Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
338. WM Blypets
#1
Ved ikke rigtigt om jeg har ramt det rigtige forum.

Men jeg har købt en riffel og der fulgte 40 styk 338.WM blypets nosler 16,2g 250 grains med fra norma.

Nu prøvede jeg at gå ind på normas hjemme side for at se noget information om kuglens opbygning og egenskaber. Men jeg kunne ikke finde hverken kugle typen blyspets nosler(også nævnt som S P Nosler, teilmantel nosler, Demi-BL nosler og avautuva nosler) nogen steder. Jeg kunne ikke engang finde at norma lavede en kugle til 338WM i 250 grains.

Nogen der kan hjælpe mig med noget information om dem? Har mistanke om at jeg ikke kunne finde noget på normas hjemmeside om ammunition kan være fordi den er af "ældre" dato, da den foregående ejer af riflen kun har benyttet denne ammunition til indskydning og i jagtligt formål med en gang i den tid han har haft riflen.
Svar
#2
Hej Downhill Det drejer sig om Nolers Partition kugle som er en rigtig god kugle. Det er ikke en kugle som Norma fremstiller, men som de køber og lader i deres egne patroner.

http://www.nosler.com/partition.html

MVH
Mugge
[Image: leopard.jpg]
MVH
Mugge

Svar
#3
Hej Downhill de forskellige betegnelser for den anvendte kugle er den samme bare på flere sprog,
Avautuva er Finsk og betyder til at åbne eller en som lukker sig op.
Med venlig nytårshilsen
Leif R.

The Shootist

Hellere en Dralf end en Smølf
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#4
Tak for hjælpen.

Så vidt jeg lige kunne se skulle det være en kugle der uden problemer klare vildsvin, kronhjort og elg?

Vil den hvis lejlighed skulle byde sig også give et acceptabelt resultatet på Råvildt?
Svar
#5
"Vil den hvis lejlighed skulle byde sig også give et acceptabelt resultatet på Råvildt?"
Halløj Downhill
ang skud til råvildt bliver der nok tale om et udgangshul du ikke kan overse
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Hej "downhill"

Hvis du med "acceptabelt resultat" mener at råvildtet bliver udbenet i knaldet, så er det da en ok kugle og kaliber til råvildt...[Big Grin]

250 Grains Partition (hvis front-del expanderer ret villigt) kombineret med farten (ca. 2650fps = 800M/s) fra en 338WM vil nok give en ret imponerende virkning på et stykke råvildt.[xx(]

Mit råd er: lad være... det er ikke kun at sådan en kaliber smadrer en masse af dit råvildt, men en 250 grains Nosler PT fra en 338WM har enorme mængder af energi tilbage efter en tur gennem et stykke råvildt, så kuglefanget skal være af særdeles solid karakter for at sætte en stopper for sådan en kugle. Desuden sker der ofte det at den bageste del af en "partition" kugle skrælles for det meste af front-delen og fortsætter ud over stepperne næsten som en fuldkappet.

Køb en mindre riffel til råvildtet!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Hejsan
Findes der virkelig ikke en kugle som er så trægt ekspanderende at den kan bruges til råvildt ?? i .338 RUM . Skød 2 stk. i 04 med 200 gr. Hornady SP ..... så er der åbent hus !!! Har lige eksperimenteret med 250 gr. A-Frame men er ikke tilfreds med grup. så de sørgelige rester kan købes !! Har du ikke et forslag til en god kugle Dravis ??

Smeden
Svar
#8
Hej Sme´
Prøv nosler accubond (225 grains)
Mvh Rigby

Skit vir die kruis op die rooineke
Skit vir die kruis op die rooineke
Svar
#9
Hej "Smed"

Jeg ville vælge den tungeste Barnes TSX som din 338RUM kan skyde acceptabelt med.

Prøvede lige for sjov at kaste data ind i "load form a disk"

Med en 225 grains TSX kan du med VV N160 lade den fra ca 790 m/s og opad, det burde gå rimeligt ok.

Vælg den laveste hastighed hvor Barnes kuglen har acceptabel præcision. Gerne helt nede omkring 800 m/s

Sådan en ladning vil vælte stort set alt op til Eland antiloper om på siden... [Big Grin] Barnes kuglen har en dejlig høj BC, så selv med 800 m/s skyder den rimeligt fladt.

Skal du ud på "bjergjagt" og skyde Whitetails på 600 yards, så skal der jo bare fyldes mere krudt i (med det rigtige krudt burde man kunne nå godt over 900 m/s med en 338RUM)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Hej "downhill"

Hvis du med "acceptabelt resultat" mener at råvildtet bliver udbenet i knaldet, så er det da en ok kugle og kaliber til råvildt...[Big Grin]

250 Grains Partition (hvis front-del expanderer ret villigt) kombineret med farten (ca. 2650fps = 800M/s) fra en 338WM vil nok give en ret imponerende virkning på et stykke råvildt.[xx(]

Mit råd er: lad være... det er ikke kun at sådan en kaliber smadrer en masse af dit råvildt, men en 250 grains Nosler PT fra en 338WM har enorme mængder af energi tilbage efter en tur gennem et stykke råvildt, så kuglefanget skal være af særdeles solid karakter for at sætte en stopper for sådan en kugle. Desuden sker der ofte det at den bageste del af en "partition" kugle skrælles for det meste af front-delen og fortsætter ud over stepperne næsten som en fuldkappet.

Køb en mindre riffel til råvildtet!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr



Min intention var nu heller ikke at tage på bukke jagt med 338 WM'eren, det har jeg en ganske udmærket 6,5x55 til. Grunde var at hvis jeg var på jagt efter kronvildt, og et stykke råvildt dukkede op så ønskede jeg at vide hvilket resultatet jeg ville få hvis jeg skød på det. Efter hvad i siger lyder det ikke til jeg behøver ringe efter swiss-hund[:I]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)