Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nosler Ballistic Tip vs Hornady SST
#1
Hej jægere!

Jeg er nødt til at genlade midt i sæsonen til min 6,5x55. Ikke pga store afskydningstal, men pga dårlig planlægning [xx(]
Jeg har Nosler BT og Hornady SST liggende - begge 140 grains. Jeg har ingen jagtlig erfaring med projektilerne, men begge har vist fin præcision på skiverne.

Mit spørgsmål er kort og godt:
Er der nogen væsentlig forskel i "performance" i vildtet?
Planen er at bruge projektilet til blandet jagt efter dåvildt, kronvildt og måske en lille gris [Big Grin]

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
Der er ikke nogle af dem der ville være mit første (eller andet) valg. Begge er lavet til at totalthavarerer. Jeg har set rådyr skudt med BT - store huller. Og jeg har selv brugt SST til ræv - de kan give en 2D ræv, hvor bagsiden er 'bort sprængt'

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Jeg har også set utrolig godt skydning med BT på skiverne.. Men....
Jeg har set en 80+kg gris skudt med BT... indgangsside boven var TOTALT mos og lige til at kassere. Inden i grisen så det ud som om der var trukket en håndgranat..

Bestemt ikke noget jeg vil bruge til vildt.

SST har jeg ikke personlige erfaringer med så den kan jeg ikke udtale mig om.

Fordi jeg kan.
[Image: asgaard.gif]

[Image: Fuchs.gif]
243Win,260Rem,308Win,375 H&H
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#4
Jeg har skudt 4-5 stykker råvildt med SST i 6,5x55. Både 140 grains og 129 grains. Jeg skyder bag forbenet og de har fungeret fint. Jeg ville ikke anbefale dem til større vildt, da de er bygget til at ekspandere meget kraftigt og derved mindske chancen for genemskud/dybdevirkning. Interbond er den bondede tvilling til SST og den vil i mine øjne være et meget bedre alternativ når du nu har opbygget en ladning med god præcision.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#5
Hej Lars . Jeg ville vælge SST , har selv brugt 129 og 140grs Interlock og hvis man ikke skyder på bladet ryger der bare lidt extra ribben uden det store kødspild , som Ujensen skriver , og de tager altså livet af hvad der måtte komme !

Hilsen A-bolt
Svar
#6
Ved godt at der ikke er grundlag for statistik, men skød i sommers 2 bukke med en 140 grs. Bal. Tip i min 264 Win. Mag. og med super resultatet. Der skal dog ikke være tvivl at en kugle direkte på bladet sviner, men lad nu for hel.... være med at dømme alle ikke bondede kugler som varmint kugler....[Wink]
Svar
#7
Jeg har brugt SST på råvildt flere gange, men er holdt op pga et par uheldige episoder med råvildt der var splittet ad. Rammer du rent bag skulderbladet fungerer det fint, men rammer du knogler går det galt! Så kan man se hvorfor den hedder "SST" Super Shock Tip! Jeg ville vælge en Nosler BT Hunting-model (Husk der findes to modeller en "varmint" og en "Hunting"..)
Svar
#8
Jeg har skudt meget råvildt med Nosler Bal.tip. – dog kun i 120 gr. - i min 6,5x55’er.
Det er efter min mening en suveræn kombination til råvildt.

Det er da klart at ved ekstremt høje hastigheder, eller ved knogletræf sker der en forøget ekspansion, men sådan er det jo med alle kugler.

Hvis man klynker over for meget kødødelæggelse, kunne det jo måske også skyldes at man har valgt et forkert kaliber til den pågældende vildtart.

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#9
Tak for jeres svar.
Bevæggrunden for at vælge SST eller BT er frem for alt de lange leverancetider fra USA, som plager os i øjeblikket. Det var helt enkelt det, som forhandleren havde hjemme, da jeg skulle udvikle en ladning.
Samtidigt må jeg indrømme, at jeg er lidt nysgerrig efter at prøve en almindelig kugle frem for de bondede projektiler, som jeg har anvendt i flere år.
Jeg sigter bag forbenet, men træffer naturligvis knogler af og til.
vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Interbond er den bondede tvilling til SST og den vil i mine øjne være et meget bedre alternativ når du nu har opbygget en ladning med god præcision.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Interbond fås kun i 129 grains i kaliber .264 og Accubond 140 grains var udsolgt.
vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#11
Barnes TSX eller TTSX, super kugler til formålet.

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#12
Jeg har brugt/bruger begge kugler i 6,5 og 243 og synes ikke, der er den store forskel. De slår begge fint ihjel og kan lave en del kødødelæggelse. Ingen tvivl om, at knogletræf kan medføre noget værre griseri - men det kan det jo osse med mange andre kugler.
Jeg ville dog ikke bruge dem til noget str. end råvildt i 6,5/140gr. men vælge en Partition.

/bundgaard
Svar
#13
Nosler BT fungerer rigtig fint i 6,5 x 55 og den er beregnet til netop mindre hjortevildt. Jeg vil så sige at min erfaring er, at den ikke fungerer nær så godt, i andre kalibre (undtagen 9,3 hvortil den ikke laves mere)

Mange kugler kan lave noget snavs engang imellem - også de dyre - lad nu være med at save statistik på nogle få oplevelser - klart at skudplaceringen er langt den største synder.

Eneste grunde til bondede og homogene kugler, vil for mig være risiko for utilsigtet at ramme fremmedlegmer undervejs til dyret + meget
store dyr/knogler.

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#14
En lille ting som tilhængerne af "homokuglerne" fortier, er at der ofte ses ret lange flugtafstande sammenlignet med "rigtige" kugler eller traditionelle kugler om man vil.

Har selv ret god erfaring med 120 grains BT. Lidt i stil med Swift.
Den 140 grains skal jeg også klart prøve.
En del kunder efterspørger den......

Det må blive en gang når der er is på vandet[B)][Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
En af mine kammerater har skudt en del mindre vildsvin 60-80kg med SST'eren i 6,5x55 - med rigtig gode resultater. Grundet den lille kaliber bliver den ret lang og ekspanderer derfor ikke så voldsomt som andre bekendte har oplevet i f.eks. 308win, hvor jeg ikke ville anbefale den.

Kender kun BT i 223, hvor den er voldsomt præcis, men ikke egnet til spise vildt (varmint kugle).

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Tak for jeres svar.
Bevæggrunden for at vælge SST eller BT er frem for alt de lange leverancetider fra USA, som plager os i øjeblikket. Det var helt enkelt det, som forhandleren havde hjemme, da jeg skulle udvikle en ladning.
Samtidigt må jeg indrømme, at jeg er lidt nysgerrig efter at prøve en almindelig kugle frem for de bondede projektiler, som jeg har anvendt i flere år.
Jeg sigter bag forbenet, men træffer naturligvis knogler af og til.
vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Og forløb, mavesæk og alle mulige andre steder[Big Grin][Big Grin]Få nu bare ladet de BT og lad os komme afsted og skyde de dådyr og vildsvin[:p]..

Så kan vi sammenligne med dem jeg skyder med 180 gr. ttsx[Wink]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by GT

En lille ting som tilhængerne af "homokuglerne" fortier, er at der ofte ses ret lange flugtafstande sammenlignet med "rigtige" kugler eller traditionelle kugler om man vil.



Nu er jeg ikke ligefrem tilhænger men blot bruger [Smile] anvendte 130 grs på seneste hundyrsjagt og fik et par hinder med denne, en lå på stedet, en anden løb 25 m, tror mere det er en der har nogle fantasier end det er nogen der fortier..... [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#18
Jeg har skudt en del forskelligt med BT i 7 mm rem.

De virker som alle andre bløde projektiler.

Kun en gang har jeg oplevet kugleseparation, hvor hele mavesækken faldt ud af dyret.

Men det gør man nok også med andre typer, blot man gør det tilstrækkeligt mange gange. [B)]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#19
Jeg skød i foråret en lille grisebasse på 55 kg med min 300 winmag. Afstanden var ca. 40 meter. Jeg skød med en 180 grains SST.... det gør jeg aldrig mere. Kuglen var totalt fragmenteret og der var bly og kappestumper i store dele af kødet[Sad] Desuden var der ikke gennemskud.. Havde jeg truffet på skulderknoglen af en stor keiler ville der med stor sansynlighed ha været tale om en anskydning[Sad][Sad]

I en anden tråd bliver oryx rost i 6,5x55. Det skal jeg prøve næste gang i min 6,5'er. Jeg har ikke flere rem. corelokt til den og min krudtpusher har oryx på lager. Corelokt har jeg været godt tilfreds med.

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#20
Citat:quote:

tror mere det er en der har nogle fantasier end det er nogen der fortier.....


Ingenlunde, Bjarne.

Prøv at høre AB hvor langt sådan nogle svenske bukke løber efter en "homokugle".

En kammerat har guidet en del i Afrika for jagtgæster og her er meldingen også generelt forlængede flugtstrækninger.

Men for at svare på Lars´s spørgsmål:

Citat:quote:

Er der nogen væsentlig forskel i "performance" i vildtet?



Med den hastighed du får i en 6,5x55 kan du roligt bruge de nævnte projektiler. Du behøver ikke reducere hastigheden yderligere.
Var det i en 6,5-300WSM, så ville jeg nok anbefale enten at lade den ned eller vælge en Accubond i stedet.

Nu er min erfaring med helt traditionelle kugler baseret på afskydning af da nogle hundrede stykker vildt og repræsenterer for så vidt ikke et statistisk materiale i den store sammenhæng men mere et erfaringsgrundlag som jeg har haft glæde af når kunder har skulle rådgives om valg af ammunition.

Som Clax skriver

Men når man nu lige pludselig ikke længere kan skyde noget uden massive kugler, hvorfor så ikke vælge en konstruktion som virker???

Har set drejede messingkugler med prædefinirede brudzoner og en lille konisk spids der initierer expansionen. Lidt som en Winchester silvertip.
Herved får man fragmenter der virker som et traditionelt projektil og en rest der øger chancen for gennemskud. Altså, et projektil der ikke erfaringsmæssigt har en tendens til at virke som en spidsskarp affyret fra standardkalibre.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)