Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Østjysk våbenhandel i ny razzia
#1
http://vafo.dk/article/20131120/ARTIKLER/131129931/1118
Svar
#2
Sig mig ... er jeg den eneste der synes at det ligner en bevidst hetz eller "skjult dagsorden" fra anklagernes side, at der køres så hårdt frem mod forhandlere af våben?

Jeg synes efterhånden det er kommet helt ud af proportioner med hvor stort det REELLE omfang er af f.eks. tyverier af "uaflåste våben" fra våbenforretninger, i åbningstiden?

Eller er det bare mig der ikke har fulgt med?[:I]

Sagen om krudt-"depotet" er jo tydeligt en princip-sag der køres fordi man vil "belaste" salget af krudt til genladning. Vi ser jo tydeligt affekten af alle de totalt unødvendige "sikkerheds-foranstaltninger" på området omkring røgsvagt krudt..
Krudt til genladning er blevet uforholdsmæssigt dyrt og ofte svært at få fat i, fordi ingen forhandlere rigtigt gider bøvlet... [V]

Det kan vel ikke være ubekendt for f.eks. Beredskabsstyrelsen, at røgsvagt krudt er et langt mindre farligt produkt end fyrværkeri eller organiske opløsningsmidler?? Hvorfor strammes skruen så blot mere og mere?

Der må være "nogen" der samarbejder om en "skjult dagsorden" om at gøre det besværligt og dyrt at dyrke den "politisk ukorrekte hobby" der hedder privat genladning af ammunition [?][V]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by dravis
Hvorfor strammes skruen så blot mere og mere?


Der er flere stemmer i "handlekraftige" partier der "gør noget for sikkerheden" og "slår ned på våben/bandekriminalitet".

Uagtet at det ikke nødvendigvis hænger sådan sammen.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#4
Tjaaa,

hvis man har en tilladelse til 60kg krudt og har over et tons stående så er det vel kun ret og rimeligt at det får nogle konsekvenser[?][?]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Der var mange våbenhandlere i det jyske, der havde besøg af Polititet den dag.

Det siges at vi alle er lige for loven.
Det betyder så ikke, at fordi man er en af landets største forretninger, så kan man få sær behandling.

Schönauer

Kan det ikke repareres med Gaffatape, er det ikke værd at eje!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#6
Tjaaa... det er muligt at det er "rimeligt" at en overtrædelse af tilladelsen i den størrelsesorden skal straffes med en bøde, men tilladelserne til at opbevare krudtet er vel problemet, hvorfor giver man ikke en forhandler af den størrelse tilladelse til at opbevare mere end 60 kg røgsvagt krudt [?]... Der er jo mindre energi og brandfare i det end 3 jerrycans med benzin!!!! [:0] eller 30 dunke med GORI ..
Og enhver der VED noget om det, er jo klar over at størstedelen af krudtet vil være langsomtbrændende riffelkrudt, som i realiteten KUN kan anvendes til at lade patroner op med.. (eller som optænding af Sct. Hans-bålet) At forlange krudtet opbevaret i Skafor Rød er jo helt unødvendigt (og måske i virkeligheden til større fare end at have det i et aflåst trådbur udendørs ligesom gasflasker...)

Problemet er altså lovgivningen og de udøvende myndigheder..
Lovgiverne "konsulterer" de udøvende myndigheder, som allerhelst så at hjemmeladning blev lukket helt ned, og som fik bank i forbindelse med fyrværkeri-sagerne.. Klart nok melder de tilbage til lovgiverne at de mener der skal "strammes op" så hr. og fru hjemmelader får endnu dårligere vilkår, og forhandlerne af komponenter får ringe vilkår at drive forretning under.
Vores "organisationer" (DJ, Skytteforeningerne o.s.v.) ser hjemmeladerne som et mindretal, og gider ikke tage slagsmålet omkring at gøre opmærksom på at vilkårene for hjemmelader strammes op helt uden saglig grund..
Jeg har personligt forelagt de her problemer for repræsentanter for skytteforeningerne og skrevet til DJ .. jeg har ikke engang fået et pænt svar ...[xx(])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Citat:quote:

Her sidder far og søn på anklagebænken for at have overtrådt både bekendtgørelsen om eksplosivstoffer


Det er helt til grin at røgsvagt krudt kattegoriseres som eksplosivstoffer, prøv en gang at se denne video http://www.youtube.com/watch?v=3SlOXowwC4c

Hvis det er sortkrudt er det en helt anden historie [Smile] http://www.youtube.com/watch?v=IhQ4dE_RGnQ

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#8
Jo men der er stadig en lov der skal overholdes om den er rimelig eller ej.

Men at der er 44 våben ude fordi der er nogen der er ved at sælge dem??? Argh.. Hvor mange er de deroppe? 20 ansatte? Dvs hver skal have i snit 2,xx våben låst ud..

Jeg ved der er andre større jagtforretninger der har haft besøg 2 gange inden for få mdr også hvor politiet har været våbenbog og våben igennem. Så er med at det er Hetz imod østjysk... Nej den skal i længere ud med.

Politiet gør deres pligt. OG man skulle jo tro at nu hvor de gerne vil bygge nyt så gjorde man noget ekstra for at få de tilladelser. Det bliver garanteret ikke nemmere jo flere gange de ikke overholder reglerne...

Fordi jeg kan.
[Image: asgaard.gif]

[Image: Fuchs.gif]
243Win,260Rem,308Win,375 H&H
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Hesselager

Jo men der er stadig en lov der skal overholdes om den er rimelig eller ej.



Jo helt sikkert, men det kan jo prøves i retten hvor vidt det holder eller ej

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by Hesselager

Jo men der er stadig en lov der skal overholdes om den er rimelig eller ej.



Jo helt sikkert, men det kan jo prøves i retten hvor vidt det holder eller ej

MVH Bjarne



Det gør den for domstolene kan ikke anlægge en rimelighedsbetragtning om selve lovgivningen. Husk vi har en tredeling af magten. Folketinget laver lovene, politiet håndhæver dem og domstolene dømmer efter dem. Det nærmeste man kan komme en prøvelse er hvis borgere anlægger en sag om at en given lov er grundlovsstridig, så kan domstolene tage stilling til loven som sådan.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Nej det er ikke i retsbygninger jeg bruger min tid [Smile] men det lyder da meget rigtigt

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#12
Tjaaa.. Jeg bestrider ikke at loven skal overholdes, hvis den ikke bliver det, og den "udøvende magt" ikke sørger for at kontrollere det er lovgivning intet værd.

Men: Lovgivning SKAL efter min mening stå i et STRAMT SAGLIGT forhold til omfanget af det problem som lovgivningen skal "kontrollere".

En at de tendenser jeg ser til et forfald i vores retssamfund er at man lovgiver strammere og strammere omkring sager der er "politisk korrekte" UDEN at man sørger for at lovgivningen er baseret på hverken sund fornuft eller en saglig kvalifikation af om lovgivning nu også har en reel positiv virkning på de problemer man ønsker at begrænse.

Det gælder ikke kun på "vores interesseområde" nemlig jagt, skydning og våben, men også færdselsloven, retsplejeloven og alt *"dramaet" omkring "terror" og overvågning ..

Helt enkeltstående, unikke sager om overtrædelser af gældende og fornuftig lovgivning medfører ofte "stramninger" og "særlovgivning" blot for at tilfredsstille en vælgerskare af angste forstads-husmødre, hvis højeste åndelige ambitionsniveau er Allan Simonsens eskapader i "vild med Svans" [V]

Ofte efterlades der også et for mig tydeligt "aftryk" af "vi dækker vores R*v ind" med noget mere lovgivning...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Tja, men ligger der 47 våben løs, og em rockere går ind i butikken samtidig, kan de nemt forsyne sig med våben og gå igen... Derfor kunne det jo godt være rimeligt trods alt, at der ikke skal ligge våben rundt og flyde i butikken....

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#14
Jeg kigger normalt på om det er nemt at komme til at pille/rode/rage ved det jeg finder interessant.
Hvis jeg hele tiden skal jagte en ekspedient for at få låst et våben ud - så mister jeg interessen for at gå og kigge.

Det er måske ikke et problem for jer andre, men jeg har et af de ansigter der siger.... at ekspedienter bare ikke gider koncentrere sig om mig, men hellere vil snakke med egne jagtkammerater og folk der kommer ind i plusfours.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#15
Jamen det er jo PRÆCIS det jeg mener...

Jagt og våbenbutikker har siden klør konge var knægt haft våben stående mere eller mindre frit tilgængelige.

Hvor mange våben er RENT faktisk blevet stjålet fra våbenbutikker, hvor de lå uaflåste hen i åbningstiden? Altså hvor stort ER det problem man forsøger at imødegå ved opstramning af opbevaringsreglerne?

Jeg medgiver da gerne at korte håndvåben skal sikres, på en måde der gør at man ikke bare kan putte et af dem i lommen og daffe ud af butikken..

Risikofyldt "lejlighedstyveri" af våben i jagt og våbenbutikker fylder så vidt jeg ved ikke meget i statistikkerne.

Nu hvor de fleste våben er låst fast, må antallet være særdeles lavt..

Selv NÅR våben bliver stjålet, bliver de oftest fundet igen meget hurtigt, og INDEN de bliver brugt til voldelig kriminalitet.

Igen: Lovgivning og sanktioner i forbindelse med overtrædelse af lovgivning, og især regulativ-bestemmelser (altså Politiets egne forordninger og direktiver, udfærdiget med hjemmel i lovgivningen) SKAL stå i et fornuftigt og SAGLIGT forhold til den kriminal-præventive virkning man ønsker at opnå, OG afbalanceres i forhold til hvor stort et indgreb man gør i f.eks. de forretningsdrivendes muligheder og råderum.

Lad os tage et eksempel:

Jeg kommer på besøg hos en jagtbutik/våbenbutik-- Jeg skal egentligt bare have mig et par nye bukser, men skal naturligvis "ose" våben også..[:I] Jeg går rundt og kigger på rækkerne af lækre rifler, og får øje på en skønhed jeg bare MÅ "befamle" ..[:p]
Efter et stykke tid, lykkes det at få en ekspedient til at interessere sig for mig, og han bruger lidt tid på at finde en nøgle, og få låst stålwiren op, så jeg kan prøve balancen og fornemmelsen af våbent, men hov.. . der mangler noget .. Der er ikke noget bundstykke i riflen, så låsegang og aftræk må jeg gætte mig til, indtil ekspedienten får fundet og hentet den rigtige bolt..
Efter at jeg så har befamlet og prøvet, sætter jeg våbnet på plads, og går hen i tøjafdelingen for at få mine bukser... men ekspedienten er lige optaget af at sælge en anden kunde et haglgevær... Så våbnet står uaflåst hen, men bundstykke i..indtil "nogen" opdager det, eller kommer i tanke om lige at checkke om alle våben er låst fast.

Hovsa... hele den række rifler der var låst fast med samme wire og lås De er også nu "ulovligt opbevaret"

--- Godt jeg ikke skal drive forretning på de vilkår!!

Jeg ved godt at det scenarie IKKE var årsag til de 47 "ulovligt opbevarede våben" hos Østjydsk, det var sikkert den stak gamle "bytte-ind" våben de havde stående oppe på en afsats på et tidspunkt, hvor wirelåsen ikke var sat i...
Helt præcist hvor meget den stak rifler var af interesse for våbentyve, der skulle vandre gennem forretningen og ud af fordøren med dem, ved jeg ikke???
Men lov og "forordninger" er jo lov og skal holdes, så ud af vinduet med sund fornuft og realistisk syn på virkeligheden..[xx(]

Hvor længe mon der går inden isenkræmmeren skal opbevare køkkenknivene i et aflåst montre ???? Lad os lave et væddemål--- [?][:0] Jeg siger 7 år ...[^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
plus at kriminelle ikke giver en snus for en riffel. de gider da ikke stjæle et jagtvåben, når der er mere status i et håndvåben der nemt hentes fra et østland [}Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#17
@ Dravis. Jeg vil slet ikke vædde, for fanden hvor har du ret.

Det er en fornøjelse at læse dine indlæg, også i denne tråd.[Wink][Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)