Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ladning 9,3x74
#1
Da der er så meget viden på dette forum, har jeg lige et spørgsmål.
Hvad ville i forslå til en Sauer 97, 56 cm piber, kaliber 9,3x74.
Lige nu får den købeammu, men kunne godt tænke mig at bruge den ud til 200 m på krondyr.
Hvor stort overslag skal de have på 100 m, hvis den skal skyde lige på, på 200m?
Prøver lidt mere: Er en dobbeltriffel (med stor præcision) derfor overvejer jeg om den kan bruges ud til de 200m, uden problemer.
Søger jeres bud på projektil og ladning til krondyr. Måske med lidt erfaringer fra 9,3x62.

På forhånd tak

Michael
Svar
#2
Kom nu med lidt info eller skal det være ren gætteleg?

Hvilken kugle?
Det er den der dikterer BC og dermed kuglebanen.

Grebet ud af luften:
Hornady 3560 286gr med en BC på ,4
1800fps
Sigtet lige på 160m
+- ca. 12,5cm ud til 200m
Hvis du vil lige på 200m er overslaget ca. 17cm på 110m

Og så nærlæser jeg lige dit indlæg og noterer at der er tale om en dobbelt riffel.
Mon ikke du så bliver låst af hvilken ladning riflen reguleres med?
Og så kommer der pludselig en højre/venstre ting ind da piberne jo krydser og vil sende skuddene sideværts.
Svar
#3
Er det en kombi eller en dobbeltriffel? Er ikke helt skarp på Sauer modellerne[:I]
Hvilken købe ammunition bruger du i dag?

Hvis det er en dobbeltriffel skal du jo kopiere den ladning.
Hvis det er en kombi kan du jo med fordel kigge på eks. Nosler Accubond for at få optimal BC.
Svar
#4
Når din dobbeltriffel hat stor præcision så skyldes det alene at den ammunition du anvender nu passer til netop din riffel. Hvis du skifter ammunition vil du opleve at din riffel ikke længere har samme præcision.
Så hvis du skal til at bruge en anden kugle kommet du til at arbejde meget længe for at finde en ladning som får dine to piber til at være samskydende.

Hvad er det for en ammunition du bruger nu? Det skal vi jo vide for at kunne svar på dit spørgsmål om kuglebane.

Var jeg dig ville jeg bruge min dobbeltriffel til den den er designet til hurtige skud på kort afstand, og så tage en repeterriffel med hvis skudholdene forventes at blive lange.

D93
Svar
#5
Hejsa... ro på nu...

En "Sauer 97" er det samme som en Blaser 97 ... Dobbeltriffel hvor den ene pibe er justerbar for "regulering af træfpunkt" så vidt jeg husker...

Man laver sig derfor bare en fornuftig ladning med en kugle med god høj BG som skyder præcist i den ene pibe... Man skal nok ikke håbe på mere end gode 3-skudsgrupper ..

Derefter regulerer man den anden pibe ind så den træffer samme sted på 200 m ... da de to piber sidder over hinanden bør kuglebanerne derfor følge ret pænt ad, og med lidt testskydning får man så styr på sin kuglebane eller monterer en kikkert med et sigte med streger, f.eks. en Leica med deres "ballistik absehen" hvor der er streger på den nederste stolpe.. [^]

Ballistisk set ligner det jo en 9,3x62 så kugler derfra vil fungere glimrende... der er vist adskillige tråde i dette forum hvor der diskuteres 9,3 kugler til kronvildt... Søg ---

200 m er IKKE "langt" med en riffel.... [Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Hej Dravis
Du har ret. Det er lige som med Blaser 97.
Vil prøve at se efter ladninger til 9,3x62.
200m er ikke langt, men jeg tror ikke jeg skal over 250 m.

Michael
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Pingvinen

Da der er så meget viden på dette forum, har jeg lige et spørgsmål.
Hvad ville i forslå til en Sauer 97, 56 cm piber, kaliber 9,3x74.
Lige nu får den købeammu, men kunne godt tænke mig at bruge den ud til 200 m på krondyr.
Hvor stort overslag skal de have på 100 m, hvis den skal skyde lige på, på 200m?
Prøver lidt mere: Er en dobbeltriffel (med stor præcision) derfor overvejer jeg om den kan bruges ud til de 200m, uden problemer.
Søger jeres bud på projektil og ladning til krondyr. Måske med lidt erfaringer fra 9,3x62.

På forhånd tak

Michael



Jeg er også den lykkelige ejer af en Sauer 97 9,3x74.
Piberne er indskudt og justeret til RWS KS 16 gram, som er ladet med 58 grain N140. Det virker rigtig godt til svin og kronvildt.
Min er med single aftræk. Jeg har ikke skudt vildt med den på de afstande (200 meter) som du nævner. Men jeg har på skydebanen trænet med skydestok på 200 m og fået absolut brugbare skudgrupper. Men husk at spredningen bliver større ved længere afstande, hvorfor du må korrigere for hvert løb. Typisk har man justeret piberne på 100 meter.
Hvis du vil skyde på mere end 200 meter, så tag din repeterriffel i stedet. Med hensyn til overslag skal du prøve dig frem med den ladning som du ønsker. Man kan skele til ballistiktabeller, men en prøveskydning er det mest sikre.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)