt anderledes på en pap skive.

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#8
STROM.....

Du tog fejl....Ricco er en stor, flot og mega charmerende dansker [Wink][Wink][Big Grin]
Svar
#9
Det er også mit helt klare indtryk at man ikke bør stole på elektronisk markering. Har prøvet flere gange i Vingsted at skyde på flere forskelige skiver,( samme afstand), med et nyt træfpunkt på hver skive. Det er min holdning at dem so montere forskiverne er sjusket med at få centeret dem ordentligt. Det er nok de samme der ser skiverne efter hver dag i høj sæsonen, det hjælper jo ikke meget at man ser dem efter hvis man ikke orker at gøre noget ved de fejl man finder, feks. huller på 10-15 cm i forskiverne.
Littlebear
Svar
#10
Til gengæld er den elektroniske markering ret god til at fastlægge skuddenes indbyrdes placering i forhold til hinanden. Så man kan godt få et indtryk af hvor meget spredning der er på de ladninger man har lavet.

Men hvad den absolutte placering af gruppen angår, så er jeg også mest tryg ved papskiven.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Tak for kommentarerne.
Det kunne tyde på man skal holde sig til pap-skiverne. Det er ellers dejligt mageligt at skyde på de elektroniske baner!

Mvh Jesper
Svar
#12
Jamen jeg skyder da meget på elektronisk bane, det skal du da endelig også blive ved med. Om vinteren, hvor min primære skytteklub er lukket, skyder jeg næsten udelukkende på de elektronisk markerede anlæg i Skallebøllecentret. Man skal jo helst have ild i røret mindst en gang om ugen [:p]

Men før jeg tager på jagt, vil jeg gerne lige se 5 huller i en papirskive, bare for at være helt rolig. Det er primært det der giver mit forbrug af jagtammunition, for det er desværre ikke mange skud jeg bruger på jagt.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Jeg er helt enig i betragtningen om at bruge elektronikken til at holde gang i pegefingeren, og så bruge pap-skiven til den sidste finjustering med jagtammunition.
Desværre er Viborgs bane lukket fra oktober til april, og der er lidt langt til Vingsted, men - det må kunne kombineres med noget andet sydpå!

Mvh Jesper
Svar
#14
Ellers er salonriffelskydning på indendørs 15 m bane også en mulighed. Det er glimrende træning. Jeg var lige afsted for første gang i sæsonen i onsdags, og det var udmærket. Jeg fik også fat i en pistol. Det er ellers snart mange år siden jeg har skudt med sådan én, men skønt at genopdage. Måske kunne jeg blive helt grebet af det igen ?

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Jesper Madsen

Jeg er helt enig i betragtningen om at bruge elektronikken til at holde gang i pegefingeren, og så bruge pap-skiven til den sidste finjustering med jagtammunition.
Desværre er Viborgs bane lukket fra oktober til april, og der er lidt langt til Vingsted, men - det må kunne kombineres med noget andet sydpå!

Mvh Jesper



Så er det da noget nemmere at køre til Ulfborg [Smile]

Mvh. loft
Svar
#16
Hvis jeg googler Ulfborg Skyttecenter får jeg kun deres adresse (og jeg har været der før så den behøver jeg ikke) men har de en hjemmeside hvor man kan se deres åbningstider?
Mvh Jesper
Svar
#17
Jesper, når du skyder en hjort i en så stejl vinkel, så vil et korrekt placeret indgangshul jo sidde højt - til gengæld vil udgangshullet sidde tilsvarrende lavt. Du har ikke beskrevet hvor udgangshullerne var.

Om det kan forklare det mange klik på kikkerten er nok tvivlsomt, så der er ikke andet at gøre end at skyde en masse skud på skydebanerne, så du kan få tillid til dit grej.
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Jesper Madsen

Hvis jeg googler Ulfborg Skyttecenter får jeg kun deres adresse (og jeg har været der før så den behøver jeg ikke) men har de en hjemmeside hvor man kan se deres åbningstider?
Mvh Jesper



Ring og snak med Peter, og hør om der er tid og plads på det ønskede tidspunkt.
Tror ikke det bliver dyrere end ordningen med skydekort i vingsted [Smile]

Mvh. Loft
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Jesper, når du skyder en hjort i en så stejl vinkel, så vil et korrekt placeret indgangshul jo sidde højt - til gengæld vil udgangshullet sidde tilsvarrende lavt. Du har ikke beskrevet hvor udgangshullerne var.

Om det kan forklare det mange klik på kikkerten er nok tvivlsomt, så der er ikke andet at gøre end at skyde en masse skud på skydebanerne, så du kan få tillid til dit grej.


Ikke kun det Leo, ved vinklede skud i forhold til vandret sigtelinje, er der jo mindre tiltrækningskraft. Dvs. skuddet vil sidde højere uanset om vinklen er opad eller nedad

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#20
Jeps CP, men her tager jeg hjemmeladerens beregning til 87 meter for gode varer.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)