Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pürschjægerens forbandelse
#1
eller måske nærmere landmandens forbandelse.

Er jeg den eneste pürschjæger der forbander den nye ting at de maskinstationer der kapper hegn hos landmændene efter høsten, har fået en knuser monteret bagpå hegnklipperen.
I de gode gamle dage klippede de blot hegnet og så måtte landmanden ud med sin frontlæsser og skubbe det afklippede materialen ned i hjørnet af marken eller han skubbede det ud på midten og satte ild til det.

I dag skal der spares på arbejdskraften og nu sidder der en knuser bagpå klipperen der spreder de knuste grene og spreder dem flere meter bredt bag maskinen.
Og da tjørnehegn samtidig er den mest anvendte hegnsplante, så ligger der nu et bælte af stikkende og især larmende grene lige der hvor jeg foretrækker at pürsche i dække af hegnet.
Ofte klipper de osse lige et stykke hegne langs vejen for at kunne køre her med de brede maskiner, med det resultat at min motorcykel er punkteret flere gange med tjørnepigge i dækket......
Lad dog de hegn gro til glæde for vildtet og landmanden overlever nok at få lidt mindre udbytte af marken. Sådan et hegn der er klippet tæt på begge sider giver knap nok dækning til en hare.

Lad os få brede tætte hegn tilbage (som i Polen og Tyskland)

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#2
Et hegn der er klippet tæt giver nok en del læ til marken, men mange steder pløjes der alt for tæt på hegnet så rodnettet skades og de større træer ikke kan holde til et stormvær.

På min jagt knuses grenene i en flishugger og blæses ind i hegnet, jeg har så en aftale med grundejer at de lader pletter ligge, som jeg så selv trækker ind i hegnet og bygger læ til dyrelivet. Sjovt nok er maskinstationen begyndt at lade lidt majs stå også i pletter langs hegnet, hvilket giver lidt dække til en purch det har da kostet et par dyr livet i år.

Men jeg tror at man skal tage en dialog med grundejer og den vej løseproblemet, men ja, torne er, uanset hvor de ligger træls kravle rundt i. Men jeg har heldigvis ikke meget tjørn i læbælterne på min jagt.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#3
Læhegn skal faktisk studses i siderne, da udhængende grene giver skygge i bunden og dermed kommer der intet bunddække, som græs og urter og dermed intet redeskjul til jordrugende fugle og ingen fodpose til at skabe bundlæ.
Svar
#4
Og så må du straks sælge den MC til mig - det duer jo slet ikke [Big Grin]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Læhegn skal faktisk studses i siderne, da udhængende grene giver skygge i bunden og dermed kommer der intet bunddække, som græs og urter og dermed intet redeskjul til jordrugende fugle og ingen fodpose til at skabe bundlæ.



Selvfølgelig skal de det, men helt ind til stammerne[:0]

Jeg vil hellere gå med saven og studse lidt i pletter hvert andet eller tredie år. Det syntes jeg giver det samme.

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by AB

Og så må du straks sælge den MC til mig - det duer jo slet ikke [Big Grin]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2



Du kan sgu da bare låne den, nu da du har solgt Bimmeren [Sad]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Læhegn skal faktisk studses i siderne, da udhængende grene giver skygge i bunden og dermed kommer der intet bunddække, som græs og urter og dermed intet redeskjul til jordrugende fugle og ingen fodpose til at skabe bundlæ.



Jamen, så studser du bare siderne, men lad nu være med at knuse de afklippede grene [Sad!]

Det er sgu lidt mærkeligt, men de brede hegn jeg kender fra Tyskland har både bunddække og masser af græs og urter/ukrudt. Der er et mylder af vildt i hegnene og de hegn bliver garanteret aldrig studset

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
He he - min nabo bonde klager over at syrener groer ud igennem hegnet, selv om han et par steder har hæng fast og har revet hegnet istykker, med sine maskiner.
Han synes også lige at mine nordmandsgraner, der har stået der i 30 år, skulle stynes op i 5 m´s højde, så skoven nu er uden læ mod vest -der var tale om bløde grene, uden betydning for hans maskiner - og træerne står 2 m inde på min grund - gætter på at han havde pløjet helt ind til stammen, hvis det møghegn ikke stod der [Wink]

Jeg synes jo lige at vi skulle have snakket lidt om det, inden han voldtog mine træer [B)]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#9
Det er jo nok til ære for alle EU-kontrollanterne. Hvis de ikke kan se marken for træer på satellitbillederne, så er der ingen støtte for det areal. Så det er bare med at få pelset alle de ækle læbælter. Synes også der er blevet sløjfet utroligt mange læbælter og småskove når man ser rundt omkring.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#10
Gentag efter mig.. "Større Dyrkningsenheder, eller vi går fallit" ... "Større Dyrkningsenheder eller vi går fallit" ...

Hvis VI går fallit er I på sk*deren, for vi skylder 360 Milliarder ... [:0][:0]

Så: gentag efter mig: Større dyrkningsenheder... mindre hegn, mere gift... flere grise... INGEN VILDSVIN!!!!! Flere, Større og Bredere maskiner... og flyt jer venligst fra de små veje så vi kan komme til at svine dem til med mudder fra marken på vores dobbelt-dæk ... Ellers går vi fallit... og så er I på Sk*deren ---

Suk .... [V]

.......

(PS... Ironi og kraftig overdrivelse kan forekomme...)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
N/A din sløve hund - kom nu[Wink]
(Naturmishandlernes Ambassadør)[8D]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by AB

He he - min nabo bonde klager over at syrener groer ud igennem hegnet, selv om han et par steder har hæng fast og har revet hegnet istykker, med sine maskiner.
Han synes også lige at mine nordmandsgraner, der har stået der i 30 år, skulle stynes op i 5 m´s højde, så skoven nu er uden læ mod vest -der var tale om bløde grene, uden betydning for hans maskiner - og træerne står 2 m inde på min grund - gætter på at han havde pløjet helt ind til stammen, hvis det møghegn ikke stod der [Wink]

Jeg synes jo lige at vi skulle have snakket lidt om det, inden han voldtog mine træer [B)]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2



Her kan du bruge Hegnsloven imod din nabo. Dette selvfølgelig kun hvis du mener det - mange vil ikke lade det gå forbi!
Ussel opførsel af din nabo!

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Gentag efter mig.. "Større Dyrkningsenheder, eller vi går fallit" ... "Større Dyrkningsenheder eller vi går fallit" ...

Hvis VI går fallit er I på sk*deren, for vi skylder 360 Milliarder ... [:0][:0]

Så: gentag efter mig: Større dyrkningsenheder... mindre hegn, mere gift... flere grise... INGEN VILDSVIN!!!!! Flere, Større og Bredere maskiner... og flyt jer venligst fra de små veje så vi kan komme til at svine dem til med mudder fra marken på vores dobbelt-dæk ... Ellers går vi fallit... og så er I på Sk*deren ---

Suk .... [V]

.......

(PS... Ironi og kraftig overdrivelse kan forekomme...)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"


Nemli ja

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#14
I er da en ynkelig flok klynkere[Wink]
Det er altid de andres skyld[xx(]
Tag nu og saml sutten op, og køb jer så meget jord, at i kan skabe den vidundernatur, som i klandre andre for ikke at skabe.
Hvis i ikke magter at blive jordbesiddere kan i sikkert lave en aftale med diverse bønder, hvor i lejer jagt, aftalen kunne gå ud på at i kompensere den dybt forgældede landmand for det produktionstab som han lider ved alle de tiltag, som i så idealistisk foreslår. I kan også tilbyde så høj en jagtleje, at det bliver rentabelt for bonden, at medvirke til at skabe disse små naturperler. Men nej nej, det vil i da selvfølgeligt ikke, for det er da kun rimeligt, at andre har besværet, og i bare kan nyde resultatet.

Det er nu også både billigere og mindre forpligtigende, at købe et par "luderjagter" i Polen eller et andet land, hvor de ansatte er så underbetalte, at jeres jagt bliver meget billigere og mere tilrettelagt.

Generelt opføre i jer som DOFere og vil have altting gratis.[xx(]
Grunden til at der skal spares på arbejdskraften, er at i luddovne lønslaver, skal have ca 3 gange så meget i løn som i er værd.

Der er slet ikke anvendt hverken humor eller ironi i dette indlæg, hvorfor i skal tage alt helt bogstaveligt[Wink]
Svar
#15
Hvem ejer naturen?
Er det forkert at føle, at det gør vi alle gennem de mange milliarder kroner der ydes i tilskud til bøndernes overlevelse?
Hvem forvalter naturen?
Det gør bønderne - fuldstændig som det passer dem - mishandler den - ødelægger den - voldtager den.
Ville det rimeligt at forlange, at hvis de overtager en ejendom med en vis natur, er de også forpligtigede til ikke at ødelægge denne natur?

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#16
Nej claus den der ejer jorden er den der har købt og betalt den. Altså banken. Og det med støtten har ikke meget med sagen at gøre . De fleste landmænd ser gerne støtten fjernet. Men forbrugeren er ikke villig til at betale prisen det så ville koste.

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#17
Grundlæggende har vi vel privat ejendomsret over det øverste lag af den jord vi ejer.
Hvordan vi så har finansieret denne ejendomserhvervelse, er vel sagen relativt uvedkommende.
Lidt provokerende, er landbruget vel den enkeltgruppe af jordbesiddere, som har den absolut laveste belåning pr arealenhed.(formodentlig langt under 10% af hvad danske paracelhusgrundejere har lånt pr arealenhed)

Landbrugserhvervet er vel et af de mest gennemregulerede erhverv, hvor en meget stor del af den misundte EU støtte, går til administration, opmåling, dokumentering og indberetning. Ofte skal denne indberetning foregå baseret på mere eller mindre fejlbehæftet og mangelfuld materiale, fra dem der kræver indberetningen.

Hvis i mener det er så forkasteligt med landbrugets naturpraksis, så tag dog og stop jeres klynk og hylen, fat et arbejdsredskab, og forsøg selv at gøre en aktiv indsat for naturen. Eventuelt hos dem i lejer jagt hos. Hvis i med jeres holdning til udlejerne, overhovedet kan finde nogen at leje jagt hos[xx(]
Svar
#18
Personligt betaler jeg meget hellere en höjere pris på det jeg köber end lader EU fordele pengene, det ville garanteret väre billigere end sende pengene til fransk vinbönder og andre....

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#19
Hvorfor ikke gøre som man gjorde på New Zealand i 1985, her fjernede man landbrugsstøtten.
Det er på tide at klippe navlestrengen til EU, vores bønder må snart lære at stå på egne ben.
Samtidig skal vi som forbrugere, til at betale markeds pris for de vare vi handler ind.

For at gå tilbage til new Zealand, så klare deres bønder sig strålende på verdensmarkedet med deres produkter.

Se dette link.
viden.jp.dk/multimedie/billedserier/galathea3/?cid=20970

Men hr. og fru. Hansen vil jo bare have de vare der er billigst, se bare på æg, her er der stadigvæk burhøns æg der ligger som storsælger, fordi prisen mellem buræg og økologiske æg er for stor.

/Rolin

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#20
Da jeg var barn var det at spise mörbrad noget specielt, det var inden EF nu får du dem närmest i nakken når du forlader butikken, ofte når jeg går i ködafdelingen i supermarkedet vämmes jeg ved tanken af det jeg ser, når jeg tänker på hvordan det er blevet födt op, og det gälder som Rolin siger både BURHÖNS og SVINEKÖD, vämmeligt, så for mig er det vildt der gälder der ved jeg da at det har levet et naturligt liv uden medicinske tilsatser[xx(]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)