Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Erfaring med opboring af kamre
#1
Er der nogle af jer der har fået boret std 12/70 kamre op til 76mm
Hvis der er så vil jeg gerne høre jeres erfaringer. Jeg har en ældre Winchester Grand European som jeg tænker på at få kradset lidt ud i kamrene. Er denne bøsse stærk nok til at håndtere de kraftigere patroner. Jeg er blevet lidt lun på de nye ELEY'er der er på bagsiden af det nye nummer af "Jæger" 36 gram ladning,og 500 M/S.....[:p] Jeg har godt nok en Ruger Red Label som er født som 12/76'er,men den er pt sygemeldt med defekt ejector....super timing...[Sad]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#2
Hej Ulrik

Jeg har fået forlænget konusovergangene i min gamle Miroku, men om den kan tage 76'ere ved jeg ikke. Det var for at give lavere rekyle og bedre skudbilleder

Synes blot at du skal prøve nogle 32 grams 70'ere kadet med alliant krudt.

Jeg savner ikke effekt med dem, de bider begge veje [Big Grin]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Hej Clax,tak for input. Jeg har set dit indlæg om de der Hyper-steel,og de skal helt klart prøves![Smile] Jeg har de sidste par år skudt med Lyalvales 500 M/S magnumpatroner,og de fungere også helt perfek,så dem ville jeg jo også gerne kunne bruge i Winchesteren.....

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Du får sku da bare Kluden til at lade dine patroner.
Så behøver du ikke magnumkamre[Big Grin][Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by GT

Du får sku da bare Kluden til at lade dine patroner.
Så behøver du ikke magnumkamre[Big Grin][Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



tilgengæld er det nok fornuftigt med en fullface styrthjelm [Wink]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#6
jeg fik det gjort i 2 bøsser, deriblandt en Browning GTI uden problemer - vel også for ikke at få problemer hvis en magnum lå ubemærket i lommen .

@ CLAX : hvem ændrede konussen og er du tilfreds ??

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Er det normalt at få geværer trykprøvet efter sådan en operation?
Svar
#8
Freddy Larsen og jeg fik det gjort samtidig med at den blev åbnet fra full/full til 2x1/2

Jeg skød ikke flere duer, trods åbningen ...

Oserne blev færre på sideduerne[}Smile]

Og så blev jeg tilbudt en Browning ultra trap med 81 løb og 3/4 og 1/1

Så mirikuen står mest i skabet og duerne oser igen [:I]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Tør sgu ikke skyde med Klude-ammo,har så meget jeg gerne vil både se og prøve endnu....[Big Grin]
Har købt nogle af de hurtige Kent'er i 32 grams udgave,de skal lige testes ved først kommende lejlighed. Har også købt en pakke Eley,i model 36 gram-500 M/S... Dem ser jeg også frem til at få prøvet.

Er der forresten nogen der kan regne ud hvor stor hastighedsforskellen er på 2 patroner på feks. 25 meters afstand,hvis de er identiske på alle parametre,udover at den ene har en V/O på 400 M/S og den anden har en V/O 500 M/S?
Dén med den højeste udgangshastiged bliver vel påvirket kraftigere af vindmodstanden end den "sløve",så derfor taber den vel forholdsvis mere fart?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#10
Jeg læst for nylig en artikel i Vapen Tidning om forlænget af konusovergangene i en ældre haglbøsse. Det forbedrede hagldækningen betydelig for nogle patroner, men ikke for andre. De 6mm opboring og en forlængelse af konusovergangen burde udløse en ny trykprøvning for en sikkerheds skyld.

Jeg har fået boret kammere op fra 65mm til 70mm på en gammel englænder, af samme årsag som STROM nævner med patroner i lommen og låne patroner. Jeg fik ikke lavet om på konusovergangen, fordi "man" mente det var for stort et indgreb med hensyn til godstykkelser mm. og bla..bla, og fordelene var yderst teoretiske. Nu er bøssen på aftægt så det betyder ikke det helt store, men det ærger mig at jeg ikke fik det gjort(man får ikke meget for en S/S box-lock, selv om den er Engelsk).

mvh Thorlak

NB: Jeg bruger pt patroner med Vo på ca 480-500 m/s - jeg bilder mig selv ind at det giver flere dødskudte fugle, men det kræver en lidt tungere bøsse eller bliver det lidt trals.

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Tør sgu ikke skyde med Klude-ammo,har så meget jeg gerne vil både se og prøve endnu....[Big Grin]
Har købt nogle af de hurtige Kent'er i 32 grams udgave,de skal lige testes ved først kommende lejlighed. Har også købt en pakke Eley,i model 36 gram-500 M/S... Dem ser jeg også frem til at få prøvet.

Er der forresten nogen der kan regne ud hvor stor hastighedsforskellen er på 2 patroner på feks. 25 meters afstand,hvis de er identiske på alle parametre,udover at den ene har en V/O på 400 M/S og den anden har en V/O 500 M/S?
Dén med den højeste udgangshastiged bliver vel påvirket kraftigere af vindmodstanden end den "sløve",så derfor taber den vel forholdsvis mere fart?

Hilsen Ulrik



Højere hastighed giver ikke meget længere rækkevidde, hvis disse tabeller ellers passer: http://www.genladninghagl.dk/index.php/a...raekkevide

Ud fra det kan man jo så udlede at hastigheden på fx 30 meter er næsten den samme, om patronen så har en udgangshastighed på 400 eller 500 m/s.

På kortere hold (5-20 meter) får man lidt mere ud af den ekstra hastighed, så til råvildtjagt med hagl kan det være en fordel at have ekstra hastighed.
Men igen, rammer man med en alm. (v0=400 m/s) 32 grams patron i en fornuftig haglstørrelse, så plejer rådyrene jo at nemt at trille på 20 meters afstand.

Det vigtigste ved al slags skydning er jo at man rammer godt (det har jeg selv erfaret et par gange efterhånden[:I]) Men selvfølgelig skal haglene ikke trille ud at løbet..
Svar
#12
Hagl størrelse betyder mere ned super høj hastighed.
450 m/s er nok noget nær det ideelle og gerne store hagl, Hvis din skyder altså kan styre dem sætte et godt skudbillede med dem,og helst på ca. 10m større afstand end din max afstand , så hvis det utænkelige alligevel skulle ske at du fejlbedømmer afstanden , eller anskyder så er der en chance for at det går godt alligevel.
Til gæs og edderfugle er hagl nr.1 klart min favorit, testede på papir på 40 m. med mindst 60 hagl i en 70 cm. cirkel.
så virker det.
Svar
#13
Tak for jeres svar.
Jeg har lige testet hastighed på de nye Kent 70mm Hyper steel 32 gram patroner. Dem målte jeg til 461m/s
Jeg testede også Eley's nye Lightning 76mm 36 gram patroner. De gik 470 m/s i min skyder...
Nu er jeg muligvis ved at blive en brystsvag mandsling-men hold da k... Der er ikke overraskende helt pænt med rekyle i dem....[Big Grin][Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

[quote]Originally posted by ULG
[

Højere hastighed giver ikke meget længere rækkevidde, hvis disse tabeller ellers passer: http://www.genladninghagl.dk/index.php/a...raekkevide

Ud fra det kan man jo så udlede at hastigheden på fx 30 meter er næsten den samme, om patronen så har en udgangshastighed på 400 eller 500 m/s.

På kortere hold (5-20 meter) får man lidt mere ud af den ekstra hastighed, så til råvildtjagt med hagl kan det være en fordel at have ekstra hastighed.
Men igen, rammer man med en alm. (v0=400 m/s) 32 grams patron i en fornuftig haglstørrelse, så plejer rådyrene jo at nemt at trille på 20 meters afstand.

Det vigtigste ved al slags skydning er jo at man rammer godt (det har jeg selv erfaret et par gange efterhånden[:I]) Men selvfølgelig skal haglene ikke trille ud at løbet..


Uden at tage stilling til troværdigheden af det linkede.
Så er en forøgelse af den effektive afstand med mellem 10 og 20% vel ikke helt uden betydning??????
Svar
#15
Citat:quote:

Nu er jeg muligvis ved at blive en brystsvag mandsling-men hold da k... Der er ikke overraskende helt pænt med rekyle i dem....


.

I told you so[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

[quote]Originally posted by ULG
[

Højere hastighed giver ikke meget længere rækkevidde, hvis disse tabeller ellers passer: http://www.genladninghagl.dk/index.php/a...raekkevide

Ud fra det kan man jo så udlede at hastigheden på fx 30 meter er næsten den samme, om patronen så har en udgangshastighed på 400 eller 500 m/s.

På kortere hold (5-20 meter) får man lidt mere ud af den ekstra hastighed, så til råvildtjagt med hagl kan det være en fordel at have ekstra hastighed.
Men igen, rammer man med en alm. (v0=400 m/s) 32 grams patron i en fornuftig haglstørrelse, så plejer rådyrene jo at nemt at trille på 20 meters afstand.

Det vigtigste ved al slags skydning er jo at man rammer godt (det har jeg selv erfaret et par gange efterhånden[:I]) Men selvfølgelig skal haglene ikke trille ud at løbet..


Uden at tage stilling til troværdigheden af det linkede.
Så er en forøgelse af den effektive afstand med mellem 10 og 20% vel ikke helt uden betydning??????



Så vidt jeg kan regne ud giver det en energiforskel på de enkelte hagl under 1 joule på fx 30 meter, hvis man går 50 m/s op i hastighed. Det vil sige at man får temmelig meget mere rekyl og en smule mere energi. Men hvis man bruger str. 3-4 hagl ud til 30 meter til fx ænder, så er 400 m/s "nok" til at slå ihjel. Dækningen er nok vigtigere i den sammenhæng. Sagt på en anden måde: Går man efter de anbefalede haglstørrelser, så går man ikke helt galt i byen, selvom hastigheden ikke er 500 m/s.
Jeg må sige at tallene hænger fint sammen med min erfaring med haglstørrelser og hastighed kontra dræbeevne. 5'er hagl 400 m/s til mellem størrelse ænder virker bedst ud til ca. 25 meter (de er stortset altid dødskudte på den afstand). Kommer man ud på 30-35 meter falder nogle dødsskudte ned, men en del skal affanges. Dette baserer jeg på ca. 30 brunnakker og gråænder som jeg har nedlagt i de sidste par sæsoner.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside
Jeg må sige at tallene hænger fint sammen med min erfaring med haglstørrelser og hastighed kontra dræbeevne. 5'er hagl 400 m/s til mellem størrelse ænder virker bedst ud til ca. 25 meter (de er stortset altid dødskudte på den afstand). Kommer man ud på 30-35 meter falder nogle dødsskudte ned, men en del skal affanges. Dette baserer jeg på ca. 30 brunnakker og gråænder som jeg har nedlagt i de sidste par sæsoner.



Bare at jeg skød lige så godt[:o)]. Det må være rart at skyde så godt, at man kan konkludere at det er patronens egenskaber, og ikke ens egen formåen, der gør om byttet er dødsskudt på 30-35m.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg][Image: IMG_0492_zpsfda69a56.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#18
Nu kan man stadig ikke gradbøje død, men om man bruger hyper i 5 hagl, eller blue pigeon i 4 hagl, på skovduer, så er det ét fedt.

Det er dem jeg har skudt flest af de sidste par sæsoner, ca. 200 stk.

Med en stram boring, så rækker de patroner mere end de "bør"[Wink]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Flemming

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside
Jeg må sige at tallene hænger fint sammen med min erfaring med haglstørrelser og hastighed kontra dræbeevne. 5'er hagl 400 m/s til mellem størrelse ænder virker bedst ud til ca. 25 meter (de er stortset altid dødskudte på den afstand). Kommer man ud på 30-35 meter falder nogle dødsskudte ned, men en del skal affanges. Dette baserer jeg på ca. 30 brunnakker og gråænder som jeg har nedlagt i de sidste par sæsoner.



Bare at jeg skød lige så godt[:o)]. Det må være rart at skyde så godt, at man kan konkludere at det er patronens egenskaber, og ikke ens egen formåen, der gør om byttet er dødsskudt på 30-35m.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg][Image: IMG_0492_zpsfda69a56.jpg]



Jeg ved ikke om jeg skyder specielt godt, jeg bruger ca. 3-3,5 patroner pr. fugl, så der er da en del forbiere. Men som sagt så plejer ænderne at være dødsskudte, når jeg rammer og når jeg holder mig til max 25 meter med 5'er hagl.
Svar
#20
Det jeg antyder kære "skyggeside", er at det er helt fint at du kan konkludere din egen version af "sandheden" udfra en statistik på 30 fugle, hvor du har et succesrate på mellem 25% og 30%.

Men lad nu være med at prøve at inddrage fysik i dine argumentationer.
En forskel i anslagsenergi på over 30% på en given afstand, eller en mulighed for at opnå samme anslagsenergi på 15% længere afstand, kan vel næppe kaldes uvæsentlig.

Din argumentation er lige så vrøvlet, som hvis jag ville argumentere for at fasaner altid dør 5 gange så effektivt, hvis de kommer i sideskud mod venstre. Dette er baseret på de sidste 10 fasankokke jeg har skudt efter. Alle som forsøgte at flyve venstre om mig faldt ned 100% dødskudte, hvorimod kun 1 ud af 5 som fløj til højre for mig, faldt ned.

Den mest sandsynlige forklaring, er nok istedet, at jeg rammer som en pose jord, hvis de flyver til højre, men er rimelig heldig hvis de flyver til venstre.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)