Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Matteret finish
#1
Er der nogen, som ved om man kan (og i så fald på hvilken måde) bevare den matte finish man opnår efter en glasblæsning ???

Mvh Zeb
Svar
#2
Er det aluminium eller rusthæmmet stål det drejer sig om - eller noget helt andet??

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Øh pas M@x ??

Det er en sortagtig basquele (står ikke inde for den rette stavemåde [Wink] ) på en kollegas gevær (SKB'er) som han gerne vil have sat i stand til "jagttegnsgave" til hans knægt.. Aldersmæssigt gætter jeg på den er fra midt-firserne..

Mvh Zeb
Svar
#4
Magnet på den. Magnetisk = stål eller rusthæmmet stål = ruster.
En glasblæsning vil kræve efterfølgende overfladebehandling i form af lak, maling eller brunering (ikke rusthæmmet)
Aluminium og rustfast der glasblæses, holder sig fint, bare med lidt olie på overfladen.

Hvis baskulen er af aluminium, vil en erfaren smed kunne afgøre det på vægten.

Ordforklaring:
rusthæmmet stål: er en stål der indeholder chrom og den tager næppe mod brunering, men kan godt få flyverust på overfladen. gravruster ikke. Stadig magnetisk.

rustfast stål: indeholder flere legeringsstoffer og er ikke magnetisk. Ruster heller ikke. Kan ikke bruneres med tradionelle metoder.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Super M@x - det kunne selv en offentlig ansat forstå [:I][Wink]

Nu har jeg den ikke lige i hænderne, men en del af problematikken består i at han gerne vil have fjernet det sorte look og give den en mere moderne fremtoning - altså nybrunering er ikke optimalt..
Hvis vi antager at der ikke er tale om alu eller "rustfrit" stål, vil en lakering af delen så holde i længden mon ?
Det er jo ikke så fedt hvis skidtet begynder at skalle efter bare en enkelt sæson..

Zeb
Svar
#6
Hmm, jeg tror ikke at en lakering/maling vil kunne holde.

Eneste mulighed jeg lige kan komme på er Duracoat, Gun Metal Grey som burde have en chance for at holde.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Modtaget - det var lidt det jeg frygtede..

Hmm det lader til der må lidt mere efterforskning til mht materialet..

Mvh Zeb
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)