Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Excentrisk montage til sigtekikkert
#1
Hej alle

Jeg er lige stødt på noget der ikke kom frem i den tråd, hvor jeg havde problemer med kikkertvinkel og manglede en fremadhældende kikkertmontage.

Mit problem blev løst af en flink Fynbo. [:p]

Jeg har lige talt med en af mine venner, som kender en, der har købt en montage med ringe a'la optilock, men med excentriske inderringe.

Han mente det var en Burris, men var ikke sikker.

Jeg har surfet lidt, men har intet fundet.

Er der nogen her der kender til disse montager. [?][?]

Må 2006 blive endnu et godt "skudår"

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#2
hej Claxel

Jeg synes at jeg har noget lignende på midwaydanmark det var fra burris ups jeg havde vist lige lidt for travlt prøv at kigge på burris.com og så på Quickdetach rings. så vidt jeg kan se har de en ekstra ring ligesom optilog har

Hilsen H.S.Jensen
Svar
#3
Der er en fejl på Burris´ hjemmeside, men det er dem der hedder Signature Rings.
Jeg fandt et tilfeldigt par hos midway: http://www.midwayusa.com/eproductpage.ex...mid=363253
Det er det de kalder :For serious shooters, the optional offset inserts allow a scope to be brought almost to complete zero
Jeg har selv monteret min Leupold på min Savage i sådan et par. Dog ikke ecxentriske, men jeg lagde mærke til dem, da jeg bestilte dem for et års tid siden. Jeg er fint tilfreds med mine.
Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
Hej Clax,

man kan da købe nogle ret så "excentriske" montager et eller andet sted i midtjylland[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Nej spøg til side, jeg købte for et par år siden en kanon i USA og i den forbindelse blev jeg spurgt om jeg var interesseret i netop Burris Signature.
De var vist nok den gang lige blevet opkøbt af Beretta og kunne i den forbindelse få lov at kopiere Optilock.

Rent teknisk er jeg ikke imponeret af dem.
Jeg synes de virker "for billige"......[Sad]

De kommer med et sæt standard inserts og et sæt "forskudte" således man kan opnå det samme som med din montageskinne.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Så vidt jeg kan se/læse er ringene ikke excentriske, forringerne kan blot vippe således at kikkerten ikke bliver "klemt" hvis montagerne er af forskellig højde (med lidt god vilje kan man måske godt kalde det excentrisk). Men en decideret excentrisk forring vil jeg også tro, at man kan komme gruelig galt af sted med hensyn til montering.
Hvis man ikke får monteret dem således at centret på den bageste er forskudt nøjagtigt lodret opad og omvendt på den forreste vil man få nogle uoverskuelige "canting" problemer!
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#6
Hej ID,

jeg har her til aften prøvet at tage et par billeder af montagerne trods aftagende delirium.......[:o)]

Som det fremgår er ringene excentriske OG sfæriske hvorfor kikkerten stadig burde kunne opspændes stressfrit[Wink]

[Image: rings.jpg]
[Image: shells_side.jpg]
[Image: shells_top.jpg]

Som det fremgår af nederste billede er ringene således markeret med offset værdien som ved en bestemt centarafstand af ringene udgør værdien i MOA.
På det midterste billede ses differancen i godstykkelsen tydeligt, trods mine manglende evner som fotograf.......[Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
De skal den undelynemig placeres nøjagtigt - i modsat fald vil kikkerten ikke sidde parallelt med løbet (set fra oven).
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#8
Fordelen må være at man ved at dreje ringene i forhold til hinanden kan få kikkerten til at sidde 100% parralelt med pibens borring, også selvom hullerne til montagen ikke er boret helt nøjagtigt.

Lidt det samme som man kan opnå med ringe hvor der er udvændig justering for sidevind.

Men det primære formål med ringene er nok at man kan montere/justere kikkerten, så der kan justeres til de meget lange skud.(1000 meter+)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Fordelen må være at man ved at dreje ringene i forhold til hinanden kan få kikkerten til at sidde 100% parralelt med pibens borring, også selvom hullerne til montagen ikke er boret helt nøjagtigt.

Ja, hvis det er en BR-riffel! Hvordan vil du gøre det rent praktisk?
Hvis vi antager, at du putter en laser-boresighter-patron i løbet og sætter pletten på 100 meter, hvad så med 200, 300 o.s.v.?

Citat:quote:

Men det primære formål med ringene er nok at man kan montere/justere kikkerten, så der kan justeres til de meget lange skud.(1000 meter+)

Jeg kan ikke forestille mig, at nogen skytte der seriøst vil skyde 1000 meter+, vil bruge sådan nogle - hvis vi antar' at c/c afstanden imellem ringene er 10 cm, vil en "justeringsfejl" på 0,5 mm på de excentriske ringe, gi' en afvigelse på 50 cm på 1000 meter - det er sgu' svært nok i forvejen - KISS
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by ID
Jeg kan ikke forestille mig, at nogen skytte der seriøst vil skyde 1000 meter+, vil bruge sådan nogle - hvis vi antar' at c/c afstanden imellem ringene er 10 cm, vil en "justeringsfejl" på 0,5 mm på de excentriske ringe, gi' en afvigelse på 50 cm på 1000 meter - det er sgu' svært nok i forvejen - KISS
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]



Hej ID

I følge min almanak, så bliver det 5 meter på 1000 meter.

Bortset fra at Gammeltoft finder dem for "billige", så må de netop kunne alt det du søger. Er der noget skævt, så kan man "line det up" uden spændinger.

En nullet kikkert kan centerjusteres og en langdistanceskyder kan bundjusteres, så der er klik nok opad.

Må 2006 blive endnu et godt "skudår"

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#11
Nej da, det klare jeg med en one piece 28 MOA montage der er LIGE! Så har jeg 4 klik ned (til under 100 meter) og 216 klik op (til over 100 meter) - jeg når 1000 på 129 klik.

Hva' har jeg regnet forkert (regne, regne, regne) 10cm på 0,05cm, 100cm på 0,5cm, 1000cm på 5cm, 10000cm på 50cm, 100000cm på 500cm.......ja det har jeg sgu' også [:I], men det bliver det jo ikke bedre af!
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#12
Correction.

Jeg husker ganske forkert mht. offset værdierne[:I]
Det er ikke MOA men derimod en offsetværdi på 0,010" vinkelret på kikkertens længdeakse.....

Og ja hvis ikke det var fordi man faktisk KAN justere bageste ring sideværts i standardbasen så skulle "skallerne" placeres temmeligt nøjagtigt.

Rent regningsmæssigt kan man med denne offsetværdi (10/1000") og en ringafstand på 100mm opnå et offset på 5,08m på 1000m afstand. Man kan også nøjes med at rotere det ene sæt skaller f.eks. 100 grader og derved opnå et mindre offset.

Men som ID antager, KISS.

ID, hvorfor tror du ringene har ligget i en papkasse siden de kom hjem fra USA....[Big Grin][Big Grin] Det er sku noget "pengel"......

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Det kan godt være at det er mig der er lidt tung Gammeltoft, men hvis du rotere den forreste ring 100 grader opnår du offset op/ned, men det gør du da så sandelig også sidevejs. Det er da muligt at rette den sidevejs offset, hvis den bageste ring kan flyttes sidevejs i basen, men hvordan pokker skal man rette den ind rent praktisk, så kikkerten kommer til at sidde parallelt med løbet?

[Image: Exc.jpg]
Tegningen er lidt overdrevet, men det fremmer så som bekendt forståelsen [Smile]
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#14
Hej ID,

det er godt nok lidt bøvlet men ved at rotere f.eks. forreste "skal" opnår du rigtigt nok både korrektion i højde og sideretning.

Praktisk vil du gøre det således at du roterer "skallerne" i forreste ring for at opnå den ønskede højde. Herefter justerer du den bageste ring på basen sideværts, ved hjælp af de to skruer der holder ringen. Herved opnår du at kikkerten på et eller andet tidspunkt vil være parallel med piben i sideretning.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Hej ID!

Arbejder du i "Ny-grader" med 400 på en fuld cirkel?[Big Grin]

Min Wild teodolit kan begge dele, men de der "nygrader" forvirrer mig ad h. til ...

Rent geometrisk har ID ret, ved at justere i højden med excenter-ringene vil man introducere en fejl i sideretningen, som ikke kan rettes op på en simpel måde ved at justere den bagerste ring i sideretningen...

hvis en korrekt højderetning f.eks kræver at de excentriske ringe står i 45 grader (gamle grader, ID) så vil en ren horizontal flytning af bageste ring, for at kompensere for fejlen i sideretningen, introducere en ny fejl i højden... .o.s.v..

og så ikke mere fluekn...eri fra min side om ringe der er af plastic indvendig...gys...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
dravis - jeg roterede blot 100 grader på AutoCaden....hvis man nærkigger kan man også godt se at den ikke er roteret 3/4 omgang [Big Grin]
Gammeltoft, som dravis nævner, vil du hvergang du justerer den bageste, ændre dit op/ned offset - jeg kan stadig heller ikke se hvordan du, skal udføre den øvelse, rent praktisk.....dette med at få kikkerten til at sidde parallelt med løbet.
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#17
Elementært kære Watson,

Kig på ringene. Undersiden er plane på begge. Udover er der en "svalehale" på den ene.

Begge ringe hviler på hver sin plane base.

Begge baser er plane i forhold til hinanden, forudsat de er korrekt monteret.

Der hverken i teori eller i praksis nogen ændring af højden når du flytter den bageste ring sideværts.
Dovetailen på den forreste ring kan selvfølgelig rotere lidt som front ringen i en EAW svingmontage.
Jeg har af gode grunde kun haft mulighed for at eksperimentere på hhv. 100, 200 og 300m og her er der absolut ingen ændring af højde på skuddet når jeg justerer på bageste ring med de to stilleskruer.

Monteringen svarer teoretisk til at du "lægger" kikkerten på et stort plan og kun flytter bagenden af kikkerten.

Hvis du i samme operation ændrer på rotationen af skallerne så vil der naturligvis komme ændring i højden.

Du vil når du justerer sideretning på bageste base opnå at kikkert og pibe vil blive parallel i det lodrette plan der går igennem pibens længdeakse.

Jeg har lige prøvet for sjov at mure en model op i ProE og det viser sig at der ved en meget stor vinkelforskel mellem kikkert og pibe vil der på grund af kuglebanen komme en forskel i højden.

Hvis der er tale om ca 0,25mm over 100mm hvilket vi reelt taler om er vinkelafvigelsen max. 0,15° mellem kikkert og pibe.

Det er denne vinkelafvigelse der er tale om vi skal kompensere for ved at flytte den bageste ring på basens plane flade.

Den resulterende højdeafvigelse er iflg ProE så ubetydelig at den ikke vil kunne spores på skudbilledet i praksis selv ikke på 1000m afstand.
Så Dravis, ja der er en teoretisk afvikelse, men ikke målbar.....[Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
Nu gik det også mere på Gammeltoft, hvis du brugte den bageste excentriske ring til at justerer parallelen med - fordi så ændrer du højden hver gang du drejer den bageste excentriske ring. Det svarer nogenlunde til en kikkert der ikke er monteret korrekt lodret/vandret - i og med at elevation-justeringen "vipper" over den vandrette streg i trådkorset vil du, så snart du klikker væk fra din indskydningsafstand få afvigelser højre/venstre i forhold til op/ned eller visaversa.
[Image: KLIKs.jpg]
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#19
Fuldstændig korrekt[Wink]

Det de hos Burris, eller hvem der nu har opfundet systemet, mener der er så smart er at men kan justere på en smart måde ved at kombinere excentricitet med amerikanernes standard dovetail montager.

Selv har jeg et par gange lavet en bundskinne som din one-piece bare med med Optiloc ringe.
Hvilket ikke burde lide under nogen problemer da ringen passer i skinnen via en 7mm "stift" forbindelse.
Så hvad det angår er det nok det der kommer tættest på en one-piece mount.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Nåh hva så I.D.
Nu fandt du din gamle kæphest frem igen.

Skal vi nu til at starte forfra omkring den ubetydelige fejl der opstår hvis kikkerten kanter i forhold til riflen [?][Wink][Big Grin]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)